moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bezpieczeństwo na szczycie

Na początku lipca warszawiacy muszą się liczyć nie tylko ze zmianami w komunikacji miejskiej, ale też zaostrzonymi kontrolami bezpieczeństwa. W czasie szczytu NATO pojawią się patrole żandarmerii i policji, przestrzeni powietrznej strzec będą samoloty. Z ruchu zostaną wyłączone niektóre ulice, autobusy będą kursować objazdami. Obowiązywać będzie zakaz zgromadzeń i noszenia broni.

Do Warszawy 8 i 9 lipca przyjedzie około pięciu tysięcy osób – przywódcy państw, żołnierze, eksperci i dziennikarze z kilkudziesięciu krajów. Służby mundurowe i wojsko od wielu tygodni przygotowują się do przyjęcia gości na szczyt NATO. Na kilka dni Warszawa stanie się najpilniej strzeżoną stolicą Europy.

Kontrole bezpieczeństwa

O porządek i bezpieczeństwo podczas spotkania dbać będą policjanci, antyterroryści, straż miejska i żołnierze żandarmerii wojskowej. Na ulicach pojawią się patrole policjantów i żandarmów. Czy będą kontrolować przechodniów i sprawdzać samochody? – Nie ujawniamy szczegółów naszych działań. Nie będziemy ułatwiać sprawy osobom potencjalnie zagrażającym bezpieczeństwu. Z całą pewnością, razem z innymi służbami zrobimy wszystko, aby spotkanie przebiegło bez kłopotów – mówi podkom. Dawid Marciniak z Zespołu Prasowego Komendy Głównej Policji.

Przygotowania służb mundurowych trwają od wielu tygodni. Antyterroryści oraz żołnierze GROM-u trenowali odbijanie zakładników z metra. Podobne scenariusze przećwiczono w okolicach Stadionu Narodowego i na terenie Miejskich Zakładów Autobusowych. Pracownicy MZA i żandarmeria wojskowa przeprowadzili m.in. symulację konwojowania autobusów i kontroli pirotechnicznych pojazdów.

Kierowcy i dyspozytorzy stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego przeszli szkolenia dotyczące bezpieczeństwa w komunikacji zbiorowej. – Przypominali sobie procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń. Pod okiem stołecznych policjantów ćwiczyli, jak zachować się, gdyby na przykład ktoś w pojeździe podłożył ładunek wybuchowy – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM.

Ograniczone loty

To jednak nie wszystko. Od 7 do 10 lipca będzie obowiązywał w stolicy zakaz zgromadzeń. Zapisano go w ustawie o szczególnych rozwiązaniach dotyczących przygotowań Szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. – Niezmiernie istotne jest, by te rozwiązania były wprowadzone szczególnie z uwagi na przypadki zamachów terrorystycznych – mówił w mediach Bartłomiej Grabski, wiceminister obrony narodowej.

Z kolei od 4 do 10 lipca będzie w Warszawie obowiązywał zakaz noszenia broni. Dotyczyć ma nie tylko broni palnej, ale również pneumatycznej i miotaczy gazu.

Na czas szczytu zostanie również wzmocniona obrona powietrzna. Projekt w tej sprawie przygotowało Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Ograniczenia lotów w Warszawie i okolicach będą obowiązywać od 7 do 10 lipca i dotyczyć głównie lotnictwa aeroklubowego i rekreacyjnego. Całkowicie zakazane zostanie używanie dronów, motolotni, paralotni czy balonów. Do nadzoru przestrzeni powietrznej zostaną też skierowane dodatkowe patrole lotnictwa taktycznego i śmigłowcowego sił zbrojnych. Nad Warszawą pojawią się samoloty rozpoznania i wczesnego ostrzegania AWACS.

Zamknięte ulice

Choć oficjalnym organizatorem szczytu NATO jest rząd, to część zadań spoczęła na urzędzie miasta Warszawy. – Współpracujemy z wieloma służbami i instytucjami, aby zarówno organizacja ruchu w stolicy, jak i bezpieczeństwo mieszkańców były w czasie tego wydarzenia na jak najwyższym poziomie – zapewnia Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Już 7 lipca od godziny dziewiątej mieszkańców stolicy czekają spore utrudnienia w poruszaniu się po mieście. Wiele ulic zostanie zamkniętych dla ruchu kołowego, a na niektórych miasto wprowadzi zakazy parkowania. Z ruchu wyłączone będą m.in. Aleje Jerozolimskie, most Józefa Poniatowskiego, rondo Jerzego Waszyngtona i ulica Zieleniecka. Samochodem nie będzie można też przejechać na wyznaczonych odcinkach Wybrzeża Szczecińskiego, Wału Miedzeszyńskiego i ulicy Jana Zamoyskiego. W drugim dniu obrad zamknięte zostanie ścisłe centrum stolicy, w tym Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście oraz ulice Miodowa i Królewska. Zmiany w rozkładach jazdy będą obowiązywać do 9 lipca. – To plan na dziś, ale może się zdarzyć, że tuż przez samym szczytem albo nawet, gdy będzie już trwał, zapadnie decyzja o wyłączeniu z ruchu także innych ulic – przyznaje Bartosz Milczarczyk.

Urzędnicy stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego wytyczają objazdy i nowe trasy, którymi w dniach szczytu poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. – Na przykład jeśli z ruchu zostaną wyłączone Aleje Jerozolimskie, to autobusy pojadą Trasą Łazienkowską, a tramwaje Mostem Gdańskim. Z Traktu Królewskiego autobusy będziemy kierować przez ulicę Marszałkowską, a z Grzybowskiej skierujemy je na Prostą i Świętokrzyską – wymienia Igor Krajnow. Przez dwa kluczowe dni wyłączone z użytkowania będą: stacja kolejowa Warszawa Stadion oraz stacja metra Stadion Narodowy.

Informacje w tramwajach i Internecie

Informacje o zmianach w komunikacji można znaleźć na stronie internetowej ZTM oraz urzędu miasta. W autobusach, tramwajach i metrze wyświetlane są na ekranach informacyjne spoty, rozkładane są także ulotki z instrukcją postępowania w przypadku zagrożenia terrorystycznego. Można je znaleźć również na przystankach. Na ulicach w czasie szczytu pojawią się wysłani przez ZTM informatorzy. – Będą mieszkańcom przekazywać wiadomości na temat komunikacji. Poza tym rozkłady jazdy będą na bieżąco aktualizowane w Internecie, zarówno na naszej stronie, jak i portalach społecznościowych – zapewnia rzecznik ZTM.

Do drzwi niektórych mieszkań mogą też zapukać dzielnicowi, by osobiście poinformować o zbliżających się utrudnieniach. Policja zapewnia, że to rutynowe działania przed międzynarodowymi wydarzeniami o tak dużej randze.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Marynarze podjęli wyzwanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Polski „Wiking” dla Danii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Arteterapia dla weteranów
Sportowcy na poligonie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Odznaczenia za wzorową służbę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Szansa na nowe życie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rusza program „wGotowości”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Kolejny kontrakt Dezametu
Męska sprawa: profilaktyka
Standardy NATO w Siedlcach
Niespokojny poranek pilotów
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pięściarska uczta w Suwałkach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Abolicja dla ochotników
Kaman – domknięcie historii
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wellington „Zosia” znad Bremy
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Koniec dzieciństwa
Zasiać strach w szeregach wroga
Marynarze mają nowe motorówki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nie daj się zhakować
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Starcie pancerniaków
Pomnik nieznanych bohaterów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Sukces Polaka w biegu z marines
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Kircholm 1605
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Mundurowi z benefitami
Palantir pomoże analizować wojskowe dane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO