moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Skandal wokół Caracali i Tigerów

Płacimy więcej, aby latać mniej – tak podczas wizyty w bazie w Evreux minister obrony Francji, Florence Parly, podsumowała stan francuskiego lotnictwa. Jak podaje francuski MON, obecnie uziemionych jest aż około 70 procent wielozadaniowych maszyn H225M Caracal i uderzeniowych Tiger, a godzina lotu Caracala podrożała przez 4 lata prawie dwukrotnie.

11 grudnia francuska minister obrony Florence Parly odwiedziła 105 Bazę Lotniczą w Evreux. Szefowa resortu wizytowała mieszczącą się niedaleko Paryża jednostkę, w której stacjonują dwie eskadry samolotów transportowych. Miało to związek z planowaną reformą francuskiego systemu obsługi wojskowego sprzętu lotniczego.

Zlecony przez Florence Parly audyt stanu tamtejszych sił powietrznych wykazał bowiem, że znajdują się one w tragicznym stanie. Obecnie zdolnych do działania jest jedynie około 44 procent wszystkich francuskich wojskowych statków powietrznych. Najgorsza sytuacja jest w przypadku śmigłowców. Uziemionych jest aż 70 procent transportowych maszyn H225M Caracal oraz uderzeniowych Tigerów. Szefowa resortu nie ukrywała swojego zbulwersowania. – Płacimy więcej, aby latać mniej. Ta sytuacja nie jest do zaakceptowania. W przypadku śmigłowców Caracal koszt godziny lotu wzrósł tymczasem z prawie 19 000 euro w 2012 roku do 34 000 euro w 2016 – podsumowała Florence Parly. Francuska armia wydaje na remonty i utrzymanie samolotów i śmigłowców dwa razy więcej niż kilka lat temu (teraz to aż cztery miliardy euro rocznie), a liczba dostępnych do użycia maszyn spada.

Panaceum na problemy francuskiego wojskowego lotnictwa ma być głęboka reforma struktur zajmujących się utrzymaniem sprawności technicznej statków powietrznych. Od 1 marca 2018 roku SIMMAD (Structure Intégrée de Maintien en Condition Opérationnelle des Matériels Aéronautiques de la Défense), urząd zajmujący się tymi sprawami, zostanie przekształcony w podległą szefowi francuskiego sztabu generalnego agencję DMA (Direction de la maintenance aéronautique). Szefowa francuskiego resortu obrony podkreślała także, że niezbędna jest również poprawa współpracy wojska z przemysłem zbrojeniowym związana z terminowością oraz kosztami serwisu i napraw statków powietrznych.

Do problemów francuskiej armii z właściwym i terminowym serwisowaniem samolotów oraz śmigłowców w kontekście realizowanych obecnie przez polską armię programów modernizacyjnych, w tym przede wszystkim do przetargu na dostawę śmigłowców wielozadaniowych, odniósł się wiceminister Bartosz Kownacki. Odpowiedzialny za zakupy nowego sprzętu i uzbrojenia wojskowego sekretarz stanu skomentował, iż tylko dowodzi to słuszności warunków stawianych przez kierownictwo resortu podczas negocjacji offsetowych z francuskim koncernem Airbus na zakup maszyn H225M Caracal. – Zapewnienie dostaw części zamiennych i zdolność do serwisowania, przede wszystkim z wykorzystaniem potencjału własnego przemysłu. Takie były założenia negocjacji offsetowych. Dziś widać, że mieliśmy racje – napisał w mediach społecznościowych wiceminister.

Polska szuka dostawcy śmigłowców

Przetarg na śmigłowce mające zastąpić w polskiej armii nie tylko maszyny Mi-8 i Mi-17, lecz również wiropłaty Mi-2 ogłoszono w marcu 2012 roku. Ich liczbę kilkakrotnie zmieniano, ostatecznie w 2015 roku MON postanowiło kupić 50 maszyn – 16 wielozadaniowych dla wojsk lądowych, 8 w wersji zwalczania okrętów podwodnych, 8 maszyn poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue) w wersji SOF dla wojsk specjalnych, 5 CSAR Medavac, 7 CSAR dla wojsk lądowych oraz 6 CSAR dla marynarki wojennej.

21 kwietnia 2015 roku resort obrony poinformował, że do kolejnej fazy przetargu – etapu testów – został zakwalifikowany jedynie oferowany przez francuski koncern Airbusa śmigłowiec H225M Caracal. Jego testy rozpoczęły się 14 maja 2015 roku i potrwały dwa tygodnie. Ponieważ maszyna zaliczyła je pozytywnie, firma dostała zgodę na złożenie oferty ostatecznej. Negocjacje umowy offsetowej, czyli zobowiązań Airbusa wynikających z zakupu oferowanych przez niego śmigłowców, ruszyły 30 września 2015 roku. Ministerstwo Rozwoju zakończyło je 4 października 2016 roku. Jednym z powodów był brak porozumienia w sprawie możliwości serwisowania maszyn przez polskie przedsiębiorstwa z branży zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. francuskich sił zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze

~Patriota
1513794420
A czy serwis śmigłowców nie miał się przypadkiem odbywać w zakładach WZL w Łodzi?
B8-DE-DF-53

Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
 
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Promujemy polski sprzęt wojskowy
DriX – towarzysz okrętu
Na pomoc po katastrofie
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Walka pod napięciem
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Sport kształtuje mentalność
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Mamy pierwszych pilotów F-35
Więcej na mieszkanie za granicą
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Nasi czołgiści najlepsi
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Więcej amunicji do Rosomaków
Czołgi końca wojny
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Obierki z błotem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Apache’e na horyzoncie
Pierwsza misja Gripenów
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pegaz nad Europą
Składy wysokiego ryzyka
Polskie F-16 w służbie NATO
Ogień z nabrzeża
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Szabla hubalczyków
Pod siatką o medale mistrzostw WP
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Nowa siła uderzeniowa
Początek „Burzy”
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowy prezes PGZ-etu
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Podniebne wsparcie sojuszników
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Więcej polskiego trotylu dla USA
Rodzina na wagę złota
Misja PKW „Olimp” doceniona
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Ustawa bliżej żołnierzy
Koniec wojny, którego nie znamy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ukwiał z Gdańska
Gdy sekundy decydują o życiu
Historyczna umowa z Francją
Gra o kapitulację
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Wspólna wola obrony
Henry Szymanski na tropie prawdy
Podniebny Pegaz
Pracowity dyżur Typhoonów
Wiedza na trudne czasy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO