moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowane Su-22 już w linii

Szturmowe Su-22M4 przeszły modernizację w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Dzięki remontowi maszyny z 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego będą służyć przez następne dziesięć lat, w powietrzu mogą spędzić 800 godzin. Cztery kolejne zmodernizowane Su-22M4 trafią do Świdwina jeszcze w tym roku. W sumie wojsko chce unowocześnić 18 samolotów.

Oba wyremontowane Su-22M4 mają nowy rejestrator parametrów lotu, zamontowano w nich dodatkową radiostację, a przyrządy nawigacyjne wyskalowano w systemie anglosaskim. Samoloty pomalowano też na nowo: zielenie zastąpił kolor szary.

Piloci podkreślają, że dzięki modernizacji będą mogli bezpieczniej użytkować maszyny. – Używaliśmy systemu metrycznego tak długo, że potrafimy błyskawicznie przeliczać metry na stopy. Zainstalowanie w Su przyrządów wyskalowanych w systemie anglosaskim zwolni nas z tego obowiązku – podkreśla jeden z byłych już pilotów Su-22.

Kontrakt z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 w Bydgoszczy dotyczy modernizacji 6 samolotów. – Do końca roku wojsko dostanie jeszcze cztery unowocześnione maszyny: dwie bojowe i dwie szkolne – zapowiada Daniel Ciechalski, rzecznik WZL nr 2.

Początkowo plany zakładały, że uderzeniowe Su-22 zostaną wycofane ze służby 2018 roku. Jednak w kwietniu ubiegłego roku wicepremier i minister obrony Tomasz Siemoniak podjął inną decyzję. Postanowiono, że z trzydziestu dwóch samolotów, które obecnie ma armia, „drugie” życie otrzyma osiemnaście maszyn – 12 jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych, szkolno-bojowych Su-22UM3K. – Pozwoli to na intensywne szkolenie nowych pilotów, ale też na podtrzymywanie nawyków u już wyszkolonych – wyjaśniał na łamach portalu polska-zbrojna.pl płk Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony.

Unowocześnienie każdego samolotu zajmuje około ośmiu miesięcy. W tym czasie maszyna jest rozbierana na części, krytyczne podzespoły wymieniane na nowe i instalowane dodatkowe urządzenia. Remont kończy malowanie – tradycyjną zieleń zastępuje, podobnie jak w samolotach Mig-29 i F-16, kombinacja szarości.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Roman Nawrocki, arch. WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze

~amper08
1512736140
A ja widzialem i pamietam jak do Powidza przylecialy pierwsze SU20. Byly takie pieknr blyszczace az milo je bylo poglaskac
B0-BE-58-50
~milo
1448664120
szkoda pisac, a przede wszystkim szkoda pieniedzy ...
C5-95-8D-67
~ja
1444675320
Najładniejsza w SU22 jest ta czarna plama na styku skrzydło-kadłub
B0-E3-64-5B
~mario
1443872040
Piękny, nowoczesny, bojowy - nic nie pasuje do SU-22. Kasa wydana tylko do poprawienia statystyki tzn +18 samolotów. Idąc tym schematem powinniśmy odbudować pociągi pancerne.
C1-AD-63-35
~Dziadu
1443691500
Po pierwsze Su-22 nie są samolotami stricte szturmowymi. Po drugie co za palant podjął taka decyzje i na darmo wydawał pieniądze. Po trzecie, to stwarza zagrożenie, bo teraz będą dwa rodzaje skalowań przyrządów i może się popindolić. To tak jak pudrowanie i szminkowanie babci 80-cio letniej. Poza tym to malowanie jest obrzydliwe dla tego samolotu i przeznaczone do lotów na dużych wysokościach. Poprzedni kamuflaż był idealny do rodzaju misji jakie Suki robią na małych wysokościach. Ktoś jednak musiał zarobić i zmarnotrawić nasze pieniądze.
7B-D7-48-C9
~Pasjonat
1443432360
... napiszę krótko: primo; ze starej (czyt. przestarzałej) baby młodej nie zrobisz i nic tu nie pomoże szaro-bure malowanie, secundo; su-22 to "ślepy bokser". jego miejsce jest u pasjonatów i koneserów ew. na pokazach "air show" i to na wystawie statycznej.
84-71-4B-31
~Katol - Inkwizytor
1443275220
1. podoba mi sie puder upgrade. ładne malowanie... . 2. Su- ma zdolności bojowe i "bomby" 3. Czy jako "cywil banda" mam prawo wymagać służby na samolocie bez radaru w 2015 ? - Nie. 4. nie ;nie , nie .. nie. 5. Su-22 - Wypad.
FF-6C-B3-6A
~ja
1443210120
Klękajcie narody! A najlepiej wyszła po modernizacji ta czarna plama na łączu kadłub/skrzydła.
04-96-86-52
~x
1443124380
to unowocześnienie sprawia, że wrogowie Polski i kościoła drżą !
B5-38-10-6C
~Katol
1443072840
Strasznie to romantyczne. łzę ocieram ... .
FF-6C-B3-6A

Odznaczenia za wzorową służbę
Rusza program „wGotowości”
Nie daj się zhakować
Sukces Polaka w biegu z marines
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szansa na nowe życie
Marynarze mają nowe motorówki
Mundurowi z benefitami
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomnik nieznanych bohaterów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Inwestycja w bezpieczeństwo
Męska sprawa: profilaktyka
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Standardy NATO w Siedlcach
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Sportowcy na poligonie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Marynarze podjęli wyzwanie
Abolicja dla ochotników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Arteterapia dla weteranów
Niespokojny poranek pilotów
Pięściarska uczta w Suwałkach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Polski „Wiking” dla Danii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Kolejny kontrakt Dezametu
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
„Road Runner” w Libanie
Starcie pancerniaków
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Zasiać strach w szeregach wroga
Kircholm 1605
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Koniec dzieciństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO