moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Nowe” silniki do MiG-ów-29

W ciągu trzech lat armia ma kupić dziewięć silników do samolotów MiG-29. Wyda na to kilkanaście milionów euro. Ale zakup będzie wyzwaniem nie tylko z powodów finansowych. Poszukiwany typ urządzenia, czyli RD-33 drugiej serii, nie jest już produkowany. Dlatego wojskowi liczą, że kupią albo wyremontowane, albo pochodzące z zapasów innych armii, nieużywane silniki.


Przetarg w sprawie kupna dziesięciu silników RD-33 drugiej serii używanych w MiG-ach-29 ogłosiła kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna. Wojsko chce, by pierwsze trzy egzemplarze zostały dostarczone w 2016 roku, ostatnie w 2018 roku. – Każdego roku powinniśmy otrzymywać po 3 silniki – mówi ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Chociaż silniki RD-33 drugiej serii nie są już produkowane (obecnie robiona jest seria trzecia, znacząco różniąca się od poprzedniej), być może uda się kupić nowe egzemplarze. To dlatego, że niektóre armie mają tego rodzaju silniki nieużywane, w zapasach.

Wojsko nie wyklucza jednak kupna silników po generalnym remoncie, muszą mieć jednak resurs międzyremontowy pozwalający na 350 godzin nalotu oraz resurs techniczny na poziomie 700 godzin. Armia oczekuje również, iż ich dostawca zapewni gwarancję na bezawaryjną pracę napędu na poziomie 200 godzin nalotu lub na 24 miesiące.

Ci, którzy chcą wziąć udział w przetargu, mają czas do 15 stycznia 2016 roku na złożenie oferty. Wartość kontraktu to kilkanaście milionów euro. Cena wysoka, bo na rynku jest coraz mniej wyremontowanych silników, a chętnych na nie wciąż jest sporo. Polskie wojsko każdego roku zdobywa po kilka RD-33 v2. – W 2012 kupiliśmy 6 sztuk, w 2013 i 2014 po dwie sztuki, a w tym roku 4 sztuki – mówi ppłk Marek Chmiel.

Siły powietrzne mają ponad trzydzieści myśliwców MiG-29. Postsowieckie myśliwce dzięki opracowanemu przez inżynierów z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy pakietowi ulepszeń, m.in. nowej awionice, spokojnie mogą stawać w szranki z dużo nowocześniejszymi konstrukcjami. To właśnie na myśliwcach MiG-29 polscy piloci pełnią misję NATO nad państwami nadbałtyckimi – Litwą, Łotwą i Estonią. MiG-i są także używane do szkolenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1450982220
dziewięć silników przez trzy lata. Nasze potężne siły powietrzne. SZAŁ
85-64-85-DE

Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
 
Odstraszanie i obrona
Sandhurst: końcowe odliczanie
Zachować właściwą kolejność działań
Kolejne FlyEle dla wojska
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ramię w ramię z aliantami
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Przygotowania czas zacząć
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Na straży wschodniej flanki NATO
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Szarża „Dragona”
Sprawa katyńska à la española
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Rakiety dla Jastrzębi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
NATO on Northern Track
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
V Korpus z nowym dowódcą
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
SOR w Legionowie
Święto stołecznego garnizonu
Barwy walki
Głos z katyńskich mogił
Szpej na miarę potrzeb
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zbrodnia made in ZSRS
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Charge of Dragon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ocalały z transportu do Katynia
NATO na północnym szlaku
Kadisz za bohaterów
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w świętym mieście, epilog
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Zmiany w dodatkach stażowych
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
25 lat w NATO – serwis specjalny
Prawda o zbrodni katyńskiej
Strażacy ruszają do akcji
Optyka dla żołnierzy
Mundury w linii... produkcyjnej
Front przy biurku
Wojna w świętym mieście, część druga
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO