moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Jak most Syreny
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Polacy na poligonie w Hohenfels
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Legioniści w boju
„Kormoran” przebadany
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Polska w grze o amerykańską brygadę
Polowa akademia „Combat Alert”
Specjalsi z Gruzji wykonali zadanie
Islamski feniks
Bohaterowie z lilijkami
Przetarg na wroga
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
W co gra Kim?
Amerykańskie Herculesy wylądowały w Powidzu
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Drugie życie Challengerów
Ostatnie święto 16 Dywizji w Elblągu
Miliard więcej na modernizację
Konflikt bratanków
Fort zagłady
Centrum Kontrwywiadu NATO działa w Krakowie
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Nowy kierunek na Akademii Sztuki Wojennej
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
W weekend – NATO Days w Polsce
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Wsparcie dla misji Air Policing
Wojskowe uczelnie nie powinny żebrać
Pustelnik, czyli nowe rakiety dla polskiej armii
„Proobronni 2017” w Lublińcu
Gala MMA w Siedlcach
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Narażali życie, by ratować innych
Rosja i deja vu
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Polsko-gruziński test specjalsów
Czternastka polata dłużej
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Modernizacja Bergepanzerów 2
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Amerykańscy żołnierze uczą się polskiej historii
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO