moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Drużno” po nowemu

Trałowiec ORP „Drużno” zyska nowe życie. A wszystko za sprawą wymiany sowieckiego układu napędowego na niemiecki, oparty na silnikach firmy MTU Friedrichshafen. Prace prowadzone są właśnie w gdyńskiej stoczni Nauta. Jeśli przyniosą zadowalające rezultaty, mogą zostać powtórzone na kolejnych dziewięciu jednostkach tego typu.

ORP „Drużno” to jeden z 17 trałowców projektu 207. Do służby wszedł we wrześniu 1990 roku. Cztery lata później reprezentował Polskę w pierwszych ćwiczeniach przeciwminowych Partnerstwa dla Pokoju, które zorganizowane zostały w Zatoce Lubeckiej. Potem brał udział w kolejnych edycjach manewrów Baltops i Northern Coasts. Teraz czeka go wielka zmiana. – Okręt stanął w gdyńskiej stoczni Nauta. Tam przechodzi naprawę główną i dokową, podczas której wymieniany jest cały układ napędowy – informuje ppłk Marek Chmiel, rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Dotychczas jednostka korzystała z dwóch sowieckich silników wysokoprężnych M401 – z mocą tysiąca koni mechanicznych. Teraz zostaną one zastąpione przez silniki wyprodukowane przez firmę MTU Friedrichshafen z Niemiec. Stare silniki były już znacząco wyeksploatowane. Poza tym sprawiały problemy specjalistom, którzy zajmowali się ich serwisowaniem. – Ze względu na wiek i fakt, że nie są już produkowane, trudno zdobyć części zamienne. Co więcej, należy ich szukać przede wszystkim w Rosji. A armia generalnie dąży do tego, by pozbywać się sprzętu sowieckiej produkcji – tłumaczy kmdr por. Andrzej Janik, zastępca szefa sztabu ds. wsparcia 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Wkrótce ORP „Drużno” zyska silniki fabrycznie nowe.  – Ich parametry są zbliżone do starych. Dysponują jednak znacznie dłuższym resursem. Silniki M401 mogły pracować 9 tys. godzin. Po ich upływie można podjąć próbę przedłużenia resursu o 25 proc. Ale nie jest to żelazna reguła. Wszystko zależy od konkretnego silnika – wyjaśnia kmdr Janik. Tymczasem mechanizmy MTU pierwszy remont muszą przejść dopiero po upływie 14 tys. godzin.  – Poza tym, w wyniku wymiany, co równie ważne, układ napędowy zostanie uproszczony – tłumaczy oficer. A to oznacza, że dla serwisantów stanie się łatwiejszy w obsłudze.

Zgodnie z planem, prace powinny zostać sfinalizowane do 31 lipca tego roku.  – Po zakończeniu naprawy rozpocznie się eksploatacja nadzorowana okrętu. Pozwoli ona określić zasadność montażu wybranego układu napędowego na kolejnych jednostkach projektu 207 – wyjaśnia ppłk Chmiel. Wstępnie do takich prac zostało wytypowanych kolejnych dziewięć trałowców.  – Na kilku okrętach docelowy resurs został już wyczerpany. Na kilku innych był przedłużany – przyznaje kmdr por. Janik.

Obecnie w stoczni Nauta modernizację przechodzi również trałowiec ORP „Hańcza”. Prace na tym okręcie nie obejmują jednak wymiany układu napędowego.

Trałowce projektu 207 zostały zbudowane przez stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni. Prototypowa jednostka, ORP „Gopło”, oznaczona jako 207D, weszła do linii w 1983 roku. Potem było 12 trałowców 207P (do nich zalicza się ORP „Drużno”), wreszcie cztery trałowce 207M. Ostatni, ORP „Wdzydze” rozpoczął służbę pod koniec 1994 roku.

Jednostki te marynarze potocznie nazywają „plastikami”. Wszystko za sprawą laminatu poliestrowo-szklanego, z którego zostały skonstruowane ich kadłuby i nadbudówki. Budulec obniża wartości emitowanych przez nie pól fizycznych, a co za tym idzie – lepiej chroni je przed rozstawionymi przez nieprzyjaciela minami. Okręty mają 38,5 m długości i nieco ponad 7 m szerokości. Ich wyporność to 216 t. Zostały wyposażone w różne typy armat morskich „Wróbel” oraz trały kontaktowe i niekontaktowe. Mogą stawiać miny i zrzucać bomby głębinowe. Dodatkowo ORP „Gopło” posiada holowaną stację hydrolokacyjną, zaś trałowce 207M po dwie wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Strzała S-2M.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: chor. mar. Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Miliardowe wsparcie dla PGZ
 
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Wyższe stawki dla niezawodowych
Planowano zamach na Zełenskiego
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Umacnianie ściany wschodniej
Kajakami po medale
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Flyer, zdobywca przestworzy
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Dzieci wojny
Zatrzymania na granicach
Ostatnia niedziela…
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Radar na bezpieczeństwo
Śmierć gorsza niż wszystkie
Ratownik w akcji
Pieta Michniowska
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Odznaczenia za misję
BWP-1 – historia na dekady
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Demony wojny nie patrzą na płeć
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Pracowity pobyt w kosmosie
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Wołyń – pamiętamy
Święto sportów walki w Warendorfie
Rekompensaty na ostatniej prostej
Czarna Pantera celuje
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Podejrzane manewry na Bałtyku
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Pierwszy polski lot Apache’a
Nowe Abramsy już w Wesołej
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Czarne Pantery, ognia!
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Bezpieczniejsza Europa
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Tłumy na zawodach w Krakowie
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Broń przeciwko wrogim satelitom
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Potrzebujemy najlepszych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO