moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe ciężarówki dla logistyków

Mają systemem samoczynnego załadunku oraz przyczepy do przewozu kontenerów, których wojsko używa między innymi jako magazyny czy polowe szpitale. Armia kupiła 49 tak zwanych zestawów samozaładowczych. Dostarczy je firma Cargotec, z którą Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę. Kontrakt wart jest 90 mln złotych.


Nowe pojazdy zostały kupione w ramach modernizacji parku samochodowego armii, który liczy kilkanaście tysięcy ciężarówek. Są potrzebne żołnierzom do przewożenia 20- i 10-stopowych kontenerów. Wykorzystuje się je na dużą skalę w armiach na całym świecie. Służą jako tymczasowe pomieszczenia socjalne i mieszkalne, lokuje się w nich polowe szpitale, przechowuje zapasy, broń i materiały wybuchowe. Kontenery bywają także wykorzystywane jako warsztaty obsługowo-naprawcze.

Do ich przewożenia żołnierze używają ciężarówek z systemami umożliwiającymi samoczynny załadunek kontenerów. Najpopularniejszym urządzeniami tego typu są MULTILIFT-y. Montuje się je najczęściej na rodzimych Jelczach. MON postanowił wyposażyć jednostki w dodatkowe zestawy do tego rodzaju transportu.

Dostarczy je firma Cargotec Poland Sp. z o.o., z którą Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał 9 kwietnia umowę na 49 zestawów samo załadowczych. Składają się one z samochodu dużej mobilności Jelcz 862 z systemem samozaładowczym MULTILIFT MK IV wraz z przyczepą PK 2-24-t do przewozu kontenerów.

Pojazdy mają być dostarczone w latach 2014 – 2015. Armia zapłaci za nie 90 mln zł. – W ramach umowy przewidziano również szkolenie z zasad użytkowania, eksploatacji i obsługi sprzętu, a także z zakresu napraw i obsługi pogwarancyjnej – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Zakupione zestawy trafią w pierwszej kolejności do jednostek logistycznych wojsk lądowych oraz do pododdziałów logistycznych jednostek bojowych.

Wojsko dysponowało dotychczas 108 zestawami samozaładowczymi z przyczepami PK 2-24-t.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Road Runner” w Libanie
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Koniec dzieciństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
DragonFly czeka na wojsko
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Abolicja dla ochotników
Pływali jak morscy komandosi
Zawiszacy na Litwie
W poszukiwaniu majora Serafina
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Maratońskie święto w Warszawie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Człowiek jest najważniejszy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Medicine for Hard Times
Kosmiczny Perun
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czarnomorski szlif minerów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Medycy na start
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polskie Bayraktary nad Turcją
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Młodzi i bezzałogowce
Polski „Wiking” dla Danii
Pasja i fart
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kircholm 1605
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W wojsku orientują się najlepiej
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Priorytetowe zaangażowanie
Transbałtycka współpraca
„Droga do GROM-u”
Deterrence in Polish
Speczespół wybierze „Orkę”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Koniec pewnej epoki
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Dywersanci atakują
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Terytorialsi w akcji
Kawaleria w szkole
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Jelcz się wzmacnia
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Orientuj się bez GPS-u
Wojny na rzut kostką
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Mity i manipulacje
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
WOT na Szlaku Ratunkowym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO