moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mosty szturmowe dla czołgów Leopard

Brygady pancerne uzbrojone w czołgi Leopard 2A4 i Leopard 2A5 będą miały nowe mosty szturmowe na podwoziu gąsienicowym: MG-20 Daglezja. Inspektorat Uzbrojenia MON szuka firmy, która zbuduje partię próbną. Armia potrzebuje około trzydziestu gąsienicowych Daglezji.  


Zakup nowych mostów szturmowych to jeden z priorytetów modernizacji sił pancernych. Dzięki nim czołgi mogą  pokonywać przeszkody o szerokości kilkunastu metrów, takie jak: kanały, rowy, wąskie rzeki czy jeziora.

Obecnie polskie wojsko ma kilka mostów AVLB Biber, z których mogą korzystać czołgi Leopard 2A4, lecz żadnego mostu szturmowego dla niedawno zakupionych czołgów Leopard 2A5. Te są bowiem za ciężkie dla przepraw AVLB Biber.

Inżynierowie z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej już od kilku lat pracują na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej nad nowymi mostami szturmowymi na podwoziu gąsienicowym. Prototypowa przeprawa MG-20 Daglezja została zbudowana w 2011 roku i przez dwa lata przechodziła wojskowe próby i testy. Zakończyły się one pomyślnie. Pomimo to resort obrony, który jest właścicielem dokumentacji technicznej MG-20 Daglezji, nie może zlecić OBRUM-owi wyprodukowania pożądanej liczby przepraw. Przeszkodą są zmiany w przepisach. Jak mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka prasowa Inspektoratu Uzbrojenia MON, w marcu 2013 roku weszły w życie nowe przepisy, które wymagają od producenta opracowania dodatkowej dokumentacji technicznej dla partii próbnej. Wcześniej wystarczała dokumentacja prototypu uzupełniona poprawkami naniesionymi przez wojsko w trakcie prób kwalifikacyjnych i testów.  

Przetarg na wykonanie „pracy wdrożeniowej”, której efektem ma być nie tylko partia próbna mostów MG-20 Daglezja (składająca się z dwóch przepraw), ale również dokumentacja techniczna do ich produkcji seryjnej, został już ogłoszony.  

Inspektorat Uzbrojenia MON na zgłoszenia od zainteresowanych podmiotów czeka do 20 listopada. Zwycięzca przetargu będzie miał dwa lata – do 17 listopada 2016 roku – na wywiązanie się z kontraktu. Umowa jest warta kilka milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1413818520
zestaw powinien składać się z 2 mostów i jednego wspornika ich połączenia. Jeden przejeżdża po dnie rzeki - pomocna może być wyciągarka i się rozkłada , drugi wjeżdża na środek rzeki i wysuwając wsporniki , trzeci podaje początek . i tak z 14 m zrobi się 27 m.b..
D5-2C-7D-95

Szwedzi w pętli
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Mundurowi z benefitami
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Czas na polskie Borsuki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Gdy ucichnie artyleria
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Zwrot na Bałtyk
Don’t Get Hacked
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Plan na WAM
Z Su-22 dronów nie będzie
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zdolności sił zbrojnych
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Uczelnie łączą siły
Najdłuższa noc
Wojskowa łączność w Kosmosie
Militarne Schengen
Razem na ratunek
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
W krainie Świętego Mikołaja
Niebo pod osłoną
Polski „Wiking” dla Danii
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Borsuki jadą do wojska!
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Artylerzyści mają moc!
Pancerniacy jadą na misję
Po co wojsku satelity?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Czwarta dostawa Abramsów
Wojsko ma swojego satelitę!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Przygotowani znaczy bezpieczni
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Komplet medali wojskowych na ringu
Nadchodzi era Borsuka
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Holenderska misja na polskim niebie
Kapral Bartnik mistrzem świata
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Wojsko przetestuje nowe technologie
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Dzień wart stu lat
Zmierzyli się z własnymi słabościami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO