moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mija pięć lat od katastrofy CASY

23 stycznia 2008 roku. Mroźny wieczór, kilka minut po 19. Na lotnisku w Mirosławcu ma wylądować CASA. Na pokładzie 20 osób – elita Sił Powietrznych. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Wszyscy zginęli. Wojsko długo nie mogło otrząsnąć się z tragedii. Dziś jednak w armii lata się bezpiecznej.


Na pokładzie wojskowej CASY byli m.in. gen. Andrzej Andrzejewski, płk Jerzy Piłat, ppłk Zdzisław Cieślik i mjr Robert Maj. Wracali z Konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Za sterami C-295 siedzieli doświadczeni piloci. Dowódca kpt. pil. Robert Kuźma w powietrzu spędził 2,5 tys. godzin. CASA była jednym z najnowszych samolotów transportowych w swojej klasie. Maszyna została wyprodukowana zaledwie rok przed katastrofą.

Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu przez trzy lata badała przyczyny wypadku. Śledztwo wykazało, że samolot był sprawny. Warunki pogodowe były odpowiednie do tego, by ten lot się odbył. Piloci zaś byli przekonani, że zniżają się we właściwy sposób na prawidłowej ścieżce. Nie odczuli zbyt dużego przechylenia samolotu w lewą stronę. Według śledczych zawinił brak właściwej współpracy między załogą CASY a kontrolerem zbliżania i precyzyjnego podejścia.

W piątą rocznicę katastrofy minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak złożył wieniec i zapalił znicz przed Pomnikiem Lotników Polskich w Warszawie. Pamięć lotników uczcili także gen. Mieczysław Cieniuch, szef Sztabu Generalnego WP,  gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych oraz gen. bryg. Wiesław Grudziński, dowódca Garnizonu Warszawa.

W Mirosławcu uroczystości odbywały się w miejscu tragedii, gdzie stoi pomnik ofiar katastrofy. Uczestniczyły w nich rodziny poległych żołnierzy, wiceminister obrony narodowej Robert Kupiecki, zastępca szefa Sztabu Generalnego WP gen. dyw. Anatol Wojtan, delegacja Sił Powietrznych oraz przyjaciele i koledzy lotników.

Po katastrofie wprowadzono instrukcje dla lotów o statusie HEAD. To przepisy dotyczące lotów wojskowym samolotem i śmigłowcem, kiedy na pokładzie jest prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Od 1 lutego 2013 piloci przewożący najważniejsze osoby w państwie będą musieli mieć doświadczenie w lotach bojowych i przynajmniej 1000 godzin za sterami samolotu i śmigłowca.

Zmieniły się też przepisy. Zostały one dostosowane do standardów określonych przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego ICAO. Zawarto je w dwóch dokumentach: Regulamin Lotów i Instrukcja Organizacji Lotów. Określają one m.in. zasady szkolenia, weryfikowania, zakresu kompetencji oraz zawieszania uprawnień personelu służb ruchu lotniczego.

Wojsko usprawniło też system nawigacyjny ILS na lotnisku w Mirosławcu i dba o sprawność przyrządów nawigacyjnych na wszystkich lotniskach wojskowych w kraju.

Szkolenie w Siłach Powietrznych stało się priorytetem. Piloci ćwiczą na trenażerach i symulatorach w kraju i Europie (m.in. w Hiszpanii).

Lotnicy coraz więcej czasu spędzają w powietrzu. W 2007 roku nalot roczny wyniósł nieco ponad 35,5 tysiąca godzin. W ubiegłym roku – ponad 42 tysiące godzin, a w 2013 roku piloci Sił Powietrznych za sterami swoich maszyn spędzą łącznie nawet 46 tysięcy godzin.


 

Przemówienie gen. Lecha Majewskiego, dowódcy Sił Powietrznych, wygłoszone 23 stycznia 2013 roku pod pomnikiem upamiętniającym żołnierzy, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu:

 

„Nasza pamięć o kolegach nie wystarcza”

„Jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej – mówił przed pomnikiem pilotów, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu, gen. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

 

Inwestycje w ludzi i sprzęt, zmiany przepisów i wyciąganie odpowiednich wniosków z analizy przyczyn wcześniejszych katastrof lotniczych – te działania przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa lotów – przeczytaj o tym na portalu polska-zbrojna.pl.

 
Nowe przepisy dla lotów z VIP-ami   Wojsko wdraża wnioski z raportu Millera
     
 
Polskie lotniska będą bezpieczniejsze   Metodycznie o lotach HEAD
mks, ek

autor zdjęć: arch. DPI MON

dodaj komentarz

komentarze


Wyższe stawki dla niezawodowych
 
Żołnierz ranny na granicy
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Umacnianie ściany wschodniej
Kajakami po medale
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Odznaczenia za misję
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Terytorialsi zawitają do Płocka
Planowano zamach na Zełenskiego
Tak walczyły pancerne kolosy
Więcej niż ćwiczenia
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Nowe Abramsy już w Wesołej
Wołyń – pamiętamy
Pierwszy polski lot Apache’a
Ewakuacja Polaków z Izraela
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Czarne Pantery, ognia!
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
BWP-1 – historia na dekady
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Warsztaty dają siłę
Dzieci wojny
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ostatnia niedziela…
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Tłumy na zawodach w Krakowie
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Podejrzane manewry na Bałtyku
Broń przeciwko wrogim satelitom
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pieta Michniowska
Cel: zbudować odporność państwa
Jak Orlęta stają się Orłami?
Demony wojny nie patrzą na płeć
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Święto sportów walki w Warendorfie
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pucharowe zmagania Polaków
Czarna Pantera celuje
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Nie żyje żołnierz PKW Irak
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Rekompensaty na ostatniej prostej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO