moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ruszyła akcja „Rower dla weterana”

Żołnierze poszkodowani podczas misji dostaną kilkanaście specjalistycznych rowerów. Zainteresowani mogą do 20 kwietnia składać wnioski o ich przyznanie. To pierwsza taka akcja dla polskich weteranów. Zorganizowało ją Stowarzyszenie Rannych i Poszkodowanych w Misjach poza Granicami Kraju.

– Liczymy, że rowery przyczynią się nie tylko do rehabilitacji fizycznej poszkodowanych weteranów, lecz także pomogą ich aktywizować, zachęcać do aktywności fizycznej i ułatwią codzienne funkcjonowanie – podkreśla Tomasz Kloc, prezes Stowarzyszenia Rannych i Poszkodowanych w Misjach poza Granicami Kraju.

Stowarzyszenie od dawna zabiegało o pomoc w sfinansowaniu kupna specjalistycznych rowerów dla poszkodowanych żołnierzy. – W końcu udało się i nasz projekt „Rower dla weterana” wsparło kilka firm – mówi Tomasz Kloc. Pomoc zaoferowały: Shimano Polska, Lockheed Martin oraz Centrum Techniki Morskiej S.A.

Rowery dla ciężko poszkodowanych

Stowarzyszenie chce kupić jeden specjalny rower trzykołowy o napędzie ręcznym, tzw. handbike, oraz dziewięć rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. – To rowery dwukołowe, które od zwyczajnych różnią się tym, że część energii potrzebnej do jazdy generowana jest przez silnik elektryczny – tłumaczy Janusz Raczy, wiceprezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia.

Specjalistyczne rowery są przeznaczone przede wszystkim dla weteranów, którzy przeszli amputację lub doznali podczas misji poważnych urazów kończyn dolnych lub kręgosłupa. O taki rower będzie się starał m.in. Jarosław Kurowski, który w 1996 roku w wypadku na misji w Bośni stracił nogę. – Jeśli go otrzymam, liczę, że stanie się dla mnie dodatkowym bodźcem do zwiększenia aktywności fizycznej i pokonywania coraz większej liczby kilometrów – mówi Kurowski.

Szansę na rower dostaną też weterani po lżejszych urazach narządu ruchu, którzy wciąż wymagają rehabilitacji. Dla nich przewidzianych jest kilka tradycyjnych dwukołowych rowerów z systemem przerzutek. – Zostałem ranny w Iraku w 2004 roku, a na zwykły rower wsiadłem dopiero w zeszłym roku. Ze względu na mój stan zdrowia jazda nie była łatwa. Specjalistyczne rowery mogą być doskonałym rozwiązaniem dla osób mających problemy z poruszaniem się – podkreśla Janusz Raczy.

Składanie wniosków do 20 kwietnia

Weterani, którzy zostali poszkodowani podczas misji, mogą do 20 kwietnia złożyć wniosek do Stowarzyszenia o przyznanie roweru. – Koniecznie trzeba załączyć kserokopię orzeczenia wojskowej komisji lekarskiej, bo o kolejności kwalifikacji decydować będzie procentowy uszczerbek na zdrowiu – zaznacza Tomasz Kloc. Można też, choć nie jest to obowiązkowe, dołączyć kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu co najmniej umiarkowanym z symbolem schorzenia 05-R wystawionego przez miejski zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.

Rowery trafią do potrzebujących podczas tegorocznych obchodów Dnia Weterana, które odbędą się pod koniec maja w Bydgoszczy. – Ci, którzy je dostaną, będą zapraszani do udziału w przedsięwzięciach sportowych i rajdach organizowanych przez nasze Stowarzyszenie – zapowiada Tomasz Kloc.

Rowerowe rajdy, czyli terapia dla poszkodowanych

Prezes Stowarzyszenia przyznaje, że potrzeby związane z zakupem specjalistycznego sprzętu dla poszkodowanych weteranów są bardzo duże. – Takie rowery to drogi sprzęt. Na przykład handbike kosztuje ok. 20 tysięcy złotych. Chcemy jednak starać się o kolejne rowery tego typu. Nie ukrywam, że liczymy na większe zaangażowanie i wsparcie, zwłaszcza firm, które produkują i sprzedają sprzęt i uzbrojenie dla polskiej armii – dodaje.

Specjalistyczne rowery wykorzystywane są powszechnie przez weteranów innych państw NATO. Co roku w niemieckim Hambachtal odbywa się np. „Soldier Raid” – rajd rowerowy dla poszkodowanych żołnierzy z całej Europy. W trasę po niemieckich szlakach wyruszają żołnierze po amputacjach, z urazami kręgosłupa, ale też poszkodowani psychicznie. Każdy otrzymuje specjalny rower, dopasowany nie tylko do wzrostu i wagi, ale przede wszystkim do stopnia niepełnosprawności. Do dyspozycji są m.in. rowery typu handbike, tandemowe dla weteranów niewidomych oraz specjalne trzykołowe dla osób z uszkodzeniami kręgosłupa. Podobne imprezy odbywają się m.in. w Waszyngtonie, Los Angeles i Phoenix.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Przemysław Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Pożegnanie z Columbią
Dwie agresje, dwie okupacje
Rekompensaty na nowych zasadach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Zwycięska batalia o stolicę
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Kurs dla najlepszych w SERE
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żandarmeria skontroluje także cywilów
W poszukiwaniu majora Serafina
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Święto Wojsk Lądowych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Husarz z polskim instruktorem
Cios w plecy
NATO – jesteśmy z Polską
Czołgiści w ogniu
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Defendery skompletowane
„Road Runner” w Libanie
Z najlepszymi na planszy
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Black Hawki nad Warszawą
Krok ku niezależności
Brytyjczycy na wschodniej straży
Orlik na Alfę
Debiut polskich Patriotów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Największy transport Abramsów w tym roku
Trenują przed „Zapadem ‘25”
17 września 1939. Nigdy więcej
Hekatomba na Woli
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO