moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Drużno” po nowemu

Trałowiec ORP „Drużno” zyska nowe życie. A wszystko za sprawą wymiany sowieckiego układu napędowego na niemiecki, oparty na silnikach firmy MTU Friedrichshafen. Prace prowadzone są właśnie w gdyńskiej stoczni Nauta. Jeśli przyniosą zadowalające rezultaty, mogą zostać powtórzone na kolejnych dziewięciu jednostkach tego typu.

ORP „Drużno” to jeden z 17 trałowców projektu 207. Do służby wszedł we wrześniu 1990 roku. Cztery lata później reprezentował Polskę w pierwszych ćwiczeniach przeciwminowych Partnerstwa dla Pokoju, które zorganizowane zostały w Zatoce Lubeckiej. Potem brał udział w kolejnych edycjach manewrów Baltops i Northern Coasts. Teraz czeka go wielka zmiana. – Okręt stanął w gdyńskiej stoczni Nauta. Tam przechodzi naprawę główną i dokową, podczas której wymieniany jest cały układ napędowy – informuje ppłk Marek Chmiel, rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Dotychczas jednostka korzystała z dwóch sowieckich silników wysokoprężnych M401 – z mocą tysiąca koni mechanicznych. Teraz zostaną one zastąpione przez silniki wyprodukowane przez firmę MTU Friedrichshafen z Niemiec. Stare silniki były już znacząco wyeksploatowane. Poza tym sprawiały problemy specjalistom, którzy zajmowali się ich serwisowaniem. – Ze względu na wiek i fakt, że nie są już produkowane, trudno zdobyć części zamienne. Co więcej, należy ich szukać przede wszystkim w Rosji. A armia generalnie dąży do tego, by pozbywać się sprzętu sowieckiej produkcji – tłumaczy kmdr por. Andrzej Janik, zastępca szefa sztabu ds. wsparcia 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Wkrótce ORP „Drużno” zyska silniki fabrycznie nowe.  – Ich parametry są zbliżone do starych. Dysponują jednak znacznie dłuższym resursem. Silniki M401 mogły pracować 9 tys. godzin. Po ich upływie można podjąć próbę przedłużenia resursu o 25 proc. Ale nie jest to żelazna reguła. Wszystko zależy od konkretnego silnika – wyjaśnia kmdr Janik. Tymczasem mechanizmy MTU pierwszy remont muszą przejść dopiero po upływie 14 tys. godzin.  – Poza tym, w wyniku wymiany, co równie ważne, układ napędowy zostanie uproszczony – tłumaczy oficer. A to oznacza, że dla serwisantów stanie się łatwiejszy w obsłudze.

Zgodnie z planem, prace powinny zostać sfinalizowane do 31 lipca tego roku.  – Po zakończeniu naprawy rozpocznie się eksploatacja nadzorowana okrętu. Pozwoli ona określić zasadność montażu wybranego układu napędowego na kolejnych jednostkach projektu 207 – wyjaśnia ppłk Chmiel. Wstępnie do takich prac zostało wytypowanych kolejnych dziewięć trałowców.  – Na kilku okrętach docelowy resurs został już wyczerpany. Na kilku innych był przedłużany – przyznaje kmdr por. Janik.

Obecnie w stoczni Nauta modernizację przechodzi również trałowiec ORP „Hańcza”. Prace na tym okręcie nie obejmują jednak wymiany układu napędowego.

Trałowce projektu 207 zostały zbudowane przez stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni. Prototypowa jednostka, ORP „Gopło”, oznaczona jako 207D, weszła do linii w 1983 roku. Potem było 12 trałowców 207P (do nich zalicza się ORP „Drużno”), wreszcie cztery trałowce 207M. Ostatni, ORP „Wdzydze” rozpoczął służbę pod koniec 1994 roku.

Jednostki te marynarze potocznie nazywają „plastikami”. Wszystko za sprawą laminatu poliestrowo-szklanego, z którego zostały skonstruowane ich kadłuby i nadbudówki. Budulec obniża wartości emitowanych przez nie pól fizycznych, a co za tym idzie – lepiej chroni je przed rozstawionymi przez nieprzyjaciela minami. Okręty mają 38,5 m długości i nieco ponad 7 m szerokości. Ich wyporność to 216 t. Zostały wyposażone w różne typy armat morskich „Wróbel” oraz trały kontaktowe i niekontaktowe. Mogą stawiać miny i zrzucać bomby głębinowe. Dodatkowo ORP „Gopło” posiada holowaną stację hydrolokacyjną, zaś trałowce 207M po dwie wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Strzała S-2M.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: chor. mar. Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Holenderska misja na polskim niebie
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Borsuki jadą do wojska!
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nowe zdolności sił zbrojnych
Uczelnie łączą siły
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Dzień wart stu lat
Kapral Bartnik mistrzem świata
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Plan na WAM
Polski „Wiking” dla Danii
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szwedzi w pętli
Czwarta dostawa Abramsów
Artylerzyści mają moc!
Przygotowani znaczy bezpieczni
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Razem na ratunek
Komplet medali wojskowych na ringu
Zwrot na Bałtyk
Mundurowi z benefitami
Pancerniacy jadą na misję
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Militarne Schengen
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Nadchodzi era Borsuka
Najdłuższa noc
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Z Su-22 dronów nie będzie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Gdy ucichnie artyleria
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Wojsko ma swojego satelitę!
W krainie Świętego Mikołaja
Wojskowa łączność w Kosmosie
Niebo pod osłoną
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojsko przetestuje nowe technologie
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Czas na polskie Borsuki
Po co wojsku satelity?
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Don’t Get Hacked

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO