moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Sukces Trumpa czy Kima?
Pancerne starcie w Orzyszu
„Kormoran” opuścił Bałtyk
„Milion zza oceanu”, czyli Polacy w armii USA
Groty na rynku cywilnym
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Pożegnanie pilota MiG-a-29
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
„Kościuszko” na oceanie
Prezydent i szef MON-u na Łotwie
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Serbskie Homary i Kryle
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Sukcesy lekkoatletów w Pucharze Świata i Diamentowej Lidze
Z Danii po „Orła”
Spadochroniarze skakali po medale
Bohaterowie wciąż inspirują! Finał konkursu literackiego „Polski Zbrojnej”
Dwa medale kajakarki na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Armia zyskała 323 nowych oficerów
Pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej
Powietrzny pokaz Orlików i Harvardów
Terytorialsi w urzędach
WOT zmodyfikuje zasady organizacji ćwiczeń poza poligonami
Polak znaczy skazaniec
Polska delegacja w drodze do Brukseli
Szkolenie Legii Akademickiej we Wrocławiu
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Sojusz jak wspólna pięść
16–31 lipca – polskie oddziały na rosyjskiej ziemi
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Czarna Dywizja najlepsza na spartakiadzie
WOT: zacieśniamy współpracę z Estonią
Eastern Flank Pillar
Inwestycje w Pionki
Ankona – samodzielna operacja 2 Korpusu
Cel: bezpieczne lotnisko
Motywacja przez sport
Polityka fałszywego uśmiechu
„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji
Cel – wybrać najlepszych
Unitarka terytorialsów
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
34 medale żołnierzy na mistrzostwach Polski
Szkoła Orląt będzie Akademią
PGZ i Leonardo chcą zbudować Kruka
Kawaleryjskie święto w Hrubieszowie
Polscy bohaterowie Ankony
Płonący tor przeszkód
Francja inwestuje w obronność
Strzał ze śmigłowca
Polskie Bryzy nad Afryką
Powitanie kuwejckiego kontyngentu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO