moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niszczyciel min ORP „Kormoran” przeszedł kolejne próby morskie

– Próby manewrowe wypadły znakomicie. Okręt, płynąc nawet z maksymalną prędkością, potrafi niemal w miejscu obrócić się o 180 stopni – mówi kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Kormoran”. Nowoczesny niszczyciel min kilka dni temu zakończył drugą serię testów na morzu. Oprócz zwrotności jednostki sprawdzano także niektóre systemy łączności.

W połowie lipca na wodach Zatoki Gdańskiej odbyły się pierwsze testy ORP „Kormoran”. Sprawdzano okrętowe siłownie i wykonywano próby obciążeniowe. Teraz przyszedł czas na kolejne testy. – Okręt rozpędzał się do maksymalnej prędkości, a potem w krótkim czasie musiał wyhamować. Wykonywał też różnego rodzaju manewry, które miały sprawdzić jego zwrotność – opowiada kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Kormoran”. Sprawdzian, jak przyznaje, wypadł doskonale. – Jednostka okazała się tak zwrotna, że aż sami byliśmy zdziwieni. Idąc całą naprzód, okręt potrafił niemal w miejscu obrócić się o 180 stopni – podkreśla dowódca. Chwali też hybrydowy napęd nowego niszczyciela min. – Jest on wyposażony w silnik dieslowski i elektryczny. Dzięki czemu, wchodząc w rejon działania, jest w stanie przemieszczać się bardzo cicho. A to znacząco zwiększa bezpieczeństwo załogi – zauważa kmdr ppor. Dziugan. Współczesne miny często są pobudzane właśnie przez dźwięk, który emituje przepływająca w pobliżu jednostka.

Podczas sierpniowych prób morskich testowane były między innymi systemy wentylacji, klimatyzacja, łączność między poszczególnymi działami oraz łączność zewnętrzna z kapitanatem portu. Pierwszym sprawdzianom – na razie podnoszenia i opuszczania – została poddana stacja podkilowa, która służy do wykrywania i lokalizacji min morskich.

Kolejne wyjścia okrętu na Zatokę Gdańską planowane są na wrzesień. – Pierwsze próby miały przede wszystkim potwierdzić, że okręt może bezpiecznie poruszać się po morzu. Wkrótce przyjdzie czas na współpracę ze śmigłowcem oraz testy pojazdów podwodnych, systemów walki, uzbrojenia – zapowiada kmdr ppor. Dziugan.

Kontrakt na budowę nowoczesnego niszczyciela min został podpisany we wrześniu 2013 roku. Stronami były Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej oraz konsorcjum, w którego skład wchodzą: gdańska Stocznia Remontowa Shipbuilding, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Okręt powstaje w Gdańsku. Natomiast CTM jest odpowiedzialne za dostawę oraz spięcie w całość kluczowych systemów, takich jak wspomagania dowodzenia, stacji hydrolokacyjnej oraz ładunków do niszczenia min. – Budowany niszczyciel min, wyposażony w urządzenia opracowane w CTM, stanie się ważnym elementem systemu bezpieczeństwa morskiego państwa – podkreśla Andrzej Kilian, prezes Centrum Techniki Morskiej.

ORP „Kormoran” jest pierwszym z trzech nowoczesnych niszczycieli min, które mają zasilić polską marynarkę wojenną. Okręt ma 58,5 m długości, szerokość przekraczającą 10 m oraz wyporność obliczoną na 830 t. Jego załoga liczy 45 marynarzy. Niszczyciel będzie dysponować zintegrowanym systemem walki, sonarami, licznymi pojazdami podwodnymi, 23-milimetrową armatą Wróbel II, która później zostanie zastąpiona armatą kalibru 35 mm, a także trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm. Okręt zajmie się poszukiwaniem, klasyfikacją, niszczeniem, a także stawianiem min morskich. Będzie osłaniał inne jednostki podczas przejścia morzem, posłuży do pilnowania kluczowych szlaków żeglugowych. Według planów ma reprezentować Polskę podczas misji SNMCMG1, czyli w Stałym Zespole Sił Obrony Przeciwminowej NATO, który jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo na morzach północnej Europy. Służbę powinien rozpocząć w listopadzie tego roku. Wejdzie w skład 13 Dywizjonu Trałowców, który stacjonuje w Gdyni, a podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Pozostałe dwa niszczyciele typu Kormoran powinny do niego dołączyć w latach 2019 i 2022.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Tomasz Gos

dodaj komentarz

komentarze

~MedalforSzwagra
1471520100
Może dozbroić go w Spike ?
DB-3F-9C-53

Barwy walki
 
V Korpus z nowym dowódcą
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Front przy biurku
SOR w Legionowie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Kolejne FlyEle dla wojska
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO na północnym szlaku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Charge of Dragon
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zachować właściwą kolejność działań
Strażacy ruszają do akcji
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
25 lat w NATO – serwis specjalny
Głos z katyńskich mogił
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
NATO on Northern Track
Zbrodnia made in ZSRS
Szpej na miarę potrzeb
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Sandhurst: końcowe odliczanie
Prawda o zbrodni katyńskiej
Wojna w świętym mieście, epilog
Przygotowania czas zacząć
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Szarża „Dragona”
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Sprawa katyńska à la española
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Ocalały z transportu do Katynia
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Na straży wschodniej flanki NATO
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Odstraszanie i obrona
Ramię w ramię z aliantami
Święto stołecznego garnizonu
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Rakiety dla Jastrzębi
Mundury w linii... produkcyjnej
Optyka dla żołnierzy
Zmiany w dodatkach stażowych
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kadisz za bohaterów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO