moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Orzeł” do remontu

Największy polski okręt podwodny ORP „Orzeł” idzie na dok. Najważniejszym elementem naprawy będzie wymiana baterii akumulatorów. Prace pochłoną blisko 30 milionów złotych. Wykona je Stocznia Marynarki Wojennej, która w przetargu zdystansowała dwóch konkurentów.


Remont „Orła” powinien rozpocząć się w drugiej połowie roku. Okręt stanie w stoczni najprawdopodobniej na prawie sześć miesięcy. Zakres prac jest szeroki. Najważniejsza rzecz to wymiana baterii akumulatorów. Dzięki nim pracuje silnik elektryczny, który napędza okręt. Kiedy baterie się wyczerpią, są doładowywane przez dwa silniki dieslowskie. – Akumulatory trzeba co pewien czas wymieniać. Ich żywotność związana jest z wiekiem bądź przebytym dystansem. Resurs tych z ORP „Orzeł” powoli się kończy – tłumaczy kmdr ppor. Radosław Pioch z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Remont obejmie też konserwację i przegląd podwodnej części kadłuba, częściową wymianę poszycia oraz protektorów cynkowych. – To elementy odpowiadające za ochronę antykorozyjną okrętu. Montuje się je na kadłubie. Ich budowa sprawia, że korodują szybciej, niejako ściągają na siebie rdzę – wyjaśnia kmdr ppor. Pioch. Na tym jednak nie koniec. Jednostka otrzyma bowiem nowe urządzenia sterowe, a jej zbiorniki denne oraz zawory zostaną oczyszczone i poddane konserwacji. – Niewykluczone też, że okręt przejdzie remont śruby i linii wału. Czy jest to konieczne, okaże się podczas przeglądu – podkreśla kmdr ppor. Pioch.

Remont ma kosztować blisko 30 milionów złotych. Wykona go Stocznia Marynarki Wojennej, która podczas przetargu zdystansowała dwóch konkurentów: Stocznię Remontową Nauta SA i Gdańską Stocznię Remontową. Ostatni remont dokowy „Orzeł” przeszedł w 2010 roku.

ORP „Orzeł” jest największym okrętem podwodnym, który służy w polskiej marynarce wojennej. To jednostka typu Kilo zbudowana w ZSRR. Okręt ma przeszło 70 metrów długości i zasięg określony na sześć tysięcy mil morskich. Pod wodą rozwija prędkość 17 węzłów, na powierzchni 12 węzłów. Może zejść na głębokość 300 metrów. Załoga ORP „Orzeł” liczy 60 marynarzy, uzbrojenie zaś to sześć wyrzutni torpedowych. Okręt może także stawiać miny. Jest przeznaczony do walki zarówno z jednostkami nawodnymi, jak i podwodnymi, a także do atakowania konwojów przeciwnika.

ORP „Orzeł” wszedł do służby w 1986 roku. Brał udział w licznych ćwiczeniach, m.in. „Baltops’98” i „Passex’98” (wspólnie m.in. z brytyjskim lotniskowcem HMS „Invincible”). Zgodnie z planem w marynarce wojennej będzie służył do 2022 roku. Oprócz niego Polska posiada jeszcze cztery inne okręty podwodne typu Kobben. Zostały one pozyskane od Norwegów. Pierwszy ma być wycofany ze służby jeszcze w tym roku, trzy pozostałe – w latach 2016–2017. W ich miejsce, w ramach programu „Orka”, resort obrony zamierza kupić trzy okręty podwodne nowego typu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


„Horyzont” przeciw dywersji
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pancerniacy jadą na misję
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pilica w linii
Marynarze podjęli wyzwanie
Nieoceniona siła edukacji
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces Polaka w biegu z marines
Komplet medali wojskowych na ringu
Udany start Peruna
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Krajowa produkcja amunicji
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Razem na ratunek
Wojskowy bus do szczęścia
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Militarne Schengen
Dzień wart stu lat
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Wojsko na Horyzoncie
W gotowości, czyli cywile na poligony
Cywile zaskoczyli żołnierzy
The Darker, the Better
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Ogień z Leopardów na Łotwie
Bezzałogowy nurek
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Elementy Wisły testowane w USA
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Plan na WAM
Niebo pod osłoną
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Warto być wGotowości
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kapral Bartnik mistrzem świata
Drony w szkołach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO