moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Orzeł” do remontu

Największy polski okręt podwodny ORP „Orzeł” idzie na dok. Najważniejszym elementem naprawy będzie wymiana baterii akumulatorów. Prace pochłoną blisko 30 milionów złotych. Wykona je Stocznia Marynarki Wojennej, która w przetargu zdystansowała dwóch konkurentów.


Remont „Orła” powinien rozpocząć się w drugiej połowie roku. Okręt stanie w stoczni najprawdopodobniej na prawie sześć miesięcy. Zakres prac jest szeroki. Najważniejsza rzecz to wymiana baterii akumulatorów. Dzięki nim pracuje silnik elektryczny, który napędza okręt. Kiedy baterie się wyczerpią, są doładowywane przez dwa silniki dieslowskie. – Akumulatory trzeba co pewien czas wymieniać. Ich żywotność związana jest z wiekiem bądź przebytym dystansem. Resurs tych z ORP „Orzeł” powoli się kończy – tłumaczy kmdr ppor. Radosław Pioch z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Remont obejmie też konserwację i przegląd podwodnej części kadłuba, częściową wymianę poszycia oraz protektorów cynkowych. – To elementy odpowiadające za ochronę antykorozyjną okrętu. Montuje się je na kadłubie. Ich budowa sprawia, że korodują szybciej, niejako ściągają na siebie rdzę – wyjaśnia kmdr ppor. Pioch. Na tym jednak nie koniec. Jednostka otrzyma bowiem nowe urządzenia sterowe, a jej zbiorniki denne oraz zawory zostaną oczyszczone i poddane konserwacji. – Niewykluczone też, że okręt przejdzie remont śruby i linii wału. Czy jest to konieczne, okaże się podczas przeglądu – podkreśla kmdr ppor. Pioch.

Remont ma kosztować blisko 30 milionów złotych. Wykona go Stocznia Marynarki Wojennej, która podczas przetargu zdystansowała dwóch konkurentów: Stocznię Remontową Nauta SA i Gdańską Stocznię Remontową. Ostatni remont dokowy „Orzeł” przeszedł w 2010 roku.

ORP „Orzeł” jest największym okrętem podwodnym, który służy w polskiej marynarce wojennej. To jednostka typu Kilo zbudowana w ZSRR. Okręt ma przeszło 70 metrów długości i zasięg określony na sześć tysięcy mil morskich. Pod wodą rozwija prędkość 17 węzłów, na powierzchni 12 węzłów. Może zejść na głębokość 300 metrów. Załoga ORP „Orzeł” liczy 60 marynarzy, uzbrojenie zaś to sześć wyrzutni torpedowych. Okręt może także stawiać miny. Jest przeznaczony do walki zarówno z jednostkami nawodnymi, jak i podwodnymi, a także do atakowania konwojów przeciwnika.

ORP „Orzeł” wszedł do służby w 1986 roku. Brał udział w licznych ćwiczeniach, m.in. „Baltops’98” i „Passex’98” (wspólnie m.in. z brytyjskim lotniskowcem HMS „Invincible”). Zgodnie z planem w marynarce wojennej będzie służył do 2022 roku. Oprócz niego Polska posiada jeszcze cztery inne okręty podwodne typu Kobben. Zostały one pozyskane od Norwegów. Pierwszy ma być wycofany ze służby jeszcze w tym roku, trzy pozostałe – w latach 2016–2017. W ich miejsce, w ramach programu „Orka”, resort obrony zamierza kupić trzy okręty podwodne nowego typu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Combat 56 u terytorialsów
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Snowboardzistka i pływacy na medal
Kolejne AW149 nadlatują
Astronauta w Szkole Orląt
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Historyczna „Wisła”
Kto zostanie Asem Sportu?
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
W hołdzie poległym
Dzień wart stu lat
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niebo pod osłoną
Polski Rosomak dalej w produkcji
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Przełomowy czas dla WZL-2
Odpalili K9 Thunder
Piątka z czwartego wozu
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Najdłuższa noc
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Paczka dla bohatera już w drodze!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Noc na „pasku”
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
The Taste of Military Service
Mundurowi z benefitami
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Wojsko ma swojego satelitę!
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Plan na WAM
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pancerniacy jadą na misję
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
„Burza” nabiera kształtów
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Wisła dopłynęła
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gala Boksu na Bemowie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Panczeniści na podium w Hamar

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO