moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Spadochroniarze doskonalą jazdę na nartach

Trening narciarski to stały element programu szkolenia w 6 Brygadzie Powietrznodesantowej. Dzięki temu żołnierze tej jednostki mogą sprawniej wykonywać zadania zimą oraz w górach. To także wyśmienity trening wytrzymałościowy dla spadochroniarzy.

Żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej biorą udział w cyklicznym szkoleniu zimowym na nartach zjazdowych oraz skiturowych. Trening odbywa się w Gorcach oraz w Beskidach. – W kompaniach służą zarówno doświadczeni, jak i początkujący narciarze, dlatego nauka odbywa się dwutorowo. Początkujących uczymy podstaw, począwszy od wyboru odpowiedniego sprzętu i zapinania nart, po techniki podchodzenia, wykonywania prostych skrętów oraz hamowania na łagodnych stokach. U spadochroniarzy, którzy wyróżniają się w jeździe na nartach zjazdowych, korygujemy niedociągnięcia, np. ustawienia kijków bądź pochylenie ciała – wyjaśnia szer. Andrzej Łapka, instruktor narciarstwa 16 Batalionu Powietrznodesantowego.

Kpt. Jan Rosiek, dowódca 3 kompanii szturmowej 16 Batalionu Powietrznodesantowego podkreśla, że już w czasach formowania 1 Samodzielnej Brygady Spadochronowej kładziono nacisk na szkolenia narciarskie jako doskonały trening nóg. – Często pokonujemy spore dystanse przy dużym obciążeniu. Co więcej, przy lądowaniu na spadochronie w pełnym oporządzeniu nogi muszą wytrzymać duże obciążenie. Treningi narciarskie bardzo je wzmacniają. Poza tym, wykorzystujemy narty w operacjach prowadzonych zimą i w górach, dlatego wszyscy nasi żołnierze muszą opanować jazdę na nich, a następnie doskonalić tę umiejętność. Gen. Sosabowski rozpoczął tę tradycję, a my ją kontynuujemy – podkreśla kpt. Rosiek.

Skitury w pełnym oporządzeniu

Po treningu na nartach zjazdowych, spadochroniarze uczą się jeździć na nartach skiturowych. Jest to znacznie trudniejsze. – Na początku uczymy się w komfortowych warunkach – na ratrakowanych stokach. Ale potem jeździmy już w terenie – w górach śnieg jest nieubity, często bardzo głęboki, dlatego sprawne i bezpieczne przemieszczanie się wymaga już pewnego stopnia zaawansowania. Ostatnim etapem szkolenia jest przygotowywanie do realizacja zadań w pełnym oporządzeniu – tłumaczy kpt. Szymon Noworyta, oficer sekcji rozpoznawczej 6 Brygady Powietrznodesantowej.

Podczas pięciodniowego zgrupowania, wojskowi, którzy opanowali już jazdę na nartach skiturowych, otrzymują zadania terenowe. Np. przemieszczają się we wskazane na mapie miejsce, zachowując wyznaczony limitu czasu. Żołnierze wykonują ćwiczenie z takim ekwipunkiem, jaki musieliby nieść podczas misji. Trening ten nie obejmuje zagadnień taktycznych, jednak w przyszłości może wpłynąć na powodzenie prawdziwych operacji.

– Dzięki nartom pododdziały rozpoznawcze mogą dotrzeć do wyznaczonego punktu w krótszym czasie, szybciej zorganizować posterunek obserwacyjny, a w przypadku ewentualnego zagrożenia, mają możliwość błyskawicznego wycofania się. Umiejętności te mogą się okazać niezbędne podczas realizacji powierzonych nam zadań – podsumowuje kpt. Noworyta.

Michał Zieliński

autor zdjęć: Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Radary, które widzą wszystko
Detect & Classify: satelity z AI
Zwycięska batalia o stolicę
Klucz do bezpieczeństwa
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Baobab z miotaczem
Grot A3 w drodze do linii
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Dwie agresje, dwie okupacje
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Lepsza efektywność
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Hekatomba na Woli
Nietypowa premiera targowa
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Z najlepszymi na planszy
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Kikimora o wielu twarzach
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Pancerna pięść
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Wyczekiwane przyspieszenie
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
„Był twarzą sił powietrznych”
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Fantom, który sam się leczy po postrzale
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Tuga – postrach dronów
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Beret „na rekinka” lub koguta
Salwa z wysokości
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Brytyjczycy żegnają Malbork
Na motocyklach śladami historii
Orlik na Alfę
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Świetne występy polskich żołnierzy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nasz Hercules
Startuje „Żelazny obrońca”
StormRider na fali
Piorun 2 coraz bliżej
Pilica+ coraz bliżej
Najmłodszy w rodzinie
Zakupy według potrzeb
Szczelna sieć dla Tarczy
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Spotkanie Trump-Nawrocki
Norwegowie budują na polskim poligonie
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Drony w ofensywie
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Towarzysze czołgów
„Road Runner” w Libanie
Drones on the Offensive
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Huta Stalowa Wola na MSPO
Nocne ataki na Ukrainę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO