moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polak za sterami supernowoczesnego bezzałogowca

W styczniu ppłk Marcin Szubiński, jako pierwszy polski oficer, rozpocznie we włoskiej bazie Sigonella szkolenie z pilotażu bezzałogowców RQ-4B Global Hawk Block 40. To jedne z najnowocześniejszych i najdroższych konstrukcji tego typu na świecie. Samoloty Global Hawk Block będą sercem natowskiego systemu obserwacji obiektów naziemnych z powietrza (AGS).

Program „Alliance Ground Surveillance (AGS) Core System” – czyli sojuszniczy system obserwacji obiektów naziemnych z powietrza, to obok sojuszniczego systemu obrony przeciwrakietowej (Theatre and Territorial Missile Defence) oraz systemu kontroli przestrzeni powietrznej (Air Command and Control System – ACCS) jeden z trzech kluczowych projektów realizowanych przez NATO w ramach strategii tzw. smart defense.

W skrócie polega ona na tym, że członkowie Paktu Północnoatlantyckiego wspólnie realizują kosztowne i długoletnie programy zbrojeniowe, na które nie byłoby stać mniej zamożnych państw. Ogólna zasada jest taka, że każdy kraj sam decyduje, ile zainwestuje w dany projekt. Im więcej, tym więcej zleceń z nim związanych trafi do miejscowego przemysłu zbrojeniowego. Państwa, które nie wyłożą nic, będą mogły korzystać jedynie z wojskowych „efektów” danego projektu. W przypadku systemu AGS będą to dane rozpoznawcze, zebrane przez bezzałogowe statki powietrzne RQ-4B Global Hawk Block 40. Za dystrybucję informacji do armii zainteresowanego nimi kraju będzie odpowiedzialne dowództwo Paktu.

System AGS ma osiągnąć gotowość operacyjną do końca 2017 roku. Pierwszy z pięciu bezzałogowców trafi pod koniec tego roku do włoskiej bazy Sigonella, gdzie Global Hawki będą stacjonowały.

Specjaliści podkreślają, że Global Hawk Block 40 to jedna z najnowocześniejszych i najdroższych konstrukcji tego typu na rynku. Kosztuje ponad 200 mln dolarów. – Samolot jest wyposażony w niezwykle dokładny radar, który pozwala wykrywać i śledzić z bardzo dużej odległości obiekty poruszające się po lądzie. Jest przy tym trudny do zestrzelenia, gdyż lata na wysokości ponad 18 tys. m nad poziomem morza, a więc wyżej niż maszyny pasażerskie – wyjaśnia mjr Krzysztof Poliński z AGS Staff Element Implementation Office (AGS – SEIO), biura działającego przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) w belgijskim Mons.

Szczegóły dotyczące zasięgu, jakim dysponuje radar natowskich Global Hawków, są objęte tajemnicą, jednak wiadomo, że bezzałogowce używane obecnie przez armię amerykańską mogą obserwować obiekty oddalone aż o 200 km!

Polska jest jednym z 15 państw NATO, które mają swój finansowy wkład w budowę programu AGS, dlatego nasi żołnierze wejdą w skład personelu obsługującego Global Hawki. W styczniu 2017 roku ppłk pilot Marcin Szubiński rozpocznie szkolenie z pilotażu tych maszyn. – Kurs potrwa trzy miesiące. Będę w pierwszej grupie, która przejdzie szkolenia nie w Stanach Zjednoczonych, u producenta bezzałogowców, lecz we włoskiej bazie, będącej ich centrum operacyjnym – wyjaśnia oficer. I żartuje, że znów jest mu dane być forpocztą nowości naszych sił powietrznych. Jako szef szkolenia grupy działań lotniczych 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu był bowiem w pierwszej turze żołnierzy, którzy w 2008 roku wyjechali do Stanów Zjednoczonych, aby szkolić się z pilotażu samolotów transportowych Herkules C-130E.

Doświadczony pilot, który we włoskiej bazie służy od października 2015 roku, jako szef oddziału operacji bieżących, przyznaje, że miał już okazję (w USA) zasiąść za sterami Global Hawka. – Jego pilotowanie odbywa się jedynie za pomocą przyrządów. Nie ma się właściwie żadnego podglądu, ani w czasie lotu, ani w czasie lądowania czy startu. I owszem, ta maszyna jest w stanie wylądować sama, ale przy jej rozpiętości skrzydeł, sięgającej 40 m, czyli więcej niż w Herculesie, za sterami musi zasiadać doświadczony pilot, a nie operator, jak w przypadku dronów – komentuje.

Obsługa systemu AGS ma liczyć około 600 żołnierzy. Oprócz ppłk. Szubińskiego we włoskiej bazie będzie służyć jeszcze 16 polskich oficerów.

System AGS był prezentowany podczas zakończonego niedawno szczytu NATO w Warszawie. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.nato.int

dodaj komentarz

komentarze

~Maus
1473333420
No i gitara.
F5-8F-CF-05
~Adacho37
1468908660
Zastanawiam się...czy podawanie danych Pana Marcina i innych (jak czytam różne artykuły) jest dobrym pomysłem? To podanie jak na tacy danych dla wywiadów obcych państw :( .... może się mylę ale mam złe przeczucia
1F-75-22-7B

Black Hawki nad Warszawą
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Tukan na smyczy
Pożegnanie z Columbią
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Premier: prowokacja bez precedensu
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
NATO – jesteśmy z Polską
Krok ku niezależności
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Brytyjczycy na wschodniej straży
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Debiut polskich Patriotów
Dwie agresje, dwie okupacje
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Brytyjczycy żegnają Malbork
Husarz z polskim instruktorem
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Defendery skompletowane
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Rekompensaty na nowych zasadach
„Road Runner” w Libanie
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Orlik na Alfę
Czołgiści w ogniu
Z najlepszymi na planszy
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hekatomba na Woli
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Świetne występy polskich żołnierzy
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wielkie zbrojenia za Odrą
Zwycięska batalia o stolicę
Kurs dla najlepszych w SERE
Terytorialsi na pętli
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Święto Wojsk Lądowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Największy transport Abramsów w tym roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO