moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bezpieczeństwo na szczycie

Na początku lipca warszawiacy muszą się liczyć nie tylko ze zmianami w komunikacji miejskiej, ale też zaostrzonymi kontrolami bezpieczeństwa. W czasie szczytu NATO pojawią się patrole żandarmerii i policji, przestrzeni powietrznej strzec będą samoloty. Z ruchu zostaną wyłączone niektóre ulice, autobusy będą kursować objazdami. Obowiązywać będzie zakaz zgromadzeń i noszenia broni.

Do Warszawy 8 i 9 lipca przyjedzie około pięciu tysięcy osób – przywódcy państw, żołnierze, eksperci i dziennikarze z kilkudziesięciu krajów. Służby mundurowe i wojsko od wielu tygodni przygotowują się do przyjęcia gości na szczyt NATO. Na kilka dni Warszawa stanie się najpilniej strzeżoną stolicą Europy.

Kontrole bezpieczeństwa

O porządek i bezpieczeństwo podczas spotkania dbać będą policjanci, antyterroryści, straż miejska i żołnierze żandarmerii wojskowej. Na ulicach pojawią się patrole policjantów i żandarmów. Czy będą kontrolować przechodniów i sprawdzać samochody? – Nie ujawniamy szczegółów naszych działań. Nie będziemy ułatwiać sprawy osobom potencjalnie zagrażającym bezpieczeństwu. Z całą pewnością, razem z innymi służbami zrobimy wszystko, aby spotkanie przebiegło bez kłopotów – mówi podkom. Dawid Marciniak z Zespołu Prasowego Komendy Głównej Policji.

Przygotowania służb mundurowych trwają od wielu tygodni. Antyterroryści oraz żołnierze GROM-u trenowali odbijanie zakładników z metra. Podobne scenariusze przećwiczono w okolicach Stadionu Narodowego i na terenie Miejskich Zakładów Autobusowych. Pracownicy MZA i żandarmeria wojskowa przeprowadzili m.in. symulację konwojowania autobusów i kontroli pirotechnicznych pojazdów.

Kierowcy i dyspozytorzy stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego przeszli szkolenia dotyczące bezpieczeństwa w komunikacji zbiorowej. – Przypominali sobie procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń. Pod okiem stołecznych policjantów ćwiczyli, jak zachować się, gdyby na przykład ktoś w pojeździe podłożył ładunek wybuchowy – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM.

Ograniczone loty

To jednak nie wszystko. Od 7 do 10 lipca będzie obowiązywał w stolicy zakaz zgromadzeń. Zapisano go w ustawie o szczególnych rozwiązaniach dotyczących przygotowań Szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. – Niezmiernie istotne jest, by te rozwiązania były wprowadzone szczególnie z uwagi na przypadki zamachów terrorystycznych – mówił w mediach Bartłomiej Grabski, wiceminister obrony narodowej.

Z kolei od 4 do 10 lipca będzie w Warszawie obowiązywał zakaz noszenia broni. Dotyczyć ma nie tylko broni palnej, ale również pneumatycznej i miotaczy gazu.

Na czas szczytu zostanie również wzmocniona obrona powietrzna. Projekt w tej sprawie przygotowało Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Ograniczenia lotów w Warszawie i okolicach będą obowiązywać od 7 do 10 lipca i dotyczyć głównie lotnictwa aeroklubowego i rekreacyjnego. Całkowicie zakazane zostanie używanie dronów, motolotni, paralotni czy balonów. Do nadzoru przestrzeni powietrznej zostaną też skierowane dodatkowe patrole lotnictwa taktycznego i śmigłowcowego sił zbrojnych. Nad Warszawą pojawią się samoloty rozpoznania i wczesnego ostrzegania AWACS.

Zamknięte ulice

Choć oficjalnym organizatorem szczytu NATO jest rząd, to część zadań spoczęła na urzędzie miasta Warszawy. – Współpracujemy z wieloma służbami i instytucjami, aby zarówno organizacja ruchu w stolicy, jak i bezpieczeństwo mieszkańców były w czasie tego wydarzenia na jak najwyższym poziomie – zapewnia Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Już 7 lipca od godziny dziewiątej mieszkańców stolicy czekają spore utrudnienia w poruszaniu się po mieście. Wiele ulic zostanie zamkniętych dla ruchu kołowego, a na niektórych miasto wprowadzi zakazy parkowania. Z ruchu wyłączone będą m.in. Aleje Jerozolimskie, most Józefa Poniatowskiego, rondo Jerzego Waszyngtona i ulica Zieleniecka. Samochodem nie będzie można też przejechać na wyznaczonych odcinkach Wybrzeża Szczecińskiego, Wału Miedzeszyńskiego i ulicy Jana Zamoyskiego. W drugim dniu obrad zamknięte zostanie ścisłe centrum stolicy, w tym Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście oraz ulice Miodowa i Królewska. Zmiany w rozkładach jazdy będą obowiązywać do 9 lipca. – To plan na dziś, ale może się zdarzyć, że tuż przez samym szczytem albo nawet, gdy będzie już trwał, zapadnie decyzja o wyłączeniu z ruchu także innych ulic – przyznaje Bartosz Milczarczyk.

Urzędnicy stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego wytyczają objazdy i nowe trasy, którymi w dniach szczytu poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. – Na przykład jeśli z ruchu zostaną wyłączone Aleje Jerozolimskie, to autobusy pojadą Trasą Łazienkowską, a tramwaje Mostem Gdańskim. Z Traktu Królewskiego autobusy będziemy kierować przez ulicę Marszałkowską, a z Grzybowskiej skierujemy je na Prostą i Świętokrzyską – wymienia Igor Krajnow. Przez dwa kluczowe dni wyłączone z użytkowania będą: stacja kolejowa Warszawa Stadion oraz stacja metra Stadion Narodowy.

Informacje w tramwajach i Internecie

Informacje o zmianach w komunikacji można znaleźć na stronie internetowej ZTM oraz urzędu miasta. W autobusach, tramwajach i metrze wyświetlane są na ekranach informacyjne spoty, rozkładane są także ulotki z instrukcją postępowania w przypadku zagrożenia terrorystycznego. Można je znaleźć również na przystankach. Na ulicach w czasie szczytu pojawią się wysłani przez ZTM informatorzy. – Będą mieszkańcom przekazywać wiadomości na temat komunikacji. Poza tym rozkłady jazdy będą na bieżąco aktualizowane w Internecie, zarówno na naszej stronie, jak i portalach społecznościowych – zapewnia rzecznik ZTM.

Do drzwi niektórych mieszkań mogą też zapukać dzielnicowi, by osobiście poinformować o zbliżających się utrudnieniach. Policja zapewnia, że to rutynowe działania przed międzynarodowymi wydarzeniami o tak dużej randze.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Soboty z wojskiem
Krótka droga na Gotlandię
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Europa ma być zdolna do obrony
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
W poszukiwaniu majora Serafina
Orlik na Alfę
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Cios w plecy
Unia chce zbudować „mur dronowy"
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Zawiszacy mają „Zjawę”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polski „Wiking” dla Danii
Nurkowie kontra dywersanci
Rekompensaty na nowych zasadach
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Medale na ściance i na torze regatowym
Maratońskie święto w Warszawie
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kircholm 1605
Dwie agresje, dwie okupacje
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Brytyjczycy żegnają Malbork
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Brytyjczycy na wschodniej straży
Podniebny sprawdzian
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Polskie wojsko na Gotlandii
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Koniec dzieciństwa
W obronie gazoportu
Pięciobojowe duety na medal
Przedwczesny triumf
Cichociemni w oczach swoich następców
Bohaterowie, których etos trwa
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Jednym głosem w sprawie obronności
Człowiek w pętli
„Road Runner” w Libanie
Speczespół wybierze „Orkę”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO