moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Kontrakt na holowniki

Ponad 280 mln zł zapłaci Inspektorat Uzbrojenia MON gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding za zbudowanie sześciu holowników. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana marynarce wojennej w 2019 roku, ostatnia do końca 2020 roku. Holowniki mają być wykorzystywane m.in. przy pracach portowych, do neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped.

– Okręty tego typu są przeznaczone między innymi do zabezpieczenia bojowego, wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych – wyjaśnia płk Sławomir Lewandowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego IU MON. Ale na tym nie kończą się zadania holowników. Są także wykorzystywane przy transporcie osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń czy podejmowania z wody torped.

Nowe jednostki mają nie tylko wykonywać zadania pomocnicze na rzecz dużych jednostek wojennych. Jak podkreśla przedstawiciel IU MON, mają one być także przygotowane do samodzielnej żeglugi przez pięć dób oraz przewiezienia ładunku o łącznym ciężarze 40 kN (kiloniutonów) – w tym około 60 pasażerów (z czego dwunastu w kabinach, a ponad 50 na pokładzie otwartym). Według specyfikacji jednostki powinny dysponować uciągiem 250 kN.

Holowniki obecnie używane przez marynarkę wojenną lata świetlności mają już za sobą. Wysłużone jednostki będą zastępowane nowymi od 2019 roku. Tak przewiduje zawarty w ubiegłym tygodniu kontrakt pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Remontową Shipbuilding. Gdańska firma ma zaprojektować i zbudować w sumie sześć holowników. Pierwszy z nich ma być oddany w 2019 roku, natomiast ostatni – najpóźniej w grudniu 2020 roku. Podpisana umowa jest warta 283 mln zł.

Po raz pierwszy przetarg na zakup holowników Inspektorat ogłosił w 2014 roku. Zgłosiły się trzy podmioty: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni, konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” z Gdyni z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” ze Szczecina oraz Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Po dwóch latach negocjacji i rozmów, w 2016 roku polskie wojsko za najkorzystniejszą uznało ofertę tej ostatniej firmy – opiewającą na 220 mln zł. Z takim wyborem nie pogodziła się konkurencja, która dwukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu tego roku KIO orzekła o ważności przetargu, jednak wówczas Departament Kontroli MON uznał, że przetarg miał „nieusuwalną wadę” i nakazał Inspektoratowi, by anulował postepowanie. Z tą decyzją nie zgodziła się Stocznia Remontowa Shipbuilding, która odwołała się do KIO. Ta zaś ponownie orzekła ważność postępowania. MON postanowiło się nie odwoływać i ostatecznie kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Umowa została podpisana 19 czerwca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsze strzelnice kontenerowe dla terytorialsów
Arena Wojskowa Zegrze zaprasza sportowców
Bałtycka tragedia
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Siedem maratonów na siedmiu kontynentach
1–15 stycznia 1918 – wsparcie dla Polski zza oceanu
Mniej na mundury od 2019 roku
Nowe stopnie dla oficerów młodszych
Zimowe szkolenie pod Klimczokiem
Przetarg na pojazdy dla desantu
Zwiadowcy otworzyli ogień
Sukces polskich pływaków w Brazylii
Napisz kartkę do żołnierza
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Dzień pamięci o poległych na misjach
Wigilia u stóp Hindukuszu
Zapraszamy do lektury „Polski Zbrojnej”
Armia wzywa na kwalifikację
Minister Błaszczak z wizytą w NATO
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Więcej pieniędzy na obronność
Ojcowie polskiej armii
Minister Błaszczak w Waszyngtonie
PGZ: dokończymy budowę „Ślązaka”
Pomnik dowódców, którzy kierowali obroną Wybrzeża
Kapitał wiedzy i doświadczenia
Rekordowy rok JFTC
Rusza II edycja programu dla klas mundurowych
Pancerniacy szkolą uczniów
Nowy szef podkomisji smoleńskiej
Remontowcy – aktorzy drugiego planu
Nowa współpraca wojskowa UE
Buzdygan Internautów – głosowanie!
Argentyńska zagadka
Jeszcze mobilniejsze NATO
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Jak zniknąć w mieście?
Groty dla strzelców wyborowych
Tomasz Zdzikot wiceministrem obrony
Wojsko kupuje Pająki
Witamy w domu
Zwiedzaj nocą fortyfikacje i schrony
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Amerykanie w Zamościu
Mistrzyni narciarska i kurier z konspiracji
Premier powołał szefa SKW
Polska wigilia w Rumunii
Noworoczne biegi, sukcesy żołnierzy
Styczniowy zwiad w Nowej Dębie
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Wojska NATO na polskich drogach
Podstawy dla kawalerzystów
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Odnaleziono mogiłę żołnierzy z 1920 roku
Dyżury trzymają całą dobę
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Błękitna Brygada wyruszyła do Hohenfels

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO