moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski oficer szefem kontrolerów AWACS

Kapitan Konrad Mączka zarządza ruchem samolotów w powietrzu, monitoruje trasy, po których poruszają się myśliwce, wydaje polecenia pilotom F-16. Z pokładu samolotu E-3a NATO AWACS dowodzi także nawigatorami naprowadzania. Jest pierwszym Polakiem w historii, który uzyskał takie uprawnienia.


Kapitan Konrad Mączka jest jednym z kilkunastu żołnierzy Sił Powietrznych, którzy służą w międzynarodowym komponencie Sił Wczesnego Ostrzegania i Kontroli Powietrznej NATO. Jak dotąd tylko jemu udało się osiągnąć takie uprawnienia – tytuł FA, czyli Fighter Allocator. Obecnie oficer służy w 2 Eskadrze NATO AWACS w bazie NATO w Geilenkirchen, w Niemczech. W natowskich strukturach kapitan pracuje od trzech lat. Wcześniej był żołnierzem 31 Ośrodka Dowodzenia i Naprowadzania w Poznaniu.

Polak pracuje na pokładzie samolotu Boeing E-3A, gdzie jako Fighter Allocator jest szefem sekcji kontrolerów. Odpowiada m.in. za przydzielanie zadań poszczególnym członkom zespołu i nadzorowanie ich pracy. FA czuwa nad bezpieczeństwem wykonywanych misji lotniczych, efektywnością szkolenia, równomiernym podziałem obowiązków sekcji kontrolerów na pokładzie samolotu E-3a NATO AWACS. Jego zadaniem jest także wprowadzanie odpowiedniej taktyki działań w zależności od charakteru wykonywanych misji, niezależnie od tego, czy AWACS lata nad Polską, Wielką Brytanią, Francją czy Norwegią.

– Po przybyciu do Geilenkirchen w 2010 roku i ukończeniu szkolenia podstawowego przez półtora roku pracowałem jako kontroler (Weapons Controller), nadzorując samoloty z powietrza. Później zostałem wytypowany na kurs instruktorski, żebym mógł uczyć następnych specjalistów – opowiada kpt. Mączka.

W maju 2013 roku oficer rozpoczął trening jako „student Fighter Allocator”. – Szkolenie do uzyskania pełnych uprawnień FA obejmuje część teoretyczną, kończącą się pisemnymi egzaminami z zakresu procedur NATO i obowiązków na zajmowanym stanowisku, wielu treningów symulatorowych, jak również realnych misji podczas lokalnych lotów oraz w czasie międzynarodowych ćwiczeń – opowiada kapitan.


– Wytypowanie kpt. Mączki do szkolenia na FA było wynikiem uzyskiwania przez niego doskonałych wyników w trakcie szkolenia, najpierw jako kontrolera, później jako instruktora – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych. – W zdobyciu funkcji FA kapitanowi Mączce pomogły nalot 1200 godzin na pokładzie E-3a i doświadczenia z udziału w wielu ćwiczeniach, takich jak Red Flag, TLP, Anatolian Eagle, Frisian Flag, Arctic Challenge i innych – wylicza rzecznik.

– Kapitan miał doświadczenia z wcześniejszej pracy jako nawigator naprowadzania w 31 ODN. Był już specjalistą z I klasą i instruktorem przed wyjazdem z Polski. Wysłaliśmy dobrego oficera i stał się jeszcze lepszy. Jak wróci, będzie z niego wielki pożytek dla Sił Powietrznych – przyznaje ppłk Goławski.

Głównym zadaniem kontrolerów na pokładzie AWACS jest zapewnienie bezpieczeństwa samolotom, które wykonują zadania w przestrzeni powietrznej państw NATO. Dotyczy to lotów szkolnych, misji bojowych i dużych ćwiczeń wojskowych. Kontrolerzy muszą zapewnić odpowiednie separacje pomiędzy samolotami (w zależności od specyfiki przepisów danej przestrzeni powietrznej).

Podczas wojskowych ćwiczeń i manewrów w Polsce kontrolerzy nadzorują strefy, po których loty szkolne wykonują samoloty myśliwskie, zwłaszcza F-16 i MiG-29. Kontrolerzy nie tylko czuwają nad bezpieczeństwem lotu poszczególnych samolotów lub grup samolotów, koordynują z pilotami założenia taktyczne i dostosowują sposób kontroli oraz taktykę do postawionych zadań w powietrzu. W zależności od rodzaju misji mogą kontrolować pary dyżurne, loty szkolne i duże ćwiczenia, kiedy w jednej strefie odpowiedzialności samolotu AWACS znajduje się nawet 60 maszyn. Inne zadania realizowane przez NATO AWACS dotyczą zabezpieczenia tankowania w powietrzu, misji bliskiego wsparcia z powietrza (Close Air Support) oraz szerokiej współpracy z Marynarką Wojenną.

AWACS rusza do akcji nie tylko podczas wojskowych manewrów. Samoloty E-3A wiele razy zabezpieczały przestrzeń powietrzną podczas ważnych, krajowych oraz międzynarodowych wydarzeń. AWACS monitorował bezpieczeństwo np. podczas szczytów NATO i UE, piłkarskich mistrzostw świata oraz igrzysk olimpijskich, wymieniając dane z naziemnymi stanowiskami dowodzenia obroną powietrzną danego kraju.

Samolot E-3A powstał na bazie Boeinga 707. Wyposażony jest w radar umożliwiający wykrywanie obiektów w powietrzu, obiektów naziemnych i nawodnych na dużych odległościach. Charakterystyczną cechą budowy samolotu jest ważąca przeszło 5 ton obrotowa antena radarowa, która zamontowana jest na grzbiecie maszyny.

MKS

autor zdjęć: arch. kpt. Konrada Mączki, NATO

dodaj komentarz

komentarze

~colin000
1385656860
Szacunek i powodzenia!
7E-60-04-02

Służba w kadrze
Święto sportowców w mundurach
Gala Boksu na Bemowie
Niebo pod osłoną
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Nowe K9 w Węgorzewie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Gdy ucichnie artyleria
Seryjny Heron coraz bliżej
Pancerniacy jadą na misję
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Combat 56 u terytorialsów
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
The Taste of Military Service
Dzień wart stu lat
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Panczeniści na podium w Hamar
Astronauta w Szkole Orląt
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Plan na WAM
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Polski Rosomak dalej w produkcji
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
W hołdzie poległym
„Burza” nabiera kształtów
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Historyczna „Wisła”
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Najdłuższa noc
Wisła dopłynęła
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Snowboardzistka i pływacy na medal
Kolejne AW149 nadlatują
Wojsko ma swojego satelitę!
Piątka z czwartego wozu
Odpalili K9 Thunder
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Kto zostanie Asem Sportu?
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Aby granica była bezpieczna
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Formoza – 50 lat morskich komandosów
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Militarne Schengen
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Paczka dla bohatera już w drodze!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Niemieckie wsparcie z powietrza
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO