moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wozy „zobaczą” każdą przeszkodę

Armia zamierza kupić kilkadziesiąt kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego. Poza przyrządami do rozpoznania skażeń, urządzeniami optoelektronicznymi, wykrywaczami min, pojazdy mają być też wyposażone w sprzęt do rozpoznania terenu: dróg, przeszkód wodnych, mostów.

Na polu walki drużyny rozpoznania inżynieryjnego odpowiadają za bezpieczne pokonywanie przez poddziały zmechanizowane i pancerne przeszkód wodnych: jezior, rzek, kanałów oraz przeszkód inżynieryjnych, w tym pól minowych.

Polskie pododdziały rozpoznania inżynieryjnego (w jednostkach inżynieryjnych, w zmechanizowanych i pancernych brygadach) przewożą specjalistyczne wyposażenie – w tym wykrywacze min, sprzęt radiolokacyjny i hydrograficzny do badania dna, w transporterach rozpoznania inżynieryjnego, zbudowanych na bazie gąsienicowych pojazdów MTLB. Pojazdy te wyprodukowano pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Ponieważ do tych poradzieckich wozów już coraz trudniej o części zamienne, a ich stan techniczny się pogarsza, nasze wojsko od dłuższego czasu szuka nowego pojazdu rozpoznawczego dla saperów.

Kilka lat temu w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu, przy udziale Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia, powstał prototypowy kołowy transporter rozpoznania inżynieryjnego o kryptonimie Tuja. Wóz ten niestety nie został wówczas zamówiony przez armię. Teraz MON wraca do tego projektu.

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego do dialogu technicznego.

– Dialog jest prowadzony w ramach fazy analityczno-koncepcyjnej i ma pomóc nam opracować dokumenty, w tym wymagania techniczne, niezbędne do ogłoszenia przetargu – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając – Do dialogu może się zgłosić każda firma, która uważa, że ma interesujące nas produkty. Nie oznacza to jednak, że do rozmów zaprosimy wszystkich – podkreśla rzeczniczka.

Zainteresowane firmy otrzymają wstępne wymagania do dialogu technicznego (WWDT), w których określono, w jakie podsystemy powinien być wyposażony pojazd. MON oczekuje m.in. aby wóz poza systemem ostrzegania o skażeniach chemicznych i promieniotwórczych dysponował urządzeniami do rozpoznania terenu: w tym dróg, przeszkód wodnych, mostów. Ma mieć też głowicę optoelektroniczną, sprzęt do rozpoznania zapór minowych, zestawy do oceny jakości wody oraz przyrządy do pomiaru cieków wodnych.

Jeśli chodzi o konstrukcję pojazdu, powinien posiadać opancerzenie poziomu I według normy STANAG 4569, które można zwiększyć, po zamontowaniu dodatkowego pancerza, do ochrony poziomu 2 lub 3 normy STANAG 4569.

Dla wozu, który nie ma być szerszy niż trzy metry i wyższy niż cztery metry, bezwzględnym wymogiem jest zdolność do pływania. Poza tym ma być uzbrojony w bezzałogową wieżę z karabinem maszynowym 12,7 milimetrów WKM-B lub NSW-T.

Na zgłoszenia od firm zainteresowanych udziałem w dialogu technicznym IU MON czeka do końca lutego. Rozmowy z firmami powinny się rozpocząć w połowie marca.

Ile KTRI może potrzebować nasza armia? Jeżeli pojazdy mają trafić zarówno do jednostek inżynieryjnych, jak i do brygad pancernych i zmechanizowanych, ewentualne zamówienie może dotyczyć około pięćdziesięciu wozów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Łukasz Kermel

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392884820
Dałoby się wstawić w hipcia to samo co ma 9A331 Tor-M2 ?
39-FF-C3-6D

Flyer, zdobywca przestworzy
 
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Śmierć gorsza niż wszystkie
Policjanci w koszarach WOT
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Ewakuacja Polaków z Izraela
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Podejrzane manewry na Bałtyku
GROM’s DNA
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowa dostawa Homarów-K
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
NATO przechodzi do działania
Kajakami po medale
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Dzień, który zmienił bieg wojny
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Świat F-35
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Święto sportów walki w Warendorfie
Specjalsi pod nowym dowództwem
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Planowano zamach na Zełenskiego
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Podróż w ciemność
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Drukowanie dronów
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
„Różycki” zwodowany
Ratownik w akcji
Pionierski dron
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Wyższe stawki dla niezawodowych
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Wypadek Rosomaka
Strażnicy polskiego nieba
The Power of Infrastructure
Inwestycja w żołnierzy
Pancerny kot w polskim wojsku
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Rakiety dla polskich FA-50
K2. Azjatycka pantera
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO