moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Muzeum Bitwy Warszawskiej – jest wstępna koncepcja
Szczeciński finał The Tall Ships Races
Będą dodatkowe wejściówki na Air Show
Zgrupowanie „Chojnice” pomaga nad Brdą
Operacja „Hydra”
Tomasz Szatkowski: Chcemy współpracy w przygotowywaniu reformy dowodzenia armią
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Konkurs literacki „Polski Zbrojnej”: Pana misja nie była daremna
Tabor dla wojska
Wirus wzmocni polskie wojska rozpoznania
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
JWK – najlepsze miejsce dla podoficera
Emigracyjna II Kadrówka
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Brązowy medal szpadzistek
Pięcioboistki wojskowe zmotywowane do pracy
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Zmechanizowani na „Brave Warrior”
Sukces eksportowy Jakusza
Święto Wojska Polskiego – relacja
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
USA zapewniają o wsparciu dla Europy Środkowo-Wschodniej
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
„Zapora” – bohater wyklęty i niezłomny
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Muzeum w lubelskim zamku
Borsuk po czesku
Islandzka mangusta
Sprzęt na potrzeby misji
Jakie są procedury wydawania koncesji na broń
Konkurs literacki „Polski Zbrojnej”: „Upłaz”, skromny bohater
Zmieszani z błotem
Dwa medale spadochroniarzy w Pucharze Świata
Większe wsparcie MON dla poszkodowanych w nawałnicach
Dwa medale triatlonistek
Żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej na ćwiczeniach
Rumunia kupuje Patrioty
ORP „Czajka” pomoże Łotyszom
Bitwa, która uratowała Europę
Przełom w finansowaniu armii
Wojsko ruszyło na pomoc poszkodowanym
ORP „Czernicki” bliżej domu
Falaise i Studzianki – dwie pancerne bitwy Polaków
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Wojsko pomoże wszystkim potrzebującym
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Poczet żołnierzy AK
Krab, Piorun i nie tylko, czyli armia bardziej nowoczesna
Sojusz pod presją
Polska zainteresowana kolejnymi Leopardami

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO