moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bydgoszcz walczy o serwis F-16

Tylko do końca roku, zgodnie z umową, bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą naprawiać wielozadaniowe samoloty F-16. O tym, czy zakład może liczyć na kolejny kontrakt na serwisowanie Jastrzębi, rozmawiali dziś w Bydgoszczy posłowie z sejmowej Komisji Obrony Narodowej.


Zgodnie z podpisaną w 2003 roku umową z producentem samolotów, koncernem Lockheed Martin, serwisem i naprawami polskich F-16 mogą się zajmować wyłącznie certyfikowane przez amerykańskie przedsiębiorstwo centra serwisowe. W Europie jest takich centrów tylko pięć – w Grecji, Turcji, Danii, Belgii i Portugalii. Ponad dwa lata temu do tego grona dołączyła polska firma. Status „Centrum Serwisowania Samolotów F-16” udało się uzyskać Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2 z Bydgoszczy. Dzięki temu mogły podpisać dwuletnią, wartą szesnaście milionów złotych, umowę na serwis polskich myśliwców.

Ponieważ kontrakt wygasa z końcem roku, wojsko będzie musiało podpisać kolejny. W związku z wdrożeniem do prawa zamówień publicznych unijnych przepisów armia będzie musiała poszukać serwisanta Jastrzębi w otwartym przetargu. – Serwisowanie uzbrojenia i sprzętu wojskowego, w tym samolotów F-16, nie jest ujęte w Planie Modernizacji Technicznej na lata 2013–2022 i w związku z tym, na mocy Decyzji Ministra Obrony Narodowej numer 92, nie może być objęte procedurą „bezpieczeństwa państwa” – wyjaśnia płk Jerzy Jastrzębski, zastępca szefa logistyki Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.


Bydgoski zakład obawia się, że o przedłużenie korzystnego kontraktu nie będzie łatwo. Ale nie zamierza rezygnować. Pomoc firmie zapowiedzieli dziś członkowie sejmowej Komisji Obrony Narodowej, którzy gościli w bydgoskich zakładach. Parlamentarzyści zadeklarowali, że będą pracowali nad zmianą przepisów, które wzmocnią pozycję polskich firm w procesie pozyskiwania zamówień od armii na serwis i naprawy uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Zapowiedzieli także, że będą lobbować w MON za modyfikacją Decyzji nr 92.

– To typ firmy, którą należy wspierać i jej pomagać. Na pewno postaramy się pomóc w sprawach legislacyjnych oraz w rozmowach z ministerstwem na temat ulepszenia regulacji, którymi zarządza resort obrony – obiecał Stefan Niesiołowski, przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej.


Z takich deklaracji zadowoleni są przedstawiciele bydgoskiego zakładu. – Pozwalają nam one wierzyć, że okupione sporymi inwestycjami centrum serwisowe samolotów F-16 będzie dalej świadczyć usługi dla naszych Sił Zbrojnych – powiedział Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy WZL nr 2.

Wielozadaniowe samoloty F-16 to najnowocześniejsze samoloty bojowe, jakimi dysponują siły powietrzne RP. Kontrakt na dostawę 48 maszyn, 36 jednomiejscowych F-16C i dwunastu dwumiejscowych szkolno-bojowych F-16D, podpisano wiosną 2003 roku. Umowa opiewała na trzy i pół miliarda dolarów.

Pierwsze cztery „polskie” F-16 dotarły do kraju w listopadzie 2006 roku, a ostatnie trzy dostarczono pod koniec 2008 roku. W Jastrzębie, które stacjonują w dwóch bazach – w Krzesinach pod Poznaniem i w Łasku pod Łodzią – uzbrojone są trzy eskadry 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego z Poznania.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~189
1402510380
Przykro, że nawet wojskowa gazeta ( jak wiele (niestety) mediów w Polsce), podaje w swoim artykule, że 31 BLot. znajduje się w Krzesinach pod Poznaniem. KRZESINY SĄ DZIELNICĄ POZNANIA !!!!!!!!!!!!! Mapy do rąk, szanowni Redaktorzy !!!
F3-93-E6-13
~MagMat
1400829420
Trzeba się mocno przyglądać temu zamieszaniu. A skąd wiadomo, że WZL nie zwąchały się z jakimś dużym graczem w Europie lub USA i chcą załatwić sobie i im kontrakt z wolnej ręki? Przecież wiadomo, że samodzielnie nie są w stanie serwisować F-16. Do SIL-owca: widać na zdjęciach co serwisują.
FB-AE-CC-5E
~SIL-owiec
1400706720
Mam pytanie? Ile do tej pory samolotów F-16 block 52+ zakłady w Bydgoszczy "przeserwisowały"?
E5-85-94-DC
~scooby
1400692080
~Luke We are 2.
39-FF-C3-6D
~Luke
1400679000
It would be very embarrassing if Polish company would not get to service their own F-16, so I'm hopeful that right decisions will be made!
89-B5-6E-3D

100 lat historii Szkoły Orląt
 
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Kierunek Karkonosze
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Walczmy mądrze
ZMU dla marynarzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ASzWoj na warcie od pokoleń
Piloci na straży bezpieczeństwa
Ogniem i tarczą
Tak uczyły się latać orlęta
W wakacje wstąp do WOT-u!
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
PGZ na nowo
Droga pełna emocji
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Trzy okręty, jeden zespół
Robotyka to przyszłość medycyny
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Nowe cele obronne NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Film o Feniksie i terytorialsach
Uczelnia wysokich lotów
Dezamet rośnie w siłę
DNA GROM-u
Droga do zespołu bojowego GROM
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Zmagania sześcioosobowych armii
Od chaosu do wiktorii
Letni wypoczynek z MON-em
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Podejrzane manewry na Bałtyku
W Dęblinie tylko do przodu
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Nowy rozdział w historii Mesko
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Wyzwanie, które integruje
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Żołnierz influencer?
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Nasi czołgiści najlepsi
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Dzień, który zmienił bieg wojny
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Badania z WAT-u na misji AX-4
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO