moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Kontrakt na holowniki

Ponad 280 mln zł zapłaci Inspektorat Uzbrojenia MON gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding za zbudowanie sześciu holowników. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana marynarce wojennej w 2019 roku, ostatnia do końca 2020 roku. Holowniki mają być wykorzystywane m.in. przy pracach portowych, do neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped.

– Okręty tego typu są przeznaczone między innymi do zabezpieczenia bojowego, wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych – wyjaśnia płk Sławomir Lewandowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego IU MON. Ale na tym nie kończą się zadania holowników. Są także wykorzystywane przy transporcie osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń czy podejmowania z wody torped.

Nowe jednostki mają nie tylko wykonywać zadania pomocnicze na rzecz dużych jednostek wojennych. Jak podkreśla przedstawiciel IU MON, mają one być także przygotowane do samodzielnej żeglugi przez pięć dób oraz przewiezienia ładunku o łącznym ciężarze 40 kN (kiloniutonów) – w tym około 60 pasażerów (z czego dwunastu w kabinach, a ponad 50 na pokładzie otwartym). Według specyfikacji jednostki powinny dysponować uciągiem 250 kN.

Holowniki obecnie używane przez marynarkę wojenną lata świetlności mają już za sobą. Wysłużone jednostki będą zastępowane nowymi od 2019 roku. Tak przewiduje zawarty w ubiegłym tygodniu kontrakt pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Remontową Shipbuilding. Gdańska firma ma zaprojektować i zbudować w sumie sześć holowników. Pierwszy z nich ma być oddany w 2019 roku, natomiast ostatni – najpóźniej w grudniu 2020 roku. Podpisana umowa jest warta 283 mln zł.

Po raz pierwszy przetarg na zakup holowników Inspektorat ogłosił w 2014 roku. Zgłosiły się trzy podmioty: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni, konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” z Gdyni z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” ze Szczecina oraz Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Po dwóch latach negocjacji i rozmów, w 2016 roku polskie wojsko za najkorzystniejszą uznało ofertę tej ostatniej firmy – opiewającą na 220 mln zł. Z takim wyborem nie pogodziła się konkurencja, która dwukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu tego roku KIO orzekła o ważności przetargu, jednak wówczas Departament Kontroli MON uznał, że przetarg miał „nieusuwalną wadę” i nakazał Inspektoratowi, by anulował postepowanie. Z tą decyzją nie zgodziła się Stocznia Remontowa Shipbuilding, która odwołała się do KIO. Ta zaś ponownie orzekła ważność postępowania. MON postanowiło się nie odwoływać i ostatecznie kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Umowa została podpisana 19 czerwca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie o przemyśle stoczniowym
Bandera nad „Kormoranem”
Żołnierze akcji „Antyk” kontra komuniści
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Boeing dla VIP-ów wylądował w Polsce
Żołnierze kruczego pióra
Błękitna Armia na ekranie
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Patrioty o krok bliżej
Więcej pieniędzy na obronność
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Nie lekceważymy żadnego problemu
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Islamski feniks
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Powstanie Memoriał im. gen. Maczka
Jak pokonać przeciwnika w mieście
Świętowali na sportowo
PGZ deklaruje: Mamy BMS
Czarna dywizja na ćwiczeniach „Borsuk”
Umowy na IFF i Jarzębinę-S
Drugie życie Challengerów
Raki atakują
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Dni Radiolokacji
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Tragedia SS „Wigry”
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Minister Antoni Macierewicz podsumował dwa lata kierowania resortem obrony
Blok operacyjny na miarę XXI wieku
Raki potrafią mocno szczypać
Język współpracy
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
InSec, czyli debaty o bezpieczeństwie kraju
MON pomaga spełniać marzenia dzieci
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Jubileusz Śląska Wrocław
Twórcy SPO odznaczeni
Wsparcie dla misji Air Policing
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Samoobrona Kobiet – runda druga
Cztery kilometry walki
Polskie myśliwce nad Bułgarią
Technologiczna niezależność
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Patrioty coraz bliżej
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Twierdze nie do zdobycia
Z obiektywem na wojnę
Polskie F-16 na manewrach „Blue Flag”
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Konkurs na projekt muralu
Jeszcze mobilniejsze NATO
Nowa współpraca wojskowa UE

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO