moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kontrakt na holowniki

Ponad 280 mln zł zapłaci Inspektorat Uzbrojenia MON gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding za zbudowanie sześciu holowników. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana marynarce wojennej w 2019 roku, ostatnia do końca 2020 roku. Holowniki mają być wykorzystywane m.in. przy pracach portowych, do neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped.

– Okręty tego typu są przeznaczone między innymi do zabezpieczenia bojowego, wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych – wyjaśnia płk Sławomir Lewandowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego IU MON. Ale na tym nie kończą się zadania holowników. Są także wykorzystywane przy transporcie osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń czy podejmowania z wody torped.

Nowe jednostki mają nie tylko wykonywać zadania pomocnicze na rzecz dużych jednostek wojennych. Jak podkreśla przedstawiciel IU MON, mają one być także przygotowane do samodzielnej żeglugi przez pięć dób oraz przewiezienia ładunku o łącznym ciężarze 40 kN (kiloniutonów) – w tym około 60 pasażerów (z czego dwunastu w kabinach, a ponad 50 na pokładzie otwartym). Według specyfikacji jednostki powinny dysponować uciągiem 250 kN.

REKLAMA

Holowniki obecnie używane przez marynarkę wojenną lata świetlności mają już za sobą. Wysłużone jednostki będą zastępowane nowymi od 2019 roku. Tak przewiduje zawarty w ubiegłym tygodniu kontrakt pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Remontową Shipbuilding. Gdańska firma ma zaprojektować i zbudować w sumie sześć holowników. Pierwszy z nich ma być oddany w 2019 roku, natomiast ostatni – najpóźniej w grudniu 2020 roku. Podpisana umowa jest warta 283 mln zł.

Po raz pierwszy przetarg na zakup holowników Inspektorat ogłosił w 2014 roku. Zgłosiły się trzy podmioty: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni, konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” z Gdyni z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” ze Szczecina oraz Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Po dwóch latach negocjacji i rozmów, w 2016 roku polskie wojsko za najkorzystniejszą uznało ofertę tej ostatniej firmy – opiewającą na 220 mln zł. Z takim wyborem nie pogodziła się konkurencja, która dwukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu tego roku KIO orzekła o ważności przetargu, jednak wówczas Departament Kontroli MON uznał, że przetarg miał „nieusuwalną wadę” i nakazał Inspektoratowi, by anulował postepowanie. Z tą decyzją nie zgodziła się Stocznia Remontowa Shipbuilding, która odwołała się do KIO. Ta zaś ponownie orzekła ważność postępowania. MON postanowiło się nie odwoływać i ostatecznie kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Umowa została podpisana 19 czerwca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


Sukcesy sportowców w mundurach
 
NATO walczy z koronawirusem
Woda z Odry zdatna do picia
Specjalsi świętują
Polskie porty bardziej otwarte
Obradowała Rada Gabinetowa
Ostatnie prace przed „Defenderem”
W tym roku weterani stawiają na rehabilitację
Rozbicie obozu NKWD w Rembertowie
Army of Medics
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
MBDA w walce o „Narew”
Pracowity tydzień flotylli
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Nowy wiceminister w MON
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Wojsko wspiera pensjonariuszy placówek opiekuńczych
Pilot F-16 oślepiony laserem
Terytorialsi nie stracą dodatku
Płk Górka zadba o piątą domenę operacyjną
Hełm pomoże oddychać chorym na COVID-19
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Agent w generalskich szlifach
Pancerniacy szykują się do misji w Afganistanie
F-16 kończą misję w Estonii
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Patrioty z polskimi przyczepami
ORP „Orzeł”. Jak zaginął?
Kontrakty na Raki i nowe mundury
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Akcja krwiodawstwa proobronnych
Na zakupy do sklepu AMW
Co z tegorocznym MSPO?
Zwiadowcy trenują na Mazurach
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Wojsko przeciw wirusowi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Na misjach święta inne niż zwykle
Poszukiwania Magneto
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Rubiny w walce z epidemią
Podchorążowie za sterami Bielików
Pomnik gen. Andersa stanął w Międzyzdrojach
Czas na praktyczne szkolenie studentów Legii
Dunkierka, czyli 80 lat od operacji „Dynamo”
Gotowi na „Defendera”
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Nowy tor przeszkód zawiszaków
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Widzieć i nie być widzianym
Amerykanie odmładzają F-16
Online z mistrzami sportu
Partyzanci rozgromili ubeków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO