moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sztuczna inteligencja pilotem myśliwca

Armia Stanów Zjednoczonych bada możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji (SI) w bojowych samolotach i dronach. Pod koniec ubiegłego roku odbyły się loty pilotowanego przez SI eksperymentalnego samolotu X-62A VISTA. Wcześniej sztuczna inteligencja pilotowała F-16 tylko w symulatorach. Amerykańskim naukowcom udało się w takim stopniu rozwinąć algorytmy komputerowe, że w trakcie tych testów SI mogła prowadzić symulowane walki powietrzne. Pytanie, czy wkrótce to SI będzie odpowiadać za starcia powietrzne myśliwców, wydaje się już czysto retoryczne.

Samolot VISTA X-62A jest to gruntownie zmodyfikowany dwumiejscowy myśliwiec F-16D Block 30 (wariant dla izraelskich sił powietrznych), wyposażony m.in. w awionikę w standardzie Block 40 i dyszę wylotową silnika z wektorowanym ciągiem. Ta ostatnia modyfikacja oraz adaptacyjny system sterowania typu fly-by-wire sprawiają, że odrzutowiec z powodzeniem może symulować lot, między innymi, drona MQ-20 Avenger, myśliwca F-22 Raptor czy transportowca C-17.

Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Dziedzinie Obronności (Defense Advanced Research Projects Agency) poinformowała, że między 1 a 16 grudnia 2022 roku przeprowadzono w powietrzu 12 prób X-62A. Odbyły się one w bazie amerykańskich sił powietrznych Edwards w Kalifornii. Wykorzystano dwa oprogramowania komputerowe – Air Combat Evolution (ACE), które dostarczyła DARPA, i Autonomous Air Combat Operations (AACO) z Laboratorium Badawczego Sił Powietrznych (Air Force Research Laboratory). 

 

Jak wyglądał sam test? Eksperymentalny samolot pilotowany przez sztuczną inteligencję prowadził walki z myśliwcami, które były tylko wytworem cyfrowym. Jednak ze względów bezpieczeństwa w kabinie X-62A w czasie prób powietrznych z wykorzystaniem SI znajdował się pilot, który w każdej chwili mógł przejąć kontrolę nad samolotem. Jednym z celów badań było sprawdzenie, jak SI poradzi sobie w walkach powietrznych na bliskich dystansach. – Nie napotkaliśmy żadnych poważnych problemów, ale trafiliśmy na pewne różnice w porównaniu z wynikami opartymi na symulacji, czego można było się spodziewać po przejściu ze [świata] wirtualnego do rzeczywistego – poinformował ppłk Ryan „Hal” Hefron, szef projektu ACE.

Amerykańskie lotnictwo chciałoby, żeby systemy SI przejęły ciężar walk z samolotami wroga. Optymistyczne prognozy daje wynik symulowanych starć powietrznych, które stoczył ze sztuczną inteligencją w sierpniu 2020 roku doświadczony pilot F-16. Stoczono pięć walk w zasięgu wzroku. Wygrał je algorytm komputerowy, ale jak podał serwis Business Insider, byli wojskowi lotnicy zwrócili uwagę, że scenariusz starć oraz fakt użycia symulatora ułatwiły zadanie SI. Chodziło o to, że w realnej walce dwóch samolotów wynik mógłby być inny, ponieważ wówczas sztuczna inteligencja nie miałaby dostępu do pewnej części danych i nie mogłaby tak szybko przewidzieć ruchu przeciwnika.

Niemniej jednak wprowadzenie SI do amerykańskiego lotnictwa wojskowego w większym zakresie niż dotychczas jest tylko kwestią czasu. W przyszłości pilot samolotu wielozadaniowego miałby skupić się na szerszej perspektywie pola walki, a pojedyncze starcia byłyby być domeną SI. Prawdopodobnie część samolotów wyposażonych w sztuczną inteligencję będzie zdolna do autonomicznych działań bez załogi. Takie rozwiązanie ma pozwolić na uniknięcie strat pilotów podczas najniebezpieczniejszych misji bojowych. Możliwe, że do takich działań przystosowane zostaną maszyny starszych typów, jak np. F-16, które są systematycznie zastępowane przez F-35.

Zanim przebadano pilotowanie myśliwca ze wsparciem SI, takie samodzielne loty wykonały bezzałogowe statki powietrzne Kratos UTAP-22 Mako oraz MQ-20. X-62A nie jest też pierwszym załogowym amerykańskim samolotem wojskowym, w którym badano algorytm sztucznej inteligencji. W grudniu 2020 roku pozwolono SI na sterowanie czujnikami i systemami nawigacyjnymi w szpiegowskiej maszynie U-2 Dragon Lady.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

autor zdjęć: US Air Force/ Kyle Brasier

dodaj komentarz

komentarze


Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Pancerna pięść
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Szczelna sieć dla Tarczy
Czas nowych inwestycji
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Wielkie zbrojenia za Odrą
Huta Stalowa Wola na MSPO
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Orlik na Alfę
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Drony w ofensywie
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Pilica+ coraz bliżej
Zwycięska batalia o stolicę
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Hekatomba na Woli
Spotkanie Trump-Nawrocki
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Grot A3 w drodze do linii
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Baobab z miotaczem
Tuga – postrach dronów
Norwegowie budują na polskim poligonie
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Radary, które widzą wszystko
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Świetne występy polskich żołnierzy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Klucz do bezpieczeństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nietypowa premiera targowa
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Dwie agresje, dwie okupacje
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Beret „na rekinka” lub koguta
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Detect & Classify: satelity z AI
Zakupy według potrzeb
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Drones on the Offensive
Lepsza efektywność
Startuje „Żelazny obrońca”
Nocne ataki na Ukrainę
Na motocyklach śladami historii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Z najlepszymi na planszy
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
„Był twarzą sił powietrznych”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Najmłodszy w rodzinie
Wyczekiwane przyspieszenie
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Kikimora o wielu twarzach
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO