moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Abramsy i Bradleye na poligonie w Polsce

Do kraju dotarł już pierwszy transport z uzbrojeniem 1 Dywizji Kawalerii Pancernej z Teksasu. Amerykańscy pancerniacy zwożą swój sprzęt na ćwiczenia w Polsce. W okolice drawskiego poligonu przyjechało koleją 10 czołgów Abrams, osiem gąsienicowych transporterów opancerzonych Bradley oraz cztery gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego. 

Około 200 czołgistów 1 Dywizji Kawalerii Pancernej w Teksasie będzie ćwiczyć w Polsce przez trzy miesiące. To kolejny etap rozpoczętej wiosną operacji „Atlantic Resolve”, która ma wzmocnić europejskich sojuszników wobec rosyjskiej agresji na Ukrainie. Żołnierze z 1 Brygadowej Grupy Bojowej z Fort Hood przylecieli do naszego kraju kilka dni temu. Na stację kolejową w Jankowie Pomorskim dotarł już także pierwszy transport amerykańskiego sprzętu.

Film: Bogusław Politowski/ portal polska-zbrojna.pl

Podróż zza oceanu

– Platformy zostały podstawione do rampy rozładunkowo-załadunkowej, a resztą zajęło się amerykańskie wojsko – mówi ustawiacz Waldemar Kleśta ze stacji kolejowej w Szczecinku. Sprzęt trafił do Polski z niemieckiego portu Bremerhaven, gdzie przypłynął z USA transportem morskim. Przed podróżą koleją każdy wóz i czołg musiał zostać zabezpieczony. W Bradeleyach na czas przejazdu usunięto lufy. W czołgach wieżyczki zostały odwrócone do tyłu „na pozycję transportową”, a lufy stalowymi linkami przymocowano do pancerza.

Z platform kolejowych wozy sprowadzała kilkudziesięcioosobowa ekipa. Tuż po zjechaniu z wagonu każdy czołg i transporter został zatankowany z samochodowej cysterny i ustawiony w kolumnę. – Nie musieliśmy włączać się w akcję, kawalerzyści z 1 Dywizji ze wszystkim poradzili sobie doskonale – mówi Sławomir Szymczyk z Wojskowej Komendy Transportu.

Ćwiczenia z polskimi żołnierzami

Na poligonie w Drawsku Pomorskim Amerykanie będą ćwiczyć według swojego programu, ale też wspólnie z żołnierzami 7 Brygady Obrony Wybrzeża. – Nie wykluczamy, że amerykańscy pancerniacy wezmą udział w szkoleniu z innymi naszymi jednostkami. Zamierzamy wykorzystać obecność sojuszników do doskonalenia współdziałania bojowego głównie jednostek ciężkich – podkreśla gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca generalny Rodzajów Sił Zbrojnych.

Amerykańscy czołgiści pozostaną w Polsce do końca roku, zastępując stacjonujących w naszym kraju spadochroniarzy ze 173 Brygady Powietrznodesantowej Stanów Zjednoczonych. Z kolei po trzech miesiącach pancerniaków zmienią żołnierze 2 Pułku Kawalerii (2nd Cavalry Regiment) dysponującymi  kołowymi transporterami Stryker.

Poza Polską czołgiści z USA rozpoczynają jednocześnie ćwiczenia w Estonii, na Łotwie i Litwie. Wyjedzie tam kolejnych 400 żołnierzy 1 Dywizji. Ich transporty ze sprzętem wyruszą do krajów bałtyckich z Drawska Pomorskiego.

Abrams trafia z 3 kilometrów

Przygotowana do boju czołg Abrams waży prawie 60 ton. Jest zdolny do ostrzału wrogich jednostek z odległości ponad 3 km. Głównym uzbrojeniem wozów w wariancie M1A1 i M1A2 jest gładkolufowe działo 120 mm. Najnowsza amunicja podkalibrowa do tych dział pozwala skutecznie zwalczać np. rosyjskie czołgi z odległości ponad 2 kilometrów.

Turbowałowe silniki Abramsów mogą być napędzane olejem, paliwem lotniczym, niskooktanową benzyną, a nawet wysokoprocentowym alkoholem. Czołgi Abrams odegrały bardzo ważną rolę m.in. w operacji „Pustynna Burza”. Armia Stanów Zjednoczonych podkreśla, że żaden Abrams jeszcze nigdy nie został zniszczony w wyniku trafienia przez wrogi czołg.

Bradley, bojowy wóz piechoty

Transportery Bradley wojsko amerykańskie otrzymało w 1980 roku. Pierwszy batalion wyposażony w ten sprzęt uzyskał gotowość do działania w 1983 roku. W pięć lat po wprowadzeniu na wyposażenie transportery zostały poddane modyfikacji. Nowsze wersje otrzymały nowocześniejsze uzbrojenie, dodatkowe opancerzenie oraz zmodernizowano w nich elektronikę.

Bradley jest bojowym wozem piechoty, który doskonale sprawdził się w walce, m.in. podczas pierwszej wojny w Zatoce Perskiej. Bradleya obsługuje trzyosobowa załoga.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~Verto
1412109420
Mogą tak przywozić po 20 szt. "rotacyjnie", a w kurs powrotny mogą wracać "dmuchane balony" i tak z 10-15 razy...
FE-8F-9F-E7
~73pawel
1412085060
Czy wiadomo kiedy kolejny transport ?
90-66-1B-13

Święto Wojsk Lądowych
Debiut polskich Patriotów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Czołgiści w ogniu
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Cios w plecy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Black Hawki nad Warszawą
Orlik na Alfę
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Kurs dla najlepszych w SERE
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Rekompensaty na nowych zasadach
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
NATO – jesteśmy z Polską
„Road Runner” w Libanie
W poszukiwaniu majora Serafina
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Dwie agresje, dwie okupacje
Największy transport Abramsów w tym roku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Z najlepszymi na planszy
Apache’e nad Inowrocławiem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Husarz z polskim instruktorem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Zwycięska batalia o stolicę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Człowiek w pętli
Krok ku niezależności
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Pożegnanie z Columbią
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Miliardy na budowę schronów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Hekatomba na Woli
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
17 września 1939. Nigdy więcej
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO