moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jaskry dla kierowców Rosomaków

Jeszcze w tym roku kierowcy kołowych transporterów opancerzonych Rosomak rozpoczną szkolenie na nowoczesnych komputerowych symulatorach. Urządzenia o kryptonimie „Jaskier” w pierwszej kolejności trafią do wojskowych szkół w Poznaniu i Wrocławiu oraz do 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina. Trzyletni kontrakt na dostawę dziewięciu symulatorów jest wart ponad 22 miliony złotych.

Symulator opracowali inżynierowie z należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej firmy Rosomak S.A. oraz prywatnej spółki Autocomp Management. To obecnie najnowocześniejsze tego typu urządzenie na świecie. Nawet Finowie z Patrii, na których licencji produkowane są w Polsce Rosomaki, nie mają tak zaawansowanego systemu szkolenia dla załóg tych pojazdów.

„Jaskier”, bo taki kryptonim nosi polski wynalazek, to – w dużym skrócie – kabina kierowcy Rosomaka umieszczona na specjalnej platformie. Znajdują się w niej wszystkie urządzenia i systemy normalnie funkcjonujące w pojeździe. Kierowca, siedząc w symulatorze, na trzech dużych wyświetlaczach śledzi sytuację na zewnątrz pojazdu. Za to, by poczuł się jak podczas prawdziwej jazdy, odpowiada skomplikowany układ serwomechanizmów i podnośników, który porusza kabiną we wszystkie strony.

Stanisław Parczewski, prezes firmy Autocomp Management, podkreśla, że Jaskier umożliwia uczenie kierowców reagowania na sytuacje, które trudno przećwiczyć na Rosomakach NJ, czyli stworzonych do nauki jazdy. Na takich żołnierze szkolą się obecnie. – W Jaskrze symulowane mogą być sytuacje jazdy po wielu nawierzchniach, w zmiennych warunkach pogodowych, z różnymi uszkodzeniami – wyjaśnia.

Kiedy Jaskry trafią do wojska? Pierwsze cztery sztuki jeszcze w tym roku. Na mocy umowy podpisanej kilka dni temu pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a konsorcjum Rosomak S.A. i Autocomp Management w ramach trzyletniego kontraktu polska armia otrzyma dziewięć takich urządzeń. Cztery w 2015 roku, dwa w 2016, a trzy w 2017. Kontrakt jest wart ponad 22 miliony złotych.

W tym roku Jaskry trafią do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu (dwie sztuki), Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu oraz 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Militarne Schengen
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Nowe Kraby w Sulechowie
Pociski rakietowe dla Husarzy
Udany start Peruna
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Razem na ratunek
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
„Horyzont” przeciw dywersji
W krainie Świętego Mikołaja
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Kapral Bartnik mistrzem świata
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Mundurowi z benefitami
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Dzień wart stu lat
Pilica w linii
Okręt skrojony na Bałtyk
Komplet medali wojskowych na ringu
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
The Darker, the Better
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Wojskowy bus do szczęścia
Marynarze podjęli wyzwanie
Plan na WAM
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Obywatele chcą być #wGotowości
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Orka po szwedzku
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Nowe zasady dla kobiet w armii
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Początek „Ratownika”
Krajowa produkcja amunicji
Gdy ucichnie artyleria
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bezzałogowy nurek
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
AW149 made in Poland
Wojsko na Horyzoncie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niebo pod osłoną
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pancerniacy jadą na misję
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO