moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niszczyciel min ORP „Kormoran” przeszedł kolejne próby morskie

– Próby manewrowe wypadły znakomicie. Okręt, płynąc nawet z maksymalną prędkością, potrafi niemal w miejscu obrócić się o 180 stopni – mówi kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Kormoran”. Nowoczesny niszczyciel min kilka dni temu zakończył drugą serię testów na morzu. Oprócz zwrotności jednostki sprawdzano także niektóre systemy łączności.

W połowie lipca na wodach Zatoki Gdańskiej odbyły się pierwsze testy ORP „Kormoran”. Sprawdzano okrętowe siłownie i wykonywano próby obciążeniowe. Teraz przyszedł czas na kolejne testy. – Okręt rozpędzał się do maksymalnej prędkości, a potem w krótkim czasie musiał wyhamować. Wykonywał też różnego rodzaju manewry, które miały sprawdzić jego zwrotność – opowiada kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Kormoran”. Sprawdzian, jak przyznaje, wypadł doskonale. – Jednostka okazała się tak zwrotna, że aż sami byliśmy zdziwieni. Idąc całą naprzód, okręt potrafił niemal w miejscu obrócić się o 180 stopni – podkreśla dowódca. Chwali też hybrydowy napęd nowego niszczyciela min. – Jest on wyposażony w silnik dieslowski i elektryczny. Dzięki czemu, wchodząc w rejon działania, jest w stanie przemieszczać się bardzo cicho. A to znacząco zwiększa bezpieczeństwo załogi – zauważa kmdr ppor. Dziugan. Współczesne miny często są pobudzane właśnie przez dźwięk, który emituje przepływająca w pobliżu jednostka.

Podczas sierpniowych prób morskich testowane były między innymi systemy wentylacji, klimatyzacja, łączność między poszczególnymi działami oraz łączność zewnętrzna z kapitanatem portu. Pierwszym sprawdzianom – na razie podnoszenia i opuszczania – została poddana stacja podkilowa, która służy do wykrywania i lokalizacji min morskich.

Kolejne wyjścia okrętu na Zatokę Gdańską planowane są na wrzesień. – Pierwsze próby miały przede wszystkim potwierdzić, że okręt może bezpiecznie poruszać się po morzu. Wkrótce przyjdzie czas na współpracę ze śmigłowcem oraz testy pojazdów podwodnych, systemów walki, uzbrojenia – zapowiada kmdr ppor. Dziugan.

Kontrakt na budowę nowoczesnego niszczyciela min został podpisany we wrześniu 2013 roku. Stronami były Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej oraz konsorcjum, w którego skład wchodzą: gdańska Stocznia Remontowa Shipbuilding, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Okręt powstaje w Gdańsku. Natomiast CTM jest odpowiedzialne za dostawę oraz spięcie w całość kluczowych systemów, takich jak wspomagania dowodzenia, stacji hydrolokacyjnej oraz ładunków do niszczenia min. – Budowany niszczyciel min, wyposażony w urządzenia opracowane w CTM, stanie się ważnym elementem systemu bezpieczeństwa morskiego państwa – podkreśla Andrzej Kilian, prezes Centrum Techniki Morskiej.

ORP „Kormoran” jest pierwszym z trzech nowoczesnych niszczycieli min, które mają zasilić polską marynarkę wojenną. Okręt ma 58,5 m długości, szerokość przekraczającą 10 m oraz wyporność obliczoną na 830 t. Jego załoga liczy 45 marynarzy. Niszczyciel będzie dysponować zintegrowanym systemem walki, sonarami, licznymi pojazdami podwodnymi, 23-milimetrową armatą Wróbel II, która później zostanie zastąpiona armatą kalibru 35 mm, a także trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm. Okręt zajmie się poszukiwaniem, klasyfikacją, niszczeniem, a także stawianiem min morskich. Będzie osłaniał inne jednostki podczas przejścia morzem, posłuży do pilnowania kluczowych szlaków żeglugowych. Według planów ma reprezentować Polskę podczas misji SNMCMG1, czyli w Stałym Zespole Sił Obrony Przeciwminowej NATO, który jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo na morzach północnej Europy. Służbę powinien rozpocząć w listopadzie tego roku. Wejdzie w skład 13 Dywizjonu Trałowców, który stacjonuje w Gdyni, a podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Pozostałe dwa niszczyciele typu Kormoran powinny do niego dołączyć w latach 2019 i 2022.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Tomasz Gos

dodaj komentarz

komentarze

~MedalforSzwagra
1471520100
Może dozbroić go w Spike ?
DB-3F-9C-53

Więcej na mieszkanie za granicą
 
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Motocykliści na weterańskim szlaku
Rodzina na wagę złota
Pilecki ucieka z Auschwitz
W Ełku wykuwają charaktery
Wielkie czyszczenie poligonów
Kadisz za bohaterów
Medycyna na morzu
Strażnik nieba
Zwycięstwo mordercy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Nowi generałowie Wojska Polskiego
„Pułaski” na Atlantyku
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Wielka lekcja
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pracowity dyżur Typhoonów
Pamięć ofiar
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Razem w walce ze skażeniami
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM pod ostrzałem
Sport kształtuje mentalność
Trzy dekady DGW
Polskie F-16 w służbie NATO
Więcej polskiego trotylu dla USA
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Double Eagle – podwodny tropiciel
Podniebne wsparcie sojuszników
Pierwsza misja Gripenów
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Spokojnych świąt na granicy!
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Powstaje armia dronów
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Power is Here
Walka z ogniem trwa
Bliżej wojska
Wyrok za tragiczny wypadek
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Viva Polaki! Viva liberatori!
Priorytety dla Tarczy Wschód
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Test wytrzymałości
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Kolejowy sabotaż udaremniony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO