moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarska Bryza z nowym silnikiem

Samolot transportowy Bryza, który służy w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej, będzie miał nowy silnik z pięciopłatowym śmigłem. Maszyna właśnie trafiła do zakładów lotniczych w Mielcu. Podobną modernizację przeszły już dwie Bryzy monitoringu ekologicznego i jedna w wersji patrolowo-rozpoznawczej.


– Po modernizacji samolot stał się płynniejszy w pilotażu. Mniej odczuwalne są teraz wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu – mówi kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas, pilot Bryzy zaraz po tym, gdy jedna z maszyn wróciła z Mielca do bazy w Siemirowicach.

Samoloty służące w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej są konsekwentnie unowocześniane. Najważniejsza część prac polega na zmianie zespołu napędowego. – W miejsce silników TWD-10B z trójpłatowym śmigłem AW-24AN otrzymują silniki PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem Hartzell – informuje kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik gdyńskiej brygady.

W ten sposób samoloty zyskują podzespoły, które nowsze maszyny miały już w chwili zakupu. Zmiany nie tylko zwiększą osiągi starszych samolotów, ale też wprowadzą ułatwienia w szkoleniu pilotów i podczas ewentualnych remontów.

W ubiegłym roku modernizację przeszły dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. Z kolei pod koniec lutego nowy układ napędowy otrzymała maszyna patrolowo-rozpoznawcza B1R. – Modernizację przejdą jeszcze dwie inne Bryzy w tej wersji. Jedna jest już w Mielcu, kolejna poleci tam w przyszłym roku – przypomina kmdr ppor. Cichy.

Tymczasem rozpoczęły się także prace przy Bryzach transportowych. Pierwsza z nich trafiła właśnie do zakładów lotniczych w Mielcu. – Zakończenie prac planowane jest na koniec tego roku – zapowiada kmdr ppor. Cichy.

Kolejny transportowy samolot odleci do Mielca w przyszłym roku. – Obydwie maszyny otrzymaliśmy od Sił Powietrznych w kwietniu i czerwcu 2012 roku – informuje kmdr ppor. Cichy.


Transportowe Bryzy do niedawna były najczęściej wykorzystywanymi samolotami lotnictwa morskiego. – Dowódca Marynarki Wojennej latał nimi na zagraniczne wizyty. Przewoziły też ludzi i sprzęt na okręty służące poza granicami. To właśnie na pokładzie Bryzy lecieli marynarze z okrętów podwodnych, którzy mieli zmienić swoich kolegów biorących udział w misji Active Endeavour na Morzu Śródziemnym – wylicza kmdr ppor. Cichy. W tym czasie transportowe Bryzy lądowały między innymi w Grecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwecji czy we Włoszech. Motto klucza, w którym służą, brzmiało „Wherever you want”, czyli „Dokądkolwiek zechcesz”.

Transportowe Bryzy regularnie biorą też udział w „Akcji Serce”. Polega ona na transporcie organów do przeszczepu. W 2013 roku na przykład lotnicy morscy przewozili z Warszawy do Gdańska serce, w roku ubiegłym zaś transportowali płuca z Gdyni do Szczecina. Bryza w wersji transportowej przystosowana jest również do przewożenia rannych. Na pokładzie mieści się sześć osób na noszach oraz osiem w pozycji siedzącej.

Łącznie w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej służy 14 tego typu maszyn w różnych wersjach. Stacjonują one w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~sorbi
1430222760
TEraz jeszcze niech ją przemalują..przy jakiejś okazji...powinni je wszystkie pomalować w kolory takie jak CASA - nic by im nie zaszkodziło nad morzem takie malowanie. Tak samo jak MIGI 29 powinni machnąć w kolorach F-16.
6D-34-3D-1D

Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Brytyjczycy żegnają Malbork
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Rekompensaty na nowych zasadach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pożegnanie z Columbią
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
NATO – jesteśmy z Polską
Czołgiści w ogniu
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Największy transport Abramsów w tym roku
Premier: prowokacja bez precedensu
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Świetne występy polskich żołnierzy
Z najlepszymi na planszy
Zwycięska batalia o stolicę
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Krok ku niezależności
Defendery skompletowane
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
„Road Runner” w Libanie
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Tukan na smyczy
Dwie agresje, dwie okupacje
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Trenują przed „Zapadem ‘25”
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Cios w plecy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Kurs dla najlepszych w SERE
Brytyjczycy na wschodniej straży
Debiut polskich Patriotów
Święto Wojsk Lądowych
Husarz z polskim instruktorem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Orlik na Alfę
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Black Hawki nad Warszawą
Hekatomba na Woli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO