moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Więcej śmigłowców ratowniczych

Zakończyła się modernizacja pięciu śmigłowców W-3WARM Anakonda należących do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. We wtorek ich załogi zaprezentowały, jak wykorzystują maszyny podczas służby. Akcję udzielania pomocy poszkodowanym na lotnisku w Babich Dołach obserwował Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej.

– Śmigłowce Anakonda są produkowane w Polsce i doskonale realizują swoje zadania – mówił Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej podczas spotkania z kadrą dowódczą Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Nie tylko zamierzamy modernizować kolejne jednostki, ale także rozważamy pozyskanie nowych śmigłowców ratowniczych – dodał. Minister zapowiedział, że MON chciałby nabyć osiem śmigłowców. W resorcie ma rozpocząć się analiza tego pomysłu, a szczegóły zamówienia poznamy w przyszłym roku. Osiem nowych maszyn jest potrzebne, aby mógł powstać kolejny punkt, w którym dyżury mogliby pełnić morscy lotnicy. Miałby on być zlokalizowany w Dziwnowie. Byłoby to trzecie miejsce, obok Gdyni i Darłowa, w którym stacjonują załogi śmigłowców ratujących życie.

REKLAMA

Minister przypomniał, że jest już rozpisany kontrakt na dostawę śmigłowców łączących funkcje ratownicze oraz zwalczania okrętów podwodnych (SAR/ZOP). Dziennikarze dopytywali, czy zakup takiego sprzętu ma sens, skoro w planie jest zakup kolejnych śmigłowców ratowniczych. – Decyzja o realizacji zamówienia na śmigłowce łączące funkcje SAR i ZOP zapadła kilka lat temu, kiedy uważano, że nasza sytuacja jest stabilna – mówił minister. – Gdybyśmy teraz zdecydowali się na zmianę tego kontraktu, skutkowałoby to opóźnieniami w dostawie maszyn – dodał. Minister zapewnił, że zgodnie z planem zostaną także zrealizowane zamówienia na śmigłowce transportowe oraz bojowe.

Modernizacja pięciu śmigłowców Anakonda rozpoczęła się w 2014 roku. Od tego czasu proces unowocześniania przechodziły kolejne maszyny. Ostatnia z nich wróciła do swojej macierzystej bazy w Darłowie 7 października.

Przez ten czas do wersji ratowniczej przystosowano dwa śmigłowce transportowe, a także zmodernizowano trzy ratownicze. Zadbano o to, aby wszystkie maszyny posiadały takie samo wyposażenie. Dlatego zaopatrzono je między innymi w nowy sprzęt ratowniczy, analogowy system sterowania silnikami zastąpiono cyfrowym FADEC – ang. Full Authority Digital Engines Control, a także zamontowano w nich szperacze, czyli kamery termowizyjne z reflektorami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który służy do prowadzenia ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. – Dzięki modernizacji możemy latać w nocy, a także bardzo precyzyjnie określić położenie jednostek, które wzywają nas na pomoc. To bardzo usprawnia nasze działania, bowiem taka jednostka nie zarzuca kotwicy i nie czeka na nas, ale po prostu idzie na dno – mówił kmdr ppor. Sebastian Bąbel, zastępca dowódcy eskadry w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego. – Kamery umożliwiają nam natomiast obserwację konkretnych jednostek już z daleka, a także monitorowanie całej akcji, co może później przydać się podczas dochodzenia przyczyn wypadku lub szkoleń kolejnych ratowników. Te maszyny naprawdę spełniają nasze oczekiwania – podkreślił.

Obecnie proces modernizacji przechodzą kolejne trzy maszyny. Tak jak w przypadku pięciu poprzednich, prace nad unowocześnianiem śmigłowców są prowadzone w PZL Świdnik.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna jednostka wyspecjalizowana w prowadzeniu działań lotniczych nad Bałtykiem. Przez 25 lat maszyny lotnictwa morskiego wzięły udział w 615 akcjach ratowniczych i poszukiwawczych, udzielając tym samym pomocy 327 osobom. Oprócz tego, lotnicy MW regularnie uczestniczą w akcji „Serce” – od 30 lat transportują narządy przeznaczone do przeszczepów.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Eurosatory – osobiste wymogi
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Na jakich zasadach powrót do armii?
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Akademia Wojsk Lądowych otwiera drzwi
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Starcie pancernych plutonów
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Polityka fałszywego uśmiechu
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Wojskowi judocy na tatami
GROM, jak rodziła się legenda
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Świnoujście świętowało 100-lecie marynarki
Kierunek – wschodnia flanka
Sukces Trumpa czy Kima?
Eurosatory 2018 zakończone
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
LOT Szkoły Orląt
Wyjątkowa misja
Francja inwestuje w obronność
Porządki w programach śmigłowcowych
Z ziemi widzą więcej niż piloci
Pomoc potrzebującym żołnierzom
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów
Trening z koktajlami Mołotowa
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Nowy inspektor marynarki wojennej
IPN szuka szczątków polskich żołnierzy na Litwie
Puma i Kuguar na Mazurach
„Bękarty wojny” w Dachau
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Egzamin „Kormorana” na Świnie
Żandarmeria świętuje
Scenariusze dla Tygrysów
Legenda polskiej partyzantki
Bliski Wschód – definicja chaosu
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
Porady z paragrafem
Polskie skrzydła w Afryce
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Patrioty bronią nieba na „Saber Strike”

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO