moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Abramsy i Bradleye na poligonie w Polsce

Do kraju dotarł już pierwszy transport z uzbrojeniem 1 Dywizji Kawalerii Pancernej z Teksasu. Amerykańscy pancerniacy zwożą swój sprzęt na ćwiczenia w Polsce. W okolice drawskiego poligonu przyjechało koleją 10 czołgów Abrams, osiem gąsienicowych transporterów opancerzonych Bradley oraz cztery gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego. 

Około 200 czołgistów 1 Dywizji Kawalerii Pancernej w Teksasie będzie ćwiczyć w Polsce przez trzy miesiące. To kolejny etap rozpoczętej wiosną operacji „Atlantic Resolve”, która ma wzmocnić europejskich sojuszników wobec rosyjskiej agresji na Ukrainie. Żołnierze z 1 Brygadowej Grupy Bojowej z Fort Hood przylecieli do naszego kraju kilka dni temu. Na stację kolejową w Jankowie Pomorskim dotarł już także pierwszy transport amerykańskiego sprzętu.

Film: Bogusław Politowski/ portal polska-zbrojna.pl

Podróż zza oceanu

– Platformy zostały podstawione do rampy rozładunkowo-załadunkowej, a resztą zajęło się amerykańskie wojsko – mówi ustawiacz Waldemar Kleśta ze stacji kolejowej w Szczecinku. Sprzęt trafił do Polski z niemieckiego portu Bremerhaven, gdzie przypłynął z USA transportem morskim. Przed podróżą koleją każdy wóz i czołg musiał zostać zabezpieczony. W Bradeleyach na czas przejazdu usunięto lufy. W czołgach wieżyczki zostały odwrócone do tyłu „na pozycję transportową”, a lufy stalowymi linkami przymocowano do pancerza.

Z platform kolejowych wozy sprowadzała kilkudziesięcioosobowa ekipa. Tuż po zjechaniu z wagonu każdy czołg i transporter został zatankowany z samochodowej cysterny i ustawiony w kolumnę. – Nie musieliśmy włączać się w akcję, kawalerzyści z 1 Dywizji ze wszystkim poradzili sobie doskonale – mówi Sławomir Szymczyk z Wojskowej Komendy Transportu.

Ćwiczenia z polskimi żołnierzami

Na poligonie w Drawsku Pomorskim Amerykanie będą ćwiczyć według swojego programu, ale też wspólnie z żołnierzami 7 Brygady Obrony Wybrzeża. – Nie wykluczamy, że amerykańscy pancerniacy wezmą udział w szkoleniu z innymi naszymi jednostkami. Zamierzamy wykorzystać obecność sojuszników do doskonalenia współdziałania bojowego głównie jednostek ciężkich – podkreśla gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca generalny Rodzajów Sił Zbrojnych.

Amerykańscy czołgiści pozostaną w Polsce do końca roku, zastępując stacjonujących w naszym kraju spadochroniarzy ze 173 Brygady Powietrznodesantowej Stanów Zjednoczonych. Z kolei po trzech miesiącach pancerniaków zmienią żołnierze 2 Pułku Kawalerii (2nd Cavalry Regiment) dysponującymi  kołowymi transporterami Stryker.

Poza Polską czołgiści z USA rozpoczynają jednocześnie ćwiczenia w Estonii, na Łotwie i Litwie. Wyjedzie tam kolejnych 400 żołnierzy 1 Dywizji. Ich transporty ze sprzętem wyruszą do krajów bałtyckich z Drawska Pomorskiego.

Abrams trafia z 3 kilometrów

Przygotowana do boju czołg Abrams waży prawie 60 ton. Jest zdolny do ostrzału wrogich jednostek z odległości ponad 3 km. Głównym uzbrojeniem wozów w wariancie M1A1 i M1A2 jest gładkolufowe działo 120 mm. Najnowsza amunicja podkalibrowa do tych dział pozwala skutecznie zwalczać np. rosyjskie czołgi z odległości ponad 2 kilometrów.

Turbowałowe silniki Abramsów mogą być napędzane olejem, paliwem lotniczym, niskooktanową benzyną, a nawet wysokoprocentowym alkoholem. Czołgi Abrams odegrały bardzo ważną rolę m.in. w operacji „Pustynna Burza”. Armia Stanów Zjednoczonych podkreśla, że żaden Abrams jeszcze nigdy nie został zniszczony w wyniku trafienia przez wrogi czołg.

Bradley, bojowy wóz piechoty

Transportery Bradley wojsko amerykańskie otrzymało w 1980 roku. Pierwszy batalion wyposażony w ten sprzęt uzyskał gotowość do działania w 1983 roku. W pięć lat po wprowadzeniu na wyposażenie transportery zostały poddane modyfikacji. Nowsze wersje otrzymały nowocześniejsze uzbrojenie, dodatkowe opancerzenie oraz zmodernizowano w nich elektronikę.

Bradley jest bojowym wozem piechoty, który doskonale sprawdził się w walce, m.in. podczas pierwszej wojny w Zatoce Perskiej. Bradleya obsługuje trzyosobowa załoga.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~Verto
1412109420
Mogą tak przywozić po 20 szt. "rotacyjnie", a w kurs powrotny mogą wracać "dmuchane balony" i tak z 10-15 razy...
FE-8F-9F-E7
~73pawel
1412085060
Czy wiadomo kiedy kolejny transport ?
90-66-1B-13

Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Pilecki ucieka z Auschwitz
Sandhurst: końcowe odliczanie
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Posłowie dyskutowali o WOT
NATO na północnym szlaku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
25 lat w NATO – serwis specjalny
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Zachować właściwą kolejność działań
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto stołecznego garnizonu
W Italii, za wolność waszą i naszą
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
W obronie wschodniej flanki NATO
Gunner, nie runner
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pytania o europejską tarczę
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Kolejne FlyEye dla wojska
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wytropić zagrożenie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Rekordziści z WAT
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Daglezje poszukiwane
Sprawa katyńska à la española
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Metoda małych kroków
Pierwsi na oceanie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Pod skrzydłami Kormoranów
Ameryka daje wsparcie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wojna w świętym mieście, epilog
SOR w Legionowie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Tragiczne zdarzenie na służbie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Kadisz za bohaterów
NATO on Northern Track
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojna w świętym mieście, część druga
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Szybki marsz, trudny odwrót

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO