moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowana Anakonda

Po prawie trzech latach spędzonych w świdnickich zakładach lotniczych do 43 Bazy Lotnictwa Morskiego powrócił pierwszy ze zmodernizowanych śmigłowców W-3. Anakonda została wyposażona w cyfrowy system sterowania silnikami, nowe kamery termowizyjne i sprzęt ratowniczy. Zyskała też szare barwy.

– Śmigłowiec jest fajny w pilotażu, nowoczesny. Zmiany są widoczne od razu po wejściu do kabiny. Przyrządy zostały lepiej rozmieszczone, mamy do nich łatwiejszy dostęp – opowiada kmdr por. Waldemar Orliński, jeden z pilotów, którzy przyprowadzili Anakondę ze Świdnika do 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni. – Ale zmian jest oczywiście znacznie więcej.

Maszyna zyskała na przykład nowy system sterowania silnikami. W miejsce analogowego zamontowano cyfrowy FADEC. – Takie rozwiązanie odciąża przede wszystkim załogę, zwiększa efektywność pracy silników, skraca też procedurę ich rozruchu, co w przypadku akcji ratowniczych ma niebagatelne znaczenie – wyjaśnia kmdr por. Wojciech Koliczko, dowódca Darłowskiej Grupy Lotniczej. Do tego doszły kamery termowizyjne sprzężone ze szperaczami, czyli reflektorami, które podczas poszukiwań oświetlają wodę bądź ląd. Anakondę wyposażono też w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS. Kiedy załoga dostanie wezwanie z promu, statku czy kutra, by przybyła na pomoc, będzie mogła na bieżąco sprawdzać, gdzie w danej chwili znajduje się ta jednostka. Jak mówią piloci, poleci do niej jak po sznurku.

Modernizacja to także wymiana sprzętu ratowniczego: od kosza i pętli, które służą do wciągania rannego na pokład, po nosze i respirator. – Ważną zmianą jest wprowadzenie nowych jednostek pomiaru, na których opierają się pokładowe systemy – wyjaśnia kmdr por. Orliński. – Do tej pory korzystaliśmy z systemu metrycznego, teraz prędkość czy wysokość będzie podawana według miar anglosaskich – dodaje. Anakonda otrzymała nowy radar i GPS, nieco inaczej też wygląda. Wcześniej śmigłowiec był biało-czerwony, teraz kadłub ma barwę szarą z pomarańczowymi elementami. Na jednym z nich widnieje żółty napis SAR (od angielskiego: search and rescue). – Szare malowanie jest charakterystyczne dla wszystkich maszyn lotnictwa morskiego – przypomina kmdr por. Orliński.

Na razie nie wiadomo dokładnie, kiedy maszyna zostanie ponownie włączona do systemu dyżurów ratowniczych. – Najpierw należy wyszkolić załogi, które będą nią latać. Śmigłowiec ma przecież wiele nowego wyposażenia – podkreśla kmdr por. Orliński.

Początki procesu przebudowy śmigłowców W-3 z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej sięgają 2014 roku. Wówczas to Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL-Świdnik umowę na modernizację pięciu maszyn. Obejmowała ona trzy najstarsze Anakondy w wersji ratowniczej oraz dwie w wersji transportowej. W tym drugim przypadku zmiany dotyczyły przystosowania maszyn do niesienia pomocy na morzu. Modyfikacja miała sprawić, że wszystkie W-3 będą miały jednakowe wyposażenie, co ułatwi szkolenie załóg oraz samą eksploatację śmigłowców.

Pod koniec ubiegłego roku rozpoczął się drugi etap przedsięwzięcia. Ruszyła przebudowa W-3, które do służby wchodziły w latach 1998–2002. Do Świdnika odleciał pierwszy ze śmigłowców, wkrótce dołączą do niego kolejne dwa. – Pierwszą maszynę udało się już sprowadzić do Gdyni. W tej chwili prowadzimy obloty kolejnych dwóch. Powoli zbliżamy się do końca tych prac. Wiele zależy jednak od pogody, która ostatnio jest niestety kapryśna – przyznaje kmdr por. Orliński.

– Śmigłowce marynarki wojennej jako jedyne prowadzą akcje poszukiwawcze i ratownicze nad polskimi wodami Bałtyku – przypomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od początku lat 90. takich akcji było ponad 600. Lotnicy pomogli ponad 300 osobom. Jeszcze do niedawna dyżury ratownicze pełniono w Gdyni i Darłowie. Kilkanaście miesięcy temu trzeba je było jednak ograniczyć do drugiej z tych baz. Powód: braki sprzętowe.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Leo
1488205680
po co zmiana koloru biało czerwony wyglada ładnie.
5B-BF-3A-68
~śmiechu warte
1487979060
zamiast czekać 3 lata i wydawać pieniądze na generalny remont to nie lepiej było by od razu kupić nowy śmigłowiec ?
25-BA-FB-E9
~boss oksywie
1487965380
550km wybrzeza i tylko jedna baza ratownicza ..szok ..!!! to jeszcze niedawno gdynia prezna byla
87-E5-DD-DD
~pit
1487933220
Boże! Trzy lata modernizacja! Będąc tu nieco cynicznym mogę powiedzieć: przez ten czas można zaprojektować i wyprodukować. Tak naprawdę to Włosi mają nas gdzieś. Przejąć część ,,Świdnika" z naszą dawną i obecną kadrą. Sprzedaż i to za bezcen to był i jest kriminał.
73-92-BB-86

Razem na ratunek
Polski „Wiking” dla Danii
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Elementy Wisły testowane w USA
Nieoceniona siła edukacji
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ułani szturmowali okopy
Dodatkowe zapory
Dostawa Homarów-K
Is It Already War?
„Road Runner” w Libanie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Kapral Bartnik mistrzem świata
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dywersja na kolei. Są dowody
Żołnierze pomagają w akcji na torach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dzień wart stu lat
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowy bus do szczęścia
Militarne Schengen
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Plan na WAM
„Zamek” pozostał bezpieczny
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Drony w szkołach
Merops wdrażany natychmiast
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
My, jedna armia
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojsko na Horyzoncie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
W gotowości, czyli cywile na poligony
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Niebo pod osłoną
Sukces Polaka w biegu z marines
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Mundurowi z benefitami
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Marynarze podjęli wyzwanie
Studenci ewakuowali szpital
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Pilica w linii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Ogień z Leopardów na Łotwie
Gdy ucichnie artyleria
Nieznani sprawcy wysadzili tory

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO