moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niszczyciel min ORP „Kormoran” przeszedł kolejne próby morskie

– Próby manewrowe wypadły znakomicie. Okręt, płynąc nawet z maksymalną prędkością, potrafi niemal w miejscu obrócić się o 180 stopni – mówi kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Kormoran”. Nowoczesny niszczyciel min kilka dni temu zakończył drugą serię testów na morzu. Oprócz zwrotności jednostki sprawdzano także niektóre systemy łączności.

W połowie lipca na wodach Zatoki Gdańskiej odbyły się pierwsze testy ORP „Kormoran”. Sprawdzano okrętowe siłownie i wykonywano próby obciążeniowe. Teraz przyszedł czas na kolejne testy. – Okręt rozpędzał się do maksymalnej prędkości, a potem w krótkim czasie musiał wyhamować. Wykonywał też różnego rodzaju manewry, które miały sprawdzić jego zwrotność – opowiada kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Kormoran”. Sprawdzian, jak przyznaje, wypadł doskonale. – Jednostka okazała się tak zwrotna, że aż sami byliśmy zdziwieni. Idąc całą naprzód, okręt potrafił niemal w miejscu obrócić się o 180 stopni – podkreśla dowódca. Chwali też hybrydowy napęd nowego niszczyciela min. – Jest on wyposażony w silnik dieslowski i elektryczny. Dzięki czemu, wchodząc w rejon działania, jest w stanie przemieszczać się bardzo cicho. A to znacząco zwiększa bezpieczeństwo załogi – zauważa kmdr ppor. Dziugan. Współczesne miny często są pobudzane właśnie przez dźwięk, który emituje przepływająca w pobliżu jednostka.

Podczas sierpniowych prób morskich testowane były między innymi systemy wentylacji, klimatyzacja, łączność między poszczególnymi działami oraz łączność zewnętrzna z kapitanatem portu. Pierwszym sprawdzianom – na razie podnoszenia i opuszczania – została poddana stacja podkilowa, która służy do wykrywania i lokalizacji min morskich.

Kolejne wyjścia okrętu na Zatokę Gdańską planowane są na wrzesień. – Pierwsze próby miały przede wszystkim potwierdzić, że okręt może bezpiecznie poruszać się po morzu. Wkrótce przyjdzie czas na współpracę ze śmigłowcem oraz testy pojazdów podwodnych, systemów walki, uzbrojenia – zapowiada kmdr ppor. Dziugan.

Kontrakt na budowę nowoczesnego niszczyciela min został podpisany we wrześniu 2013 roku. Stronami były Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej oraz konsorcjum, w którego skład wchodzą: gdańska Stocznia Remontowa Shipbuilding, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Okręt powstaje w Gdańsku. Natomiast CTM jest odpowiedzialne za dostawę oraz spięcie w całość kluczowych systemów, takich jak wspomagania dowodzenia, stacji hydrolokacyjnej oraz ładunków do niszczenia min. – Budowany niszczyciel min, wyposażony w urządzenia opracowane w CTM, stanie się ważnym elementem systemu bezpieczeństwa morskiego państwa – podkreśla Andrzej Kilian, prezes Centrum Techniki Morskiej.

ORP „Kormoran” jest pierwszym z trzech nowoczesnych niszczycieli min, które mają zasilić polską marynarkę wojenną. Okręt ma 58,5 m długości, szerokość przekraczającą 10 m oraz wyporność obliczoną na 830 t. Jego załoga liczy 45 marynarzy. Niszczyciel będzie dysponować zintegrowanym systemem walki, sonarami, licznymi pojazdami podwodnymi, 23-milimetrową armatą Wróbel II, która później zostanie zastąpiona armatą kalibru 35 mm, a także trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm. Okręt zajmie się poszukiwaniem, klasyfikacją, niszczeniem, a także stawianiem min morskich. Będzie osłaniał inne jednostki podczas przejścia morzem, posłuży do pilnowania kluczowych szlaków żeglugowych. Według planów ma reprezentować Polskę podczas misji SNMCMG1, czyli w Stałym Zespole Sił Obrony Przeciwminowej NATO, który jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo na morzach północnej Europy. Służbę powinien rozpocząć w listopadzie tego roku. Wejdzie w skład 13 Dywizjonu Trałowców, który stacjonuje w Gdyni, a podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Pozostałe dwa niszczyciele typu Kormoran powinny do niego dołączyć w latach 2019 i 2022.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Tomasz Gos

dodaj komentarz

komentarze

~MedalforSzwagra
1471520100
Może dozbroić go w Spike ?
DB-3F-9C-53

Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
 
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Początek „Burzy”
Gdy sekundy decydują o życiu
Nowa siła uderzeniowa
Podniebne wsparcie sojuszników
Polskie F-16 w służbie NATO
Więcej polskiego trotylu dla USA
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
DriX – towarzysz okrętu
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Więcej amunicji do Rosomaków
Wiedza na trudne czasy
Koniec wojny, którego nie znamy
Henry Szymanski na tropie prawdy
Poznać rakietowego Homara
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Ukwiał z Gdańska
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Więcej na mieszkanie za granicą
Szabla hubalczyków
Pracowity dyżur Typhoonów
Sport kształtuje mentalność
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Składy wysokiego ryzyka
Ogień z nabrzeża
Filary bezpieczeństwa
Apache’e na horyzoncie
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Podniebny Pegaz
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Walka pod napięciem
Medycyna na morzu
Pierwsza misja Gripenów
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Gra o kapitulację
Rodzina na wagę złota
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Ustawa bliżej żołnierzy
Wspólna wola obrony
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Na pomoc po katastrofie
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Pegaz nad Europą
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO