moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza centrum szkolenia operatorów bezzałogowców

Przy gliwickiej firmie Flytronic, produkującej drony, których używa polska armia, zostanie dziś oficjalnie otwarte pierwsze w Polsce centrum szkolenia operatorów bezzałogowych statków powietrznych. Kursy w centrum mogą zrobić zarówno cywile, jak i mundurowi.


Po nowelizacji trzy lata temu Prawa Lotniczego osoby, które chcą pilotować bezzałogowe statki powietrzne podczas lotów innych niż sportowe lub rekreacyjne (UAVO), muszą posiadać stosowne świadectwo kwalifikacji (art. 95 pkt 5a Prawa Lotniczego).

Dotyczy to zarówno osób, które chcą wykonywać dronami loty jedynie w zasięgu wzroku operatora – tzw. VLOS, oraz tych, które chciałyby pilotować bezzałogowce poza zasięgiem wzroku – tzw. BVLOS.

Wyjątkiem (w obu przypadkach) są żołnierze. W myśl Prawa Lotniczego do wykonywania lotów dronami, które są w wyposażeniu naszej armii, nie potrzebują takich uprawnień.

Przez ponad dwa lata nie opublikowano w postaci rozporządzenia przepisów wykonawczych do nowelizacji Prawa Lotniczego, nie było m.in. wiadomo, w jaki sposób osoby chcące pilotować drony mogą zdobyć stosowne uprawnienia.

Dopiero w czerwcu ubiegłego roku weszło w życie rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie świadectw kwalifikacji dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych.

Precyzuje ono nie tylko zakres uprawnień operatorów, ale również sposób ich zdobycia. O ile więc osoba zainteresowana zdobyciem świadectwa kwalifikacji do lotów bezzałogowcami w zasięgu wzroku operatora, aby podejść do egzaminu przed komisją Urzędu Lotnictwa Cywilnego, nie musi ukończyć żadnego szkolenia, to osoby chcące uzyskać uprawnienia do lotów BVLOS, czyli poza zasięgiem wzroku, muszą najpierw ukończyć stosowny kurs.

Dzisiaj w Gliwicach rozpoczyna działalność Centrum Szkolenia UAVO, czyli pierwszy w Polsce ośrodek szkolenia operatorów bezzałogowych statków powietrznych, w którym będzie można odbyć nie tylko szkolenie przygotowujące do egzaminu dla operatorów VLOS (dla tych, którzy nie będą czuli się na siłach przygotować się do państwowego egzaminu samodzielnie), ale również dla operatorów planujących wykonywać loty BVLOS.

Jak podkreśla Przemysław Tomkow, szef Centrum Szkolenia UAVO, szkoleniami w Centrum będą zainteresowani zarówno cywile, jak i przedstawiciele służb mundurowych. – Oferta kursów VLOS kierowana jest do osób świadczących usługi z wykorzystaniem BSP, np. filmowanie z powietrza czy tworzenie ortofotomap – wyjaśnia. – Natomiast szkolenie do uprawnień BVLOS kierowane jest przede wszystkim do użytkowników takich jak: Policja, Straż Graniczna, ABW, BOR, Straż Pożarna, którzy posiadają lub planują zakup bezzałogowych systemów latających zdolnych do wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku operatora – dodaje Tomkow.

Kurs operatorów VLOS jest krótki. Trwa cztery dni i obejmuje jedynie 20 godzin wykładów. Szkolenie praktyczne kursant musi niestety zorganizować sobie we własnym zakresie.

Znacznie dłuższy i bardziej rozbudowany jest kurs BVLOS. Zaplanowano go na dwa tygodnie, składa się z dwóch części – teorii i praktyki, a kończy się egzaminem wewnętrznym. Jeśli chodzi o część praktyczną, to organizatorzy zapewniają drona do nauki, którym jest wykorzystywany przez wojsko Flyeye, oraz symulator szkolno-treningowy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: WB Elecrtonics

dodaj komentarz

komentarze

~Pirzol
1426019040
Szkolenia UAVO VLOS i BLOS w Nowym Sączu www.fpvdrones.pl
F6-4C-B2-F7
~scooby
1392896220
Czy taki kurs można odliczyć od VAT ?
39-FF-C3-6D

Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
 
Pracowity dyżur Typhoonów
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Podniebny Pegaz
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Baltic Sea Under Control
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zwycięstwo mordercy
Składy wysokiego ryzyka
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Zatopiony problem
Pierwsza misja Gripenów
Więcej na mieszkanie za granicą
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Viva Polaki! Viva liberatori!
Trzy dekady DGW
Medycyna na morzu
Szabla hubalczyków
Piękny przykład patriotyzmu
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Święto ludzi z pasją
Rodzina na wagę złota
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Polskie F-16 w służbie NATO
Poznać rakietowego Homara
Więcej amunicji do Rosomaków
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Kolejowy sabotaż udaremniony
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Rex Bolizlavus
Powstaje armia dronów
„Pułaski” na Atlantyku
W Ełku wykuwają charaktery
Henry Szymanski na tropie prawdy
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Debiut polskiego AW149
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyrok za tragiczny wypadek
Strażnik nieba
Sport kształtuje mentalność
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Więcej polskiego trotylu dla USA
Double Eagle – podwodny tropiciel
Wyścig zbrojeń wystartował
Podniebne wsparcie sojuszników
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO