moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cywilne maszyny na ćwiczenia komandosów

Dowództwo Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca szuka cywilnej firmy, od której mogłoby wynająć samolot lub śmigłowiec. Maszyna jest potrzebna do zaplanowanych na drugą połowę września skoków spadochronowych na tzw. wolne otwarcie z wysokości do 4 tys. m. Komandosi wynajmują cywilne samoloty i śmigłowce w szczególnych sytuacjach, bo w czasie szkoleń korzystają głównie z wojskowych maszyn.

Firmy zainteresowane wynajęciem samolotu lub śmigłowca JWK z Lublińca mogą zgłaszać się do końca sierpnia. W dokumentach przetargowych dowództwo Jednostki zaznaczyło, że taka maszyna będzie potrzebna od 12 do 16 września oraz od 19 do 23 września. Zastrzega jednak, że terminy mogą ulec zmianie. Śmigłowiec lub samolot ma być wykorzystywany do skoków spadochronowych na tzw. wolne otwarcie z wysokości do 4 tys. m.

Dlaczego komandosi chcą korzystać z cywilnych samolotów podczas ćwiczeń? Major Krzysztof Łukawski, rzecznik prasowy Dowództwa Komponentu Wojsk Specjalnych, wyjaśnia, że korzystanie z maszyn prywatnych pozwala dowódcom jednostek specjalnych organizować szkolenie w dowolnym terminie, niezależnie od pogody i pory dnia. Ze względu na wojskowe przepisy komandosi nie mogą liczyć na tak dużą dyspozycyjność maszyn sił powietrznych. – Korzystamy z tego typu rozwiązań z uwagi na specyfikę naszego szkolenia. Podobne umowy są zawierane już od kilku lat – mówi mjr Łukawski. Podkreśla jednak, że to szczególne sytuacje, bo podczas szkoleń operatorzy korzystają przede wszystkim z wojskowych samolotów i śmigłowców.

Szczegóły specyfikacji przetargowej objęte są tajemnicą. Wiadomo jednak, że wartość umowy na wynajem maszyny oraz jej pilotów nie przekroczy 135 tys. euro, czyli nieco ponad pół miliona złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: chor. Sebastian Kinasiewicz

dodaj komentarz

komentarze

~kwestarz
1472313420
Za starej Polski, też brakowało samolotów, w Lublińcu, skoki ćwiczono z ciężarówek star, z wolno jadącego samochodu wyskakiwał żołnierz i rozpuszczał spadochron. W trakcie dobrej zmiany można do tego wrócić...
7C-22-29-9E

DriX – towarzysz okrętu
 
Na pomoc po katastrofie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Historyczna umowa z Francją
Koniec wojny, którego nie znamy
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Sport kształtuje mentalność
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Pegaz nad Europą
Wiedza na trudne czasy
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Nasi czołgiści najlepsi
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Henry Szymanski na tropie prawdy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Więcej na mieszkanie za granicą
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Ogień z nabrzeża
Obierki z błotem
Pierwsza misja Gripenów
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Nowa siła uderzeniowa
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Misja PKW „Olimp” doceniona
Ustawa bliżej żołnierzy
Podniebny Pegaz
Nowy prezes PGZ-etu
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Początek „Burzy”
Mamy pierwszych pilotów F-35
Gra o kapitulację
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Apache’e na horyzoncie
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Szabla hubalczyków
Wspólna wola obrony
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Składy wysokiego ryzyka
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej polskiego trotylu dla USA
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Rodzina na wagę złota
Więcej amunicji do Rosomaków
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Podniebne wsparcie sojuszników
Pracowity dyżur Typhoonów
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Ukwiał z Gdańska
Polskie F-16 w służbie NATO
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Gdy sekundy decydują o życiu
Walka pod napięciem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO