moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bydgoszcz walczy o serwis F-16

Tylko do końca roku, zgodnie z umową, bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą naprawiać wielozadaniowe samoloty F-16. O tym, czy zakład może liczyć na kolejny kontrakt na serwisowanie Jastrzębi, rozmawiali dziś w Bydgoszczy posłowie z sejmowej Komisji Obrony Narodowej.


Zgodnie z podpisaną w 2003 roku umową z producentem samolotów, koncernem Lockheed Martin, serwisem i naprawami polskich F-16 mogą się zajmować wyłącznie certyfikowane przez amerykańskie przedsiębiorstwo centra serwisowe. W Europie jest takich centrów tylko pięć – w Grecji, Turcji, Danii, Belgii i Portugalii. Ponad dwa lata temu do tego grona dołączyła polska firma. Status „Centrum Serwisowania Samolotów F-16” udało się uzyskać Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2 z Bydgoszczy. Dzięki temu mogły podpisać dwuletnią, wartą szesnaście milionów złotych, umowę na serwis polskich myśliwców.

Ponieważ kontrakt wygasa z końcem roku, wojsko będzie musiało podpisać kolejny. W związku z wdrożeniem do prawa zamówień publicznych unijnych przepisów armia będzie musiała poszukać serwisanta Jastrzębi w otwartym przetargu. – Serwisowanie uzbrojenia i sprzętu wojskowego, w tym samolotów F-16, nie jest ujęte w Planie Modernizacji Technicznej na lata 2013–2022 i w związku z tym, na mocy Decyzji Ministra Obrony Narodowej numer 92, nie może być objęte procedurą „bezpieczeństwa państwa” – wyjaśnia płk Jerzy Jastrzębski, zastępca szefa logistyki Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.


Bydgoski zakład obawia się, że o przedłużenie korzystnego kontraktu nie będzie łatwo. Ale nie zamierza rezygnować. Pomoc firmie zapowiedzieli dziś członkowie sejmowej Komisji Obrony Narodowej, którzy gościli w bydgoskich zakładach. Parlamentarzyści zadeklarowali, że będą pracowali nad zmianą przepisów, które wzmocnią pozycję polskich firm w procesie pozyskiwania zamówień od armii na serwis i naprawy uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Zapowiedzieli także, że będą lobbować w MON za modyfikacją Decyzji nr 92.

– To typ firmy, którą należy wspierać i jej pomagać. Na pewno postaramy się pomóc w sprawach legislacyjnych oraz w rozmowach z ministerstwem na temat ulepszenia regulacji, którymi zarządza resort obrony – obiecał Stefan Niesiołowski, przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej.


Z takich deklaracji zadowoleni są przedstawiciele bydgoskiego zakładu. – Pozwalają nam one wierzyć, że okupione sporymi inwestycjami centrum serwisowe samolotów F-16 będzie dalej świadczyć usługi dla naszych Sił Zbrojnych – powiedział Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy WZL nr 2.

Wielozadaniowe samoloty F-16 to najnowocześniejsze samoloty bojowe, jakimi dysponują siły powietrzne RP. Kontrakt na dostawę 48 maszyn, 36 jednomiejscowych F-16C i dwunastu dwumiejscowych szkolno-bojowych F-16D, podpisano wiosną 2003 roku. Umowa opiewała na trzy i pół miliarda dolarów.

Pierwsze cztery „polskie” F-16 dotarły do kraju w listopadzie 2006 roku, a ostatnie trzy dostarczono pod koniec 2008 roku. W Jastrzębie, które stacjonują w dwóch bazach – w Krzesinach pod Poznaniem i w Łasku pod Łodzią – uzbrojone są trzy eskadry 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego z Poznania.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~189
1402510380
Przykro, że nawet wojskowa gazeta ( jak wiele (niestety) mediów w Polsce), podaje w swoim artykule, że 31 BLot. znajduje się w Krzesinach pod Poznaniem. KRZESINY SĄ DZIELNICĄ POZNANIA !!!!!!!!!!!!! Mapy do rąk, szanowni Redaktorzy !!!
F3-93-E6-13
~MagMat
1400829420
Trzeba się mocno przyglądać temu zamieszaniu. A skąd wiadomo, że WZL nie zwąchały się z jakimś dużym graczem w Europie lub USA i chcą załatwić sobie i im kontrakt z wolnej ręki? Przecież wiadomo, że samodzielnie nie są w stanie serwisować F-16. Do SIL-owca: widać na zdjęciach co serwisują.
FB-AE-CC-5E
~SIL-owiec
1400706720
Mam pytanie? Ile do tej pory samolotów F-16 block 52+ zakłady w Bydgoszczy "przeserwisowały"?
E5-85-94-DC
~scooby
1400692080
~Luke We are 2.
39-FF-C3-6D
~Luke
1400679000
It would be very embarrassing if Polish company would not get to service their own F-16, so I'm hopeful that right decisions will be made!
89-B5-6E-3D

Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
7TP – czołg kompromisu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Dzieci wojny
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Cześć bohaterom naszej wolności
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Czas na wspólne działania
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Planowano zamach na Zełenskiego
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Rekompensaty na ostatniej prostej
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Cisza przed wojną
Na ratunek pancerniakom
Inwestycje w mobilność wojska
Pieta Michniowska
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Najbardziej żołnierski żołnierz
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Tłumy na zawodach w Krakowie
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Ten beton... żyje!
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Terytorialsi zawitają do Płocka
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Zmiana warty na wschodniej granicy
Czas próby
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Orlik na Alfę
Ostatnia niedziela…
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Na rosyjskim pasku
Pucharowe zmagania Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cel: wyszkolić podoficera
Kolarskie święto w stolicy
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Zmodernizowany Leopard 2PL
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
BWR-1 – weteran po liftingu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Nocny patrol myśliwców
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
W drodze po młodszego nurka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO