moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Orzeł” do remontu

Największy polski okręt podwodny ORP „Orzeł” idzie na dok. Najważniejszym elementem naprawy będzie wymiana baterii akumulatorów. Prace pochłoną blisko 30 milionów złotych. Wykona je Stocznia Marynarki Wojennej, która w przetargu zdystansowała dwóch konkurentów.


Remont „Orła” powinien rozpocząć się w drugiej połowie roku. Okręt stanie w stoczni najprawdopodobniej na prawie sześć miesięcy. Zakres prac jest szeroki. Najważniejsza rzecz to wymiana baterii akumulatorów. Dzięki nim pracuje silnik elektryczny, który napędza okręt. Kiedy baterie się wyczerpią, są doładowywane przez dwa silniki dieslowskie. – Akumulatory trzeba co pewien czas wymieniać. Ich żywotność związana jest z wiekiem bądź przebytym dystansem. Resurs tych z ORP „Orzeł” powoli się kończy – tłumaczy kmdr ppor. Radosław Pioch z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Remont obejmie też konserwację i przegląd podwodnej części kadłuba, częściową wymianę poszycia oraz protektorów cynkowych. – To elementy odpowiadające za ochronę antykorozyjną okrętu. Montuje się je na kadłubie. Ich budowa sprawia, że korodują szybciej, niejako ściągają na siebie rdzę – wyjaśnia kmdr ppor. Pioch. Na tym jednak nie koniec. Jednostka otrzyma bowiem nowe urządzenia sterowe, a jej zbiorniki denne oraz zawory zostaną oczyszczone i poddane konserwacji. – Niewykluczone też, że okręt przejdzie remont śruby i linii wału. Czy jest to konieczne, okaże się podczas przeglądu – podkreśla kmdr ppor. Pioch.

Remont ma kosztować blisko 30 milionów złotych. Wykona go Stocznia Marynarki Wojennej, która podczas przetargu zdystansowała dwóch konkurentów: Stocznię Remontową Nauta SA i Gdańską Stocznię Remontową. Ostatni remont dokowy „Orzeł” przeszedł w 2010 roku.

ORP „Orzeł” jest największym okrętem podwodnym, który służy w polskiej marynarce wojennej. To jednostka typu Kilo zbudowana w ZSRR. Okręt ma przeszło 70 metrów długości i zasięg określony na sześć tysięcy mil morskich. Pod wodą rozwija prędkość 17 węzłów, na powierzchni 12 węzłów. Może zejść na głębokość 300 metrów. Załoga ORP „Orzeł” liczy 60 marynarzy, uzbrojenie zaś to sześć wyrzutni torpedowych. Okręt może także stawiać miny. Jest przeznaczony do walki zarówno z jednostkami nawodnymi, jak i podwodnymi, a także do atakowania konwojów przeciwnika.

ORP „Orzeł” wszedł do służby w 1986 roku. Brał udział w licznych ćwiczeniach, m.in. „Baltops’98” i „Passex’98” (wspólnie m.in. z brytyjskim lotniskowcem HMS „Invincible”). Zgodnie z planem w marynarce wojennej będzie służył do 2022 roku. Oprócz niego Polska posiada jeszcze cztery inne okręty podwodne typu Kobben. Zostały one pozyskane od Norwegów. Pierwszy ma być wycofany ze służby jeszcze w tym roku, trzy pozostałe – w latach 2016–2017. W ich miejsce, w ramach programu „Orka”, resort obrony zamierza kupić trzy okręty podwodne nowego typu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


NATO przechodzi do działania
 
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Policjanci w koszarach WOT
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Inwestycja w żołnierzy
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Wypadek Rosomaka
Dzień, który zmienił bieg wojny
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kajakami po medale
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Świat F-35
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Podróż w ciemność
Nowa dostawa Homarów-K
Święto sportów walki w Warendorfie
The Power of Infrastructure
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyższe stawki dla niezawodowych
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
K2. Azjatycka pantera
Pancerny kot w polskim wojsku
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Śmierć gorsza niż wszystkie
Flyer, zdobywca przestworzy
Pionierski dron
Ratownik w akcji
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Ewakuacja Polaków z Izraela
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
GROM’s DNA
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Strażnicy polskiego nieba
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Rakiety dla polskich FA-50
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Planowano zamach na Zełenskiego
Specjalsi pod nowym dowództwem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO