moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarska Bryza z nowym silnikiem

Samolot transportowy Bryza, który służy w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej, będzie miał nowy silnik z pięciopłatowym śmigłem. Maszyna właśnie trafiła do zakładów lotniczych w Mielcu. Podobną modernizację przeszły już dwie Bryzy monitoringu ekologicznego i jedna w wersji patrolowo-rozpoznawczej.


– Po modernizacji samolot stał się płynniejszy w pilotażu. Mniej odczuwalne są teraz wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu – mówi kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas, pilot Bryzy zaraz po tym, gdy jedna z maszyn wróciła z Mielca do bazy w Siemirowicach.

Samoloty służące w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej są konsekwentnie unowocześniane. Najważniejsza część prac polega na zmianie zespołu napędowego. – W miejsce silników TWD-10B z trójpłatowym śmigłem AW-24AN otrzymują silniki PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem Hartzell – informuje kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik gdyńskiej brygady.

W ten sposób samoloty zyskują podzespoły, które nowsze maszyny miały już w chwili zakupu. Zmiany nie tylko zwiększą osiągi starszych samolotów, ale też wprowadzą ułatwienia w szkoleniu pilotów i podczas ewentualnych remontów.

W ubiegłym roku modernizację przeszły dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. Z kolei pod koniec lutego nowy układ napędowy otrzymała maszyna patrolowo-rozpoznawcza B1R. – Modernizację przejdą jeszcze dwie inne Bryzy w tej wersji. Jedna jest już w Mielcu, kolejna poleci tam w przyszłym roku – przypomina kmdr ppor. Cichy.

Tymczasem rozpoczęły się także prace przy Bryzach transportowych. Pierwsza z nich trafiła właśnie do zakładów lotniczych w Mielcu. – Zakończenie prac planowane jest na koniec tego roku – zapowiada kmdr ppor. Cichy.

Kolejny transportowy samolot odleci do Mielca w przyszłym roku. – Obydwie maszyny otrzymaliśmy od Sił Powietrznych w kwietniu i czerwcu 2012 roku – informuje kmdr ppor. Cichy.


Transportowe Bryzy do niedawna były najczęściej wykorzystywanymi samolotami lotnictwa morskiego. – Dowódca Marynarki Wojennej latał nimi na zagraniczne wizyty. Przewoziły też ludzi i sprzęt na okręty służące poza granicami. To właśnie na pokładzie Bryzy lecieli marynarze z okrętów podwodnych, którzy mieli zmienić swoich kolegów biorących udział w misji Active Endeavour na Morzu Śródziemnym – wylicza kmdr ppor. Cichy. W tym czasie transportowe Bryzy lądowały między innymi w Grecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwecji czy we Włoszech. Motto klucza, w którym służą, brzmiało „Wherever you want”, czyli „Dokądkolwiek zechcesz”.

Transportowe Bryzy regularnie biorą też udział w „Akcji Serce”. Polega ona na transporcie organów do przeszczepu. W 2013 roku na przykład lotnicy morscy przewozili z Warszawy do Gdańska serce, w roku ubiegłym zaś transportowali płuca z Gdyni do Szczecina. Bryza w wersji transportowej przystosowana jest również do przewożenia rannych. Na pokładzie mieści się sześć osób na noszach oraz osiem w pozycji siedzącej.

Łącznie w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej służy 14 tego typu maszyn w różnych wersjach. Stacjonują one w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~sorbi
1430222760
TEraz jeszcze niech ją przemalują..przy jakiejś okazji...powinni je wszystkie pomalować w kolory takie jak CASA - nic by im nie zaszkodziło nad morzem takie malowanie. Tak samo jak MIGI 29 powinni machnąć w kolorach F-16.
6D-34-3D-1D

Speczespół wybierze „Orkę”
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Dywersanci atakują
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koniec pewnej epoki
Medicine for Hard Times
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kawaleria pancerna spod znaku 11
„Road Runner” w Libanie
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Maratońskie święto w Warszawie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Polskie Bayraktary nad Turcją
Mity i manipulacje
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Człowiek jest najważniejszy
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Szli po odznakę norweskiej armii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Medycy na start
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
W poszukiwaniu majora Serafina
Polski „Wiking” dla Danii
Abolicja dla ochotników
Deterrence in Polish
W wojsku orientują się najlepiej
WOT na Szlaku Ratunkowym
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Priorytetowe zaangażowanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Orientuj się bez GPS-u
Transbałtycka współpraca
Wojny na rzut kostką
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Terytorialsi w akcji
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Droga do GROM-u”
Kosmiczny Perun
Czarnomorski szlif minerów
Jelcz się wzmacnia
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
DragonFly czeka na wojsko
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Koniec dzieciństwa
Pływali jak morscy komandosi
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zawiszacy na Litwie
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Młodzi i bezzałogowce
Kawaleria w szkole
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kircholm 1605
Pasja i fart

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO