moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kontrakt na holowniki

Ponad 280 mln zł zapłaci Inspektorat Uzbrojenia MON gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding za zbudowanie sześciu holowników. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana marynarce wojennej w 2019 roku, ostatnia do końca 2020 roku. Holowniki mają być wykorzystywane m.in. przy pracach portowych, do neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped.

– Okręty tego typu są przeznaczone między innymi do zabezpieczenia bojowego, wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych – wyjaśnia płk Sławomir Lewandowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego IU MON. Ale na tym nie kończą się zadania holowników. Są także wykorzystywane przy transporcie osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń czy podejmowania z wody torped.

Nowe jednostki mają nie tylko wykonywać zadania pomocnicze na rzecz dużych jednostek wojennych. Jak podkreśla przedstawiciel IU MON, mają one być także przygotowane do samodzielnej żeglugi przez pięć dób oraz przewiezienia ładunku o łącznym ciężarze 40 kN (kiloniutonów) – w tym około 60 pasażerów (z czego dwunastu w kabinach, a ponad 50 na pokładzie otwartym). Według specyfikacji jednostki powinny dysponować uciągiem 250 kN.

Holowniki obecnie używane przez marynarkę wojenną lata świetlności mają już za sobą. Wysłużone jednostki będą zastępowane nowymi od 2019 roku. Tak przewiduje zawarty w ubiegłym tygodniu kontrakt pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Remontową Shipbuilding. Gdańska firma ma zaprojektować i zbudować w sumie sześć holowników. Pierwszy z nich ma być oddany w 2019 roku, natomiast ostatni – najpóźniej w grudniu 2020 roku. Podpisana umowa jest warta 283 mln zł.

Po raz pierwszy przetarg na zakup holowników Inspektorat ogłosił w 2014 roku. Zgłosiły się trzy podmioty: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni, konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” z Gdyni z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” ze Szczecina oraz Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Po dwóch latach negocjacji i rozmów, w 2016 roku polskie wojsko za najkorzystniejszą uznało ofertę tej ostatniej firmy – opiewającą na 220 mln zł. Z takim wyborem nie pogodziła się konkurencja, która dwukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu tego roku KIO orzekła o ważności przetargu, jednak wówczas Departament Kontroli MON uznał, że przetarg miał „nieusuwalną wadę” i nakazał Inspektoratowi, by anulował postepowanie. Z tą decyzją nie zgodziła się Stocznia Remontowa Shipbuilding, która odwołała się do KIO. Ta zaś ponownie orzekła ważność postępowania. MON postanowiło się nie odwoływać i ostatecznie kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Umowa została podpisana 19 czerwca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


„Pułaski” wrócił do kraju
 
Polska historia w Norwegii
The Chariots of Jihad
Kierunek: Afganistan
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Morska Bryza w pobliżu Krymu
Od konfliktu do zgody
Formowanie 19 Brygady
ORP „Mewa” – historia bliska końca
Nowe nakolanniki
Rozdarty subkontynent
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Rivalry on Closed Sea
Desant z transportowca-giganta
Misja specjalna „Projektu Wojownik”
Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Weterani zapraszają kolegów z USA i Mołdawii
Zdobądź stopień naukowy doktora na WAT
Terytorialsi pamiętają o bohaterach!
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Obława pełna białych plam
Nowi szturmani w JW Agat
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
NATO silniejsze z rezerwistami
Rywalizacja na zamkniętym morzu
Igrzyska dla Polonusów
Żołnierze WOT wesprą harcerzy
Wkręceni w skoki
Desant na czeskich spadochronach
Ankona – samodzielna polska operacja
Kolejna szabla AFN zdobyta
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Brytyjska „pamiątka”
Będzie modernizacja T-72
Tak umierał Wołyń
Kolejne drony dla WOT-u
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Kapral Lewandowski na podium w Londynie
Rozpoczynamy nową erę
Bomby dla Jastrzębi produkowane w Polsce
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Gotowi na F-35?
Obrady Rady Unii Europejskiej
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Bitwa o Lwów
Sojusze na fali
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej
„Dragon’19” od kuchni
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy
Dni Huty Pieniackiej były policzone
F-35 wylądowały w Powidzu
Działalność firm na rzecz obronności
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Stawiamy na rozwój

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO