moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Leasing okrętów? Skrzypczak: Bzdura!

Rozważamy zakup trzech nowych okrętów podwodnych. Nie prowadzimy zaś żadnych rozmów na temat leasingu – mówi Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej. W ten sposób dementuje informacje, jakie pojawiły się w mediach w ostatnich dniach, że wojsko chce leasingować niemieckie, używane okręty podwodne.


Jako pierwszy informację na ten temat podał portal trojmiasto.pl, a za nim branżowy portal defence24.pl. Podchwyciły ją m.in. francuskie i amerykańskie media. Tymczasem, jak dowiedzieliśmy się w MON, żaden dziennikarz nie próbował potwierdzić, czy rzeczywiście polska armia zamierza wynająć niemieckie okręty podwodne. – Żaden dziennikarz nas o to nie pytał – zapewnia kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON.

Informacje o leasingu niemieckich okrętów podwodnych pochodziły z „kilku nieoficjalnych i niezależnych od siebie źródeł”. Według tych doniesień resort zmienił nawet opracowane w dowództwie Marynarki Wojennej wymagania taktyczno-techniczne, jakie mają spełniać poszukiwane przez armię jednostki.

Tymczasem gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy dla wojska, stanowczo dementuje doniesienia medialne na ten temat. – Rozmawialiśmy o różnych wariantach zakupu okrętów podwodnych po to, aby wypracować jak najlepsze decyzje – mówi wiceminister. – Podkreślam jednak, że nie prowadzimy rozmów w sprawie leasingu tych okrętów.

Niedorzeczne, jego zdaniem, są też sugestie, że w MON zmieniono wymagania taktyczno-techniczne, aby pożyczyć od Niemców używane okręty podwodne.

Zdaniem ekspertów, zarzuty o „majstrowanie” w dokumentacji są zupełnie niewiarygodne, bo Marynarka Wojenna nakreśliła tylko podstawowe wymagania, jakie mają spełnić nowe okręty podwodne. Dodają oni, że biorąc pod uwagę specyfikę Bałtyku, morza stosunkowo płytkiego, ale z dużym zasoleniem, podstawowy wymóg wobec tych jednostek to zdolność długiego przebywania w ukryciu. Do jego spełnienia niezbędny jest napęd diesla (lub diesel plus elektryczny) w wersji AIP (Air Independent Propulsion), czyli niepotrzebujący do działania tlenu. Takimi możliwościami dysponują obecnie cztery konstrukcje, wszystkie europejskie: francuskie Scorpene, niemieckie U-212 (lub 214), hiszpańskie S-80 oraz szwedzkie A-26.

Z ich producentami Ministerstwo Obrony Narodowej prowadziło już rozmowy na temat zakresu i możliwej polonizacji produkcji jednostek dla Marynarki Wojennej. Z żadnym zaś nie rozmawiano o leasingu starych okrętów.

Na nowe uzbrojenie i sprzęt wojskowy dla Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej resort obrony zamierza wydać prawie sto trzydzieści miliardów złotych. Projekt unowocześnienia Marynarki Wojennej jest, po budowie systemu obrony powietrznej, drugim najdroższym programem. Przewiduje on kupno do 2026 roku trzech niszczycieli min – kryptonim „Kormoran II”, trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min – kryptonim „Czapla”, trzech okrętów obrony wybrzeża – kryptonim „Miecznik” oraz trzech okrętów podwodnych. MON na nowe okręty chce przeznaczać około miliarda złotych rocznie.

Podobnie jak we wszystkich programach modernizacyjnych, także w przypadku kupna nowych okrętów priorytetem ma być udział polskiego przemysłu w realizacji zbrojeniowych zleceń. – Zależy nam na jak największym zaangażowaniu firm polskich w proces produkcji i wyposażania okrętów oraz w serwisowanie i produkcję części zamiennych – komentował dla portalu polska-zbrojna.pl Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony narodowej.

Armia ma pięć okrętów podwodnych – cztery klasy Kobben, jeden klasy Kilo. Kobbeny powinny zostać wycofane ze służby do końca 2016 roku, natomiast jedyny okręt klasy Kilo do końca 2022 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~TJ
1374759900
AIP nie znaczy, ze napęd nie potrzebuje tlenu tylko, że nie potrzebuje powietrza atmosferycznego!!!
76-70-E0-57

SOR w Legionowie
 
Wytropić zagrożenie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ameryka daje wsparcie
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, epilog
Zachować właściwą kolejność działań
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Kadisz za bohaterów
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
NATO on Northern Track
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Sprawa katyńska à la española
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna na detale
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ramię w ramię z aliantami
Metoda małych kroków
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Szpej na miarę potrzeb
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zmiany w dodatkach stażowych
Pod skrzydłami Kormoranów
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Na straży wschodniej flanki NATO
Rekordziści z WAT
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Gunner, nie runner
Posłowie dyskutowali o WOT
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO na północnym szlaku
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Święto stołecznego garnizonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Front przy biurku
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Sandhurst: końcowe odliczanie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Italii, za wolność waszą i naszą
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO