moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Skandal wokół Caracali i Tigerów

Płacimy więcej, aby latać mniej – tak podczas wizyty w bazie w Evreux minister obrony Francji, Florence Parly, podsumowała stan francuskiego lotnictwa. Jak podaje francuski MON, obecnie uziemionych jest aż około 70 procent wielozadaniowych maszyn H225M Caracal i uderzeniowych Tiger, a godzina lotu Caracala podrożała przez 4 lata prawie dwukrotnie.

11 grudnia francuska minister obrony Florence Parly odwiedziła 105 Bazę Lotniczą w Evreux. Szefowa resortu wizytowała mieszczącą się niedaleko Paryża jednostkę, w której stacjonują dwie eskadry samolotów transportowych. Miało to związek z planowaną reformą francuskiego systemu obsługi wojskowego sprzętu lotniczego.

Zlecony przez Florence Parly audyt stanu tamtejszych sił powietrznych wykazał bowiem, że znajdują się one w tragicznym stanie. Obecnie zdolnych do działania jest jedynie około 44 procent wszystkich francuskich wojskowych statków powietrznych. Najgorsza sytuacja jest w przypadku śmigłowców. Uziemionych jest aż 70 procent transportowych maszyn H225M Caracal oraz uderzeniowych Tigerów. Szefowa resortu nie ukrywała swojego zbulwersowania. – Płacimy więcej, aby latać mniej. Ta sytuacja nie jest do zaakceptowania. W przypadku śmigłowców Caracal koszt godziny lotu wzrósł tymczasem z prawie 19 000 euro w 2012 roku do 34 000 euro w 2016 – podsumowała Florence Parly. Francuska armia wydaje na remonty i utrzymanie samolotów i śmigłowców dwa razy więcej niż kilka lat temu (teraz to aż cztery miliardy euro rocznie), a liczba dostępnych do użycia maszyn spada.

Panaceum na problemy francuskiego wojskowego lotnictwa ma być głęboka reforma struktur zajmujących się utrzymaniem sprawności technicznej statków powietrznych. Od 1 marca 2018 roku SIMMAD (Structure Intégrée de Maintien en Condition Opérationnelle des Matériels Aéronautiques de la Défense), urząd zajmujący się tymi sprawami, zostanie przekształcony w podległą szefowi francuskiego sztabu generalnego agencję DMA (Direction de la maintenance aéronautique). Szefowa francuskiego resortu obrony podkreślała także, że niezbędna jest również poprawa współpracy wojska z przemysłem zbrojeniowym związana z terminowością oraz kosztami serwisu i napraw statków powietrznych.

Do problemów francuskiej armii z właściwym i terminowym serwisowaniem samolotów oraz śmigłowców w kontekście realizowanych obecnie przez polską armię programów modernizacyjnych, w tym przede wszystkim do przetargu na dostawę śmigłowców wielozadaniowych, odniósł się wiceminister Bartosz Kownacki. Odpowiedzialny za zakupy nowego sprzętu i uzbrojenia wojskowego sekretarz stanu skomentował, iż tylko dowodzi to słuszności warunków stawianych przez kierownictwo resortu podczas negocjacji offsetowych z francuskim koncernem Airbus na zakup maszyn H225M Caracal. – Zapewnienie dostaw części zamiennych i zdolność do serwisowania, przede wszystkim z wykorzystaniem potencjału własnego przemysłu. Takie były założenia negocjacji offsetowych. Dziś widać, że mieliśmy racje – napisał w mediach społecznościowych wiceminister.

Polska szuka dostawcy śmigłowców

Przetarg na śmigłowce mające zastąpić w polskiej armii nie tylko maszyny Mi-8 i Mi-17, lecz również wiropłaty Mi-2 ogłoszono w marcu 2012 roku. Ich liczbę kilkakrotnie zmieniano, ostatecznie w 2015 roku MON postanowiło kupić 50 maszyn – 16 wielozadaniowych dla wojsk lądowych, 8 w wersji zwalczania okrętów podwodnych, 8 maszyn poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue) w wersji SOF dla wojsk specjalnych, 5 CSAR Medavac, 7 CSAR dla wojsk lądowych oraz 6 CSAR dla marynarki wojennej.

21 kwietnia 2015 roku resort obrony poinformował, że do kolejnej fazy przetargu – etapu testów – został zakwalifikowany jedynie oferowany przez francuski koncern Airbusa śmigłowiec H225M Caracal. Jego testy rozpoczęły się 14 maja 2015 roku i potrwały dwa tygodnie. Ponieważ maszyna zaliczyła je pozytywnie, firma dostała zgodę na złożenie oferty ostatecznej. Negocjacje umowy offsetowej, czyli zobowiązań Airbusa wynikających z zakupu oferowanych przez niego śmigłowców, ruszyły 30 września 2015 roku. Ministerstwo Rozwoju zakończyło je 4 października 2016 roku. Jednym z powodów był brak porozumienia w sprawie możliwości serwisowania maszyn przez polskie przedsiębiorstwa z branży zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. francuskich sił zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze

~Patriota
1513794420
A czy serwis śmigłowców nie miał się przypadkiem odbywać w zakładach WZL w Łodzi?
B8-DE-DF-53

Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
 
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Pod skrzydłami Kormoranów
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w świętym mieście, część druga
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w świętym mieście, epilog
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Zmiany w dodatkach stażowych
Ameryka daje wsparcie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zachować właściwą kolejność działań
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
NATO on Northern Track
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Sprawa katyńska à la española
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Gunner, nie runner
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pytania o europejską tarczę
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Rekordziści z WAT
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojna w świętym mieście, część trzecia
SOR w Legionowie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Na straży wschodniej flanki NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Metoda małych kroków
Szybki marsz, trudny odwrót
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Kolejne FlyEye dla wojska
Święto stołecznego garnizonu
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Kadisz za bohaterów
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Wytropić zagrożenie
W obronie wschodniej flanki NATO
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO