moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Gniewko” bliżej służby

Nazywa się „Gniewko” i jest jednostką wszechstronną. Będzie ubezpieczał duże okręty podczas manewrowania w portach, wspierał akcje ratownicze na morzu, posłuży też do transportu ludzi i towarów. Dziś w południe w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding został ochrzczony drugi z serii sześciu holowników budowanych dla marynarki wojennej.

Holownik „Gniewko” trafi do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni, ale na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie to nastąpi. Grzegorz Landowski ze stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku przyznaje, że zamawiający chce wprowadzić do projektu dodatkowe udogodnienia, ale ich zakres jest nadal uzgadniany. – W przyszłym tygodniu postaramy się te terminy doprecyzować – zapewnia Landowski. Jednak zgodnie z harmonogramem wszystkie z serii sześciu holowników powinny zostać przekazane marynarce do końca 2020 roku.

Dziś miało się odbyć uroczyste wodowanie „Gniewka”, ale na przeszkodzie stanęły warunki atmosferyczne. Holownik przeszedł chrzest, zaś jego matką chrzestną została Monika Małyszko, dyrektor gdyńskiej Szkoły Podstawowej nr 17, noszącej imię wiceadm. Józefa Unruga. Podczas uroczystości prezes stoczni Remontowa Shipbuilding, Marcin Ryngwelski przypomniał, że przedsiębiorstwo zbudowało dotąd niemal 400 różnego rodzaju jednostek pływających. – Ich liczba i różnorodność stanowią najlepsze świadectwo naszego przygotowania do budowy kolejnych okrętów wojennych – podkreślał. Reprezentujący Inspektorat Marynarki Wojennej, kadm. Krzysztof Zdonek mówił z kolei: – Wszyscy zgadzamy się, że oto przyszedł najwyższy czas na rozpoczęcie gruntownej modernizacji naszej marynarki wojennej. Oczekuję, że te piękne holowniki, które produkuje dla nas stocznia, będą w przyszłości służyły za wsparcie dla nowoczesnych fregat i okrętów podwodnych. Na szczęście pierwsze decyzje w tej sprawie już zapadły.

Ochrzczony dziś holownik nosi oznaczenie taktyczne H-1. Będzie jednostką wszechstronną. Dużą manewrowość zapewnią mu pędniki azymutalne, w które został wyposażony. „Gniewko” będzie w stanie wykonać zwrot niemal w miejscu, a także zachować określoną pozycję bez rzucania kotwicy. Ma to niebagatelne znaczenie podczas wykonywania zadań w portach, gdzie H-1 ma ubezpieczać duże jednostki podczas manewrowania. Ale na tym nie koniec. Specjalistyczne wyposażenie pozwoli na wykorzystanie holownika w akcjach, które wiążą się z likwidowaniem unoszących się na morzu plam ropy czy oleju. Z jednostki będzie można korzystać podczas akcji ratowniczych i ćwiczeń. Posłuży do podejmowania z wody torped ćwiczebnych i holowania tarczy, a także do transportu ludzi i towarów. Na jej pokładzie konstruktorzy przygotowali miejsce na ładunki o łącznej masie czterech ton. Z kolei tzw. uciąg holownika został obliczony na 35 ton. W skład załogi H-1 wejdzie dziesięciu podoficerów i marynarzy. – Holowniki z reguły pozostają w cieniu okrętów, jednak z punktu widzenia codziennej służby ich rolę trudno przecenić. Dlatego tym bardziej cieszy nas, że wkrótce otrzymamy zupełnie nową jednostkę, w dodatku pełną nowatorskich rozwiązań – przyznaje kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. – A radość jest tym większa, że to dopiero początek. Łącznie trafią do naszej flotylli trzy z sześciu budowanych holowników – dodaje. Pozostałe trzy będą służyć w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

„Gniewko” to drugi holownik typu B 860. Pierwszy był „Bolko” o numerze taktycznym H-11 (zwodowany w październiku ubiegłego roku). – Trzecia z jednostek jest w fazie wyposażania kadłuba, czyli tuż przed wodowaniem. Kolejne dwie przechodzą prefabrykację i montaż kadłuba. Budowa holowników numer pięć i sześć jeszcze nie ruszyła, ale wynika to z ustalonego harmonogramu – informuje Grzegorz Landowski. Kontrakt pomiędzy stocznią a resortem obrony został podpisany w czerwcu 2017 roku. Wiadomo już, że kolejne holowniki będą nosiły nazwy „Mieszko”, „Semko”, „Leszko” i „Przemko”.

Tymczasem Remontowa Shipbuilding równolegle prowadzi budowę nowoczesnego niszczyciela min dla 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Jednostka ma nosić nazwę ORP „Albatros”. Będzie to drugi okręt z serii Kormoran II. Niebawem ruszy też budowa trzeciej jednostki tego typu, która będzie nosiła nazwę ORP „Mewa”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Marynarze podjęli wyzwanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Polski „Wiking” dla Danii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Arteterapia dla weteranów
Sportowcy na poligonie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Odznaczenia za wzorową służbę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Szansa na nowe życie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rusza program „wGotowości”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Kolejny kontrakt Dezametu
Męska sprawa: profilaktyka
Standardy NATO w Siedlcach
Niespokojny poranek pilotów
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pięściarska uczta w Suwałkach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Abolicja dla ochotników
Kaman – domknięcie historii
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wellington „Zosia” znad Bremy
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Koniec dzieciństwa
Zasiać strach w szeregach wroga
Marynarze mają nowe motorówki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nie daj się zhakować
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Starcie pancerniaków
Pomnik nieznanych bohaterów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Sukces Polaka w biegu z marines
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Kircholm 1605
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Mundurowi z benefitami
Palantir pomoże analizować wojskowe dane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO