moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ruszyła akcja „Rower dla weterana”

Żołnierze poszkodowani podczas misji dostaną kilkanaście specjalistycznych rowerów. Zainteresowani mogą do 20 kwietnia składać wnioski o ich przyznanie. To pierwsza taka akcja dla polskich weteranów. Zorganizowało ją Stowarzyszenie Rannych i Poszkodowanych w Misjach poza Granicami Kraju.

– Liczymy, że rowery przyczynią się nie tylko do rehabilitacji fizycznej poszkodowanych weteranów, lecz także pomogą ich aktywizować, zachęcać do aktywności fizycznej i ułatwią codzienne funkcjonowanie – podkreśla Tomasz Kloc, prezes Stowarzyszenia Rannych i Poszkodowanych w Misjach poza Granicami Kraju.

Stowarzyszenie od dawna zabiegało o pomoc w sfinansowaniu kupna specjalistycznych rowerów dla poszkodowanych żołnierzy. – W końcu udało się i nasz projekt „Rower dla weterana” wsparło kilka firm – mówi Tomasz Kloc. Pomoc zaoferowały: Shimano Polska, Lockheed Martin oraz Centrum Techniki Morskiej S.A.

Rowery dla ciężko poszkodowanych

Stowarzyszenie chce kupić jeden specjalny rower trzykołowy o napędzie ręcznym, tzw. handbike, oraz dziewięć rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. – To rowery dwukołowe, które od zwyczajnych różnią się tym, że część energii potrzebnej do jazdy generowana jest przez silnik elektryczny – tłumaczy Janusz Raczy, wiceprezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia.

Specjalistyczne rowery są przeznaczone przede wszystkim dla weteranów, którzy przeszli amputację lub doznali podczas misji poważnych urazów kończyn dolnych lub kręgosłupa. O taki rower będzie się starał m.in. Jarosław Kurowski, który w 1996 roku w wypadku na misji w Bośni stracił nogę. – Jeśli go otrzymam, liczę, że stanie się dla mnie dodatkowym bodźcem do zwiększenia aktywności fizycznej i pokonywania coraz większej liczby kilometrów – mówi Kurowski.

Szansę na rower dostaną też weterani po lżejszych urazach narządu ruchu, którzy wciąż wymagają rehabilitacji. Dla nich przewidzianych jest kilka tradycyjnych dwukołowych rowerów z systemem przerzutek. – Zostałem ranny w Iraku w 2004 roku, a na zwykły rower wsiadłem dopiero w zeszłym roku. Ze względu na mój stan zdrowia jazda nie była łatwa. Specjalistyczne rowery mogą być doskonałym rozwiązaniem dla osób mających problemy z poruszaniem się – podkreśla Janusz Raczy.

Składanie wniosków do 20 kwietnia

Weterani, którzy zostali poszkodowani podczas misji, mogą do 20 kwietnia złożyć wniosek do Stowarzyszenia o przyznanie roweru. – Koniecznie trzeba załączyć kserokopię orzeczenia wojskowej komisji lekarskiej, bo o kolejności kwalifikacji decydować będzie procentowy uszczerbek na zdrowiu – zaznacza Tomasz Kloc. Można też, choć nie jest to obowiązkowe, dołączyć kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu co najmniej umiarkowanym z symbolem schorzenia 05-R wystawionego przez miejski zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.

Rowery trafią do potrzebujących podczas tegorocznych obchodów Dnia Weterana, które odbędą się pod koniec maja w Bydgoszczy. – Ci, którzy je dostaną, będą zapraszani do udziału w przedsięwzięciach sportowych i rajdach organizowanych przez nasze Stowarzyszenie – zapowiada Tomasz Kloc.

Rowerowe rajdy, czyli terapia dla poszkodowanych

Prezes Stowarzyszenia przyznaje, że potrzeby związane z zakupem specjalistycznego sprzętu dla poszkodowanych weteranów są bardzo duże. – Takie rowery to drogi sprzęt. Na przykład handbike kosztuje ok. 20 tysięcy złotych. Chcemy jednak starać się o kolejne rowery tego typu. Nie ukrywam, że liczymy na większe zaangażowanie i wsparcie, zwłaszcza firm, które produkują i sprzedają sprzęt i uzbrojenie dla polskiej armii – dodaje.

Specjalistyczne rowery wykorzystywane są powszechnie przez weteranów innych państw NATO. Co roku w niemieckim Hambachtal odbywa się np. „Soldier Raid” – rajd rowerowy dla poszkodowanych żołnierzy z całej Europy. W trasę po niemieckich szlakach wyruszają żołnierze po amputacjach, z urazami kręgosłupa, ale też poszkodowani psychicznie. Każdy otrzymuje specjalny rower, dopasowany nie tylko do wzrostu i wagi, ale przede wszystkim do stopnia niepełnosprawności. Do dyspozycji są m.in. rowery typu handbike, tandemowe dla weteranów niewidomych oraz specjalne trzykołowe dla osób z uszkodzeniami kręgosłupa. Podobne imprezy odbywają się m.in. w Waszyngtonie, Los Angeles i Phoenix.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Przemysław Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Świetne występy polskich żołnierzy
Na motocyklach śladami historii
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Z najlepszymi na planszy
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Flytrap, czyli młot na drony
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Lepsza efektywność
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Baobab z miotaczem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Strzelanina w bazie US Army
Dwie agresje, dwie okupacje
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Towarzysze czołgów
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Orlik na Alfę
Szczelna sieć dla Tarczy
Czas nowych inwestycji
Hekatomba na Woli
Cisza przed wojną
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Najmłodszy w rodzinie
Startuje „Żelazny obrońca”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Zakupy według potrzeb
Wielkie zbrojenia za Odrą
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Brytyjczycy żegnają Malbork
Beret „na rekinka” lub koguta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Nocne ataki na Ukrainę
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Norwegowie budują na polskim poligonie
Koniec miękkiej gry
Zwycięska batalia o stolicę
Wyczekiwane przyspieszenie
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wypadek przed Air Show
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Klucz do bezpieczeństwa
„Był twarzą sił powietrznych”
„Road Runner” w Libanie
Warszawo, do broni!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO