moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie przyszłych pilotów będzie bezpieczniejsze

Symulator, który otrzymała Lotnicza Akademia Wojskowa, służy do przygotowania podchorążych i studentów cywilnych do wykonywania lotów bez widoczności horyzontu, czyli według wskazań przyrządów nawigacyjnych. Przyszli piloci przećwiczą w nim różnego rodzaju misje powietrzne podczas zachmurzenia, silnego deszczu i wiatru oraz w sytuacji, gdy dojdzie do awarii silnika lub turbulencji.

ALSIM AL4X-5 – najnowszy nabytek Lotniczej Akademii Wojskowej – to symulator lotu lekkich samolotów jednosilnikowych Diamond DA-40 i dwusilnikowych DA-42. Urządzenie wyprodukowane przez francuską spółkę ALSIM pozwoli na szkolenie przyszłych pilotów samolotów odrzutowych i transportowych.

Symulator ma dwa moduły, co oznacza, że mogą się na nim szkolić piloci jednosilnikowego Diamonda DA-40, a po przekonfigurowaniu kokpitu (co zajmuje zaledwie 10 minut) także piloci dwusilnikowego DA-42. – Symulator AL4X-5 przede wszystkim przygotuje studentów do lotów IFR, czyli bez widoczności horyzontu, np. w chmurach lub ponad nimi. W takiej sytuacji pilot polega na wskazaniach przyrządów nawigacyjnych – wyjaśnia Przemysław Górecki, szef instruktorów szkolenia teoretycznego LAW-u. – Oczywiście symulator nigdy nie odzwierciedli rzeczywistego lotu, ale przynajmniej zaznajomi uczniów ze specyfiką lotu bez widoczności horyzontu. To nie jest proste zadanie, bo bez naturalnego punktu odniesienia, jakim jest horyzont, nasz błędnik szaleje i możemy stracić orientację przestrzenną, co finalnie może doprowadzić nawet do katastrofy – przyznaje Górecki.

Instruktor wyjaśnia, że podchorążowie i studenci w bezpiecznych – symulatorowych – warunkach nauczą się korzystać z przyrządów nawigacyjnych i odpowiednio rozkładać uwagę na poszczególne wskaźniki, przyciski, manipulatory. Symulator oswoi ich także z obowiązkiem prowadzenia komunikacji lotniczej w języku angielskim. – Każdy ze studentów spędzi w symulatorze ponad 25 godzin. Dzięki temu w trakcie realnego lotu poczują się pewniej i być może będą mniej zestresowani – mówi Przemysław Górecki. Dodaje, że nowe urządzenie znacznie obniży koszty szkolenia podchorążych.

Jak będzie wyglądał wirtualny trening na DA-40 i Da-42? Instruktorzy mogą przygotować najróżniejsze scenariusze misji powietrznych. Wirtualny lot AL4X-5 może być wykonany w dzień i w nocy, przy zachmurzeniu, we mgle oraz podczas opadów deszczu czy śniegu. – Możemy sterować intensywnością zachmurzenia i opadów. Mamy także możliwość wprowadzenia podmuchów wiatru, które w lotnictwie mają ogromne znaczenie – dodaje Górecki. Instruktorzy mogą zaprogramować także lot z turbulencjami o różnej mocy, oblodzeniem oraz w sytuacjach awaryjnych, np. gdy dojdzie do pożaru, awarii silnika lub alternatora.

Symulator AL4X-5 przetestowali już instruktorzy LAW-u. Sprawdzili m.in., czy urządzenie jest zgodne ze specyfikacją zamówienia i wykonali pierwsze wirtualne loty. – Próby wypadły pomyślnie, ale symulator musi jeszcze otrzymać certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Prawdopodobnie zaraz po Nowym Roku szkolenie z użyciem AL4X-5 rozpoczną pierwsi podchorążowie i studenci cywilni – mówi mjr Marek Kwiatek, rzecznik prasowy Lotniczej Akademii Wojskowej.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Marta Serafin

dodaj komentarz

komentarze


Podejrzane manewry na Bałtyku
 
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Wyzwanie, które integruje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmagania sześcioosobowych armii
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nowe cele obronne NATO
Letni wypoczynek z MON-em
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
PGZ na nowo
DNA GROM-u
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Film o Feniksie i terytorialsach
Misja PKW „Olimp” doceniona
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Lekcje na poligonie
Od chaosu do wiktorii
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
„Baltops” także na lądzie
Nowy rozdział w historii Mesko
Nasi czołgiści najlepsi
Umarł król, niech żyje król!
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Podróż w ciemność
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Ogniem i tarczą
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Trzy okręty, jeden zespół
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Śmierć gorsza niż wszystkie
Ewakuacja Polaków z Izraela
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Gen. Sosabowski upamiętniony
Apache. Zabójczy dla czołgów
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Wyższe stawki dla niezawodowych
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Dzień, który zmienił bieg wojny
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Droga do zespołu bojowego GROM
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wieczór pełen koszykarskich emocji
100 lat historii Szkoły Orląt
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Apache’e z szachownicą
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO