moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowane Su-22 już w linii

Szturmowe Su-22M4 przeszły modernizację w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Dzięki remontowi maszyny z 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego będą służyć przez następne dziesięć lat, w powietrzu mogą spędzić 800 godzin. Cztery kolejne zmodernizowane Su-22M4 trafią do Świdwina jeszcze w tym roku. W sumie wojsko chce unowocześnić 18 samolotów.

Oba wyremontowane Su-22M4 mają nowy rejestrator parametrów lotu, zamontowano w nich dodatkową radiostację, a przyrządy nawigacyjne wyskalowano w systemie anglosaskim. Samoloty pomalowano też na nowo: zielenie zastąpił kolor szary.

Piloci podkreślają, że dzięki modernizacji będą mogli bezpieczniej użytkować maszyny. – Używaliśmy systemu metrycznego tak długo, że potrafimy błyskawicznie przeliczać metry na stopy. Zainstalowanie w Su przyrządów wyskalowanych w systemie anglosaskim zwolni nas z tego obowiązku – podkreśla jeden z byłych już pilotów Su-22.

Kontrakt z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 w Bydgoszczy dotyczy modernizacji 6 samolotów. – Do końca roku wojsko dostanie jeszcze cztery unowocześnione maszyny: dwie bojowe i dwie szkolne – zapowiada Daniel Ciechalski, rzecznik WZL nr 2.

Początkowo plany zakładały, że uderzeniowe Su-22 zostaną wycofane ze służby 2018 roku. Jednak w kwietniu ubiegłego roku wicepremier i minister obrony Tomasz Siemoniak podjął inną decyzję. Postanowiono, że z trzydziestu dwóch samolotów, które obecnie ma armia, „drugie” życie otrzyma osiemnaście maszyn – 12 jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych, szkolno-bojowych Su-22UM3K. – Pozwoli to na intensywne szkolenie nowych pilotów, ale też na podtrzymywanie nawyków u już wyszkolonych – wyjaśniał na łamach portalu polska-zbrojna.pl płk Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony.

Unowocześnienie każdego samolotu zajmuje około ośmiu miesięcy. W tym czasie maszyna jest rozbierana na części, krytyczne podzespoły wymieniane na nowe i instalowane dodatkowe urządzenia. Remont kończy malowanie – tradycyjną zieleń zastępuje, podobnie jak w samolotach Mig-29 i F-16, kombinacja szarości.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Roman Nawrocki, arch. WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze

~amper08
1512736140
A ja widzialem i pamietam jak do Powidza przylecialy pierwsze SU20. Byly takie pieknr blyszczace az milo je bylo poglaskac
B0-BE-58-50
~milo
1448664120
szkoda pisac, a przede wszystkim szkoda pieniedzy ...
C5-95-8D-67
~ja
1444675320
Najładniejsza w SU22 jest ta czarna plama na styku skrzydło-kadłub
B0-E3-64-5B
~mario
1443872040
Piękny, nowoczesny, bojowy - nic nie pasuje do SU-22. Kasa wydana tylko do poprawienia statystyki tzn +18 samolotów. Idąc tym schematem powinniśmy odbudować pociągi pancerne.
C1-AD-63-35
~Dziadu
1443691500
Po pierwsze Su-22 nie są samolotami stricte szturmowymi. Po drugie co za palant podjął taka decyzje i na darmo wydawał pieniądze. Po trzecie, to stwarza zagrożenie, bo teraz będą dwa rodzaje skalowań przyrządów i może się popindolić. To tak jak pudrowanie i szminkowanie babci 80-cio letniej. Poza tym to malowanie jest obrzydliwe dla tego samolotu i przeznaczone do lotów na dużych wysokościach. Poprzedni kamuflaż był idealny do rodzaju misji jakie Suki robią na małych wysokościach. Ktoś jednak musiał zarobić i zmarnotrawić nasze pieniądze.
7B-D7-48-C9
~Pasjonat
1443432360
... napiszę krótko: primo; ze starej (czyt. przestarzałej) baby młodej nie zrobisz i nic tu nie pomoże szaro-bure malowanie, secundo; su-22 to "ślepy bokser". jego miejsce jest u pasjonatów i koneserów ew. na pokazach "air show" i to na wystawie statycznej.
84-71-4B-31
~Katol - Inkwizytor
1443275220
1. podoba mi sie puder upgrade. ładne malowanie... . 2. Su- ma zdolności bojowe i "bomby" 3. Czy jako "cywil banda" mam prawo wymagać służby na samolocie bez radaru w 2015 ? - Nie. 4. nie ;nie , nie .. nie. 5. Su-22 - Wypad.
FF-6C-B3-6A
~ja
1443210120
Klękajcie narody! A najlepiej wyszła po modernizacji ta czarna plama na łączu kadłub/skrzydła.
04-96-86-52
~x
1443124380
to unowocześnienie sprawia, że wrogowie Polski i kościoła drżą !
B5-38-10-6C
~Katol
1443072840
Strasznie to romantyczne. łzę ocieram ... .
FF-6C-B3-6A

Walka pod napięciem
 
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Gra o kapitulację
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Składy wysokiego ryzyka
Więcej polskiego trotylu dla USA
Pierwsza misja Gripenów
Misja PKW „Olimp” doceniona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Koniec wojny, którego nie znamy
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Polskie F-16 w służbie NATO
Apache’e na horyzoncie
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Szabla hubalczyków
Nowa siła uderzeniowa
Wspólna wola obrony
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pracowity dyżur Typhoonów
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Historyczna umowa z Francją
Czołgi końca wojny
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Nowy prezes PGZ-etu
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Nasi czołgiści najlepsi
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Na pomoc po katastrofie
Ustawa bliżej żołnierzy
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Więcej amunicji do Rosomaków
Ogień z nabrzeża
DriX – towarzysz okrętu
Ukwiał z Gdańska
Henry Szymanski na tropie prawdy
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Sport kształtuje mentalność
Gdy sekundy decydują o życiu
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Pegaz nad Europą
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Więcej na mieszkanie za granicą
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Początek „Burzy”
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Mamy pierwszych pilotów F-35
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Podniebny Pegaz
Rodzina na wagę złota
Obierki z błotem
Wiedza na trudne czasy
Podniebne wsparcie sojuszników
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO