moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bomby dla Jastrzębi

To bardzo ważne dla bezpieczeństwa państwa, że w Polsce będziemy produkować kluczowe uzbrojenie dla F-16 – podkreślał wiceminister obrony Bartosz Kownacki podczas wizyty w Bydgoszczy. Bomby Mk-82 w oparciu o włoską licencję wyprodukuje „Nitro-Chem” należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Bydgoska firma podpisała dziś w tej sprawie umowę z RWM Italia.

Już za kilka miesięcy w zakładach „Nitro-Chem” uruchomiona zostanie produkcja bomb lotniczych Mk-82. Na mocy zawartej dziś umowy między bydgoską firmą a RWM Italia (czołowym europejskim producentem amunicji) bomby będą produkowane na włoskiej licencji. W uroczystości podpisania kontraktu uczestniczył wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki. Odpowiedzialny za zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu sekretarz stanu podkreślał wagę wydarzenia. – Każdy kraj powinien dążyć do tego, aby nie tylko produkcja broni, ale również amunicji, odbywała się na jego terytorium. To bardzo ważne dla bezpieczeństwa państwa, że będziemy w Polsce produkowali kluczowe uzbrojenie dla samolotów F-16 – mówił Bartosz Kownacki.

 

Klienci już czekają

Prezes „Nitro-Chemu” Krzysztof Kozłowski zaznaczał, że umowa z włoską firmą przewiduje pełen transfer technologii do produkcji bomb Mk-82. I choć na początku część komponentów będzie sprowadzana – na przykład korpusy – to w przyszłości cały proces wytwarzania bomb, w tym także ich certyfikacja, może odbywać się w Polsce. Niekoniecznie w Bydgoszczy. – My nie mamy takich zdolności, aby wytwarzać korpusy, ale tego zadania mogą się podjąć w przyszłości inne spółki z Polskiej Grupy Zbrojeniowej – wyjaśniał Kozłowski.

Pierwsze bomby Mk-82 mogą zostać sprzedane za około osiem miesięcy. Klienci już są. – Już teraz mamy zamówienia na kilkaset sztuk od firmy RWM Italia, z którą chcemy bardzo blisko współpracować w poszukiwaniu odbiorców zagranicznych – mówił prezes bydgoskiej spółki, podkreślając, że głównym odbiorcą Mk-82 będą polskie siły powietrzne.

Podstawowe bomby lotnicze NATO

Ważąca około 250 kilogramów Mk-82 (w zależności od wersji) to podstawowe uzbrojenie większości sił powietrznych państw NATO. Tego typu amunicję mają w swoim uzbrojeniu niemal wszystkie armie państw należących do Sojuszu Północnoatlantyckiego, bez względu na to, czy korzystają z samolotów Saab JAS 39 Gripen, Eurofighter Typhoon, Dassault Mirage czy amerykańskich F-16.

Mk-82 może występować w kilku wersjach. Podstawowa wyposażona jest w prawie 90-kilogramowy ładunek wybuchowy tritonalu (80 procent trotylu i 20 procent proszku aluminiowego). Jednocześnie na bazie Mk-82 budowane są (poprzez dodanie specjalistycznych komponentów) bomby naprowadzane na cel przy pomocy lasera – GBU-12, GBU-22 oraz GBU-38.

W obecności wiceszefa MON Bartosza Kownackiego sanocki Autosan podpisał kontrakt na dostawę dla polskiej armii 28 autobusów pasażerskich.

Sukces Autosana

Umowa na licencyjną produkcję bomb lotniczych Mk-82 to nie jedyna dziś dobra wiadomość płynąca ze spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Również w obecności wiceszefa MON Bartosza Kownackiego sanocki Autosan podpisał kontrakt na dostawę dla polskiej armii 28 autobusów pasażerskich. Umowa o wartości 18 milionów złotych jest kolejnym w ostatnim czasie sukcesem biznesowym spółki, która jeszcze dwa lata temu znajdowała się w stanie upadłości likwidacyjnej. Dziś ma portfel zamówień na ponad 120 pojazdów.

Jak zapowiedział w Sanoku wiceminister Kownacki, spółka ma szansę na kolejne kontrakty. – W ciągu najbliższych lat polska armia będzie potrzebować jeszcze ponad 200 autobusów. Mam nadzieję, że Autosan w tych postępowaniach wystartuje i życzę mu sukcesów – mówił. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Ireneusz Dorożański, MON

dodaj komentarz

komentarze

~ktos
1512027540
Czyli obecnie nitro-chem będzie wykonawcą dla głównej firmy tj RWM Italia, a komu RWM Italia dalej sprzeda to jej sprawa. "w przyszłości cały proces wytwarzania bomb, w tym także ich certyfikacja, może odbywać się w Polsce" - umowa to już dziś zabezpiecza? Jeśli nie to tylko pobożne życzenia, a RWM Italia za darmo na to się nie zgodzi (o ile w ogóle).
65-F2-95-97

Unia chce zbudować „mur dronowy"
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Czarna taktyka terytorialsów
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czarnomorski szlif minerów
Weterani pamiętają
„Road Runner” w Libanie
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Okiełznać Borsuka
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Poligon dla medyków w mundurach
Koniec pewnej epoki
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Priorytetowe zaangażowanie
Speczespół wybierze „Orkę”
Carl-Gustaf przemówił
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
W wojsku orientują się najlepiej
Historia jest po to, by z niej czerpać
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Mity i manipulacje
Maratońskie święto w Warszawie
Terytorialsi w akcji
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Jednym głosem w sprawie obronności
Kircholm 1605
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Koniec dzieciństwa
Deterrence in Polish
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
W poszukiwaniu majora Serafina
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Jelcz się wzmacnia
Polskie Bayraktary nad Turcją
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Czarna taktyka terytorialsów
Drugi wojskowy most
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Kopuła nad bewupem
Medicine for Hard Times
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pływali jak morscy komandosi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Abolicja dla ochotników
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO