moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Cold Response 2016” – przygotowania na morzu

Okręty z kilkunastu państw opuściły port w Bergen i rozpoczęły fazę przygotowawczą manewrów „Cold Resnponse 2016”. Wśród nich jest fregata rakietowa ORP „Kościuszko” ze śmigłowcem SH-2G na pokładzie. Polscy marynarze i lotnicy ćwiczyli intensywnie, zanim jeszcze dotarli do Norwegii.





„Cold Response”
to zakrojone na szeroką skalę manewry zimowe, które organizowane są pod auspicjami NATO i ONZ. Ich gospodarzem jest Norwegia, a przedstawiciele wszystkich rodzajów wojsk ćwiczą za kołem podbiegunowym. W tym roku bierze w nich udział 15 tysięcy żołnierzy z 14 krajów, między innymi ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanady, Niemiec czy Szwecji. Polskę reprezentuje fregata rakietowa ORP „Gen. T. Kościuszko” z 3. Flotylli Okrętów oraz śmigłowiec pokładowy SH-2G z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Okręty opuściły wczoraj norweskie Bergen i po tak zwanej fazie portowej rozpoczęły fazę przygotowawczą. – Przećwiczą one procedury nawiązywania łączności, manewrowanie w szykach i zapoznają się z akwenami, na których będą prowadzić działania – wylicza kmdr ppor. Radosław Pioch z 3. Flotylli. Zasadnicza część ćwiczeń ruszy 19 lutego. – Scenariusz zakłada, że siły sojusznicze wkraczają w rejon konfliktu wywołanego agresją jednego z państw na swojego sąsiada. Ich zadaniem jest przywrócenie pokoju – przypomina kmdr ppor. Pioch. Polscy marynarze mają zabezpieczyć operację desantu morskiego i zadbać o bezpieczeństwo na szlakach żeglugowych. Będą poszukiwali i zwalczali okręty podwodne, odpierali uderzenia z powietrza oraz ataki terrorystów korzystających z szybkich łodzi motorowych. Manewry potrwają trzy tygodnie.



Tymczasem zarówno załoga fregaty, jak i stacjonujący na jej pokładzie lotnicy morscy intensywnie trenowali już w drodze do Norwegii. – Na okręcie nie ma jałowych dni. Dlatego też, kiedy tylko pozwala na to pogoda, piloci i obsługa ćwiczą procedury startów i lądowań – tłumaczy kpt. pil. Sebastian Bąbel, dowódca klucza śmigłowców SH-2G. To jeden z najtrudniejszych elementów lotnictwa pokładowego, a w tym wypadku sprawę dodatkowo komplikują specyficzne warunki panujące na Morzu Północnym.

– W okolicach Norwegii często występuje długa fala, która sprawia, że działamy tam na granicy norm, które nas obowiązują – wyjaśnia kapitan pilot. Aby śmigłowiec w ogóle mógł usiąść na pokładzie fregaty, przechyły na linii dziób-rufa nie mogą przekraczać trzech stopni, przechyły zaś na jedną i drugą burtę stopni ośmiu. – Ktoś mógłby powiedzieć: to niewiele. Trzeba jednak pamiętać, że lądowisko jest naprawdę małe, a przy takim kołysaniu wędruje ono w górę i w dół na dwa metry oraz na dwa metry w boki. Do tego trzeba jeszcze dodać zjawisko ześlizgiwania się okrętu z fali. Pilot patrząc na lądowisko odnosi wrażenie, że ono spod śmigłowca po prostu ucieka – podkreśla kpt. pil. Bąbel.



Takie treningi są ważne także z innego powodu. – Każdy z naszych pilotów w ciągu dwóch miesięcy musi wykonać łącznie od czterech do sześciu startów i lądowań z pokładu. Jeśli tego nie zrobi, powinien odbyć lot z instruktorem – informuje kpt. pil. Sebastian Bąbel. – Dla nas kluczową kwestią jest zachowanie nawyków – dodaje.

Na tym jednak nie koniec. Podczas przejścia na ćwiczenia załoga okrętu raz po raz podrywana jest przez alarmy związane z symulowanym pożarem na pokładzie albo przebiciem kadłuba. Tym razem załoga ORP „Kościuszko” miała też w planach krótki trening z okrętami norweskimi, które również przygotowywały się do ćwiczeń za kołem podbiegunowym.

Manewry „Cold Rensponse” po raz pierwszy odbyły się w 2006 roku. Obecna edycja jest już siódmą. Polska marynarka brała udział w dwóch.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze


Baltic Sea Under Control
 
Szabla hubalczyków
Rodzina na wagę złota
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Henry Szymanski na tropie prawdy
Piękny przykład patriotyzmu
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Debiut polskiego AW149
Prezydent wręczył awanse generalskie
Zatopiony problem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej amunicji do Rosomaków
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Strażnik nieba
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Święto ludzi z pasją
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Kolejowy sabotaż udaremniony
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Rex Bolizlavus
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Double Eagle – podwodny tropiciel
Pilecki ucieka z Auschwitz
Zwycięstwo mordercy
Poznać rakietowego Homara
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Wyrok za tragiczny wypadek
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Trzy dekady DGW
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Podniebny Pegaz
Sport kształtuje mentalność
Wyścig zbrojeń wystartował
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Pierwsza misja Gripenów
Składy wysokiego ryzyka
Viva Polaki! Viva liberatori!
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
W Ełku wykuwają charaktery
Podniebne wsparcie sojuszników
„Pułaski” na Atlantyku
Polskie F-16 w służbie NATO
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Medycyna na morzu
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Więcej polskiego trotylu dla USA
Więcej na mieszkanie za granicą
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pracowity dyżur Typhoonów
Powstaje armia dronów
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO