moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cywilne maszyny na ćwiczenia komandosów

Dowództwo Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca szuka cywilnej firmy, od której mogłoby wynająć samolot lub śmigłowiec. Maszyna jest potrzebna do zaplanowanych na drugą połowę września skoków spadochronowych na tzw. wolne otwarcie z wysokości do 4 tys. m. Komandosi wynajmują cywilne samoloty i śmigłowce w szczególnych sytuacjach, bo w czasie szkoleń korzystają głównie z wojskowych maszyn.

Firmy zainteresowane wynajęciem samolotu lub śmigłowca JWK z Lublińca mogą zgłaszać się do końca sierpnia. W dokumentach przetargowych dowództwo Jednostki zaznaczyło, że taka maszyna będzie potrzebna od 12 do 16 września oraz od 19 do 23 września. Zastrzega jednak, że terminy mogą ulec zmianie. Śmigłowiec lub samolot ma być wykorzystywany do skoków spadochronowych na tzw. wolne otwarcie z wysokości do 4 tys. m.

Dlaczego komandosi chcą korzystać z cywilnych samolotów podczas ćwiczeń? Major Krzysztof Łukawski, rzecznik prasowy Dowództwa Komponentu Wojsk Specjalnych, wyjaśnia, że korzystanie z maszyn prywatnych pozwala dowódcom jednostek specjalnych organizować szkolenie w dowolnym terminie, niezależnie od pogody i pory dnia. Ze względu na wojskowe przepisy komandosi nie mogą liczyć na tak dużą dyspozycyjność maszyn sił powietrznych. – Korzystamy z tego typu rozwiązań z uwagi na specyfikę naszego szkolenia. Podobne umowy są zawierane już od kilku lat – mówi mjr Łukawski. Podkreśla jednak, że to szczególne sytuacje, bo podczas szkoleń operatorzy korzystają przede wszystkim z wojskowych samolotów i śmigłowców.

Szczegóły specyfikacji przetargowej objęte są tajemnicą. Wiadomo jednak, że wartość umowy na wynajem maszyny oraz jej pilotów nie przekroczy 135 tys. euro, czyli nieco ponad pół miliona złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: chor. Sebastian Kinasiewicz

dodaj komentarz

komentarze

~kwestarz
1472313420
Za starej Polski, też brakowało samolotów, w Lublińcu, skoki ćwiczono z ciężarówek star, z wolno jadącego samochodu wyskakiwał żołnierz i rozpuszczał spadochron. W trakcie dobrej zmiany można do tego wrócić...
7C-22-29-9E

„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dywersja na kolei. Są dowody
„Zamek” pozostał bezpieczny
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mundurowi z benefitami
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Dodatkowe zapory
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
W gotowości, czyli cywile na poligony
Pilica w linii
Dzień wart stu lat
Studenci ewakuowali szpital
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Drony w szkołach
Kapral Bartnik mistrzem świata
Formoza – 50 lat morskich komandosów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Ułani szturmowali okopy
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Razem na ratunek
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Niebo pod osłoną
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Wojsko na Horyzoncie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Nieoceniona siła edukacji
Merops wdrażany natychmiast
Is It Already War?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Wojskowy bus do szczęścia
Sukces Polaka w biegu z marines
Polski „Wiking” dla Danii
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ogień z Leopardów na Łotwie
Militarne Schengen
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dostawa Homarów-K
Marynarze podjęli wyzwanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Elementy Wisły testowane w USA
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
My, jedna armia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO