moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sztuczna droga do morza

Metalowa mata zwinięta w ogromny rulon tkwi na ciężarówce. Po uruchomieniu mechanizmu walec obraca się i rozwija nawierzchnię wprost na plażę. Kwadrans później mogą już przejechać po niej Rosomaki. W Dziwnowie armia testowała maszynę rozkładającą elastyczne pokrycie drogowe.


Ciężarówka wjechała na plażę kilka minut po 11.00. Wkrótce po tymczasowej drodze mogły przetoczyć się Rosomaki. Zostały one załadowane na tak zwaną wstęgę, która składa się z kilkudziesięciu połączonych ze sobą bloków pontonowych, a następnie trafiły na pokład okrętu transportowo-minowego ORP „Toruń”.

– Do rozwinięcia elastycznego pokrycia drogowego wprost z ciężarówki wystarczą dwie osoby. W porównaniu ze sprzętem i technikami, z jakich obecnie korzysta polska armia, to prawdziwy skok technologiczny – przyznaje kmdr Andrzej Walor z Zarządu Inżynierii Wojskowej Dowództwa Generalnego Rodzaju Sił Zbrojnych.

Sztuczną nawierzchnię rozkłada się na wszelkiego rodzaju grząskich, pokrytych piachem drogach gruntowych czy też plażach. Specjaliści od inżynierii robią to przede wszystkim z myślą o ciężarówkach z zaopatrzeniem, wozach łączności, ale też na przykład kołowych transporterach opancerzonych. Chodzi o to, by przyspieszyć, czasem wręcz umożliwić ich przejazd przez niepewny grunt.


Film: Łukasz Zalesiński / polska-zbrojna.pl

W tej chwili polska armia korzysta z rozkładanej ręcznie metalowej siatki. – Wyróżniamy dwa jej rodzaje: EPD, czyli elastyczne pokrycie drogowe i LPD, czyli lekkie pokrycie drogowe. EPD przeznaczone jest dla sprzętu ciężkiego, LPD zaś dla sprzętu lekkiego, jak ciężarówki Star czy Honkery – wyjaśnia kpt Waldemar Przygoda z 8 Batalionu Saperów Marynarki Wojennej. Żołnierze wojsk inżynieryjnych rozkładają je ręcznie. A to bardzo pracochłonne i zajmuje dużo czasu. Na przykład rozłożenie 50 metrów EPD trwa około godziny, a potrzeba do tego plutonu wojska i uniwersalnej maszyny inżynieryjnej (łączy w sobie spychacz i koparkę) bądź koparko-ładowarki. Zaprezentowany w Dziwnowie pojazd i jego obsługa potrzebują na to pięć minut.

Ale na razie, jak przyznają sami żołnierze, to melodia przyszłości. – Obecnie testujemy tego typu rozwiązania. Są one wykorzystywane nie tylko przez wiele armii na świecie, ale również przez instytucje cywilne. Mam nadzieję, że wkrótce będą z nich mogli korzystać także nasi żołnierze – zaznacza kmdr Walor. Według niego na ewentualny zakup tego typu maszyn trzeba będzie poczekać dwa-trzy lata. – Zapotrzebowanie jest duże, ale oczywiście wcześniej muszą zostać dopełnione wszelkie procedury – podsumowuje kmdr Walor.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Łukasz Zalesiński

dodaj komentarz

komentarze

~kiniu28
1403188740
W jaki sposób sprzęt poryszający sie ma zjechać z tej maty skoro nie została rozwinieta cała jeszcze jej część tylko spokojnie spoczywa jeszcze na wałku ?? uciąć ja?? :D
D5-0C-F8-F8
~123ty
1403171400
W latach 70-80 prototyp takiego sprzętu był opracowany w Wojskowej Akademii Technicznej.
2B-B2-C5-AD
~maron
1403113740
czasy inwazji w Normandii wracają :)
37-20-65-28
~scooby
1403108340
~nick - po spisie cześć cywilnego będzie się poruszała razem za wojskowym . Po to są te maty . TIR ma przejechać z kontenerem tz objechać uszkodzoną cześć drogi .
39-FF-C3-6D
~Wacha
1403103600
Nick, czytałeś dokładnie? ''Chodzi o to, by przyspieszyć, czasem wręcz umożliwić ich przejazd przez niepewny grunt.'' Czyli ma być szybciej i sprawniej.
70-33-E2-83
~nick
1403095380
To Rosomak 8x8 nie przejedzie przez plaże? To tak absurdalny pomysł, że brak mi słów... Jeśli Rosomak nie potrafi przejechać 20 metrów piasku, to może trzeba je zezłomować?
A8-D5-12-39

Koniec dzieciństwa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mity i manipulacje
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Standardy NATO w Siedlcach
Rusza program „wGotowości”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Sportowcy na poligonie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Abolicja dla ochotników
Zasiać strach w szeregach wroga
Starcie pancerniaków
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Brytyjczycy na wschodniej straży
Marynarze mają nowe motorówki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Kolejny kontrakt Dezametu
Niespokojny poranek pilotów
Nie daj się zhakować
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Arteterapia dla weteranów
Kaman – domknięcie historii
Sukces Polaka w biegu z marines
Polski „Wiking” dla Danii
Męska sprawa: profilaktyka
Pomnik nieznanych bohaterów
Kircholm 1605
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szansa na nowe życie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Odznaczenia za wzorową służbę
Marynarze podjęli wyzwanie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Wellington „Zosia” znad Bremy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Inwestycja w bezpieczeństwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO