moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Holownik „Semko” stanął na wodzie

Wodowanie czwartego z serii sześciu holowników zamówionych dla marynarki wojennej odbyło się dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. „Semko” wejdzie w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Będzie wspomagał duże okręty podczas manewrowania, wspierał akcje ratownicze, posłuży też do transportu ludzi i towarów.

Holowniki typu B 860 to jednostki o znacznie większych możliwościach niż te, które służą obecnie w marynarce wojennej. Różnią się między innymi napędem. Dzięki dwóm pędnikom azymutalnym będą w stanie wykonać zwrot niemal w miejscu, a także zachowają określoną pozycję bez rzucania kotwicy. Ma to ogromne znaczenie podczas manewrowania w portach. A przecież właśnie tam holowniki będą realizować sporą część swoich zadań. Jedno z nich wiąże się z ubezpieczaniem dużych okrętów podczas dobijania i odbijania od nabrzeża oraz przechodzenia przez portowe baseny. Konstrukcja B 860 umożliwi im pracę nawet w ciężkich, zimowych warunkach, kiedy na powierzchni morza unosi się kra. Będą wówczas wykonywać zadania w asyście lodołamaczy. Na tym jednak nie koniec. – Specjalistyczne wyposażenie pozwoli holownikom na gaszenie pożarów, a także likwidowanie unoszących się na morzu plan ropy i oleju – informuje kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Jednostki będą wspomagały okręty bojowe podczas ćwiczeń. Posłużą do podejmowania z wody torped, holowania tarcz strzelniczych, transportu ludzi i towarów. Pokład każdej z nich pomieści towary o łącznej masie czterech ton, z kolei ich uciąg został obliczony na 35 ton. Autonomiczność holowników wynosi pięć dni. Oznacza to, że dzięki zapasom paliwa, wody i żywności przez taki właśnie czas będą w stanie operować na morzu bez konieczności zawijania do portu. W skład załogi każdej z jednostek wejdzie dziesięć osób: podoficerów i marynarzy. Załoga zostanie zakwaterowana w siedmiu kabinach.

REKLAMA

Zwodowany dziś holownik nosi numer taktyczny H-12. Otrzymał nazwę „Semko”. To czwarta z serii sześciu jednostek typu B 860 zamówionych przez marynarkę wojenną. Trafi do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, gdzie dołączy do 12. Dywizjonu Trałowców. Najprawdopodobniej nastąpi to wiosną 2020. Ale na wejście do służby pierwszej z jednostek tej klasy flotylla nie będzie musiała czekać aż tak długo. – Pierwszy z budowanych holowników, czyli H-11 „Bolko” zakończył już wszystkie próby zdawczo-odbiorcze. Wypadły pomyślnie. Jednostka spełnia wymagania zapisane w umowie – mówi Grzegorz Landowski z holdingu Remontowa S.A. W najbliższych tygodniach jednostka zostanie przekazana marynarce wojennej.

Uroczystość pierwszego podniesienia bandery została zaplanowana na początek grudnia. H-11, podobnie jak zwodowany dziś „Semko”, będzie służył w Świnoujściu.

Tymczasem gdańska stocznia buduje już cztery kolejne holowniki. – H-1 noszący nazwę „Gniewko”, którego zwodowaliśmy 6 marca jest na końcowym etapie prób na uwięzi, tzw. HAT. Stocznia planuje przekazać go marynarce jeszcze w tym roku – zapowiada Landowski. Ta z kolei jednostka trafi do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Próby na uwięzi rozpoczął też holownik H-2 „Mieszko”. Biało-czerwono-niebieska bandera pomocniczych jednostek pływających powinna załopotać nad jego pokładem w początkach przyszłego roku.

W 2020 roku do służby trafić mają także holowniki H-3, który będzie nosił imię „Leszko” oraz H-13 – przyszły „Przemko”. W przypadku pierwszego stocznia prowadzi właśnie montaż elementów kadłuba. Z kolei w ubiegły piątek położona została stępka pod ostatnią z jednostek.

Realizująca inwestycję Remontowa Shipbuilding wybudowała niemal 400 różnego typu statków i okrętów. Kiedy przedsiębiorstwo funkcjonowało jeszcze pod nazwą Stocznia Północna w jego halach, dokach i basenach powstały między innymi okręty transportowo-minowe typu Lublin, korweta ORP „Kaszub”, czy okręt dowodzenia ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”. Wcześniej stocznia budowała też jednostki dla odbiorców zagranicznych, choćby okręty desantowe typu Ropucha dla ZSRR, czy okręty hydrograficzne dla Bułgarii, Jugosławii i NRD. W ostatnich latach w Remontowej powstał nowoczesny niszczyciel min ORP „Kormoran”, który służy w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Obecnie stocznia buduje też kolejne dwa okręty tego typu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 Flotylla Obrony Wybrzeża

dodaj komentarz

komentarze


Gorące obrady NATO w Londynie
 
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Klasy wojskowe po nowemu
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
MON dofinansowuje budowę kolejnych strzelnic
Klucz do dobrych relacji
Kontenery dla Wisły
Los Polski naszym losem
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Dołącz do zawodowców
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Obrona bez polityki
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
T-72 strzelają na poligonie
Z archiwum „Szarego”
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Trudna droga
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Listopad, czas walki. „Za wolność naszą i waszą”
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Ostre strzelanie artylerzystów
Terytorialsi za oceanem
Unwanted Treaty
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Kto zostawia ślady w sieci
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Na ASzWoj ruszyły studia generalskie
Wrocław czeka na Amerykanów
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
Volhynian Lion Hearts
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Razem się szkolą, razem walczą
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
... że moja ofiara nie pójdzie na marne
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Głosuj na wojskowego sportowca roku
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Nowe laboratorium WAT
Leopardy na Podkarpaciu
Nowe maszyny w LAW
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Szwedzki baypass przed „Orką”
Ludzie niebezpiecznej profesji
Dzień Podchorążego w rocznicę wybuchu powstania

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO