moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Więcej śmigłowców ratowniczych

Zakończyła się modernizacja pięciu śmigłowców W-3WARM Anakonda należących do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. We wtorek ich załogi zaprezentowały, jak wykorzystują maszyny podczas służby. Akcję udzielania pomocy poszkodowanym na lotnisku w Babich Dołach obserwował Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej.

– Śmigłowce Anakonda są produkowane w Polsce i doskonale realizują swoje zadania – mówił Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej podczas spotkania z kadrą dowódczą Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Nie tylko zamierzamy modernizować kolejne jednostki, ale także rozważamy pozyskanie nowych śmigłowców ratowniczych – dodał. Minister zapowiedział, że MON chciałby nabyć osiem śmigłowców. W resorcie ma rozpocząć się analiza tego pomysłu, a szczegóły zamówienia poznamy w przyszłym roku. Osiem nowych maszyn jest potrzebne, aby mógł powstać kolejny punkt, w którym dyżury mogliby pełnić morscy lotnicy. Miałby on być zlokalizowany w Dziwnowie. Byłoby to trzecie miejsce, obok Gdyni i Darłowa, w którym stacjonują załogi śmigłowców ratujących życie.

Minister przypomniał, że jest już rozpisany kontrakt na dostawę śmigłowców łączących funkcje ratownicze oraz zwalczania okrętów podwodnych (SAR/ZOP). Dziennikarze dopytywali, czy zakup takiego sprzętu ma sens, skoro w planie jest zakup kolejnych śmigłowców ratowniczych. – Decyzja o realizacji zamówienia na śmigłowce łączące funkcje SAR i ZOP zapadła kilka lat temu, kiedy uważano, że nasza sytuacja jest stabilna – mówił minister. – Gdybyśmy teraz zdecydowali się na zmianę tego kontraktu, skutkowałoby to opóźnieniami w dostawie maszyn – dodał. Minister zapewnił, że zgodnie z planem zostaną także zrealizowane zamówienia na śmigłowce transportowe oraz bojowe.

Modernizacja pięciu śmigłowców Anakonda rozpoczęła się w 2014 roku. Od tego czasu proces unowocześniania przechodziły kolejne maszyny. Ostatnia z nich wróciła do swojej macierzystej bazy w Darłowie 7 października.

Przez ten czas do wersji ratowniczej przystosowano dwa śmigłowce transportowe, a także zmodernizowano trzy ratownicze. Zadbano o to, aby wszystkie maszyny posiadały takie samo wyposażenie. Dlatego zaopatrzono je między innymi w nowy sprzęt ratowniczy, analogowy system sterowania silnikami zastąpiono cyfrowym FADEC – ang. Full Authority Digital Engines Control, a także zamontowano w nich szperacze, czyli kamery termowizyjne z reflektorami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który służy do prowadzenia ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. – Dzięki modernizacji możemy latać w nocy, a także bardzo precyzyjnie określić położenie jednostek, które wzywają nas na pomoc. To bardzo usprawnia nasze działania, bowiem taka jednostka nie zarzuca kotwicy i nie czeka na nas, ale po prostu idzie na dno – mówił kmdr ppor. Sebastian Bąbel, zastępca dowódcy eskadry w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego. – Kamery umożliwiają nam natomiast obserwację konkretnych jednostek już z daleka, a także monitorowanie całej akcji, co może później przydać się podczas dochodzenia przyczyn wypadku lub szkoleń kolejnych ratowników. Te maszyny naprawdę spełniają nasze oczekiwania – podkreślił.

Obecnie proces modernizacji przechodzą kolejne trzy maszyny. Tak jak w przypadku pięciu poprzednich, prace nad unowocześnianiem śmigłowców są prowadzone w PZL Świdnik.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna jednostka wyspecjalizowana w prowadzeniu działań lotniczych nad Bałtykiem. Przez 25 lat maszyny lotnictwa morskiego wzięły udział w 615 akcjach ratowniczych i poszukiwawczych, udzielając tym samym pomocy 327 osobom. Oprócz tego, lotnicy MW regularnie uczestniczą w akcji „Serce” – od 30 lat transportują narządy przeznaczone do przeszczepów.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Koniec dzieciństwa
Polskie wojsko na Gotlandii
Cichociemni w oczach swoich następców
Krótka droga na Gotlandię
Maratońskie święto w Warszawie
Kircholm 1605
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Soboty z wojskiem
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Medale na ściance i na torze regatowym
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Jednym głosem w sprawie obronności
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Rekompensaty na nowych zasadach
Unia chce zbudować „mur dronowy"
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Bohaterowie, których etos trwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W obronie gazoportu
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Przedwczesny triumf
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Pięciobojowe duety na medal
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Cios w plecy
Dwie agresje, dwie okupacje
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Nurkowie kontra dywersanci
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Orlik na Alfę
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Podniebny sprawdzian
Europa ma być zdolna do obrony
W poszukiwaniu majora Serafina
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Speczespół wybierze „Orkę”
Na tropie Bursztynowej Komnaty
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Człowiek w pętli
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Zawiszacy mają „Zjawę”
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO