moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Indie planują kupić nowe myśliwce

Na początku przyszłego roku ma się okazać, kto dostarczy Indiom 120-150 nowych jednosilnikowych myśliwców. Sprawa jest pilna, ponieważ indyjskie lotnictwo już dziś potrzebuje nowych maszyn, a wkrótce będzie musiało wycofać wysłużone MiG-i. O zamówienie powalczą najpewniej Szwedzi oferujący Gripena E oraz Amerykanie z F-16 Block 70. Produkcja samolotu miałaby zostać przeniesiona do Indii.

Indyjskie lotnictwo ma obecnie do dyspozycji radzieckie samoloty MiG -21, MiG-27, MiG-29, Su-30MKI, brytyjsko-francuskie Jaguary, francuskie Mirage-2000. To według różnych źródeł od 32 do 35 eskadr, tymczasem potrzeby określono na poziomie 45. Co więcej w najbliższych 10 latach wycofanych powinno zostać 11 eskadr, w każdej po 18 maszyn, MiG-ów-21 i MiG-ów-27 (już siedem lat temu zakładano, że do końca 2015 roku zakończą one służbę). MiG-i zastąpić mają m.in. produkowane w Indiach i od lipca wprowadzane do linii wielozadaniowe Tejasy (co najmniej 120 sztuk). We wrześniu indyjski rząd sfinalizował również kontrakt dotyczący zakupu francuskich myśliwców Rafale. Negocjacje trwały cztery lata, ostatecznie kupiono jednak 36, a nie jak wcześniej planowano 126 maszyn. To wszystko sprawia, że Hindusi muszą jak najszybciej pozyskać dodatkowe wielozadaniowe samoloty.

Kontrakt stulecia?

Jak donosi portal defensenews, powołując się na źródła w indyjskim ministerstwie obrony, New Delhi planuje kupić 120-150 nowych jednosilnikowych myśliwców. Najbardziej prawdopodobne jest, że o kontrakt stulecia (według analityków firmy konsultingowej IHS Janes jego wartość może sięgnąć 12 mld USD) powalczą Szwedzi oferujący Gripena E oraz Amerykanie z F-16 Block 70. Pozostałe samoloty, brane pod uwagę jeszcze we wcześniejszym postępowaniu, a więc F/A-18E/F Super Hornet, Eurofighter Typhoon oraz MiG-29, to maszyny dwusilnikowe.

Zarówno Saab, jak i Lockheed Martin gotowe są przenieść produkcję do Indii, zgodnie z forsowaną przez premiera Narendrę Modiego polityką „make in India”. Hindusi liczą, iż transfer technologii dokonany przy tej okazji mógłby być pomocny przy opracowaniu drugiej generacji Tejasa, którego produkcja miałaby ruszyć około 2024 roku. Wybór myśliwca, zgodnie z deklaracją ministra obrony Manohara Parrikara, ma nastąpić do marca przyszłego roku. Produkcja mogłaby zaś zostać uruchomiona w perspektywie około trzech lat.

Zbrojeniowe kalkulacje

Oceniając szanse obydwu konkurentów, trudno nie zauważyć, iż pozycja negocjacyjna Waszyngtonu jest zdecydowanie silniejsza. Indie mają już kilka konstrukcji amerykańskich (C-130, C-17, P-8, AH-64D, CH-47E, są także zainteresowane nowym powietrznym tankowcem KC-46), poza tym Lockheed Martin kusi przeniesieniem jedynej linii produkcyjnej F-16. Dzięki temu Indie stałyby się światowym centrum serwisowym myśliwca używanego w blisko trzydziestu państwach, także, co nie jest bez znaczenia, w skonfliktowanym z nimi Pakistanie. Niezwykle istotnym argumentem może okazać się również kwestia ewentualnego wznowienia przez Amerykanów produkcji F-22 Raptor. Indie to obok Japonii drugie państwo zainteresowane zakupem eksportowej wersji tego myśliwca.

Indyjskie kalkulacje określa przede wszystkim scenariusz jednoczesnego konfliktu z Pakistanem i Chinami. Do dywersyfikacji dostaw uzbrojenia, którą wyraźnie widać na przykładzie floty sił powietrznych, składania widmo nałożenia na Indie różnego rodzaju sankcji, jak miało to miejsce np. po testach nuklearnych z 1998 roku.

Rafał Ciastoń , ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Indian Military Forces

dodaj komentarz

komentarze

~tomek
1482681720
Do takiego kontraktu jak Indie na 120 -150 samolotów z przeniesieniem produkcji za 12 mld $ spokojnie mogłaby przystąpić Polska . Zyskujemy nowe kompetencje , technologię i stajemy się centrum serwisowym . To była by świetna obrona przeciwlotnicza . Zyskujemy też możliwości ofensywne , szturmowe , rozpoznanie lotnicze - możliwość odwetowego uderzenia -to daje do myślenia potencjalnym przeciwnikom. Polskę stać na taki kontrakt.
DB-48-EE-C4
~Adam
1482675600
Warto zwrócić uwagę że F-16 jest oferowany przy współpracy z Tata, a Gripen razem z HAL. A to HAL jest takim ichnim PGZ.
FA-F5-AA-FC

Maratońskie święto w Warszawie
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Zawiszacy mają „Zjawę”
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Człowiek w pętli
Koniec pewnej epoki
Nurkowie kontra dywersanci
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Koniec dzieciństwa
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Cichociemni w oczach swoich następców
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Pięciobojowe duety na medal
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Brytyjczycy żegnają Malbork
Para ratowników i pies w kopalni złota
Cios w plecy
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Speczespół wybierze „Orkę”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bądźcie zawsze gotowi!
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
15 lat pomocy i pamięci
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
W poszukiwaniu majora Serafina
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Europa ma być zdolna do obrony
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Kircholm 1605
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
W obronie gazoportu
Dwie agresje, dwie okupacje
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Soboty z wojskiem
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Polskie wojsko na Gotlandii
Podniebny sprawdzian
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Przedwczesny triumf
Rekompensaty na nowych zasadach
Medale na ściance i na torze regatowym
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
„Road Runner” w Libanie
Jednym głosem w sprawie obronności
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Bohaterowie, których etos trwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO