moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Program „Krab” będzie kontynuowany

155-milimetrowe armatohaubice Krab otrzymają nowe podwozia. Huta Stalowa Wola podpisała z firmą Samsung Techwin kontrakt na dostawę 24 gotowych oraz produkcję licencyjną w Polsce 96 podwozi koreańskich armatohaubic K9 Thunder. Umowa jest ważna do 2017 roku. Jej wartość, jak podają Koreańczycy, to 320 milionów dolarów.


Problem z podwoziami do samobieżnych 155-milimetrowych armatohaubic Krab pojawił się w 2010 roku. Producent dział, Huta Stalowa Wola, poinformowała wówczas Ministerstwo Obrony Narodowej, że w jednym z opracowanych przez OBRUM, a produkowanym przez Bumar Łabędy podwoziu, odkryto mikropęknięcia. – Ale nie tylko tutaj wystąpiły problemy. W trakcie badań eksploatacyjnych okazało się, że zaciera się również silnik. Niesprawny jest też układ paliwowy – wymieniał dziś wiceminister obrony Czesław Mroczek podczas spotkania z dziennikarzami.

Ministerstwo Obrony Narodowej od początku nie ukrywało, iż oczekuje od Huty jak najszybszego rozwiązania sprawy uszkodzonych podwozi.

O tym, że jedynym rozwiązaniem problemu może być pozyskanie przez Hutę technologii z zagranicy lub nawet import gotowych podwozi, przedstawiciele HSW nieoficjalnie mówili od kilkunastu miesięcy. Jednak konkretnych decyzji nie było.

Dopiero kilka tygodni temu Wojciech Dąbrowski, szef Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w której znajdują się wszystkie firmy zaangażowane w „sprawę” podwozi do Krabów, czyli  HSW, Bumar Łabędy oraz OBRUM, zapowiedział, że wiążące rozstrzygnięcia w sprawie Krabów zapadną do końca grudnia.

I rzeczywiście, decyzje zapadły. – Kraby otrzymają nowe podwozia od koreańskich 155-milimetrowych armatohaubic K9 Thunder. Pierwsze dwadzieścia cztery sztuki, czyli tyle, ile potrzeba do zamówionego przez MON modułu dywizyjnego Krabów, powstaną w Korei – powiedział prezes PGZ.

– To była trudna, ale konieczna decyzja. Pozyskanie nowoczesnych i sprawdzonych podwozi koreańskich z haubicy K9 pozwoli na szybkie wdrożenie armatohaubicy Krab do służby. Krab ze spolonizowanym podwoziem K9 będzie ważnym produktem polskiego przemysłu – powiedział Czesław Mroczek.

Firma Samsung Techwin nie tylko wyprodukuje podwozia, ale również zintegruje z naszymi wieżami, a następnie przetestuje i przebada. W ramach umowy Huta Stalowa Wola zyskała również prawo (czyli m.in. technologię i know-how) do produkcji w Polsce, w ramach licencji, 96 podwozi.

Nowe podwozia Krabów napędzać będzie 1000-konny, chłodzony wodą, 8-cylindrowy diesel MTU MT 881 Ka-500.


Dwie dekady z Krabem

Pierwsze projekty wyposażenia polskiej armii w 155-milimetrowe armatohaubice na podwoziu gąsienicowym pojawiły się w 1991 roku. Nowe działa miały zastąpić wysłużone, pochodzące jeszcze z II wojny światowej, poradzieckie 152-milimetrowe holowane haubicoarmaty wz. 37/85.

Początkowo nową armatę chcieliśmy produkować wspólnie z naszymi południowymi sąsiadami – Słowakami. Po kilku latach zwyciężyła jednak opcja pozyskania nowoczesnej technologii z Zachodu.

Przetarg, który miał wyłonić firmę, która przekaże technologię i know-how Hucie Stalowa Wola, namaszczonej przez rząd do produkcji nowej armatohaubicy, ogłoszono w 1997 roku, a rozstrzygnięto w 1999 roku.

Ponieważ plany MON z końca lat dziewięćdziesiątych zakładały kupno (do 2012 roku) aż 20 dywizjonów nowych armatohaubic (trzysta sześćdziesiąt dział) za kwotę około czterech miliardów złotych, technologię wieży chcieli nam sprzedać najwięksi zachodni producenci tego typu uzbrojenia. Zwycięzcą przetargu okazało się BAE System i oferowana przez niego wieża AS90 Braveheart.

Zawarta w 1999 roku umowa przewidywała, że do 2003 roku polska armia otrzyma moduł ogniowy o kryptonimie „Regina” (6 dział plus wozy dowodzenia, amunicyjny, remontu uzbrojenia i elektroniki).

Prototyp Kraba, bo takie oznaczenie otrzymała 155-milimetrowa armatohaubica, powstał relatywnie szybko – w 2001 roku. Niestety, mimo iż niedługo potem zbudowano drugie działo, po nich aż na siedem lat przerwano prace nad modułem ogniowym.

Program na nowo ruszył dopiero w 2008 roku, kiedy to Departament Polityki Zbrojeniowej zawarł z Centrum Produkcji Wojskowej Huty Stalowa Wola (CPW HSW) wartą prawie 230 milionów złotych trzyletnią umowę na wykonanie pracy wdrożeniowej dywizjonowego modułu ogniowego Krabów, składającego się z 8 dział, z których 6 miało być nowych, a dwa to zmodernizowane prototypy zbudowane w 2001 roku. Moduł Krabów został przekazany do badań eksploatacyjno-wojskowych 11 Pułkowi Artylerii z Węgorzewa w 2013 roku.

Nasza armia planuje kupić 5 dywizjonów (po 24 działa każdy) armatohaubic Krab.

Samobieżna 155-milimetrowa armatohaubica Krab waży w obecnej wersji ponad 52 tony i jest wyposażona w silnik o mocy 850 KM. Ważąca ponad 3 tony lufa Kraba o długości 52 kalibrów może razić cele oddalone od czterech do ponad czterdziestu kilometrów. Kraby są w stanie wystrzelić 6 pocisków na minutę. W serii trwającej trzy minuty, przy składającym się z haubic module ogniowym, to aż 144 pociski. Załoga AHS Krab składa się z pięciu osób.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Andrzej Kiński, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Gunar925
1419075960
Nareszcie.
22-CA-01-AA
~Łzy Matki
1419073200
Problem jest z "materiałówką" nasze wyroby stalowe to raczej niskich technologii - i takich też jakości. U nas właściwie brak hut stali specjalizowanych. Do tego ciągi obróbcze w zakładach zbrojeniowych nie są przystosowane do wysokich jakości materiałów. Tu stosuje się inne narzędzia, procesy czy maszyny. A to tylko problemy mechaniczne - gdzie reszta? Kiedyś oglądałem polski projekt - wykonanie wytłaczarki wielotaktowej budowanej na podobieństwo /"rżniętogo"/ pewnego wyrobu zachodniego - przez kila lat. Efekt - zakupiono oryginał a jednostka badawczo projektowa została rozwiązana. Jesteśmy muzeum - a chcemy lecieć na księżyc...
08-2C-6C-38
~sarkafarka
1419001800
to bardzo smutne że w Polsce nie możemy wyprodukować odpowiedniego podwozia.przecież to nie prom kosmiczny.brak producentów silników na potrzeby wojska,no to już trudno skomentować. dno,wodorosty i dwa metry mułu.przykro.
B1-22-EA-30
~Katol
1418897040
Czas dać załodze ich zakłady w własne ręce . .. .
4B-26-E9-39
~Katol
1418888460
~sec - nie przesadzałbym z egzaltacją. Coraz więcej ludzi interesuję się obronnością , głównie jest to elita społeczna , mająca wpływ na na decyzją i opinie swoich środowisk . Pan Minister kierował się zwykła kalkulacja polityczną i wyszło, że związkowców jest mniej.
4B-26-E9-39
~sec
1418852700
Szacun dla Pana ministra Mroczka. Wreszcie ktoś ma jaja i podejmuje decyzje. Oby więcej takich ludzi na stanowiskach gdzie trzeba mieć odwagę do podejmowania decyzji.
70-85-5B-A3
~lech
1418851920
dlaczego HSW nie wykona podwozia sam jak jest taki dobry w wieżach ?? żeby nie skończyło się jak z pierwszymi armatami 2001-2010 muzeum
C7-79-3E-85
~Katol
1418834040
nie głupie te nasze ludzie w zbrojeniówce. To co nasi nie mogli przez 20 lat Koreańczycy maja załatwić w 2 lata. Kpina i fasa. p.s. A na MSPO w 2016 gajerki i ciastka... .
4B-26-E9-39
~Katol
1418827440
Może od razu kupmy licencje na K21. Zaoszczędzimy za 20 lat. p.s. Taką pracę to rozumiem - sianko budżet wyłoży, Koreańczycy wszystko zrobią cyt:" Jak dodał, firma Samsung Techwin nie tylko je wyprodukuje, ale również zintegruje z naszymi wieżami, a następnie przetestuje i przebada" i jeszcze z 00 milionów na badania i rozwój dla naszych inżynierów + kody do F-16 razem z B-61.
4B-26-E9-39
~obywatel
1418824560
Gratuluję decyzji. Jako co nie co zorientowany obywatel pragnę także podziękować za taka decyzję. Oby więcej odważnych i odpowiedzialnych decyzji, które dopomogą naszej obronności w sensie sił zbrojny, a także odpowiednim gałęziom gospodarki. Pozdrawiam.
DA-0E-58-DE

100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
 
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Nowy rozdział w historii Mesko
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Film o Feniksie i terytorialsach
Zmagania sześcioosobowych armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PGZ na nowo
Apache. Zabójczy dla czołgów
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Dzień, który zmienił bieg wojny
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Letni wypoczynek z MON-em
Misja PKW „Olimp” doceniona
Podróż w ciemność
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Lekcje na poligonie
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Ewakuacja Polaków z Izraela
Nasi czołgiści najlepsi
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Wyzwanie, które integruje
Uczelnia wysokich lotów
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Czterej pancerni przeciw wyklętym
DNA GROM-u
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
100 lat historii Szkoły Orląt
Podejrzane manewry na Bałtyku
Trzy okręty, jeden zespół
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Ogniem i tarczą
Od chaosu do wiktorii
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Droga do zespołu bojowego GROM
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Nowe cele obronne NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO