moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pomorscy logistycy

Motto tej jednostki i służących w niej żołnierzy brzmi: „Logistyka wyrusza pierwsza i powraca ostatnia”. Przez dziesięć lat istnienia 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej służący w niej żołnierze zabezpieczali wszystkie polskie kontyngenty wojskowe na misjach w Iraku, Afganistanie, Bośni i Hercegowinie, Kosowie, Republice Środkowoafrykańskiej oraz Mali.



O utworzeniu w Bydgoszczy logistycznej brygady, podobnie jak w przypadku bliźniaczej jednostki z Opola, zdecydowało zaangażowanie Polski w misję w Iraku. Zadeklarowaliśmy tak duży udział sił bojowych w operacji stabilizacyjnej w tym kraju, że do ich zabezpieczenia niezbędna była druga brygada logistyczna.

Powstała w 2003 roku 1 Pomorska Brygada Logistyczna im. Kazimierza Wielkiego to największa pod względem liczby podporządkowanych jej batalionów jednostka w armii. Brygada ma ich dziesięć i mieści się w aż siedmiu garnizonach. W Bydgoszczy stacjonuje dowództwo jednostki oraz 1 Batalion Dowodzenia i Zabezpieczenia, 1 i 2 Batalion Logistyczny, a także Narodowy Element Wsparcia. Pozostałe garnizony to: Glewice – 3 Batalion Logistyczny, Olsztyn – 1 Batalion Składowania, Czarne – 11 Batalion Ewakuacji Sprzętu oraz 52 Batalion Remontowy, Giżycko – 112 Batalion Remontowy, Kołobrzeg – 8 Batalion Remontowy, Elbląg – 16 Batalion Remontowy.

Cysterny i warsztaty na kołach

Sprzęt i uzbrojenie wojskowe batalionów brygady jest ściśle dostosowane do zadań, do jakich są przeznaczone. Ponieważ trzy bataliony logistyczne – dwa z Bydgoszczy i jeden z Glewic –transportują środki zaopatrzenia dla wojsk operacyjnych, w ich zasobach znajduje się ponad dwieście ciężarówek dużej ładowności (głównie Iveco i Jelcz) oraz 160 cystern (na bazie Jelcza i Stara).


Pokaz ewakuacji rannego. Film: IWsp SZ.

Cztery bataliony remontowe, które wchodzą w skład 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej, muszą być przygotowane do wykonania napraw uszkodzonego (lub zepsutego) na polu walki sprzętu wojskowego do poziomu R-3, tzn. takich, których czas wynosi do 120 godzin. Dlatego są wyposażone w polowe warsztaty na podwoziu pojazdu Starów 266: WOP – Warsztaty Obsługi Pojazdów; WRP – Warsztaty Remontów Pojazdów; PSŁ-16 – Polowe Stacje Ładowania; WSB – Warsztaty Spawalniczo-Blacharskie oraz RWEM – Warsztaty Remontu Sprzętu Uzbrojenia i Elektroniki.

Najbardziej nietypowe wyposażenie ma jedyny w brygadzie batalion składowania (stacjonujący w Olsztynie). Jednostka przeznaczona do przyjmowania, magazynowania i dystrybucji środków materiałowych i bojowych posiada m.in. gumowe zbiorniki na paliwo, na bazie których można zbudować polowe składy MPS.

W 2014 roku 1 Brygada Logistyczna otrzymała 43 trzy nowe ciężarówki – dziesięć Jelczy P862 Multilift, dwadzieścia pięć Iveco Stralis oraz osiem Jelczy S662.

Na misjach i poligonach

Najważniejszym ćwiczeniem tego roku, w którym uczestniczyli żołnierze z 1 Brygady Logistycznej była „Anakonda 14”. Wzięło w niej udział ponad pięciuset logistyków oraz ponad sto pięćdziesiąt jednostek sprzętu z 2 Batalionu Logistycznego, 11 Batalionu Ewakuacji Sprzętu oraz 112 Batalionu Remontowego.

Ważnym testem logistycznego rzemiosła było dla wojskowych z 1 Brygady ćwiczenie pod kryptonimem „Enduring Resolve”. Polscy logistycy szkolili się na drawskim poligonie wspólnie z żołnierzami z amerykańskiego 412 Aviation Support Battalion (412th ASB).

Podobnie jak brygada z Opola, także i jednostka z Bydgoszczy uczestniczy w każdej zmianie polskich kontyngentów wojskowych działających poza granicami kraju. W 2014 roku żołnierze z 1 BLog uczestniczyli w misjach w Afganistanie, Republice Środkowoafrykańskiej, Bośni i Hercegowinie oraz Kosowie. Zagraniczna aktywność nie ogranicza się do wysyłania żołnierzy do służby w kontyngentach. Od kilku lat to jednostka z Bydgoszczy pełni funkcję oddziału gospodarczego dla kontyngentów: KFOR Kosowo, EUFOR Bośnia i Hercegowina oraz EUFOR RŚA.


Pułkownik Dariusz Pluta, dowódca 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej, pytany o najbliższe plany w pierwszej kolejności wymienia „uzyskanie pełnej interoperacyjności i kompatybilności” z komponentami logistycznymi armii innych państw NATO. – Drugim wyzwaniem jest podniesienie jakości świadczonych usług obsługowo-naprawczych uzbrojenia i sprzętu wojskowego na rzecz wojsk operacyjnych. Najważniejszy wpływ na to będzie miało wybudowanie Centrum Obsługowo-Naprawczego KTO Rosomak w 52 Batalionie Remontowym w Czarnem. Inwestycja ma zostać zakończona do 2017 roku. Kolejnym zadaniem jest budowa nowej hali remontu pojazdów gąsienicowych w Elblągu – mówi pułkownik Dariusz Pluta.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 1Blog

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1419709200
>W 2014 roku 1 Brygada Logistyczna otrzymała 43 trzy nowe ciężarówki –< Chciałbym wreszcie przeczytać brygada artylerii otrzymała 43 wyrzutnie rakiet w tym 23 MLRS o zasięgu rakiet 300km i 20 o zasięgu rakiet 1000km
D6-47-31-38

Cywile zaskoczyli żołnierzy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Horyzont” przeciw dywersji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Plan na WAM
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowy bus do szczęścia
Marynarze podjęli wyzwanie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
W gotowości, czyli cywile na poligony
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Mundurowi z benefitami
Polski „Wiking” dla Danii
Bezzałogowy nurek
Ogień z Leopardów na Łotwie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pancerniacy jadą na misję
Krajowa produkcja amunicji
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kapral Bartnik mistrzem świata
Razem na ratunek
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Warto być wGotowości
Elementy Wisły testowane w USA
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Militarne Schengen
Sukces Polaka w biegu z marines
Komplet medali wojskowych na ringu
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Gdy ucichnie artyleria
Drony w szkołach
The Darker, the Better
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojsko na Horyzoncie
Udany start Peruna
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień wart stu lat
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pilica w linii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Brytyjczycy na wschodniej straży
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Niebo pod osłoną
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Nieoceniona siła edukacji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO