moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Druga ekologiczna Bryza z silnikami PZL-10S

W ubiegłym tygodniu zakończył się proces modernizacji zespołów napędowych na drugim samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Podobnie jak poprzednia maszyna w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał on silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.


25 września samolot An-28E 0405 został przebazowany z Mielca na macierzyste lotnisko 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Poprzednia ekologiczna Bryza nr 0404 powróciła do jednostki po modernizacji pod koniec marca.

Samoloty 0404 i 0405 trafiły do lotnictwa morskiego w październiku 1988 roku, początkowo w wersji transportowej. W 2001 roku lotnictwo Marynarki Wojennej nawiązało z Urzędem Morskim w Gdyni współpracę w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego, a wyżej wymienione samoloty zostały przystosowane do prowadzenia monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ramach modernizacji doposażono je w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 otrzymał również dwa dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego maksymalna długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. Początkowo ekologiczne Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego w Gdyni-Babich Dołach, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej. Od listopada 2004 roku ich macierzystym lotniskiem są Siemirowice.

W 2008 (samolot 0405) i 2014 roku (samolot 0404) maszyny te zostały wyposażone w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który wspomaga prowadzenie nawigacji na akwenach o dużym natężeniu ruchu, a także umożliwia wzajemną wymianę danych identyfikacyjnych oraz parametrów ruchu. Załogom An-28E umożliwia identyfikację jednostek pływających bez potrzeby prowadzenia bezpośredniego rozpoznania wzrokowego.

Zadania na rzecz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku lotnicy z Siemirowic wykonują od niemal 10 lat. Patrolując Polską Strefę Ekonomiczną na morzu, spędzili w powietrzu 650 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: mjr pil. Robert Maciejuk/149RPW

dodaj komentarz

komentarze


K2. Azjatycka pantera
 
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Policjanci w koszarach WOT
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Podejrzane manewry na Bałtyku
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Święto sportów walki w Warendorfie
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Flyer, zdobywca przestworzy
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Odbudowa obrony cywilnej kraju
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
GROM’s DNA
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Specjalsi pod nowym dowództwem
Ratownik w akcji
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Wypadek Rosomaka
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Planowano zamach na Zełenskiego
Kajakami po medale
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
The Power of Infrastructure
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Świat F-35
Wyższe stawki dla niezawodowych
Inwestycja w żołnierzy
Nowa dostawa Homarów-K
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Śmierć gorsza niż wszystkie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Ewakuacja Polaków z Izraela
NATO przechodzi do działania
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Strażnicy polskiego nieba
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Podróż w ciemność
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Dzień, który zmienił bieg wojny
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Rakiety dla polskich FA-50
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Pionierski dron
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO