moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niszczyciel min ORP „Kormoran” przeszedł kolejne próby morskie

– Próby manewrowe wypadły znakomicie. Okręt, płynąc nawet z maksymalną prędkością, potrafi niemal w miejscu obrócić się o 180 stopni – mówi kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Kormoran”. Nowoczesny niszczyciel min kilka dni temu zakończył drugą serię testów na morzu. Oprócz zwrotności jednostki sprawdzano także niektóre systemy łączności.

W połowie lipca na wodach Zatoki Gdańskiej odbyły się pierwsze testy ORP „Kormoran”. Sprawdzano okrętowe siłownie i wykonywano próby obciążeniowe. Teraz przyszedł czas na kolejne testy. – Okręt rozpędzał się do maksymalnej prędkości, a potem w krótkim czasie musiał wyhamować. Wykonywał też różnego rodzaju manewry, które miały sprawdzić jego zwrotność – opowiada kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Kormoran”. Sprawdzian, jak przyznaje, wypadł doskonale. – Jednostka okazała się tak zwrotna, że aż sami byliśmy zdziwieni. Idąc całą naprzód, okręt potrafił niemal w miejscu obrócić się o 180 stopni – podkreśla dowódca. Chwali też hybrydowy napęd nowego niszczyciela min. – Jest on wyposażony w silnik dieslowski i elektryczny. Dzięki czemu, wchodząc w rejon działania, jest w stanie przemieszczać się bardzo cicho. A to znacząco zwiększa bezpieczeństwo załogi – zauważa kmdr ppor. Dziugan. Współczesne miny często są pobudzane właśnie przez dźwięk, który emituje przepływająca w pobliżu jednostka.

Podczas sierpniowych prób morskich testowane były między innymi systemy wentylacji, klimatyzacja, łączność między poszczególnymi działami oraz łączność zewnętrzna z kapitanatem portu. Pierwszym sprawdzianom – na razie podnoszenia i opuszczania – została poddana stacja podkilowa, która służy do wykrywania i lokalizacji min morskich.

Kolejne wyjścia okrętu na Zatokę Gdańską planowane są na wrzesień. – Pierwsze próby miały przede wszystkim potwierdzić, że okręt może bezpiecznie poruszać się po morzu. Wkrótce przyjdzie czas na współpracę ze śmigłowcem oraz testy pojazdów podwodnych, systemów walki, uzbrojenia – zapowiada kmdr ppor. Dziugan.

Kontrakt na budowę nowoczesnego niszczyciela min został podpisany we wrześniu 2013 roku. Stronami były Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej oraz konsorcjum, w którego skład wchodzą: gdańska Stocznia Remontowa Shipbuilding, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Okręt powstaje w Gdańsku. Natomiast CTM jest odpowiedzialne za dostawę oraz spięcie w całość kluczowych systemów, takich jak wspomagania dowodzenia, stacji hydrolokacyjnej oraz ładunków do niszczenia min. – Budowany niszczyciel min, wyposażony w urządzenia opracowane w CTM, stanie się ważnym elementem systemu bezpieczeństwa morskiego państwa – podkreśla Andrzej Kilian, prezes Centrum Techniki Morskiej.

ORP „Kormoran” jest pierwszym z trzech nowoczesnych niszczycieli min, które mają zasilić polską marynarkę wojenną. Okręt ma 58,5 m długości, szerokość przekraczającą 10 m oraz wyporność obliczoną na 830 t. Jego załoga liczy 45 marynarzy. Niszczyciel będzie dysponować zintegrowanym systemem walki, sonarami, licznymi pojazdami podwodnymi, 23-milimetrową armatą Wróbel II, która później zostanie zastąpiona armatą kalibru 35 mm, a także trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm. Okręt zajmie się poszukiwaniem, klasyfikacją, niszczeniem, a także stawianiem min morskich. Będzie osłaniał inne jednostki podczas przejścia morzem, posłuży do pilnowania kluczowych szlaków żeglugowych. Według planów ma reprezentować Polskę podczas misji SNMCMG1, czyli w Stałym Zespole Sił Obrony Przeciwminowej NATO, który jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo na morzach północnej Europy. Służbę powinien rozpocząć w listopadzie tego roku. Wejdzie w skład 13 Dywizjonu Trałowców, który stacjonuje w Gdyni, a podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Pozostałe dwa niszczyciele typu Kormoran powinny do niego dołączyć w latach 2019 i 2022.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Tomasz Gos

dodaj komentarz

komentarze

~MedalforSzwagra
1471520100
Może dozbroić go w Spike ?
DB-3F-9C-53

Zmierzyli się z własnymi słabościami
Najdłuższa noc
Niebo pod osłoną
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Komplet medali wojskowych na ringu
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Przygotowani znaczy bezpieczni
Borsuki jadą do wojska!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Holenderska misja na polskim niebie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojsko przetestuje nowe technologie
Mundurowi z benefitami
Dzień wart stu lat
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojsko ma swojego satelitę!
Z Su-22 dronów nie będzie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czas na polskie Borsuki
W krainie Świętego Mikołaja
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Wojskowa łączność w Kosmosie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Razem na ratunek
Pancerniacy jadą na misję
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Gdy ucichnie artyleria
Nowe zdolności sił zbrojnych
Po co wojsku satelity?
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Militarne Schengen
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Plan na WAM
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Zwrot na Bałtyk
Artylerzyści mają moc!
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Don’t Get Hacked
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Szwedzi w pętli
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Kapral Bartnik mistrzem świata
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Uczelnie łączą siły
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Nadchodzi era Borsuka
Czwarta dostawa Abramsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO