moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
Nóż w wojsku, czyli 1001 sposobów wykorzystania narzędzia
Dodatki za operacje bojowe
Wysoka poprzeczka dla klas mundurowych
Odnaleziono grób ostatniego żołnierza wyklętego?
Metoda na samobójcę
„Dragon” jakiego jeszcze nie było
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Będą podwyżki dla pracowników wojska
„Noble Jump '17” – test mobilności szpicy NATO
Bliskowschodni taniec Trumpa
Kawaleria wywalczyła awans do klasy okręgowej
Cedynia, czyli wielka zagadka
Rozpoznać cel – polscy piloci na misji w Kuwejcie
Żołnierze walczą o medale w walce w bliskim kontakcie
Marynarka świętuje i zaprasza na pokłady okrętów
Wojskowy wkład w historyczny sukces lekkoatletów
Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP
„Baltops 2017”: sojuszniczy desant w Ustce
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Saperzy dla IPN
Kawaleria świętuje
MON dobrze zrealizowało budżet
Jastrzębie na posterunku
Medal Florence Nightingale dla polskiej pielęgniarki
Sztandar i patron dla LITPOLUKRBRIG
Piłkarze walczyli o medale
Podchorążowie pod flagą NATO
W Senacie dyskutowano o wojskach obrony terytorialnej
Order Virtuti Militari ma już 225 lat
Czarnogóra już w NATO
Wyrok dopiero w lipcu
Afganistan – kolejna zmiana rozpoczęła dyżur
Szefowie sztabów V4 debatują w Krakowie
Muzeum Gryf. Czołgi zamiast dywizjonu rakiet
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
„Baltops ’17” – nie tylko na wodzie
Polska zbrojeniówka walczy o ukraiński rynek
„Różaniec” w rozsypce
Arktyczny marsz Rosji
Kwiatek dla weterana
Hiszpański desant
Ułani na południowej flance NATO
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
Akrobacje lotnicze nad Krakowem
Płk Ignacy Matuszewski – bohater, o którym trzeba pamiętać
Czy żołnierze pokonają Gortata?
Polki wojskowymi mistrzyniami świata!
Powstanie iwienieckie
Szwajcarski noblista z wykładem na WAT
Nowy samolot dla VIP-ów
Państwa Grupy Wyszehradzkiej chcą bliższej współpracy
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO