moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe szaty Su-22

Dodatkowa radiostacja, nowa czarna skrzynka, anglosaski system miar, a do tego zupełnie inne barwy: zielenie zastąpi kolor szary. Tak będą wyglądały Su-22 po modernizacji. Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy kończą już remonty pierwszych egzemplarzy. Po oblotach i testach sprawdzających samoloty wrócą do służby.

Minister obrony narodowej zdecydował w ubiegłym roku, że eksploatacja 18 z 32 odrzutowców zostanie przedłużona. Po 30 latach służby samoloty nie przejdą więc na „wojskową emeryturę”. Mają tylko odbyć niezbędne przeglądy i modyfikacje, by pozostać w użyciu przez kolejne lata. Zgodnie z postanowieniem MON modernizacją objęto 12 samolotów jednomiejscowych Su-22M4 i sześć maszyn dwumiejscowych Su-22M3K. Wszystkie Su-22 służą w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Bydgoski lifting

Pierwszych sześć samolotów (cztery bojowe i dwa szkolno-bojowe) wysłano do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. – Kończymy prace remontowe dwóch z nich: jedno- i dwumiejscowego. Ale do końca tego roku do jednostki wróci sześć zmodernizowanych statków powietrznych – mówi Waldemar Topol, dyrektor operacyjny WZL. – Mimo że Su-22 zostaną nieznacznie zmodyfikowane, to praca przy samolotach wymaga sporo czasu. Jedną maszynę remontujemy średnio dziewięć miesięcy – dodaje.

Jak przebiegają prace? Przede wszystkim są demontowane i sprawdzane wszystkie części maszyny. Kapitalny remont przechodzą tzw. agregaty krytyczne, które mają wpływ na bezpieczeństwo lotu. Dokładnie jest sprawdzane także wyposażenie odrzutowca. – Przeprowadzamy szczegółowe testy na stanowiskach pomiarowych. Po zbadaniu każdej części samolotu możemy stwierdzić, czy nadaje się ona do dalszej eksploatacji, czy do remontu. Szczególną uwagę zwracamy na strukturę płatowca. Szukamy wszelkich nieszczelności i pęknięć – wylicza Topol.

Stopa zamiast metra

Wszystkie modernizowane samoloty otrzymają nowy rejestrator parametrów lotu, czyli tzw. czarną skrzynkę, a także dodatkową radiostację. Zmodyfikowane zostaną wskaźniki pilotażowo-nawigacyjne. Oznacza to, że Su-22 będą wyposażone w anglosaski system miar. – Piloci będą się musieli do niego przyzwyczaić. Przez lata używaliśmy systemu metrycznego. Nasze załogi są więc przyzwyczajone do szybkiego przeliczania metrów na stopy. Jednak zmiana tego systemu to spore ułatwienie – zapewnia płk pil. Karol Jędraszczyk, dowódca 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

To nie wszystko. Remontowane Su-22 zmienią barwy. Zniknie zielonkawe malowanie, a w jego miejsce pojawi się szary kamuflaż. – To kolorystyka zbliżona do tej, jaką mają wielozadaniowe F-16. Ale trudno powiedzieć, czy w przypadku Su-22 będzie ono równie dobre – zastanawiają się piloci.

Zanim samoloty wrócą do Świdwina, przejdą testy w powietrzu. Zostanie także sporządzona nowa dokumentacja szkoleniowa i techniczna.

Drugie życie Su

Przedłużenie resursów technicznych 18 samolotów pozwoli na kontynuowanie szkolenia kilkudziesięciu pilotów, którzy w przyszłości będą służyć w innych eskadrach bojowych. Su-22 będą nadal wspierały treningi operatorów wojsk specjalnych, żołnierzy wojsk obrony przeciwlotniczej i marynarki wojennej.

Do modyfikacji i przedłużenia resursu wybrano najlepsze egzemplarze. – Proporcje 12:6 pozwolą zarówno na intensywne szkolenie nowych pilotów, jak i na podtrzymywanie nawyków u już wyszkolonych – wyjaśnia płk Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony.

Dla użytkowników odrzutowców to jednak za mało. – Zmodernizowana zostanie zbyt mała liczba samolotów – uważa płk Karol Jędraszczyk. – To bardzo dobre maszyny. Chcielibyśmy, aby remontowi weryfikacyjnemu poddano wszystkie. Strasznie nam żal, że niewyremontowane egzemplarze pójdą „na żyletki” – ubolewa. Ostatni z nieremontowanych Su-22 zakończy służbę w 2018 roku.

Samolot dla twardzieli

21 Baza Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie to jedyne miejsce w Polsce, gdzie stacjonują Su-22, najstarsze bojowe samoloty w lotnictwie polskim. Zgodnie z kodem NATO nazywane są Fitterami. Samoloty są lubiane, a piloci podkreślają, że mimo sędziwego wieku są nadal niezawodne.

Różne wersje Su-22 były w latach 80. ubiegłego wieku w wyposażeniu wojsk Afganistanu, Algierii, Angoli, Bułgarii, Czechosłowacji, a po rozpadzie tego państwa – Czech i Słowacji. Także armii Iraku, Jemenu, Libii, Peru, Syrii, Węgier i Wietnamu oraz Niemieckiej Republiki Demokratycznej (nieistniejącego już państwa wydzielonego ze wschodnich landów niemieckich i do 1990 roku pozostającego w tzw. radzieckiej strefie wpływów).

Do Polski pierwsze samoloty Su-22M4 zostały dostarczone w drugiej połowie 1984 roku. Łącznie w latach 1984–1988 Polska otrzymała 110 maszyn: 90 bojowych, jednomiejscowych Su-22M4, i 20 szkolno-bojowych, dwumiejscowych Su-22UM3K. Obecnie w służbie pozostają 32 samoloty.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Roman Nawrocki

dodaj komentarz

komentarze

~pam
1541158620
żadne anglosaskie miary ! wywalic to i to szybko ! Oni nie są pępkiem świata !
65-00-71-D7
~f71
1538871900
w razie "W" wszystko, co lata będzie potrzebne, a to samoloty dobrze sprawdzone jako wsparcie lądu
4F-C8-B9-06
~DDt
1437553320
Pozostawienie Su-22 to porażka tego rządu i niepotrzebna liftowana (dodatkowe koszty!) proteza!!! Zdecydowanie korzystniej wypadłby leasing starszych 16 lub nawet 32 F-16 albo oprócz zakupu 8 M-346 do szkolenia również leasing 16 takich do podtrzymania nawyków i szkolenia bojowego. Wymieniam tylko te samoloty z uwagi na dostępność kadry zaplecza, w tym ostatnim się tworzącą ...
9E-DC-20-97
~chateaux
1436882580
"Łącznie w latach 1984–1988 Polska otrzymała 110 maszyn:" - dlaczego w polskich mediach podtrzymywane są mity? Polska niczego nie otrzymała, nic nie zostało jej ofiarowane. Polska musiała kupić te samoloty za ciężkie pieniądze, za cenę ówcześnie wyższą niż koszty zakupu ponoszone ówcześnie przez siły powietrzne ZSRR>
AC-D5-58-94
~keebe
1436872260
Warto dodać, że podobny remont (z wyjątkiem może przemalowania płatowca) nie ma szans odbyć się w Polsce w przypadku F-16, do którego technologii polski przemysł nie ma prawie żadnego dostępu... Jak widać nawet w czasach PRL decydenci potrafili lepiej zadbać o interesy przy zakupach sprzętu.
32-6E-75-E5
~nikifor
1436804880
Szachownice biało-czerwone, czy low-vis jak na demonstratorze?
0D-4D-06-E8
~SERVICE
1436788500
Cały cywilizowany świat lata używając jednostek naturalnych tylko Rosjanie metrycznych. Ciężko jest robić w locie konwersję jednostek. Przygotowując się do lotu też musisz wykonać podwójną robotę. Mapy lotnicze IFR, procedury SID i STAR i wiele innych dokumentów (o kooperacji z sojusznikami nie wspomnę) ~SG skoro piszesz to co piszesz to znaczy, że jesteś laikiem i marnujesz czas mój i innych na czytanie twojej wypowiedzi i wyjaśnianie.
CE-E3-D0-C4
~MK
1436787000
SU-22 samoloty one way ticket. I jeszcze przez minimum 10 lat to muzeum będzie bojowym szturmowcem w RP. Powinna z nich już powstać grupa pokazowa lub rekonstrukcyjna. F-15 Strike Eagle kupcie! F-15 nie są absurdalne drogie jak Typhoon i F-35(drogi chłam). Spokojnie zastąpią wysłużone już nasze MiG-29 i te łodzie podwodne.
DC-35-DB-F3
~Mirek
1436785740
"...anglosaski system miar"- cofamy się. Cały świat przechodzi na system dziesiętny a w Polsce odwrotnie, zawsze chwaliliśmy cudze, nigdy swego. W najbliższym czasie język Polski nie będzie językiem urzędowym tylko regionalnym.
C5-C6-F8-CF
~SG
1436776860
Kompletnie nie rozumiem dlaczego zmieniac system metryczny na anglosaski, miary stop zamiast metrow to archaiczny przelicznik nie majacy juz swojego miejsca w terazniejszej Europie, moze nastepnie wprowadzic przeliczanie na kciuki i kamienie?
4F-1F-AD-B8
~pplk dr hab
1436767620
Widziałes maszyny SU 20
FB-E1-73-48
~ja
1436766540
Nie wiem jak mam traktować tą wiadomość cy. "Do Polski pierwsze samoloty Su-22M4 zostały dostarczone w drugiej połowie 1984 roku" jeżeli w Polskich barwach widziałem je w roku 1980, może chodzi o egzemplarze z lit. M4
F6-D7-65-E7

Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Koniec dzieciństwa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niespokojny poranek pilotów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rusza program „wGotowości”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukces Polaka w biegu z marines
Abolicja dla ochotników
Sportowcy na poligonie
Mundurowi z benefitami
Polski „Wiking” dla Danii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Nie daj się zhakować
Kaman – domknięcie historii
Męska sprawa: profilaktyka
Szansa na nowe życie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Odznaczenia za wzorową służbę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
„Road Runner” w Libanie
Pomnik nieznanych bohaterów
Marynarze podjęli wyzwanie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Standardy NATO w Siedlcach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Mity i manipulacje
Inwestycja w bezpieczeństwo
Kircholm 1605
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Kolejny kontrakt Dezametu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Starcie pancerniaków
Husarze bliżej Polski
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zasiać strach w szeregach wroga
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Marynarze mają nowe motorówki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO