moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowane Su-22 już w linii

Szturmowe Su-22M4 przeszły modernizację w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Dzięki remontowi maszyny z 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego będą służyć przez następne dziesięć lat, w powietrzu mogą spędzić 800 godzin. Cztery kolejne zmodernizowane Su-22M4 trafią do Świdwina jeszcze w tym roku. W sumie wojsko chce unowocześnić 18 samolotów.

Oba wyremontowane Su-22M4 mają nowy rejestrator parametrów lotu, zamontowano w nich dodatkową radiostację, a przyrządy nawigacyjne wyskalowano w systemie anglosaskim. Samoloty pomalowano też na nowo: zielenie zastąpił kolor szary.

Piloci podkreślają, że dzięki modernizacji będą mogli bezpieczniej użytkować maszyny. – Używaliśmy systemu metrycznego tak długo, że potrafimy błyskawicznie przeliczać metry na stopy. Zainstalowanie w Su przyrządów wyskalowanych w systemie anglosaskim zwolni nas z tego obowiązku – podkreśla jeden z byłych już pilotów Su-22.

Kontrakt z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 w Bydgoszczy dotyczy modernizacji 6 samolotów. – Do końca roku wojsko dostanie jeszcze cztery unowocześnione maszyny: dwie bojowe i dwie szkolne – zapowiada Daniel Ciechalski, rzecznik WZL nr 2.

Początkowo plany zakładały, że uderzeniowe Su-22 zostaną wycofane ze służby 2018 roku. Jednak w kwietniu ubiegłego roku wicepremier i minister obrony Tomasz Siemoniak podjął inną decyzję. Postanowiono, że z trzydziestu dwóch samolotów, które obecnie ma armia, „drugie” życie otrzyma osiemnaście maszyn – 12 jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych, szkolno-bojowych Su-22UM3K. – Pozwoli to na intensywne szkolenie nowych pilotów, ale też na podtrzymywanie nawyków u już wyszkolonych – wyjaśniał na łamach portalu polska-zbrojna.pl płk Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony.

Unowocześnienie każdego samolotu zajmuje około ośmiu miesięcy. W tym czasie maszyna jest rozbierana na części, krytyczne podzespoły wymieniane na nowe i instalowane dodatkowe urządzenia. Remont kończy malowanie – tradycyjną zieleń zastępuje, podobnie jak w samolotach Mig-29 i F-16, kombinacja szarości.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Roman Nawrocki, arch. WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze

~amper08
1512736140
A ja widzialem i pamietam jak do Powidza przylecialy pierwsze SU20. Byly takie pieknr blyszczace az milo je bylo poglaskac
B0-BE-58-50
~milo
1448664120
szkoda pisac, a przede wszystkim szkoda pieniedzy ...
C5-95-8D-67
~ja
1444675320
Najładniejsza w SU22 jest ta czarna plama na styku skrzydło-kadłub
B0-E3-64-5B
~mario
1443872040
Piękny, nowoczesny, bojowy - nic nie pasuje do SU-22. Kasa wydana tylko do poprawienia statystyki tzn +18 samolotów. Idąc tym schematem powinniśmy odbudować pociągi pancerne.
C1-AD-63-35
~Dziadu
1443691500
Po pierwsze Su-22 nie są samolotami stricte szturmowymi. Po drugie co za palant podjął taka decyzje i na darmo wydawał pieniądze. Po trzecie, to stwarza zagrożenie, bo teraz będą dwa rodzaje skalowań przyrządów i może się popindolić. To tak jak pudrowanie i szminkowanie babci 80-cio letniej. Poza tym to malowanie jest obrzydliwe dla tego samolotu i przeznaczone do lotów na dużych wysokościach. Poprzedni kamuflaż był idealny do rodzaju misji jakie Suki robią na małych wysokościach. Ktoś jednak musiał zarobić i zmarnotrawić nasze pieniądze.
7B-D7-48-C9
~Pasjonat
1443432360
... napiszę krótko: primo; ze starej (czyt. przestarzałej) baby młodej nie zrobisz i nic tu nie pomoże szaro-bure malowanie, secundo; su-22 to "ślepy bokser". jego miejsce jest u pasjonatów i koneserów ew. na pokazach "air show" i to na wystawie statycznej.
84-71-4B-31
~Katol - Inkwizytor
1443275220
1. podoba mi sie puder upgrade. ładne malowanie... . 2. Su- ma zdolności bojowe i "bomby" 3. Czy jako "cywil banda" mam prawo wymagać służby na samolocie bez radaru w 2015 ? - Nie. 4. nie ;nie , nie .. nie. 5. Su-22 - Wypad.
FF-6C-B3-6A
~ja
1443210120
Klękajcie narody! A najlepiej wyszła po modernizacji ta czarna plama na łączu kadłub/skrzydła.
04-96-86-52
~x
1443124380
to unowocześnienie sprawia, że wrogowie Polski i kościoła drżą !
B5-38-10-6C
~Katol
1443072840
Strasznie to romantyczne. łzę ocieram ... .
FF-6C-B3-6A

Mity i manipulacje
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Abolicja dla ochotników
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Starcie pancerniaków
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Standardy NATO w Siedlcach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Ku wiecznej pamięci
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Awanse w dniu narodowego święta
Kaman – domknięcie historii
Kosmiczna wystawa
Polski „Wiking” dla Danii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Plan na WAM
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mundurowi z benefitami
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Sukces Polaka w biegu z marines
Im ciemniej, tym lepiej
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Torpeda w celu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Marynarze podjęli wyzwanie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Gdy ucichnie artyleria
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dzień wart stu lat
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Czy to już wojna?
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Jesteśmy dziećmi wolności
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Sportowcy na poligonie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Zasiać strach w szeregach wroga
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ułani szturmowali okopy
Grecka walka z sabotażem
Arteterapia dla weteranów
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Road Runner” w Libanie
OPW budują świadomość obronną
Kraków – centrum wojskowej medycyny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO