moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dialog o kontraktach bez lobbystów

Polska stała się dziś dla wielu firm polem walki o wielkie kontrakty zbrojeniowe. Wokół nich toczy się bezwzględna gra lobbingowa – mówi gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej. Opowiada też, jak polski przemysł obronny przygotowuje się do walki o kontrakty dla wojska.


Okręty, śmigłowce, samoloty szkolne. Plany są ambitne, ale czy programy modernizacyjne dla polskiej armii uda się zrealizować w terminie?

Gen. Waldemar Skrzypczak: Bardziej przejmuję się tym, aby na to wszystko nie zabrakło pieniędzy. A terminowa realizacja programów w dużej mierze zależy od negocjacji z producentami sprzętu. Te nie należą do najłatwiejszych. Najlepszym przykładem są rozmowy z Patrią. Na licencji tej fińskiej firmy produkowane są w Siemianowicach Śląskich kołowe transportery opancerzone Rosomak. Pierwsza umowa, jaką podpisaliśmy z Patrią, niebawem przestanie obowiązywać. Ponieważ chcemy, by polski zakład nadal produkował transportery, rozpoczęliśmy z Finami negocjacje. Umowa ramowa jest już ustalona. Reguluje ona kilka trudnych spraw, m.in. związanych z niewykonanym przez Patrię offsetem. Teraz trwają negocjacje biznesowe pomiędzy Patrią a Siemianowicami Śląskimi. Może się jednak okazać, że kompromis będzie trudno wynegocjować, a strona polska nie zamierza zmienić swojego stanowiska. Chcemy, by Finowie udzielili nam dziesięcioletniej licencji na produkcję Rosomaków na potrzeby polskiej armii. Zależy nam też na tym, byśmy przez trzydzieści lat mieli prawo modernizować ten sprzęt. Natomiast kontrakty na eksport Rosomaków z zakładów w Siemianowicach Śląskich będziemy realizowali w uzgodnieniu z Finami.

Ale Patria nie chce się na to zgodzić?

Fińska firma obawia się z naszej strony zamachu na ich własność intelektualną. My jednak absolutnie nie podważamy ich praw autorskich do tych wozów. Chcemy mieć jednak prawo do ich rozwoju, modernizacji i eksportu.

Chodzi m.in. o 600 poprawek i modyfikacji, które opracowali dla Rosomaków polscy inżynierowie i żołnierze?

Finowie nie chcą przyznać, że te poprawki są polskim dokonaniem. To też jedna z kwestii spornych w rozmowach z Patrią. Niestety wynika to z błędów, jakie popełniono, podpisując pierwszą umowę. Wówczas nie zagwarantowaliśmy sobie tego, że wprowadzone przez nas modyfikacje są naszą własnością. Nie przewidzieliśmy, jak bardzo rozwiniemy i ulepszymy Rosomaki.

Kiedyś powiedział Pan, że najtrudniejszym programem modernizacyjnym będzie budowa systemu obrony powietrznej. Pierwsze kroki do rozpisania przetargów zostały zrobione. Nadal uważa Pan, że będzie ciężko?

Jest ciężko głównie dlatego, że Polska stała się dziś dla wielu firm polem walki o wielkie kontrakty zbrojeniowe. Wokół nich toczy się bezwzględna gra lobbingowa. Lobbyści, działając na korzyść koncernów, które reprezentują, nie zawsze przestrzegają norm obowiązujących w naszym kraju. Powinniśmy dążyć do tego, by dialog na temat kontraktów był prowadzony bez pośredników, na poziomie rząd – koncerny.

Zmienią się kompetencje Inspektoratu Uzbrojenia, który zajmuje się zakupami dla wojska?

Zaproponuję ministrowi obrony narodowej, żeby wszystkie sprawy związane z zakupem sprzętu i uzbrojenia, również związane z jego serwisem i remontami, były realizowane przez Inspektorat Uzbrojenia. Choćby z tego powodu musi on być rozbudowany.

A czym miałby się zajmować Inspektorat Wsparcia, druga instytucja odpowiedzialna m.in. za zakupy dla wojska?

Kupowaniem sprzętu powszechnego użytku, jak mundury, amunicja, paliwo, smary, opony.

Jaka jest kondycja polskiego przemysłu obronnego? Czy nasze firmy mają szansę w walce o kontrakty związane z modernizacją armii?

Dla polskiego przemysłu zbrojeniowego programy modernizacyjne armii są wielką szansą. Dlatego część przedsiębiorstw inwestuje w rozwój i szuka partnerów, z którymi mogłyby stanąć do przetargów. Niestety jest też grupa firm, które liczą, że bez żadnego wysiłku z ich strony MON lub resort skarbu je dofinansuje. Te przedsiębiorstwa działały tak od lat, ale to droga donikąd.

Nie brzmi to optymistycznie.

To prawda, ale ta bierność i liczenie na łaskę dotyczy tylko niewielkiej grupy polskich firm. Mam osobistą satysfakcję, że do realizacji głównych zadań modernizacyjnych powstały konsorcja zadaniowo-biznesowe. One świetnie przygotowują się do udziału w programach modernizacyjnych.

O jakie programy chodzi?

Polskie Konsorcjum Stoczniowe bardzo dobrze przygotowało program Kormoran, czyli budowy niszczycieli min. Całkiem nieźle przygotowane zostały programy: pancerny i silnikowy. Czekamy jeszcze na efekty dialogu technicznego w sprawie programu obrony powietrznej. Zapowiada się bardzo obiecująco.

Na jakim etapie jest program silnikowy?

Po długich analizach w resorcie obrony uznaliśmy, że Wojskowe Zakłady Mechaniczne nr 5 najlepiej nadają się do realizacji programu silnikowego. Tymczasem zaskoczyło nas to, że instytucje kontrolne odpowiedzialne za przestrzeganie procedur antykorupcyjnych mają zastrzeżenia do naszej propozycji. Jestem zdziwiony tym, że instytucje, które powinny nas wspierać i chronić w sprawie programów modernizacyjnych, piętrzą przeszkody.

A co z programem pancernym?

W ramach tego programu powstały konsorcja, które będą realizowały poszczególne projekty. Huta Stalowa Wola wraz ze swoimi partnerami podjęła się budowy bojowego wozu piechoty. Liderem konsorcjum do budowy czołgu będzie Bumar Łabędy, a nowego Rosomaka – Wojskowe Zakłady Mechaniczne z Siemianowic Śląskich. Natomiast PTS skonstruują Wojskowe Zakłady Inżynieryjne z Dęblina. Na prace badawczo-rozwojowe na te projekty przeznaczyliśmy odpowiednie fundusze w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Wymienione konsorcja będą mogły ubiegać się o te pieniądze.

Czy liderzy konsorcjów mogą sobie dowolnie dobierać firmy do współpracy?

Tak, oczywiście. Od tego są liderzy. Mnie nie interesuje to, jakie firmy będą współtworzyć konsorcja. Najważniejsze jest to, czy wykonają zadania. Będziemy tylko sprawdzać efekty na poszczególnych etapach. Co pół roku będę miał na biurku szczegółowy raport w tej sprawie i proszę mi wierzyć, nie odpuszczę. To są MON-owskie pieniądze na badania i rozwój. Dlatego dopilnuję, by były wydawane właściwie.
Przygotowujemy nowy system regulacji i kontroli środków wydawanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Nowy system będzie bardziej efektywny. Będą nie tylko narzędzia do kontroli, ale także kary, np. finansowe, za niedotrzymywanie terminów i warunków. Żaden projekt nie skończy się byle czym, jak to często bywało.

A co z batalionowym systemem dowodzenia i łączności BMS?

To najtrudniejszy program ze wszystkich. Nie chodzi nawet o rozwiązania technologiczne. Polskie firmy są przekonane, że skonstruowały doskonały system BMS, tymczasem nasze analizy i te wykonane przez ekspertów z zagranicy dowodzą, że to nieprawda. Polskie firmy mają tylko elementy BMS, a nie cały system. Zaproponowaliśmy im, by połączyły siły, podobnie jak to zrobiły firmy z branży pancerno-samochodowej. Niestety, nie potrafiły się między sobą dogadać. Dlatego teraz szukamy innego rozwiązania.

Edyta Żemła, Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wojciewski

dodaj komentarz

komentarze

~ktos
1371647760
a czy gen Skrzypczak udzielil dziennikarzowi informacji czy sa juz opracowane pelne wymagania na system BMS? czy polskie systemy byly testowane? czy ktorys te wymagania spelnil? czy na tej podstawie wyciagaja wnioski polski eksperci? czy MON udostepnia dane zagranicznym eskeprtom? czy jest to zgodne z prawem? na jakiej podstawie zagraniczny eksperci ocenili systemy? czy znow okaze sie, ze zakupimy system zagraniczny jak pendolino za 2,7 mld i te pieniadze wyjda za granice....ale MONu?
0C-8F-B4-72
~goltar
1371539040
Ciekawy wywiad. Prośba do Redakcji o częstsze wywiady z osobami stojącymi na czele MON i poszczególnych rodzajów sił zbrojnych.
DD-7C-47-AA
~pancerny-fan
1371512700
w artykule chyba jest błąd - zamiast Wojskowe Zakładay Mechaniczne - powinny być Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne - to jest chyba zakłada nr 5, zgadza się?
48-C6-60-A3

Wytropić zagrożenie
 
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, epilog
Szybki marsz, trudny odwrót
Posłowie dyskutowali o WOT
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ameryka daje wsparcie
Rekordziści z WAT
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Gunner, nie runner
Zmiany w dodatkach stażowych
Sandhurst: końcowe odliczanie
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pytania o europejską tarczę
Święto stołecznego garnizonu
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEye dla wojska
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Kadisz za bohaterów
Tragiczne zdarzenie na służbie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO on Northern Track
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Metoda małych kroków
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilecki ucieka z Auschwitz
Zachować właściwą kolejność działań
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Pod skrzydłami Kormoranów
Sprawa katyńska à la española
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
W obronie wschodniej flanki NATO
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
SOR w Legionowie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO