moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla armii

Wojskowe jednostki odbudowy zostaną wyposażone w mosty, które skonstruowali polscy inżynierowie. Jeszcze w tym roku pierwsze dwie przeprawy na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja trafią do 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia. Do 2016 roku nasza armia chce zakupić dziesięć takich mostów.

 

Konstrukcje na podwoziu kołowym, tak zwane mosty towarzyszące, służą do pokonywania przeszkód o szerokości kilkunastu metrów, np.: jarów, kanałów lub wąskich rzek czy jezior. Jednak polska armia od prawie 20 lat nie ma już tego rodzaju mostów, ponieważ wysłużone przeprawy na podwoziu Star 660 zostały wycofane z użycia.

Żołnierze korzystają z mostów budowanych przez saperów albo przepraw na podwoziu gąsienicowym. Jednak tylko niektóre są w stanie utrzymać pojazdy ważące więcej niż 50 t, czyli na przykład Leopardy 2. A polskie wojsko ma już prawie 250 niemieckich czołgów. Dlatego kilka lat temu MON zlecił polskim inżynierom prace nad nowym mostem. Specjaliści z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej skonstruowali polski most na podwoziu kołowym.

Przeprawa, oznaczona jako MS-20 Daglezja, umożliwia pokonywanie przeszkód o szerokości 20 m. Dzięki temu, że ma 63 t nośności, mogą jeździć po niej nawet najcięższe pojazdy używane przez polskich żołnierzy – czołgi Leopard 2A5 (62 t) oraz armatohaubice Krab (52 t).Polska armia ma już dwa próbne egzemplarze MS-20 Daglezja. Pod koniec 2012 roku zostały w nie wyposażone Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu oraz 2 Batalion Saperów z 12 Brygady Zmechanizowanej. Teraz nowe polskie mosty otrzymają inne jednostki inżynieryjne.

 

– Mosty typu Daglezja trafią do wojskowych jednostek odbudowy. Zgodnie z planem modernizacji technicznej w tym roku dwie sztuki, w przyszłym pięć, w 2016 kolejne trzy – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON. Dodaje, że pierwsze Daglezje pojadą na Kujawy. – Mosty kupione w tym roku dostanie 2 Pułk Inżynieryjny w Inowrocławiu, natomiast kolejne będą sukcesywnie przekazywane do powstających jednostek odbudowy.

Procedura kupna mostów Daglezja już ruszyła. Choć to polska armia jest właścicielem dokumentacji technicznej, z przyczyn proceduralnych Inspektorat Uzbrojenia MON musiał ogłosić otwarty przetarg na ich wyprodukowanie. Firmy do 24 lutego mogą zgłaszać się do udziału w przetargu. Umowa na dostawę siedmiu pojazdów w latach 2014–2015 ma wartość od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych.

Wojskowe jednostki odbudowy – to zespoły zadaniowe wydzielane z jednostek inżynieryjnych wojsk lądowych w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych. Saperzy z tych jednostek mają zajmować się nie tylko odbudową zniszczonych dróg, mostów i wałów przeciwpowodziowych, lecz także ewakuacją ludzi z zalanych terenów, niszczeniem zatorów lodowych, a w razie potrzeby organizowaniem tymczasowych źródeł zasilania energetycznego.

Armia będzie dysponowała dziesięcioma wojskowymi jednostkami odbudowy. Cztery już istnieją w: 2 Pułku Inżynieryjnym, 3 Batalionie Inżynieryjnym w Nisku, 4 Batalionie Inżynieryjnym w Głogowie oraz 1 Batalionie Drogowo-Mostowym w Dęblinie. Sześć kolejnych, m.in. w 2 Pułku Saperów w Kazuniu oraz 5 Pułku Inżynieryjnym w Szczecinie ma powstać w tym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Justyna Młynarczyk, chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1391631300
~ja warto by było wskoczyć na 5 miejsce i zbliżyć się do 4 -tego . http://www.globalfirepower.com/countries-listing-europe.asp
39-FF-C3-6D
~ja
1391611020
W wojsku i MONie drgnęło na +
3B-DB-96-2B

Pomnik nieznanych bohaterów
Niespokojny poranek pilotów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Marynarze podjęli wyzwanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wellington „Zosia” znad Bremy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Rusza program „wGotowości”
Nie daj się zhakować
Kolejny kontrakt Dezametu
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Koniec dzieciństwa
Zasiać strach w szeregach wroga
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Męska sprawa: profilaktyka
Marynarze mają nowe motorówki
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Szansa na nowe życie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sportowcy na poligonie
„Road Runner” w Libanie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Mity i manipulacje
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Standardy NATO w Siedlcach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Odznaczenia za wzorową służbę
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kircholm 1605
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Abolicja dla ochotników
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Starcie pancerniaków
Sukces Polaka w biegu z marines
Kaman – domknięcie historii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO