moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Kontrakt na holowniki

Ponad 280 mln zł zapłaci Inspektorat Uzbrojenia MON gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding za zbudowanie sześciu holowników. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana marynarce wojennej w 2019 roku, ostatnia do końca 2020 roku. Holowniki mają być wykorzystywane m.in. przy pracach portowych, do neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped.

– Okręty tego typu są przeznaczone między innymi do zabezpieczenia bojowego, wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych – wyjaśnia płk Sławomir Lewandowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego IU MON. Ale na tym nie kończą się zadania holowników. Są także wykorzystywane przy transporcie osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń czy podejmowania z wody torped.

Nowe jednostki mają nie tylko wykonywać zadania pomocnicze na rzecz dużych jednostek wojennych. Jak podkreśla przedstawiciel IU MON, mają one być także przygotowane do samodzielnej żeglugi przez pięć dób oraz przewiezienia ładunku o łącznym ciężarze 40 kN (kiloniutonów) – w tym około 60 pasażerów (z czego dwunastu w kabinach, a ponad 50 na pokładzie otwartym). Według specyfikacji jednostki powinny dysponować uciągiem 250 kN.

Holowniki obecnie używane przez marynarkę wojenną lata świetlności mają już za sobą. Wysłużone jednostki będą zastępowane nowymi od 2019 roku. Tak przewiduje zawarty w ubiegłym tygodniu kontrakt pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Remontową Shipbuilding. Gdańska firma ma zaprojektować i zbudować w sumie sześć holowników. Pierwszy z nich ma być oddany w 2019 roku, natomiast ostatni – najpóźniej w grudniu 2020 roku. Podpisana umowa jest warta 283 mln zł.

Po raz pierwszy przetarg na zakup holowników Inspektorat ogłosił w 2014 roku. Zgłosiły się trzy podmioty: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni, konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” z Gdyni z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” ze Szczecina oraz Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Po dwóch latach negocjacji i rozmów, w 2016 roku polskie wojsko za najkorzystniejszą uznało ofertę tej ostatniej firmy – opiewającą na 220 mln zł. Z takim wyborem nie pogodziła się konkurencja, która dwukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu tego roku KIO orzekła o ważności przetargu, jednak wówczas Departament Kontroli MON uznał, że przetarg miał „nieusuwalną wadę” i nakazał Inspektoratowi, by anulował postepowanie. Z tą decyzją nie zgodziła się Stocznia Remontowa Shipbuilding, która odwołała się do KIO. Ta zaś ponownie orzekła ważność postępowania. MON postanowiło się nie odwoływać i ostatecznie kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Umowa została podpisana 19 czerwca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Jubileusz klubów z lotniczym rodowodem
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Sejmowa debata na temat zwiększenia wydatków na obronność
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Londyńskie targi zbrojeniowe zakończone
Sportowe zmagania spadochroniarzy
Tomasz Szatkowski: SPO to bardzo skomplikowany proces
Konflikt bratanków
Oddaj głos na polskiego pilota
MSPO 2017 – Nagrody dla sprzętu szkoleniowego i saperskiego
Polska w grze o amerykańską brygadę
Morski „Dragon”
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Senatorowie za zwiększeniem budżetu obronnego
Wrocławska akademia będzie ściślej współpracować z West Point
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Minister i prezydent na ćwiczeniu Dragon’17
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Brązowy medal pięciobojowej sztafety mieszanej
Wypadek podczas ćwiczeń
Wiceszef MON obserwował ćwiczenia w Drawsku
12 Dywizja Zmechanizowana – najważniejsi na „Dragonie ’17”
Wsparcie dla misji Air Policing
Duszenie w parterze – jak wyjść cało z opresji?
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Rumunia kupuje Patrioty
W śmiertelnym uścisku
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Tarzan strzela, Bartek defiluje
„Dragon '17” – czas na strzelców
Trzy medale szermierzy na wojskowych mistrzostwach
6 BPD – łącznik między wojskami lądowymi a specjalnymi
Wielka ucieczka Polaków z Dössel
Życie „po Katyniu” – los rodzin doświadczonych sowiecką zbrodnią
Pancerne starcie w Kanadzie
W co gra Kim?
Jack Strong odwraca układ
W walce na dwa fronty nie mieliśmy żadnych szans
Grot, karabinek z potencjałem
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Wielonarodowo na Ukrainie
Dzień Spadochroniarza
Gala MMA w Siedlcach
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Decyzja w sprawie „Orki” do końca roku
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Minister Macierewicz o Patriotach
Nurkowie na manewrach
Carl Gustaf, czyli granatnik z Agatu
Ewa Matuszewska – bohaterka z powstania warszawskiego
Rosja i deja vu
„Dragon ’17” – test gotowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO