moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski oficer szefem kontrolerów AWACS

Kapitan Konrad Mączka zarządza ruchem samolotów w powietrzu, monitoruje trasy, po których poruszają się myśliwce, wydaje polecenia pilotom F-16. Z pokładu samolotu E-3a NATO AWACS dowodzi także nawigatorami naprowadzania. Jest pierwszym Polakiem w historii, który uzyskał takie uprawnienia.


Kapitan Konrad Mączka jest jednym z kilkunastu żołnierzy Sił Powietrznych, którzy służą w międzynarodowym komponencie Sił Wczesnego Ostrzegania i Kontroli Powietrznej NATO. Jak dotąd tylko jemu udało się osiągnąć takie uprawnienia – tytuł FA, czyli Fighter Allocator. Obecnie oficer służy w 2 Eskadrze NATO AWACS w bazie NATO w Geilenkirchen, w Niemczech. W natowskich strukturach kapitan pracuje od trzech lat. Wcześniej był żołnierzem 31 Ośrodka Dowodzenia i Naprowadzania w Poznaniu.

Polak pracuje na pokładzie samolotu Boeing E-3A, gdzie jako Fighter Allocator jest szefem sekcji kontrolerów. Odpowiada m.in. za przydzielanie zadań poszczególnym członkom zespołu i nadzorowanie ich pracy. FA czuwa nad bezpieczeństwem wykonywanych misji lotniczych, efektywnością szkolenia, równomiernym podziałem obowiązków sekcji kontrolerów na pokładzie samolotu E-3a NATO AWACS. Jego zadaniem jest także wprowadzanie odpowiedniej taktyki działań w zależności od charakteru wykonywanych misji, niezależnie od tego, czy AWACS lata nad Polską, Wielką Brytanią, Francją czy Norwegią.

– Po przybyciu do Geilenkirchen w 2010 roku i ukończeniu szkolenia podstawowego przez półtora roku pracowałem jako kontroler (Weapons Controller), nadzorując samoloty z powietrza. Później zostałem wytypowany na kurs instruktorski, żebym mógł uczyć następnych specjalistów – opowiada kpt. Mączka.

W maju 2013 roku oficer rozpoczął trening jako „student Fighter Allocator”. – Szkolenie do uzyskania pełnych uprawnień FA obejmuje część teoretyczną, kończącą się pisemnymi egzaminami z zakresu procedur NATO i obowiązków na zajmowanym stanowisku, wielu treningów symulatorowych, jak również realnych misji podczas lokalnych lotów oraz w czasie międzynarodowych ćwiczeń – opowiada kapitan.


– Wytypowanie kpt. Mączki do szkolenia na FA było wynikiem uzyskiwania przez niego doskonałych wyników w trakcie szkolenia, najpierw jako kontrolera, później jako instruktora – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych. – W zdobyciu funkcji FA kapitanowi Mączce pomogły nalot 1200 godzin na pokładzie E-3a i doświadczenia z udziału w wielu ćwiczeniach, takich jak Red Flag, TLP, Anatolian Eagle, Frisian Flag, Arctic Challenge i innych – wylicza rzecznik.

– Kapitan miał doświadczenia z wcześniejszej pracy jako nawigator naprowadzania w 31 ODN. Był już specjalistą z I klasą i instruktorem przed wyjazdem z Polski. Wysłaliśmy dobrego oficera i stał się jeszcze lepszy. Jak wróci, będzie z niego wielki pożytek dla Sił Powietrznych – przyznaje ppłk Goławski.

Głównym zadaniem kontrolerów na pokładzie AWACS jest zapewnienie bezpieczeństwa samolotom, które wykonują zadania w przestrzeni powietrznej państw NATO. Dotyczy to lotów szkolnych, misji bojowych i dużych ćwiczeń wojskowych. Kontrolerzy muszą zapewnić odpowiednie separacje pomiędzy samolotami (w zależności od specyfiki przepisów danej przestrzeni powietrznej).

Podczas wojskowych ćwiczeń i manewrów w Polsce kontrolerzy nadzorują strefy, po których loty szkolne wykonują samoloty myśliwskie, zwłaszcza F-16 i MiG-29. Kontrolerzy nie tylko czuwają nad bezpieczeństwem lotu poszczególnych samolotów lub grup samolotów, koordynują z pilotami założenia taktyczne i dostosowują sposób kontroli oraz taktykę do postawionych zadań w powietrzu. W zależności od rodzaju misji mogą kontrolować pary dyżurne, loty szkolne i duże ćwiczenia, kiedy w jednej strefie odpowiedzialności samolotu AWACS znajduje się nawet 60 maszyn. Inne zadania realizowane przez NATO AWACS dotyczą zabezpieczenia tankowania w powietrzu, misji bliskiego wsparcia z powietrza (Close Air Support) oraz szerokiej współpracy z Marynarką Wojenną.

AWACS rusza do akcji nie tylko podczas wojskowych manewrów. Samoloty E-3A wiele razy zabezpieczały przestrzeń powietrzną podczas ważnych, krajowych oraz międzynarodowych wydarzeń. AWACS monitorował bezpieczeństwo np. podczas szczytów NATO i UE, piłkarskich mistrzostw świata oraz igrzysk olimpijskich, wymieniając dane z naziemnymi stanowiskami dowodzenia obroną powietrzną danego kraju.

Samolot E-3A powstał na bazie Boeinga 707. Wyposażony jest w radar umożliwiający wykrywanie obiektów w powietrzu, obiektów naziemnych i nawodnych na dużych odległościach. Charakterystyczną cechą budowy samolotu jest ważąca przeszło 5 ton obrotowa antena radarowa, która zamontowana jest na grzbiecie maszyny.

MKS

autor zdjęć: arch. kpt. Konrada Mączki, NATO

dodaj komentarz

komentarze

~colin000
1385656860
Szacunek i powodzenia!
7E-60-04-02

Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Terytorialsi w Pieninach
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Kuna na poligonie
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pożegnanie z Columbią
Premier: prowokacja bez precedensu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Dwie agresje, dwie okupacje
Defendery skompletowane
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
K9 ładowane z automatu
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Road Runner” w Libanie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Terytorialsi na pętli
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Świetne występy polskich żołnierzy
Laury MSPO przyznane
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Premier: Sytuacja wydaje się być pod kontrolą
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Zwycięska batalia o stolicę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
Black Hawki nad Warszawą
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Tukan na smyczy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Największy transport Abramsów w tym roku
Rekompensaty na nowych zasadach
Orlik na Alfę
Hekatomba na Woli
NATO – jesteśmy z Polską
Brytyjczycy żegnają Malbork
Beret „na rekinka” lub koguta
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Szwecja kupuje Pioruny!
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Święto Wojsk Lądowych
Z najlepszymi na planszy
„Żelazny obrońca” na Bugu
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nocne ataki na Ukrainę
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO