moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mosty szturmowe dla czołgów Leopard

Brygady pancerne uzbrojone w czołgi Leopard 2A4 i Leopard 2A5 będą miały nowe mosty szturmowe na podwoziu gąsienicowym: MG-20 Daglezja. Inspektorat Uzbrojenia MON szuka firmy, która zbuduje partię próbną. Armia potrzebuje około trzydziestu gąsienicowych Daglezji.  


Zakup nowych mostów szturmowych to jeden z priorytetów modernizacji sił pancernych. Dzięki nim czołgi mogą  pokonywać przeszkody o szerokości kilkunastu metrów, takie jak: kanały, rowy, wąskie rzeki czy jeziora.

Obecnie polskie wojsko ma kilka mostów AVLB Biber, z których mogą korzystać czołgi Leopard 2A4, lecz żadnego mostu szturmowego dla niedawno zakupionych czołgów Leopard 2A5. Te są bowiem za ciężkie dla przepraw AVLB Biber.

Inżynierowie z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej już od kilku lat pracują na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej nad nowymi mostami szturmowymi na podwoziu gąsienicowym. Prototypowa przeprawa MG-20 Daglezja została zbudowana w 2011 roku i przez dwa lata przechodziła wojskowe próby i testy. Zakończyły się one pomyślnie. Pomimo to resort obrony, który jest właścicielem dokumentacji technicznej MG-20 Daglezji, nie może zlecić OBRUM-owi wyprodukowania pożądanej liczby przepraw. Przeszkodą są zmiany w przepisach. Jak mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka prasowa Inspektoratu Uzbrojenia MON, w marcu 2013 roku weszły w życie nowe przepisy, które wymagają od producenta opracowania dodatkowej dokumentacji technicznej dla partii próbnej. Wcześniej wystarczała dokumentacja prototypu uzupełniona poprawkami naniesionymi przez wojsko w trakcie prób kwalifikacyjnych i testów.  

Przetarg na wykonanie „pracy wdrożeniowej”, której efektem ma być nie tylko partia próbna mostów MG-20 Daglezja (składająca się z dwóch przepraw), ale również dokumentacja techniczna do ich produkcji seryjnej, został już ogłoszony.  

Inspektorat Uzbrojenia MON na zgłoszenia od zainteresowanych podmiotów czeka do 20 listopada. Zwycięzca przetargu będzie miał dwa lata – do 17 listopada 2016 roku – na wywiązanie się z kontraktu. Umowa jest warta kilka milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1413818520
zestaw powinien składać się z 2 mostów i jednego wspornika ich połączenia. Jeden przejeżdża po dnie rzeki - pomocna może być wyciągarka i się rozkłada , drugi wjeżdża na środek rzeki i wysuwając wsporniki , trzeci podaje początek . i tak z 14 m zrobi się 27 m.b..
D5-2C-7D-95

Sk@rp do ochrony wybrzeża
Rekompensaty na nowych zasadach
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pływali jak morscy komandosi
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Baltexpo ‘25 wystartowały
Nowe horyzonty medyków
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Owad z drukarki
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
W obronie gazoportu
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Europa ma być zdolna do obrony
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Komandosi szkolą cywilnych medyków
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Przedwczesny triumf
Maratońskie święto w Warszawie
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Drony w natarciu
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Historia jest po to, by z niej czerpać
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Apache i Chinook a sprawa polska
Jednym głosem w sprawie obronności
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
„Road Runner” w Libanie
15 lat pomocy i pamięci
Speczespół wybierze „Orkę”
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wyzwaniem – czas
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Cios w plecy
Medycyna na trudne czasy
Logistycy świętują
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Kawaleria pancerna spod znaku 11
W poszukiwaniu majora Serafina
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kircholm 1605
Para ratowników i pies w kopalni złota
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Abolicja dla ochotników
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec pewnej epoki
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Koniec dzieciństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO