moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mgła uziemiła w polu wojskowe śmigłowce

Trzy śmigłowce Mi-17 i cztery Sokoły utknęły w polu nieopodal miejscowości Wyrzysk w Wielkopolsce. Do lądowania zmusiło pilotów nagłe załamanie pogody i gęsta mgła. Maszyny leciały do bazy w Mirosławcu na szkolenie. Do zdarzenia doszło wczoraj po południu, jednak śmigłowce nadal czekają na poprawę pogody.


Mgła zmusiła do lądowania w polu trzy śmigłowce Mi-17 z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz cztery Sokoły należące do 25 Brygady Kawalerii Powietrznej z Tomaszowa Mazowieckiego. Maszyny były w drodze do bazy w Mirosławcu. Później miały wyruszyć na poligon w pobliskich Nadarzycach.

Za daleko do lotniska zapasowego

– Do celu mieliśmy około 80 kilometrów, kiedy gwałtownie załamała się pogoda. Wystąpiły mgły, a widoczność stała się mocno ograniczona – mówi mjr pil. Piotr Ciechan, dowódca komponentu lotniczego z 33 Bazy. I przypomina, że piloci śmigłowców mają wyznaczone pogodowe minima niezbędne do wykonywania zadań. – Według nich widzialność powinna wynosić półtora kilometra. Poniżej tej granicy kontynuowanie lotu staje się mocno ryzykowne – tłumaczy mjr pil. Ciechan. Dlatego właśnie dowódcy grup podjęli decyzję o skierowaniu się do Bydgoszczy, na lotnisko zapasowe. – Po sprawdzeniu panujących tam warunków okazało się, że zmieniają się one szybko na naszą niekorzyść. Pozostało więc tylko jedno rozwiązanie: posadzić maszyny w terenie przygodnym – wyjaśnia mjr pil. Ciechan.

Procedury związane z tego typu manewrem stanowią standardowy element szkolenia każdego pilota śmigłowcowego. Nie jest to jednak proste. – Choć śmigłowiec ma znacznie więcej możliwości niż samolot, nie można go posadzić byle gdzie. Teren musi być odpowiednio duży, płaski, pozbawiony przeszkód – dodaje mjr pil. Ciechan.

Ostatecznie piloci posadzili maszyny na polu i łące w pobliżu miejscowości Wyrzysk w Wielkopolsce. – Wcześniej lądowałem już w przygodnym terenie podczas ćwiczeń, na przykład po to, by desantować czy podjąć czekających żołnierzy. Jednak taka sytuacja jak wczoraj zdarzyła mi się po raz pierwszy – przyznaje mjr pil. Ciechan.

Podpułkownik Artur Goławski z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych chwali lotników. – Dowódcy obu grup zadziałali profesjonalnie, zgodnie z procedurami bezpieczeństwa lotów – podkreśla.

Do zdarzenia doszło wczoraj po południu. Ale jeszcze dziś o 14.00 śmigłowce stały w miejscu lądowania. – Pogoda nie poprawiła się na tyle, żebyśmy mogli kontynuować lot. Nadal wokół zalegają mgły – tłumaczy mjr pil. Ciechan i dodaje, że lotnikom bardzo pomogli okoliczni mieszkańcy. – Straż pożarna i policja pomogły nam zabezpieczyć teren, na którym wylądowaliśmy. Wymagają tego procedury. Mieszkańcy przynosili nam herbatę, kawę, posiłki. Z kolei pani burmistrz Wyrzyska, Bogusława Jagodzińska, pomogła zorganizować nocleg dla nas – wylicza pilot i dodaje: – Chcielibyśmy za to serdecznie podziękować.

Śmigłowce wyruszą do Mirosławca, kiedy tylko poprawi się pogoda.

Amerykanie – trzy razy na łące

Lądowania wojskowych helikopterów poza wojskowymi bazami i poligonami zdarzały się już w przeszłości. Tylko w ubiegłym roku na taki manewr, i to aż trzykrotnie, musieli się zdecydować szkolący się w Polsce Amerykanie. We wrześniu pięć śmigłowców wielozadaniowych Black Hawk oraz transportowy Chinook usiadło w pobliżu wsi Gruta w województwie kujawsko-pomorskim. W tym samym czasie amerykańskie maszyny lądowały też nieopodal Rybna, a potem jeszcze w okolicach Sztumu.  Z kolei w listopadzie cztery szturmowe Apache oraz Black Hawk ze 122 Brygady Bojowej wylądowały pod Choszcznem w Zachodniopomorskiem. Śmigłowce leciały z Mirosławca do Lipska.

Za każdym razem powodem posadzenia maszyn było załamanie pogody i związane z tym mgły.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Bartosz Bera / rbsphotos.com

dodaj komentarz

komentarze

~champan
1446746760
Czytając ten artykuł trochę się usmiałem. Byłem kilka razy w Af latałem z amerykańcami,lądowali gdzie chcieli, gdzie była taka potrzeba. Nikt tam nie szukał lotniska. A tu Polacy potrzebują lotniska i najlepiej długiego pasa startowego aby to "muzeum" podniosło się z ziemi.
C3-E2-62-C7
~Kamci
1446705780
Raczej to jest pole http://www.faktypilskie.pl/wyrzysk/20616-migowce-wci-uziemione-koo-bkowa Tu są zdjęcia
F1-F1-07-DA
~Mgła
1446643260
Słuszna decyzji, brawo odwagi i asertywności. W piękna pogodę to tylko aeroklub lata, a nie lotnictwo zawodowe. Trzeba być gotowym na wszelkie możliwe sytuację.
FD-AA-C2-77
~sorbi
1446625860
Jak podczas II wojny śiwatowej .POmimo rozwoju technologi, możliwości altania w każdych warunkach pogodowych mgła uziemia smigłowce jak podczas ofensywy w Ardenach alianckie lotnictwo
16-0F-0A-98
~Charterr
1446578940
Cieszy mnie to, że wreszcie w polskim lotnictwie zaczyna się przestrzegać procedur bezpieczeństwa. Żołnierze nie muszą bezsensownie ryzykować życiem w czasie pokoju.
28-EA-54-F3
~Kris
1446571800
A gdzie była analiza warunków atmosferycznych przez załogi, o tej mgle wiedzieli wszyscy i można było się spodziewać takiego obrotu sprawy. Ja mieszkam niedaleko Gniezna i widziałem te Mi-17 jak leciały, bardzo nisko i już we mgle, ale chyba było jakieś parcie by tam lecieć, bo jak ja bym miał wybierać t w taką pogodę bym siedział w domu. Myślę że tymi idiotami powinna zająć się jakaś odpowiednia służba lotnicza.
C3-8B-9A-1E

Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Drugi wojskowy most
Okiełznać Borsuka
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Czarna taktyka terytorialsów
Mity i manipulacje
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Czarnomorski szlif minerów
Medicine for Hard Times
Pasja i fart
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Maratońskie święto w Warszawie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Jelcz się wzmacnia
Koniec dzieciństwa
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Historia jest po to, by z niej czerpać
Poligon dla medyków w mundurach
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Czarna taktyka terytorialsów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Kircholm 1605
Młodzi i bezzałogowce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Pływali jak morscy komandosi
Jednym głosem w sprawie obronności
Carl-Gustaf przemówił
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Brytyjczycy na wschodniej straży
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polski „Wiking” dla Danii
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Terytorialsi w akcji
Medycy na start
Speczespół wybierze „Orkę”
Priorytetowe zaangażowanie
Kopuła nad bewupem
Abolicja dla ochotników
„Road Runner” w Libanie
Koniec pewnej epoki
W wojsku orientują się najlepiej
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Weterani pamiętają
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Deterrence in Polish
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Polskie Bayraktary nad Turcją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO