moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe ciężarówki dla logistyków

Mają systemem samoczynnego załadunku oraz przyczepy do przewozu kontenerów, których wojsko używa między innymi jako magazyny czy polowe szpitale. Armia kupiła 49 tak zwanych zestawów samozaładowczych. Dostarczy je firma Cargotec, z którą Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę. Kontrakt wart jest 90 mln złotych.


Nowe pojazdy zostały kupione w ramach modernizacji parku samochodowego armii, który liczy kilkanaście tysięcy ciężarówek. Są potrzebne żołnierzom do przewożenia 20- i 10-stopowych kontenerów. Wykorzystuje się je na dużą skalę w armiach na całym świecie. Służą jako tymczasowe pomieszczenia socjalne i mieszkalne, lokuje się w nich polowe szpitale, przechowuje zapasy, broń i materiały wybuchowe. Kontenery bywają także wykorzystywane jako warsztaty obsługowo-naprawcze.

Do ich przewożenia żołnierze używają ciężarówek z systemami umożliwiającymi samoczynny załadunek kontenerów. Najpopularniejszym urządzeniami tego typu są MULTILIFT-y. Montuje się je najczęściej na rodzimych Jelczach. MON postanowił wyposażyć jednostki w dodatkowe zestawy do tego rodzaju transportu.

Dostarczy je firma Cargotec Poland Sp. z o.o., z którą Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał 9 kwietnia umowę na 49 zestawów samo załadowczych. Składają się one z samochodu dużej mobilności Jelcz 862 z systemem samozaładowczym MULTILIFT MK IV wraz z przyczepą PK 2-24-t do przewozu kontenerów.

Pojazdy mają być dostarczone w latach 2014 – 2015. Armia zapłaci za nie 90 mln zł. – W ramach umowy przewidziano również szkolenie z zasad użytkowania, eksploatacji i obsługi sprzętu, a także z zakresu napraw i obsługi pogwarancyjnej – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Zakupione zestawy trafią w pierwszej kolejności do jednostek logistycznych wojsk lądowych oraz do pododdziałów logistycznych jednostek bojowych.

Wojsko dysponowało dotychczas 108 zestawami samozaładowczymi z przyczepami PK 2-24-t.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Sportowcy na poligonie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Kaman – domknięcie historii
OPW budują świadomość obronną
Im ciemniej, tym lepiej
Standardy NATO w Siedlcach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Starcie pancerniaków
Jesteśmy dziećmi wolności
Pięściarska uczta w Suwałkach
Plan na WAM
Awanse w dniu narodowego święta
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mundurowi z benefitami
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ułani szturmowali okopy
Arteterapia dla weteranów
Zasiać strach w szeregach wroga
Ku wiecznej pamięci
„Zamek” pozostał bezpieczny
Abolicja dla ochotników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Grecka walka z sabotażem
Dzień wart stu lat
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sukces Polaka w biegu z marines
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Czy to już wojna?
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Polski „Wiking” dla Danii
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Torpeda w celu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Mity i manipulacje
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kosmiczna wystawa
Gdy ucichnie artyleria
Marynarze podjęli wyzwanie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO