moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Anakonda uratowała żeglarza

Załoga śmigłowca ratowniczego W-3WARM z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach uratowała żeglarza, którego jacht tonął 20 mil morskich na północ od Helu. Żeglarz uczestniczył w regatach Bitwa o Gotland Delphia Challenge 2017.

W piątek, 15 września 2017 roku, o godzinie 19.10 dla załogi śmigłowca ratowniczego Anakonda dyżurującego w Gdyni Babich Dołach zarządzono alarm ratowniczy „rozbitek na morzu”. Załoga, pod dowództwem kmdr. por. pil. Waldemara Orlińskiego zapoznała się z nadesłanym zadaniem i siedem minut później osiągnęła gotowość do startu. Z otrzymanych informacji wynikało, że ok. 20 mil morskich na północ od Helu znajduje się uszkodzony jacht Loxa, który nabiera wody. Na pokładzie znajdował się żeglarz, którego należało podjąć i przetransportować na bezpieczny ląd. O 19.24 śmigłowiec ratowniczy wykonał start i skierował się w nakazany zadaniem rejon, nawiązując standardowo łączność ze służbami koordynującymi akcję ratowniczą. Piętnaście minut później załoga śmigłowca osiągnęła rejon akcji i zlokalizowała dryfujący jacht. Po ustabilizowaniu pozycji na pokład jachtu opuszczono ratownika, który podjął żeglarza na pokład śmigłowca. O godzinie 19.45 śmigłowiec opuścił rejon akcji, kierując się na macierzyste lotnisko. Lądowanie w Babich Dołach nastąpiło o godzinie 18.06.

Była to już 13 akcja ratownicza, którą przeprowadziła załoga statku powietrznego Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w tym roku i 614 przeprowadzona w ciągu ostatnich 25 lat przez lotników morskich. W tym czasie udzielono pomocy 326 osobom.

Z podpisanej przez Polskę Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim wynika zadanie utrzymywania sił lotniczych gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku. Strefa ta obejmuje obszar o powierzchni ponad 30 000 km². Zadanie to w całości wykonuje Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Całodobowy dyżur w systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełni załoga śmigłowca typu W-3WARM "Anakonda" w Gdyni Babich Dołach oraz, w godz. 11.00-19.00, załoga śmigłowca Mi-14PŁ/R lub W-3WARM na lotnisku w Darłowie. System ratownictwa wspiera również, całodobowo, załoga samolotu patrolowego Bryza, dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach.

Tekst: kpt. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
 
Szybki marsz, trudny odwrót
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Pierwsi na oceanie
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Dumni z munduru
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Pod skrzydłami Kormoranów
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
W obronie wschodniej flanki NATO
Wytropić zagrożenie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Pływacy i maratończycy na medal
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Pytania o europejską tarczę
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wioślarze i triatlonistka na podium
Daglezje poszukiwane
NATO on Northern Track
NATO na północnym szlaku
Weterani pod wszechstronną opieką
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Patriotyczny maraton
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Ameryka daje wsparcie
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Wojna w świętym mieście, epilog
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Zmiany w dodatkach stażowych
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Tragiczne zdarzenie na służbie
Posłowie dyskutowali o WOT
Gunner, nie runner
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Awanse na Trzeciego Maja
W Italii, za wolność waszą i naszą
Biel i czerwień łączy pokolenia
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Barwy Ojczyzny
Święto stołecznego garnizonu
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Czarne oliwki dla sojuszników
Husarz na straży nieba
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO