moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarska Bryza z nowym silnikiem

Samolot transportowy Bryza, który służy w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej, będzie miał nowy silnik z pięciopłatowym śmigłem. Maszyna właśnie trafiła do zakładów lotniczych w Mielcu. Podobną modernizację przeszły już dwie Bryzy monitoringu ekologicznego i jedna w wersji patrolowo-rozpoznawczej.


– Po modernizacji samolot stał się płynniejszy w pilotażu. Mniej odczuwalne są teraz wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu – mówi kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas, pilot Bryzy zaraz po tym, gdy jedna z maszyn wróciła z Mielca do bazy w Siemirowicach.

Samoloty służące w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej są konsekwentnie unowocześniane. Najważniejsza część prac polega na zmianie zespołu napędowego. – W miejsce silników TWD-10B z trójpłatowym śmigłem AW-24AN otrzymują silniki PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem Hartzell – informuje kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik gdyńskiej brygady.

W ten sposób samoloty zyskują podzespoły, które nowsze maszyny miały już w chwili zakupu. Zmiany nie tylko zwiększą osiągi starszych samolotów, ale też wprowadzą ułatwienia w szkoleniu pilotów i podczas ewentualnych remontów.

W ubiegłym roku modernizację przeszły dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. Z kolei pod koniec lutego nowy układ napędowy otrzymała maszyna patrolowo-rozpoznawcza B1R. – Modernizację przejdą jeszcze dwie inne Bryzy w tej wersji. Jedna jest już w Mielcu, kolejna poleci tam w przyszłym roku – przypomina kmdr ppor. Cichy.

Tymczasem rozpoczęły się także prace przy Bryzach transportowych. Pierwsza z nich trafiła właśnie do zakładów lotniczych w Mielcu. – Zakończenie prac planowane jest na koniec tego roku – zapowiada kmdr ppor. Cichy.

Kolejny transportowy samolot odleci do Mielca w przyszłym roku. – Obydwie maszyny otrzymaliśmy od Sił Powietrznych w kwietniu i czerwcu 2012 roku – informuje kmdr ppor. Cichy.


Transportowe Bryzy do niedawna były najczęściej wykorzystywanymi samolotami lotnictwa morskiego. – Dowódca Marynarki Wojennej latał nimi na zagraniczne wizyty. Przewoziły też ludzi i sprzęt na okręty służące poza granicami. To właśnie na pokładzie Bryzy lecieli marynarze z okrętów podwodnych, którzy mieli zmienić swoich kolegów biorących udział w misji Active Endeavour na Morzu Śródziemnym – wylicza kmdr ppor. Cichy. W tym czasie transportowe Bryzy lądowały między innymi w Grecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwecji czy we Włoszech. Motto klucza, w którym służą, brzmiało „Wherever you want”, czyli „Dokądkolwiek zechcesz”.

Transportowe Bryzy regularnie biorą też udział w „Akcji Serce”. Polega ona na transporcie organów do przeszczepu. W 2013 roku na przykład lotnicy morscy przewozili z Warszawy do Gdańska serce, w roku ubiegłym zaś transportowali płuca z Gdyni do Szczecina. Bryza w wersji transportowej przystosowana jest również do przewożenia rannych. Na pokładzie mieści się sześć osób na noszach oraz osiem w pozycji siedzącej.

Łącznie w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej służy 14 tego typu maszyn w różnych wersjach. Stacjonują one w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~sorbi
1430222760
TEraz jeszcze niech ją przemalują..przy jakiejś okazji...powinni je wszystkie pomalować w kolory takie jak CASA - nic by im nie zaszkodziło nad morzem takie malowanie. Tak samo jak MIGI 29 powinni machnąć w kolorach F-16.
6D-34-3D-1D

Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Wojsko na Horyzoncie
Gdy ucichnie artyleria
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
„Road Runner” w Libanie
„Zamek” pozostał bezpieczny
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nieoceniona siła edukacji
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Elementy Wisły testowane w USA
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pilica w linii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Żołnierze pomagają w akcji na torach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Dywersja na kolei. Są dowody
Niebo pod osłoną
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Razem na ratunek
My, jedna armia
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Marynarze podjęli wyzwanie
Dzień wart stu lat
Warto być wGotowości
Sukces Polaka w biegu z marines
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dostawa Homarów-K
Ogień z Leopardów na Łotwie
Is It Already War?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
W gotowości, czyli cywile na poligony
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Merops wdrażany natychmiast
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Studenci ewakuowali szpital
Nowe zasady dla kobiet w armii
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Dodatkowe zapory
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Horyzont” przeciw dywersji
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Wojskowy bus do szczęścia
Brytyjczycy na wschodniej straży
Drony w szkołach
Plan na WAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO