moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugi G550 w Polsce

Flota do przewozu najważniejszych osób w państwie ma drugi samolot. Dziś do Bydgoszczy przyleciał Gulfstream G550. Będzie nosił imię gen. Kazimierza Pułaskiego. – To świetny pomysł. Wyprodukowany w Ameryce samolot będzie służył Polsce. A Pułaski jest bohaterem obu tych krajów – podkreśla prof. dr hab. Józef Wieczorek, ambasador RP w Waszyngtonie.




Tuż po 9.30, po trwającym nieco ponad 8 godzin locie, na lotnisku w Bydgoszczy wylądował drugi z zamówionych w ubiegłym roku samolotów pasażerskich Gulfstream G550. Maszyna po krótkim kołowaniu po płycie lotniska zatrzymała się przed hangarami należącymi do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Tam, w asyście tłumów bydgoszczan, odbyła się uroczystość nadania jej nazwy wyróżniającej.

Zgodnie z decyzją MON, samolot – podobnie jak wszystkie kupione niedawno maszyny do przewozu najważniejszych osób w państwie – otrzymał imię bohatera walk o niepodległość naszego kraju. W jego przypadku wybór padł na osobę generała Kazimierza Pułaskiego.

Prof. dr hab. Józef Wieczorek, ambasador RP w Waszyngtonie nie ma wątpliwości, że to świetny wybór. – Wyprodukowany w Ameryce samolot będzie służył Polsce. A Pułaski jest bohaterem obu tych krajów. Walczył o niepodległość Polski i o niepodległość Ameryki – wyjaśniał. Dodał także, że generał Pułaski jest jedną z nielicznych osób, które zostały wyróżnione przez Amerykanów honorowym obywatelstwem tego kraju.

– Dzięki niesamowitej determinacji ministra obrony narodowej, pana Antoniego Macierewicza, Polska po ponad dwudziestu latach zaczyna odbudowę floty samolotów do przewozu najważniejszych osób w Państwie. W czerwcu w Warszawie witaliśmy pierwszy z samolotów małych, „Księcia Józefa Poniatowskiego”. Dzisiaj przyleciał drugi egzemplarz, nazwany „Generał Kazimierz Pułaski”. Tym samym, symbolicznie zamknęliśmy to postępowanie – mówi minister. – Państwo Polskie ma dwa najnowocześniejsze i najbezpieczniejsze samoloty na świecie, które dodatkowo będą serwisowane w Polsce w państwowych zakładach w Bydgoszczy. W październiku natomiast spodziewamy się przylotu pierwszego z trzech zakupionych samolotów średnich – Boeinga – dodaje.

Matką chrzestną nowej maszyny 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie, została por. Magdalena Kozak, lekarz ratunkowy z 2 grupy poszukiwawczo-ratowniczej z Mińska Mazowieckiego. Zgodnie z tradycją oficer wypowiedziała dziś słowa „Ku chwale polskich skrzydeł nadaje ci imię generał Kazimierz Pułaski”. Por. Kozak , która ma na swoim koncie ponad 300 skoków ze spadochronem i jest weteranem VII i XII zmiany misji PKW w Afganistanie, nie kryła wzruszenia. – To dla mnie ogromny zaszczyt, że poproszono mnie o bycie matką chrzestną nowego rządowego samolotu – mówiła.

Po uroczystości, z nowym samolotem dla VIP-ów mogli zapoznać się goście uroczystości.

Na konferencji prasowej minister Kownacki powiedział, że MON liczy, że decyzja o serwisowaniu G550 w Bydgoszczy wpłynie na rządy innych państw, aby wybrały Polskę jako miejsce serwisowania swoich maszyn, zamiast wysyłać je do Stanów Zjednoczonych.

Po kilku godzinach pobytu w Bydgoszczy „Gen. Kazimierz Pułaski” odleciał do miejsca macierzystego stacjonowania, czyli Warszawy.

Przetarg na zakup dwóch małych – czyli zabierających na pokład do 16 pasażerów – samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie, został ogłoszony w sierpniu 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęło dwóch producentów – francuska firma Dassault Aviation oraz amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że francuska oferta nie spełnia wymogów formalnych – nie mieściła się w wymaganym terminie dostaw. Oznaczało to, że zwycięzcą postępowania została firma amerykańska. Kontrakt na dostawę dwóch samolotów typu G550 o wartości 440 milionów złotych został podpisany 14 listopada 2016 roku. Pierwszy samolot dotarł do Polski 21 czerwca 2017 roku i otrzymał nazwę „Książę Józef Poniatowski”. Drugi G550 przyleciał do Polski 29 lipca i otrzymał nazwę „Gen. Kazimierz Pułaski”. Obie maszyny będą stacjonowały w Warszawie, w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego.

Samoloty Gulfstream G-550 produkowane są od 2004 roku. Maszyna ma skrzydła o rozpiętości 28,5 metra, waży około 21 ton (pusta) i rozwija prędkość maksymalną 941 km/h. Gulfstreami G-550 latają m.in. władze Włoch, Turcji, Szwecji oraz podczas podróży krajowych – prezydent Stanów Zjednoczonych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
DragonFly czeka na wojsko
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Medicine for Hard Times
Pływali jak morscy komandosi
Speczespół wybierze „Orkę”
Koniec pewnej epoki
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
Maratońskie święto w Warszawie
Orientuj się bez GPS-u
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Transbałtycka współpraca
„Droga do GROM-u”
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Medycy na start
Polskie Bayraktary nad Turcją
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Zawiszacy na Litwie
Człowiek jest najważniejszy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Deterrence in Polish
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kawaleria w szkole
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Polski „Wiking” dla Danii
Czarnomorski szlif minerów
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Koniec dzieciństwa
Młodzi i bezzałogowce
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Priorytetowe zaangażowanie
Pasja i fart
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Kawaleria pancerna spod znaku 11
W wojsku orientują się najlepiej
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W poszukiwaniu majora Serafina
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Mity i manipulacje
Terytorialsi w akcji
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Kircholm 1605
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Jelcz się wzmacnia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kosmiczny Perun
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
WOT na Szlaku Ratunkowym
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Abolicja dla ochotników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Wojny na rzut kostką
Dywersanci atakują

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO