moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Więcej śmigłowców ratowniczych

Zakończyła się modernizacja pięciu śmigłowców W-3WARM Anakonda należących do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. We wtorek ich załogi zaprezentowały, jak wykorzystują maszyny podczas służby. Akcję udzielania pomocy poszkodowanym na lotnisku w Babich Dołach obserwował Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej.

– Śmigłowce Anakonda są produkowane w Polsce i doskonale realizują swoje zadania – mówił Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej podczas spotkania z kadrą dowódczą Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Nie tylko zamierzamy modernizować kolejne jednostki, ale także rozważamy pozyskanie nowych śmigłowców ratowniczych – dodał. Minister zapowiedział, że MON chciałby nabyć osiem śmigłowców. W resorcie ma rozpocząć się analiza tego pomysłu, a szczegóły zamówienia poznamy w przyszłym roku. Osiem nowych maszyn jest potrzebne, aby mógł powstać kolejny punkt, w którym dyżury mogliby pełnić morscy lotnicy. Miałby on być zlokalizowany w Dziwnowie. Byłoby to trzecie miejsce, obok Gdyni i Darłowa, w którym stacjonują załogi śmigłowców ratujących życie.

REKLAMA

Minister przypomniał, że jest już rozpisany kontrakt na dostawę śmigłowców łączących funkcje ratownicze oraz zwalczania okrętów podwodnych (SAR/ZOP). Dziennikarze dopytywali, czy zakup takiego sprzętu ma sens, skoro w planie jest zakup kolejnych śmigłowców ratowniczych. – Decyzja o realizacji zamówienia na śmigłowce łączące funkcje SAR i ZOP zapadła kilka lat temu, kiedy uważano, że nasza sytuacja jest stabilna – mówił minister. – Gdybyśmy teraz zdecydowali się na zmianę tego kontraktu, skutkowałoby to opóźnieniami w dostawie maszyn – dodał. Minister zapewnił, że zgodnie z planem zostaną także zrealizowane zamówienia na śmigłowce transportowe oraz bojowe.

Modernizacja pięciu śmigłowców Anakonda rozpoczęła się w 2014 roku. Od tego czasu proces unowocześniania przechodziły kolejne maszyny. Ostatnia z nich wróciła do swojej macierzystej bazy w Darłowie 7 października.

Przez ten czas do wersji ratowniczej przystosowano dwa śmigłowce transportowe, a także zmodernizowano trzy ratownicze. Zadbano o to, aby wszystkie maszyny posiadały takie samo wyposażenie. Dlatego zaopatrzono je między innymi w nowy sprzęt ratowniczy, analogowy system sterowania silnikami zastąpiono cyfrowym FADEC – ang. Full Authority Digital Engines Control, a także zamontowano w nich szperacze, czyli kamery termowizyjne z reflektorami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który służy do prowadzenia ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. – Dzięki modernizacji możemy latać w nocy, a także bardzo precyzyjnie określić położenie jednostek, które wzywają nas na pomoc. To bardzo usprawnia nasze działania, bowiem taka jednostka nie zarzuca kotwicy i nie czeka na nas, ale po prostu idzie na dno – mówił kmdr ppor. Sebastian Bąbel, zastępca dowódcy eskadry w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego. – Kamery umożliwiają nam natomiast obserwację konkretnych jednostek już z daleka, a także monitorowanie całej akcji, co może później przydać się podczas dochodzenia przyczyn wypadku lub szkoleń kolejnych ratowników. Te maszyny naprawdę spełniają nasze oczekiwania – podkreślił.

Obecnie proces modernizacji przechodzą kolejne trzy maszyny. Tak jak w przypadku pięciu poprzednich, prace nad unowocześnianiem śmigłowców są prowadzone w PZL Świdnik.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna jednostka wyspecjalizowana w prowadzeniu działań lotniczych nad Bałtykiem. Przez 25 lat maszyny lotnictwa morskiego wzięły udział w 615 akcjach ratowniczych i poszukiwawczych, udzielając tym samym pomocy 327 osobom. Oprócz tego, lotnicy MW regularnie uczestniczą w akcji „Serce” – od 30 lat transportują narządy przeznaczone do przeszczepów.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Dominatorzy biegów na orientację
 
Kolejny sukces wojownika z Błękitnej Brygady
Będzie kodyfikacja wojskowych przepisów
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
Attention, Controlled Flight
Amerykanie odmładzają F-16
Świąteczne prezenty od AMW
Proobronni wspierają potrzebujących
Sukces polskich wioślarzy na mistrzostwach Europy
Piekło „Pługa”
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
„GeoTrashing”, czyli aplikacja na medal
Oświetlenie podczas ćwiczeń polowych. Czy wiesz jak się przygotować?
„Iron Wolf '20” – siłą szpicy jest współdziałanie
Ukraiński kurs na Zachód
F-16 kończą misję w Estonii
13 medali żołnierzy na ringu
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Stał prosto, o łaskę nie prosił
Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie
Sąd nad systemem
Żołnierze spieszą z pomocą
Przełajowcy i sztangiści zdobyli 16 medali
Nowe zasady wynagradzania za służbę przygotowawczą
Pracowity weekend żołnierzy
„Tumak ’20”, czyli test 16 Dywizji Zmechanizowanej
Komisje sejmowe o umowie z USA
Zakłady z Zegrza w łańcuchu dostawców Wisły
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Jakie zmiany w mundurówce?
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Laserowa artyleria US Army
Armia donatorów krwi
HackYeah, czyli programiści na start!
Nowe samoloty w „Szkole Orląt”
Obrady ministrów obrony NATO
Kolejny dzień walki z koronawirusem
Pierwsze międzynarodowe ćwiczenia „Ślązaka”
31 medali marynarzy i rezerwistów na torze kolarskim
Deflagracja Tallboya – wnioski z saperskiej operacji
As If We’re There
Wojskowi wspierają medyków
PGZ pomaga walczyć z pandemią
Pustynna burza wokół Husajna
„Polacy! Wybiła godzina zemsty!”
Poprady w lubelskiej „Dziewiętnastce”
Lwów otrzymuje Virtuti Militari
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Jakie zmiany w umundurowaniu?
Lotnicy z pomocą humanitarną dla Libanu
Zmiany w dodatkowym wynagrodzeniu
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
18 Dywizja na drodze do certyfikacji dowództwa
Ostatnie w tym roku pieniądze na zapomogi
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO