moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk niebawem w szeregach Wojska Polskiego

Umowa ramowa na BWP Borsuk została podpisana, badania kwalifikacyjne pojazdu trwają. A kiedy rozpoczną się dostawy uzbrojenia? O tym, jak będzie wyglądała realizacja największego od 50 lat kontraktu na potrzeby Wojska Polskiego, rozmawiamy z przedstawicielami Huty Stalowa Wola i Agencji Uzbrojenia.

Na finalizację projektu BWP Borsuk wszyscy czekali od lat. Wojsko nie mogło doczekać się pojazdu, który zastąpi wysłużone i niespełniające wymogów współczesnego pola walki BWP-1, a polskie firmy zbrojeniowe decyzji o realizacji największego od 50 lat kontraktu. I w końcu ten moment nastąpił. Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z Hutą Stalowa Wola na produkcję nowych bojowych wozów piechoty oraz opracowanych na ich bazie pojazdów specjalistycznych.

Umowa ramowa przewiduje, że wojsko otrzyma łącznie 1400 pojazdów. Tysiąc Borsuków, a także gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.

Huta Stalowa Wola zwiększa swoją wydajność. Podwajamy, a nawet potrajamy moce produkcyjne, zatrudniamy nowych ludzi. Kupiliśmy też ziemię na potrzeby nowych inwestycji – mówi Jan Szwedo, prezes HSW. Dodaje także, że firma pozyskała nowe maszyny, które są niezbędne do realizacji zamówienia. – Część już oczekuje na montaż, a dostaw kolejnych spodziewamy się niebawem – zaznacza.

Jednak, aby produkcja uzbrojenia mogła się rozpocząć, konieczne jest jeszcze dokończenie badań kwalifikacyjnych. Ich pierwszy etap, podczas którego możliwości pojazdu sprawdzają sami żołnierze, trwa od ubiegłego roku. Wojskowi weryfikują przede wszystkim poziom odporności i ochrony balistycznej Borsuka, jego mobilność i zdolności ogniowe. Niebawem rozpocznie się kolejny etap, mający na celu weryfikację działania m.in. systemów łączności.

Jak informuje ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, jeszcze w tym roku może zostać podpisana umowa wykonawcza. – Plan dostaw zakłada, że pierwsze BWP Borsuk zostaną dostarczone do sił zbrojnych już w przyszłym roku. Mowa o kilku, kilkunastu egzemplarzach – zaznacza. Dodaje jednak, że niebawem żołnierze z 16 Dywizji Zmechanizowanej otrzymają cztery prototypy pojazdu, które umożliwią im przeprowadzenie testów Borsuka. – Dzięki temu będą mogli podzielić się swoimi uwagami, które po wdrożeniu przełożą się na usprawnienie sprzętu – wyjaśnia.

Szacowana wartość kontraktu na dostawę bojowych wozów piechoty Borsuk do Wojska Polskiego to kilkadziesiąt miliardów zł.


Film: Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Rosomak, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Owocem tej współpracy jest właśnie Borsuk. Pojazd został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy – ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych i neutralizacji wielu innych zagrożeń.

Masa pojazdu to 28 t, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach, to 65 km/h. To, co go wyróżnia, to pływalność – podczas pokonywania przeszkód wodnych może się przemieszczać nawet z prędkością 8 km/h. Załogę tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: HSW

dodaj komentarz

komentarze


Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Combat 56 u terytorialsów
Obywatele chcą być wGotowości
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Służba w kadrze
W ochronie granicy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Seryjny Heron coraz bliżej
Mundurowi z benefitami
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Kolejne AW149 nadlatują
Dzień wart stu lat
Pancerniacy jadą na misję
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Kontrakt na ratowanie życia
Amunicja od Grupy WB
Nowe zdolności sił zbrojnych
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Militarne Schengen
Polski Rosomak dalej w produkcji
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Wojsko ma swojego satelitę!
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Aby granica była bezpieczna
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Panczeniści na podium w Hamar
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Smak służby
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Nowe K9 w Węgorzewie
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Najdłuższa noc
Święto sportowców w mundurach
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Trałowce do remontu
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Kto zostanie Asem Sportu?
Gala Boksu na Bemowie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gdy ucichnie artyleria
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Niemcy dla Tarczy Wschód
Odpalili K9 Thunder
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Niebo pod osłoną
Plan na WAM
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Niemieckie wsparcie z powietrza
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Szwedzi w pętli
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Kalorie to nie wszystko
Śnieżnik gotowy na Groty
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO