moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mosty szturmowe dla czołgów Leopard

Brygady pancerne uzbrojone w czołgi Leopard 2A4 i Leopard 2A5 będą miały nowe mosty szturmowe na podwoziu gąsienicowym: MG-20 Daglezja. Inspektorat Uzbrojenia MON szuka firmy, która zbuduje partię próbną. Armia potrzebuje około trzydziestu gąsienicowych Daglezji.  


Zakup nowych mostów szturmowych to jeden z priorytetów modernizacji sił pancernych. Dzięki nim czołgi mogą  pokonywać przeszkody o szerokości kilkunastu metrów, takie jak: kanały, rowy, wąskie rzeki czy jeziora.

Obecnie polskie wojsko ma kilka mostów AVLB Biber, z których mogą korzystać czołgi Leopard 2A4, lecz żadnego mostu szturmowego dla niedawno zakupionych czołgów Leopard 2A5. Te są bowiem za ciężkie dla przepraw AVLB Biber.

Inżynierowie z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej już od kilku lat pracują na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej nad nowymi mostami szturmowymi na podwoziu gąsienicowym. Prototypowa przeprawa MG-20 Daglezja została zbudowana w 2011 roku i przez dwa lata przechodziła wojskowe próby i testy. Zakończyły się one pomyślnie. Pomimo to resort obrony, który jest właścicielem dokumentacji technicznej MG-20 Daglezji, nie może zlecić OBRUM-owi wyprodukowania pożądanej liczby przepraw. Przeszkodą są zmiany w przepisach. Jak mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka prasowa Inspektoratu Uzbrojenia MON, w marcu 2013 roku weszły w życie nowe przepisy, które wymagają od producenta opracowania dodatkowej dokumentacji technicznej dla partii próbnej. Wcześniej wystarczała dokumentacja prototypu uzupełniona poprawkami naniesionymi przez wojsko w trakcie prób kwalifikacyjnych i testów.  

Przetarg na wykonanie „pracy wdrożeniowej”, której efektem ma być nie tylko partia próbna mostów MG-20 Daglezja (składająca się z dwóch przepraw), ale również dokumentacja techniczna do ich produkcji seryjnej, został już ogłoszony.  

Inspektorat Uzbrojenia MON na zgłoszenia od zainteresowanych podmiotów czeka do 20 listopada. Zwycięzca przetargu będzie miał dwa lata – do 17 listopada 2016 roku – na wywiązanie się z kontraktu. Umowa jest warta kilka milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1413818520
zestaw powinien składać się z 2 mostów i jednego wspornika ich połączenia. Jeden przejeżdża po dnie rzeki - pomocna może być wyciągarka i się rozkłada , drugi wjeżdża na środek rzeki i wysuwając wsporniki , trzeci podaje początek . i tak z 14 m zrobi się 27 m.b..
D5-2C-7D-95

W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Polski „Wiking” dla Danii
Weterani pamiętają
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Speczespół wybierze „Orkę”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Abolicja dla ochotników
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
„Road Runner” w Libanie
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polskie Bayraktary nad Turcją
Medicine for Hard Times
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Mity i manipulacje
Pływali jak morscy komandosi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W wojsku orientują się najlepiej
Jednym głosem w sprawie obronności
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Czarnomorski szlif minerów
W poszukiwaniu majora Serafina
Czarna taktyka terytorialsów
Koniec pewnej epoki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Carl-Gustaf przemówił
Maratońskie święto w Warszawie
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Drugi wojskowy most
Priorytetowe zaangażowanie
Kircholm 1605
Poligon dla medyków w mundurach
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Koniec dzieciństwa
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Czarna taktyka terytorialsów
Historia jest po to, by z niej czerpać
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi w akcji
Kopuła nad bewupem
Okiełznać Borsuka
Unia chce zbudować „mur dronowy"
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO