moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cywilne maszyny na ćwiczenia komandosów

Dowództwo Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca szuka cywilnej firmy, od której mogłoby wynająć samolot lub śmigłowiec. Maszyna jest potrzebna do zaplanowanych na drugą połowę września skoków spadochronowych na tzw. wolne otwarcie z wysokości do 4 tys. m. Komandosi wynajmują cywilne samoloty i śmigłowce w szczególnych sytuacjach, bo w czasie szkoleń korzystają głównie z wojskowych maszyn.

Firmy zainteresowane wynajęciem samolotu lub śmigłowca JWK z Lublińca mogą zgłaszać się do końca sierpnia. W dokumentach przetargowych dowództwo Jednostki zaznaczyło, że taka maszyna będzie potrzebna od 12 do 16 września oraz od 19 do 23 września. Zastrzega jednak, że terminy mogą ulec zmianie. Śmigłowiec lub samolot ma być wykorzystywany do skoków spadochronowych na tzw. wolne otwarcie z wysokości do 4 tys. m.

Dlaczego komandosi chcą korzystać z cywilnych samolotów podczas ćwiczeń? Major Krzysztof Łukawski, rzecznik prasowy Dowództwa Komponentu Wojsk Specjalnych, wyjaśnia, że korzystanie z maszyn prywatnych pozwala dowódcom jednostek specjalnych organizować szkolenie w dowolnym terminie, niezależnie od pogody i pory dnia. Ze względu na wojskowe przepisy komandosi nie mogą liczyć na tak dużą dyspozycyjność maszyn sił powietrznych. – Korzystamy z tego typu rozwiązań z uwagi na specyfikę naszego szkolenia. Podobne umowy są zawierane już od kilku lat – mówi mjr Łukawski. Podkreśla jednak, że to szczególne sytuacje, bo podczas szkoleń operatorzy korzystają przede wszystkim z wojskowych samolotów i śmigłowców.

Szczegóły specyfikacji przetargowej objęte są tajemnicą. Wiadomo jednak, że wartość umowy na wynajem maszyny oraz jej pilotów nie przekroczy 135 tys. euro, czyli nieco ponad pół miliona złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: chor. Sebastian Kinasiewicz

dodaj komentarz

komentarze

~kwestarz
1472313420
Za starej Polski, też brakowało samolotów, w Lublińcu, skoki ćwiczono z ciężarówek star, z wolno jadącego samochodu wyskakiwał żołnierz i rozpuszczał spadochron. W trakcie dobrej zmiany można do tego wrócić...
7C-22-29-9E

Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowy bus do szczęścia
Dzień wart stu lat
Polski „Wiking” dla Danii
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kaman – domknięcie historii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
„Zamek” pozostał bezpieczny
Merops wdrażany natychmiast
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kosmiczna wystawa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Mity i manipulacje
Gdy ucichnie artyleria
Dywersja na kolei. Są dowody
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Plan na WAM
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Torpeda w celu
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Sukces Polaka w biegu z marines
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pięściarska uczta w Suwałkach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Mundurowi z benefitami
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Im ciemniej, tym lepiej
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Czy to już wojna?
Awanse w dniu narodowego święta
Marynarze podjęli wyzwanie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Dodatkowe zapory
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Standardy NATO w Siedlcach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Ułani szturmowali okopy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ogień z Leopardów na Łotwie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
My, jedna armia
Dostawa Homarów-K
Is It Already War?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO