moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pomorscy logistycy

Motto tej jednostki i służących w niej żołnierzy brzmi: „Logistyka wyrusza pierwsza i powraca ostatnia”. Przez dziesięć lat istnienia 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej służący w niej żołnierze zabezpieczali wszystkie polskie kontyngenty wojskowe na misjach w Iraku, Afganistanie, Bośni i Hercegowinie, Kosowie, Republice Środkowoafrykańskiej oraz Mali.



O utworzeniu w Bydgoszczy logistycznej brygady, podobnie jak w przypadku bliźniaczej jednostki z Opola, zdecydowało zaangażowanie Polski w misję w Iraku. Zadeklarowaliśmy tak duży udział sił bojowych w operacji stabilizacyjnej w tym kraju, że do ich zabezpieczenia niezbędna była druga brygada logistyczna.

Powstała w 2003 roku 1 Pomorska Brygada Logistyczna im. Kazimierza Wielkiego to największa pod względem liczby podporządkowanych jej batalionów jednostka w armii. Brygada ma ich dziesięć i mieści się w aż siedmiu garnizonach. W Bydgoszczy stacjonuje dowództwo jednostki oraz 1 Batalion Dowodzenia i Zabezpieczenia, 1 i 2 Batalion Logistyczny, a także Narodowy Element Wsparcia. Pozostałe garnizony to: Glewice – 3 Batalion Logistyczny, Olsztyn – 1 Batalion Składowania, Czarne – 11 Batalion Ewakuacji Sprzętu oraz 52 Batalion Remontowy, Giżycko – 112 Batalion Remontowy, Kołobrzeg – 8 Batalion Remontowy, Elbląg – 16 Batalion Remontowy.

Cysterny i warsztaty na kołach

Sprzęt i uzbrojenie wojskowe batalionów brygady jest ściśle dostosowane do zadań, do jakich są przeznaczone. Ponieważ trzy bataliony logistyczne – dwa z Bydgoszczy i jeden z Glewic –transportują środki zaopatrzenia dla wojsk operacyjnych, w ich zasobach znajduje się ponad dwieście ciężarówek dużej ładowności (głównie Iveco i Jelcz) oraz 160 cystern (na bazie Jelcza i Stara).


Pokaz ewakuacji rannego. Film: IWsp SZ.

Cztery bataliony remontowe, które wchodzą w skład 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej, muszą być przygotowane do wykonania napraw uszkodzonego (lub zepsutego) na polu walki sprzętu wojskowego do poziomu R-3, tzn. takich, których czas wynosi do 120 godzin. Dlatego są wyposażone w polowe warsztaty na podwoziu pojazdu Starów 266: WOP – Warsztaty Obsługi Pojazdów; WRP – Warsztaty Remontów Pojazdów; PSŁ-16 – Polowe Stacje Ładowania; WSB – Warsztaty Spawalniczo-Blacharskie oraz RWEM – Warsztaty Remontu Sprzętu Uzbrojenia i Elektroniki.

Najbardziej nietypowe wyposażenie ma jedyny w brygadzie batalion składowania (stacjonujący w Olsztynie). Jednostka przeznaczona do przyjmowania, magazynowania i dystrybucji środków materiałowych i bojowych posiada m.in. gumowe zbiorniki na paliwo, na bazie których można zbudować polowe składy MPS.

W 2014 roku 1 Brygada Logistyczna otrzymała 43 trzy nowe ciężarówki – dziesięć Jelczy P862 Multilift, dwadzieścia pięć Iveco Stralis oraz osiem Jelczy S662.

Na misjach i poligonach

Najważniejszym ćwiczeniem tego roku, w którym uczestniczyli żołnierze z 1 Brygady Logistycznej była „Anakonda 14”. Wzięło w niej udział ponad pięciuset logistyków oraz ponad sto pięćdziesiąt jednostek sprzętu z 2 Batalionu Logistycznego, 11 Batalionu Ewakuacji Sprzętu oraz 112 Batalionu Remontowego.

Ważnym testem logistycznego rzemiosła było dla wojskowych z 1 Brygady ćwiczenie pod kryptonimem „Enduring Resolve”. Polscy logistycy szkolili się na drawskim poligonie wspólnie z żołnierzami z amerykańskiego 412 Aviation Support Battalion (412th ASB).

Podobnie jak brygada z Opola, także i jednostka z Bydgoszczy uczestniczy w każdej zmianie polskich kontyngentów wojskowych działających poza granicami kraju. W 2014 roku żołnierze z 1 BLog uczestniczyli w misjach w Afganistanie, Republice Środkowoafrykańskiej, Bośni i Hercegowinie oraz Kosowie. Zagraniczna aktywność nie ogranicza się do wysyłania żołnierzy do służby w kontyngentach. Od kilku lat to jednostka z Bydgoszczy pełni funkcję oddziału gospodarczego dla kontyngentów: KFOR Kosowo, EUFOR Bośnia i Hercegowina oraz EUFOR RŚA.


Pułkownik Dariusz Pluta, dowódca 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej, pytany o najbliższe plany w pierwszej kolejności wymienia „uzyskanie pełnej interoperacyjności i kompatybilności” z komponentami logistycznymi armii innych państw NATO. – Drugim wyzwaniem jest podniesienie jakości świadczonych usług obsługowo-naprawczych uzbrojenia i sprzętu wojskowego na rzecz wojsk operacyjnych. Najważniejszy wpływ na to będzie miało wybudowanie Centrum Obsługowo-Naprawczego KTO Rosomak w 52 Batalionie Remontowym w Czarnem. Inwestycja ma zostać zakończona do 2017 roku. Kolejnym zadaniem jest budowa nowej hali remontu pojazdów gąsienicowych w Elblągu – mówi pułkownik Dariusz Pluta.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 1Blog

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1419709200
>W 2014 roku 1 Brygada Logistyczna otrzymała 43 trzy nowe ciężarówki –< Chciałbym wreszcie przeczytać brygada artylerii otrzymała 43 wyrzutnie rakiet w tym 23 MLRS o zasięgu rakiet 300km i 20 o zasięgu rakiet 1000km
D6-47-31-38

Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Abolicja dla ochotników
Ułani szturmowali okopy
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Arteterapia dla weteranów
Kaman – domknięcie historii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Ku wiecznej pamięci
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Marynarze podjęli wyzwanie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dzień wart stu lat
Wellington „Zosia” znad Bremy
OPW budują świadomość obronną
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Kosmiczna wystawa
Torpeda w celu
Gdy ucichnie artyleria
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Sportowcy na poligonie
Mity i manipulacje
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Jesteśmy dziećmi wolności
Plan na WAM
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sukces Polaka w biegu z marines
Grecka walka z sabotażem
Pięściarska uczta w Suwałkach
Święto wolnej Rzeczypospolitej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Starcie pancerniaków
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zasiać strach w szeregach wroga
Czy to już wojna?
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Awanse w dniu narodowego święta
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Im ciemniej, tym lepiej
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Lojalny skrzydłowy bez pilota

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO