moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Wyjątkowa kolekcja
Drugie życie Challengerów
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Pod błękitną flagą NATO
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Podziękować bohaterom
Podwójny bohater. Od Powstania Warszawskiego do wojny w Indochinach
Więcej pieniędzy na obronność
Pożegnanie ofiar stalinizmu
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Siła ognia
Z ruin Warszawy do piekła Indochin
Komandorzy wrócili nad morze
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Czołgi T-72 będą modernizowane
Jeszcze mobilniejsze NATO
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Wsparcie dla misji Air Policing
Bałtyckie ciemności
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
O co walczą Polki w mundurze
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Kawaleryjski trening na koniach
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
„Legia Akademicka” na AszWoj-u
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Wojskowa komisja wyjaśni, co stało się w Dęblinie
Zielone światło dla stoczni
Rano żołnierz, po południu student
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Nowa współpraca wojskowa UE
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Skandal wokół Caracali i Tigerów
Rezerwiści opanowali poligon
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Argentyńska zagadka
Świętowali na sportowo
Twórcy SPO odznaczeni
Zielone światło dla Pilicy
Z okazji urodzin wielkiego Polaka

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO