moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany

W 2011 r. popełniono błąd na etapie projektowania elementu fotela katapultowego, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji – przyznała w oświadczeniu Polska Grupa Zbrojeniowa. Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego uznała, że wadliwa konstrukcja tego elementu była przyczyną śmierci pilota samolotu MiG-29 w lipcu ubiegłego roku.

Prawie rok temu, w nocy z 5 na 6 lipca, w pobliżu miejscowości Pasłęk, podczas lotu szkoleniowego rozbił się myśliwiec MiG-29, pilotowany przez kpt. Krzysztofa Sobańskiego. Niestety, mimo katapultowania się z uszkodzonej maszyny, żołnierz nie przeżył wypadku. Kpt. Sobański był bardzo doświadczonym pilotem. Za sterami wojskowych samolotów spędził ponad 800 godzin, w tym ponad 500 w MiG-ach-29. Postępowanie w sprawie śmierci żołnierza prowadzi Prokuratura Okręgowa w Warszawie.

Przyczyny zdarzenia analizowała także Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Prace zostały już zakończone i niejawny raport z badania został przekazany m.in. ministrowi obrony Mariuszowi Błaszczakowi. Z nieoficjalnych informacji wynika, że do śmierci pilota przyczyniła się wada konstrukcyjna fotela katapultowego. W tej sprawie oświadczenie wydała Polska Grupa Zbrojeniowa.

REKLAMA

Koncern poinformował, że wchodzące w skład grupy kapitałowej PGZ Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. były producentem pierścieni ścinających będących elementami foteli katapultowych K-36DM stosowanych w samolotach Su-22 i MiG-29. W taki fotel wyposażona była także maszyna, która rozbiła się w Pasłęku. „Po katastrofie samolotu MIG-29, w której zginął pilot, spółka WZL-2 przeprowadziła audyt wewnętrzny, który miał na celu zbadanie okoliczności wprowadzenia do produkcji pierścienia w 2011 r. Materiał został przekazany prokuraturze” – czytamy w komunikacie PGZ.

Audyt wykazał, że „popełniono błąd na etapie projektowania detalu, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji”. Koncern zaznacza, że wdrożono już działania naprawcze: „wprowadzono nową szczegółową instrukcję projektowania nakazującą gromadzenie i przechowywanie danych do projektów konstrukcyjnych, prowadzenie kwalifikacji części pod względem ich znaczenia i odpowiedzialności oraz określania na etapie założeń do projektu zakresu wymaganych prób i badań. Ujednolicono również sposób sprawdzania i zatwierdzania dokumentacji technicznej przez wprowadzenie w ścieżkach zatwierdzania ścisłej hierarchii i odpowiedzialności.” PGZ poinformowała także, że osoby odpowiedzialne za projekt zwolniono z pracy.

PGZ w swoim komunikacie zaznaczyła, że zgodnie z decyzją Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych, we wszystkich samolotach wyposażonych w fotele K-36DM wymieniono już pierścienie zaprojektowane w 2011 r. Wymiana została przeprowadzona w okresie od 30 sierpnia 2018 do 28 września 2018 roku. Ponadto we wrześniu 2018 roku przeprowadzono w Nadarzycach dodatkowe próby pokazowe, które potwierdziły prawidłowe działanie nowo zaprojektowanego i zamontowanego elementu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Wybory do gremiów przedstawicielskich
 
Dołącz do zawodowców
Terytorialsi za oceanem
Trudna droga
Szwedzki baypass przed „Orką”
Kto zostawia ślady w sieci
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Kontenery dla Wisły
Z archiwum „Szarego”
Nowe maszyny w LAW
Gorące obrady NATO w Londynie
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Volhynian Lion Hearts
Listopad, czas walki. „Za wolność naszą i waszą”
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Wrocław czeka na Amerykanów
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Nowe laboratorium WAT
Razem się szkolą, razem walczą
Jak gra dowódca, grają wszyscy
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Zbrojeniówka pod nowym nadzorem
Klasy wojskowe po nowemu
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Unwanted Treaty
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Ludzie niebezpiecznej profesji
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
The Army Enters the Frame
Los Polski naszym losem
Klucz do dobrych relacji
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Leopardy na Podkarpaciu
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Na ASzWoj ruszyły studia generalskie
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
Defense Without Politics
Paczki dla kresowiaków
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Ostre strzelanie artylerzystów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO