moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarska Bryza z nowym silnikiem

Samolot transportowy Bryza, który służy w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej, będzie miał nowy silnik z pięciopłatowym śmigłem. Maszyna właśnie trafiła do zakładów lotniczych w Mielcu. Podobną modernizację przeszły już dwie Bryzy monitoringu ekologicznego i jedna w wersji patrolowo-rozpoznawczej.


– Po modernizacji samolot stał się płynniejszy w pilotażu. Mniej odczuwalne są teraz wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu – mówi kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas, pilot Bryzy zaraz po tym, gdy jedna z maszyn wróciła z Mielca do bazy w Siemirowicach.

Samoloty służące w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej są konsekwentnie unowocześniane. Najważniejsza część prac polega na zmianie zespołu napędowego. – W miejsce silników TWD-10B z trójpłatowym śmigłem AW-24AN otrzymują silniki PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem Hartzell – informuje kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik gdyńskiej brygady.

W ten sposób samoloty zyskują podzespoły, które nowsze maszyny miały już w chwili zakupu. Zmiany nie tylko zwiększą osiągi starszych samolotów, ale też wprowadzą ułatwienia w szkoleniu pilotów i podczas ewentualnych remontów.

W ubiegłym roku modernizację przeszły dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. Z kolei pod koniec lutego nowy układ napędowy otrzymała maszyna patrolowo-rozpoznawcza B1R. – Modernizację przejdą jeszcze dwie inne Bryzy w tej wersji. Jedna jest już w Mielcu, kolejna poleci tam w przyszłym roku – przypomina kmdr ppor. Cichy.

Tymczasem rozpoczęły się także prace przy Bryzach transportowych. Pierwsza z nich trafiła właśnie do zakładów lotniczych w Mielcu. – Zakończenie prac planowane jest na koniec tego roku – zapowiada kmdr ppor. Cichy.

Kolejny transportowy samolot odleci do Mielca w przyszłym roku. – Obydwie maszyny otrzymaliśmy od Sił Powietrznych w kwietniu i czerwcu 2012 roku – informuje kmdr ppor. Cichy.


Transportowe Bryzy do niedawna były najczęściej wykorzystywanymi samolotami lotnictwa morskiego. – Dowódca Marynarki Wojennej latał nimi na zagraniczne wizyty. Przewoziły też ludzi i sprzęt na okręty służące poza granicami. To właśnie na pokładzie Bryzy lecieli marynarze z okrętów podwodnych, którzy mieli zmienić swoich kolegów biorących udział w misji Active Endeavour na Morzu Śródziemnym – wylicza kmdr ppor. Cichy. W tym czasie transportowe Bryzy lądowały między innymi w Grecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwecji czy we Włoszech. Motto klucza, w którym służą, brzmiało „Wherever you want”, czyli „Dokądkolwiek zechcesz”.

Transportowe Bryzy regularnie biorą też udział w „Akcji Serce”. Polega ona na transporcie organów do przeszczepu. W 2013 roku na przykład lotnicy morscy przewozili z Warszawy do Gdańska serce, w roku ubiegłym zaś transportowali płuca z Gdyni do Szczecina. Bryza w wersji transportowej przystosowana jest również do przewożenia rannych. Na pokładzie mieści się sześć osób na noszach oraz osiem w pozycji siedzącej.

Łącznie w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej służy 14 tego typu maszyn w różnych wersjach. Stacjonują one w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~sorbi
1430222760
TEraz jeszcze niech ją przemalują..przy jakiejś okazji...powinni je wszystkie pomalować w kolory takie jak CASA - nic by im nie zaszkodziło nad morzem takie malowanie. Tak samo jak MIGI 29 powinni machnąć w kolorach F-16.
6D-34-3D-1D

Dzień wart stu lat
Polscy marynarze na misjach
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Pociski rakietowe dla Husarzy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Więcej Herculesów dla Abramsów
Mundurowi z benefitami
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Zwrot na Bałtyk
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Po co wojsku satelity?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kapral Bartnik mistrzem świata
Uczelnie łączą siły
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojsko przetestuje nowe technologie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
W krainie Świętego Mikołaja
Razem na ratunek
wGotowości do reakcji
Gdy ucichnie artyleria
Noc Dnia Podchorążego
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Czwarta dostawa Abramsów
Nowe zasady dla kobiet w armii
AW149 made in Poland
Komplet medali wojskowych na ringu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pancerniacy jadą na misję
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bus do szczęścia
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Wojsko ma swojego satelitę!
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Najdłuższa noc
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Militarne Schengen
The Darker, the Better
Niebo pod osłoną
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Plan na WAM
Skytrucki dla Niemiec
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nowe Kraby w Sulechowie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Polski „Wiking” dla Danii
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Wojsko na Horyzoncie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO