moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany

W 2011 r. popełniono błąd na etapie projektowania elementu fotela katapultowego, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji – przyznała w oświadczeniu Polska Grupa Zbrojeniowa. Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego uznała, że wadliwa konstrukcja tego elementu była przyczyną śmierci pilota samolotu MiG-29 w lipcu ubiegłego roku.

Prawie rok temu, w nocy z 5 na 6 lipca, w pobliżu miejscowości Pasłęk, podczas lotu szkoleniowego rozbił się myśliwiec MiG-29, pilotowany przez kpt. Krzysztofa Sobańskiego. Niestety, mimo katapultowania się z uszkodzonej maszyny, żołnierz nie przeżył wypadku. Kpt. Sobański był bardzo doświadczonym pilotem. Za sterami wojskowych samolotów spędził ponad 800 godzin, w tym ponad 500 w MiG-ach-29. Postępowanie w sprawie śmierci żołnierza prowadzi Prokuratura Okręgowa w Warszawie.

Przyczyny zdarzenia analizowała także Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Prace zostały już zakończone i niejawny raport z badania został przekazany m.in. ministrowi obrony Mariuszowi Błaszczakowi. Z nieoficjalnych informacji wynika, że do śmierci pilota przyczyniła się wada konstrukcyjna fotela katapultowego. W tej sprawie oświadczenie wydała Polska Grupa Zbrojeniowa.

REKLAMA

Koncern poinformował, że wchodzące w skład grupy kapitałowej PGZ Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. były producentem pierścieni ścinających będących elementami foteli katapultowych K-36DM stosowanych w samolotach Su-22 i MiG-29. W taki fotel wyposażona była także maszyna, która rozbiła się w Pasłęku. „Po katastrofie samolotu MIG-29, w której zginął pilot, spółka WZL-2 przeprowadziła audyt wewnętrzny, który miał na celu zbadanie okoliczności wprowadzenia do produkcji pierścienia w 2011 r. Materiał został przekazany prokuraturze” – czytamy w komunikacie PGZ.

Audyt wykazał, że „popełniono błąd na etapie projektowania detalu, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji”. Koncern zaznacza, że wdrożono już działania naprawcze: „wprowadzono nową szczegółową instrukcję projektowania nakazującą gromadzenie i przechowywanie danych do projektów konstrukcyjnych, prowadzenie kwalifikacji części pod względem ich znaczenia i odpowiedzialności oraz określania na etapie założeń do projektu zakresu wymaganych prób i badań. Ujednolicono również sposób sprawdzania i zatwierdzania dokumentacji technicznej przez wprowadzenie w ścieżkach zatwierdzania ścisłej hierarchii i odpowiedzialności.” PGZ poinformowała także, że osoby odpowiedzialne za projekt zwolniono z pracy.

PGZ w swoim komunikacie zaznaczyła, że zgodnie z decyzją Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych, we wszystkich samolotach wyposażonych w fotele K-36DM wymieniono już pierścienie zaprojektowane w 2011 r. Wymiana została przeprowadzona w okresie od 30 sierpnia 2018 do 28 września 2018 roku. Ponadto we wrześniu 2018 roku przeprowadzono w Nadarzycach dodatkowe próby pokazowe, które potwierdziły prawidłowe działanie nowo zaprojektowanego i zamontowanego elementu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Dni Huty Pieniackiej były policzone
 
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
F-35 wylądowały w Powidzu
Będzie modernizacja T-72
Rivalry on Closed Sea
Nowe nakolanniki
Żołnierze WOT wesprą harcerzy
Polska historia w Norwegii
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Bomby dla Jastrzębi produkowane w Polsce
Obrady Rady Unii Europejskiej
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Ankona – samodzielna polska operacja
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Gotowi na F-35?
„Dragon’19” od kuchni
Od konfliktu do zgody
Igrzyska dla Polonusów
Wkręceni w skoki
Weterani zapraszają kolegów z USA i Mołdawii
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Rywalizacja na zamkniętym morzu
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Formowanie 19 Brygady
Tak umierał Wołyń
Kolejna szabla AFN zdobyta
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy
Obława pełna białych plam
Sojusze na fali
Bitwa o Lwów
Terytorialsi pamiętają o bohaterach!
Działalność firm na rzecz obronności
Morska Bryza w pobliżu Krymu
Kierunek: Afganistan
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Desant z transportowca-giganta
Desant na czeskich spadochronach
Rozpoczynamy nową erę
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej
Brytyjska „pamiątka”
„Pułaski” wrócił do kraju
ORP „Mewa” – historia bliska końca
Kolejne drony dla WOT-u
NATO silniejsze z rezerwistami
The Chariots of Jihad
Zdobądź stopień naukowy doktora na WAT
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Misja specjalna „Projektu Wojownik”
Rozdarty subkontynent
Nowi szturmani w JW Agat
Stawiamy na rozwój
Kapral Lewandowski na podium w Londynie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO