moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Powstaną repliki historycznych myśliwców

Niemieckie samoloty Fokker D.VII to maszyny, które Polacy zdobyli podczas powstania wielkopolskiego. Myśliwce dały początek polskiemu lotnictwu wojskowemu. Repliki tych samolotów postanowiło zbudować Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe i Politechnika Poznańska. Maszyny mają być gotowe na 100. rocznicę wybuchu powstania.

– Nasza eskadra ma przypominać o początkach lotnictwa polskiego i być żywym świadectwem osiągnięć Wielkopolan – mówi Ryszard Kędzia, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Motoszybowcowego i członek Komitetu Budowy Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości. Miłośnicy lotnictwa chcą zbudować cztery latające repliki niemieckich samolotów typu Fokker D.VII, które w styczniu 1919 roku powstańcy zdobyli na poznańskim lotnisku Ławica. – Są one uważane za jedne z najlepszych myśliwców z czasów I wojny światowej – dodaje Kędzia.

Projektem zajmie się Komitet Budowy Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości, w skład którego weszło m.in. Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe i Politechnika Poznańska. Myśliwce zbuduje firma Krzysztofa Cwynara z Podkarpacia, która konstruuje ultralekkie samoloty i latające repliki. – Maszyny powstaną według dawnych planów, ale ze współczesnych materiałów – mówi Cwynar.

Oryginalne maszyny miały konstrukcję drewnianą ze stalowym kadłubem, krytą blachami aluminiowymi, sklejką i płótnem. Natomiast w replikach konstrukcja kadłuba i skrzydeł będzie stalowa. Maszyny zostaną wyposażone w nowoczesne silniki, radiostacje, transpondery i współczesną awionikę. Konstrukcje będą miały składane skrzydła, aby łatwo było je transportować.

Prace mają ruszyć za trzy miesiące. – Chcemy, aby dwie z czterech maszyn były gotowe do grudnia 2018 roku, czyli setnej rocznicy wybuchu powstania – zapowiada Kędzia. Koszt budowy czterech egzemplarzy oszacowano na blisko milion złotych. Organizatorzy chcą tę kwotę zgromadzić dzięki akcji społecznej. – Za zgodą szefów wielkopolskich instytucji będziemy umieszczać nasze puszki w zakładach pracy, szkołach czy bankach, zwrócimy się też o pomoc do 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego – mówią pomysłodawcy projektu.

Inicjatywę można też wesprzeć wpłacając środki na konto komitetu. Dotąd zebrano kilka tysięcy złotych. Do komitetu zgłaszają się również firmy, które chcą sfinansować kupno materiałów lub podarować na przykład metalowe elementy konstrukcji.

Powstanie wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 roku w Poznaniu. Był to jeden z nielicznych zwycięskich zrywów narodowych w Polsce. Wojska powstańcze wyzwoliły spod władzy niemieckiej niemal całą Wielkopolskę. 6 stycznia 1919 roku powstańcy zdobyli lotnisko Ławica, a na nim sprzęt lotniczy wart prawie 200 milionów marek niemieckich. Wśród przejętego uzbrojenia było około 50 gotowych do startu samolotów, między innymi maszyny typu Albatros B.II, Fokker D.VII i LVG C.V. W hangarach znaleziono też części do kilkuset kolejnych. Poniemiecki sprzęt posłużył do sformowania pierwszych eskadr lotniczych, które dały początek polskiemu lotnictwu wojskowemu. Zdobyczne Fokkery wykorzystane zostały w wojnie polsko-bolszewickiej.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Materiały Komitetu Budowy Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości

dodaj komentarz

komentarze

~r.k
1446528180
Piękna inicjatywa, tylko opis mocno naciągany. Nie istnieje rozpiska sprzętu przejętego na Ławicy w dniu 6 stycznia 1919 roku. Pierwszy dokument mówiący o ilości posiadanych na Ławicy samolotów pochodzi z 1 marca 1919 roku. Określa liczbę sprzętu na 22 samoloty w tym tylko 3 maszyny typu Fokker D.VII (bez wskazania ich numerów) reszta tego typu samolotów została zakupiona później w Niemczech, lub pochodziła z przydziału Ententy. Numery pojawiają się w innych dokumentach i stąd możemy określić ich numery wojskowe - były to egzemplarze - 8354/18, 8430/18, 8531/18 (wszystkie zostały wyprodukowane w pilskich zakładach OAW). Nie posiadamy pewności czy te samoloty zostały zdobyte na Ławicy czy w Hali Sterowcowej na Winiarach, gdzie przejęto ponad 200 maszyn (razem w obu miejscach nie zdobyto więcej niż 300 samolotów). Ponadto w dniu 9 marca 1919 roku został zniszczony w wypadku przez sierż. pil Stanisława Rozmiarka Fokker D.VII o numerze 8531/18. Warto też zachować wielkopolski styl malowania znaków przynależności państwowej - czyli tylko biało - czerwona szachownica bez kolejnych pól dookoła niej (na zdjęciu samolot Fokker D.VII nie ma takich). Życzę powodzenia w pracach. Warto też podać nr konta. Z wielką przyjemnością wesprę tą ciekawą i słuszną inicjatywę. Pozdrawiam R.K
90-E3-43-A9

O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
 
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Apache. Zabójczy dla czołgów
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Podróż w ciemność
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Wyższe stawki dla niezawodowych
100 lat historii Szkoły Orląt
Odbudowa obrony cywilnej kraju
DNA GROM-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Letni wypoczynek z MON-em
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Droga do zespołu bojowego GROM
Misja PKW „Olimp” doceniona
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Podejrzane manewry na Bałtyku
Apache’e z szachownicą
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Wyzwanie, które integruje
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Lekcje na poligonie
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nie żyje żołnierz PKW Irak
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Od chaosu do wiktorii
Trzy okręty, jeden zespół
Gen. Sosabowski upamiętniony
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowy rozdział w historii Mesko
Zmagania sześcioosobowych armii
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Śmierć gorsza niż wszystkie
Film o Feniksie i terytorialsach
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
PGZ na nowo
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Ogniem i tarczą
Umarł król, niech żyje król!
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
„Baltops” także na lądzie
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Dzień, który zmienił bieg wojny
Specjalsi opanowali amerykański okręt
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Nasi czołgiści najlepsi
Ewakuacja Polaków z Izraela
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Nowe cele obronne NATO
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO