moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsze Leopardy 2PL odebrane

Wojsko Polskie na początku maja zakończyło procedury związane z testami i badaniami czołgów Leopard 2A4 zmodernizowanych do standardu Leopard 2PL. W tym tygodniu armia odebrała dwa pierwsze unowocześnione wozy. Wraz z trzema kolejnymi, których odbiór ma się zakończyć jutro, zostaną one przekazane wojsku.

„Polskie” Leopardy mają zainstalowane dodatkowe opancerzenie, wymienione systemy stabilizacji armaty i napędu wieży, unowocześnioną armatę Rh-120 L44, która została m.in. przystosowana do nowych typów amunicji. W czołgach ulepszono także systemy optoelektroniczne przeznaczone dla dowódcy i działonowego, w tym zainstalowaną kamerę termowizyjną III generacji typu KLW-1 Asteria.

Dzisiaj Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała, że 8 maja zakończyła z powodzeniem proces wojskowych badań i testów nad unowocześnianiem Leopardów 2A4 do standardu 2PL. Pierwszych pięć zmodernizowanych wozów w najbliższych dniach dotrze do Centrum Szkolenia Leopard, a docelowo wzmocnią 1 Warszawską Brygadę Pancerną.

Dwa z nich już zostały przekazane polskiej armii na początku tygodnia, a kolejne trzy czołgi powinny zostać odebrane przez wojsko najpóźniej do jutra. Według planów, wojsko ma otrzymać 142 Leopardy 2PL. – Dostawa pierwszych egzemplarzy to kluczowy etap w programie Leopard 2PL. Przyjęcie przez zamawiającego pojazdów otwiera przed naszym konsorcjum możliwość dostaw kolejnych partii czołgów – zapowiedział Andrzej Kensbok, prezes PGZ SA. Jednocześnie zapewnił, że następne wozy już są gotowe do badań.

Polska Grupa Zbrojeniowa wraz z Zakładami Mechanicznymi „Bumar-Łabędy” podpisała wart 2,4 mld złotych kontrakt na unowocześnienie wozów w grudniu 2015 roku. Przedstawiciele Bumar-Łabędy podkreślają, że projekt modernizacji czołgów Leopard 2 pozwolił firmie znacząco podnieść jej kompetencje dotyczące produkcji pancernej. – Zbudowaliśmy zaplecze logistyczne do prowadzenia napraw i obecnie pracujemy nad zabezpieczeniem dostaw części zamiennych oraz zwiększeniem poziomu „polonizacji” Leoparda 2PL. Naszym celem jest ustanowienie potencjału do regeneracji oraz produkcji wybranych elementów czołgu, przeprowadzania niezbędnej certyfikacji i wejścia w łańcuchy dostaw dla tego sprzętu wojskowego – powiedziała Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes gliwickich zakładów.

W realizację kontraktu na modernizację czołgów Leopard 2A4 zaangażowane (jako podwykonawcy) są również inne spółki należące do PGZ: PCO SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA w Poznaniu, Zakłady Mechaniczne Tarnów SA, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. oraz Rosomak SA. Dostawcą technologii i praw do modernizacji niemieckich czołgów jest natomiast Rheinmetall Landsysteme GmbH.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Kapral Bartnik mistrzem świata
My, jedna armia
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Dodatkowe zapory
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Mundurowi z benefitami
Dostawa Homarów-K
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sukces Polaka w biegu z marines
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Merops wdrażany natychmiast
Standardy NATO w Siedlcach
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Is It Already War?
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Dzień wart stu lat
Gdy ucichnie artyleria
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Plan na WAM
Dywersja na kolei. Są dowody
Torpeda w celu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Militarne Schengen
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Road Runner” w Libanie
Studenci ewakuowali szpital
Razem na ratunek
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
„Horyzont” przeciw dywersji
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojskowy bus do szczęścia
Ułani szturmowali okopy
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ogień z Leopardów na Łotwie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Zamek” pozostał bezpieczny
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO