moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe ciężarówki dla logistyków

Mają systemem samoczynnego załadunku oraz przyczepy do przewozu kontenerów, których wojsko używa między innymi jako magazyny czy polowe szpitale. Armia kupiła 49 tak zwanych zestawów samozaładowczych. Dostarczy je firma Cargotec, z którą Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę. Kontrakt wart jest 90 mln złotych.


Nowe pojazdy zostały kupione w ramach modernizacji parku samochodowego armii, który liczy kilkanaście tysięcy ciężarówek. Są potrzebne żołnierzom do przewożenia 20- i 10-stopowych kontenerów. Wykorzystuje się je na dużą skalę w armiach na całym świecie. Służą jako tymczasowe pomieszczenia socjalne i mieszkalne, lokuje się w nich polowe szpitale, przechowuje zapasy, broń i materiały wybuchowe. Kontenery bywają także wykorzystywane jako warsztaty obsługowo-naprawcze.

Do ich przewożenia żołnierze używają ciężarówek z systemami umożliwiającymi samoczynny załadunek kontenerów. Najpopularniejszym urządzeniami tego typu są MULTILIFT-y. Montuje się je najczęściej na rodzimych Jelczach. MON postanowił wyposażyć jednostki w dodatkowe zestawy do tego rodzaju transportu.

Dostarczy je firma Cargotec Poland Sp. z o.o., z którą Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał 9 kwietnia umowę na 49 zestawów samo załadowczych. Składają się one z samochodu dużej mobilności Jelcz 862 z systemem samozaładowczym MULTILIFT MK IV wraz z przyczepą PK 2-24-t do przewozu kontenerów.

Pojazdy mają być dostarczone w latach 2014 – 2015. Armia zapłaci za nie 90 mln zł. – W ramach umowy przewidziano również szkolenie z zasad użytkowania, eksploatacji i obsługi sprzętu, a także z zakresu napraw i obsługi pogwarancyjnej – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Zakupione zestawy trafią w pierwszej kolejności do jednostek logistycznych wojsk lądowych oraz do pododdziałów logistycznych jednostek bojowych.

Wojsko dysponowało dotychczas 108 zestawami samozaładowczymi z przyczepami PK 2-24-t.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Transbałtycka współpraca
Kosmiczny Perun
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Maratońskie święto w Warszawie
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Niezłomni w obronie
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Standardy NATO w Siedlcach
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Kircholm 1605
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Żołnierze na trzecim stopniu podium
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
„Road Runner” w Libanie
Polskie Bayraktary nad Turcją
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szli po odznakę norweskiej armii
WOT na Szlaku Ratunkowym
Jelcz się wzmacnia
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
„Droga do GROM-u”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W poszukiwaniu majora Serafina
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Koniec dzieciństwa
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
„JUR” dla terytorialsów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Speczespół wybierze „Orkę”
Mity i manipulacje
Zawiszacy na Litwie
W wojsku orientują się najlepiej
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Polski „Wiking” dla Danii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sztuka i służba w jednym kadrze
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wellington „Zosia” znad Bremy
Priorytetowe zaangażowanie
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Abolicja dla ochotników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
DragonFly czeka na wojsko

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO