moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jaskry dla kierowców Rosomaków

Jeszcze w tym roku kierowcy kołowych transporterów opancerzonych Rosomak rozpoczną szkolenie na nowoczesnych komputerowych symulatorach. Urządzenia o kryptonimie „Jaskier” w pierwszej kolejności trafią do wojskowych szkół w Poznaniu i Wrocławiu oraz do 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina. Trzyletni kontrakt na dostawę dziewięciu symulatorów jest wart ponad 22 miliony złotych.

Symulator opracowali inżynierowie z należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej firmy Rosomak S.A. oraz prywatnej spółki Autocomp Management. To obecnie najnowocześniejsze tego typu urządzenie na świecie. Nawet Finowie z Patrii, na których licencji produkowane są w Polsce Rosomaki, nie mają tak zaawansowanego systemu szkolenia dla załóg tych pojazdów.

„Jaskier”, bo taki kryptonim nosi polski wynalazek, to – w dużym skrócie – kabina kierowcy Rosomaka umieszczona na specjalnej platformie. Znajdują się w niej wszystkie urządzenia i systemy normalnie funkcjonujące w pojeździe. Kierowca, siedząc w symulatorze, na trzech dużych wyświetlaczach śledzi sytuację na zewnątrz pojazdu. Za to, by poczuł się jak podczas prawdziwej jazdy, odpowiada skomplikowany układ serwomechanizmów i podnośników, który porusza kabiną we wszystkie strony.

Stanisław Parczewski, prezes firmy Autocomp Management, podkreśla, że Jaskier umożliwia uczenie kierowców reagowania na sytuacje, które trudno przećwiczyć na Rosomakach NJ, czyli stworzonych do nauki jazdy. Na takich żołnierze szkolą się obecnie. – W Jaskrze symulowane mogą być sytuacje jazdy po wielu nawierzchniach, w zmiennych warunkach pogodowych, z różnymi uszkodzeniami – wyjaśnia.

Kiedy Jaskry trafią do wojska? Pierwsze cztery sztuki jeszcze w tym roku. Na mocy umowy podpisanej kilka dni temu pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a konsorcjum Rosomak S.A. i Autocomp Management w ramach trzyletniego kontraktu polska armia otrzyma dziewięć takich urządzeń. Cztery w 2015 roku, dwa w 2016, a trzy w 2017. Kontrakt jest wart ponad 22 miliony złotych.

W tym roku Jaskry trafią do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu (dwie sztuki), Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu oraz 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Operacja NATO u brzegów Estonii
Pamięć łączy pokolenia
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Abolicja dla ochotników
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
MID w nowej odsłonie
Husarze bliżej Polski
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Edukacja z bezpieczeństwa
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Pomnik nieznanych bohaterów
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Sportowcy na poligonie
„Road Runner” w Libanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
W wojsku orientują się najlepiej
„JUR” dla terytorialsów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Sukces Polaka w biegu z marines
Kircholm 1605
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Pięściarska uczta w Suwałkach
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Koniec dzieciństwa
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Niespokojny poranek pilotów
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Standardy NATO w Siedlcach
Polski „Wiking” dla Danii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wyrównać szanse
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Bóbr na drodze Hannibala
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO