moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska bierze udział w produkcji F-16

W należących do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin zakładach PZL Mielec wyprodukowano pierwszą partię podzespołów do najnowszej wersji samolotów F-16. – To bardzo ważny moment dla PZL Mielec i naszych pracowników. Oznacza bowiem powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, które obecnie należą do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin, przez ostatnie lata specjalizowały się w produkcji śmigłowców Black Hawk S-70i. Najpierw wytwarzano tylko ich komponenty, a od 2015 roku kompletne maszyny.

Jednak jeszcze pod koniec XX wieku w Mielcu produkowane były wojskowe samoloty odrzutowe, a konkretnie szkolno-treningowe Irydy I-22. Gdy ponad dwie dekady temu zapadły decyzje o zakończeniu ich produkcji, w podkarpackich zakładach nadal wytwarzano samoloty na potrzeby armii, tyle że turbośmigłowe, m.in. M18 Dromader i M28 Bryza.

Teraz Mielec wraca do korzeni. Firma poinformowała, że wyprodukowała pierwszą partię komponentów do najnowszej wersji samolotów wielozadaniowych F-16, oznaczonej jako Block 70/72. W Polsce powstała tylna i przednia część centralnego kadłuba do dwóch samolotów F-16 Block 70/72. Części już zostały dostarczone do Lockheed Martin Aeronautics w Greenville w Karolinie Południowej, gdzie znajduje się linia montażu końcowego samolotów F-16.

Kierownictwo spółki z Mielca podkreśla, że to bardzo ważny moment dla firmy i jej pracowników. – Oznacza to powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek naszego udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec. Polska spółka dość długo, bo przez około półtora roku, przygotowywała się do współprodukcji wielozadaniowych F-16. Nie tylko modernizowano i unowocześniano hale produkcyjne, lecz także przygotowywano kadry. Kilkudziesięciu pracowników PZL Mielec przez ponad pół roku szkoliło się w Stanach Zjednoczonych, poznając tajniki technologii samolotów F-16.

Jak przyznają przedstawiciele firmy Lockheed Martin, włączenie PZL Mielec w sieć dostawców komponentów F-16 to szansa dla polskiej spółki i jej kooperantów na rozwój i zdobycie nowych rynków zbytu. – F-16 pozostaje kluczowym elementem sił powietrznych i filarem flot samolotów wielozadaniowych wielu armii w Europie Środkowej i Wschodniej – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin na Polskę, Europę Środkową i Wschodnią. Podkreśla, że wyprodukowane przez PZL Mielec komponenty wzmacniają pozycję Polski jako kluczowego uczestnika globalnego programu F - 16, a to przełoży się na szanse dla innych lokalnych przedsiębiorstw.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Duncan C. Bevan / PZL Mielec

dodaj komentarz

komentarze


Premier odwiedził WZZ Podlasie
 
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Układ nerwowy Mieczników
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Desant pod osłoną nocy
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Gry wojenne w szkoleniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dyskomfort? Raczej satysfakcja
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Pierwsza Drużyna” na start
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Skrzydła IT dla cyberwojsk
„Wielka droga” dostępna online
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bohater odtrącony
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Pierwszy polski technik AH-64
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Husarz na straży nieba
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polki pobiegły po srebro!
Serwis K9 w Polsce
NATO na północnym szlaku
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Więcej hełmów dla żołnierzy
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Ameryka daje wsparcie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Uwaga, transformacja!
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Armia Andersa w operacji „Honker”
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, epilog
Pierwsi na oceanie
Sztuka ochrony zabytków
Pływacy i maratończycy na medal
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pytania o europejską tarczę
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Zmiany w dodatkach stażowych
Wiosenna burza nad Estonią
W obronie wschodniej flanki NATO
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Test współpracy dla bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO