moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mielec wraca do odrzutowców

PZL Mielec po ponad dwudziestu latach przerwy znów będzie brał udział w produkcji samolotów odrzutowych. Od przyszłego roku w spółce należącej do koncernu Lockheed Martin mają być wytwarzane kluczowe komponenty do najnowszej generacji amerykańskiego samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. Chodzi m.in. o część tylnego kadłuba i kadłuba centralnego oraz kokpitu.

Po raz ostatni Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu zajmowały się produkcją samolotów odrzutowych ponad dwie dekady temu, kiedy to w jej halach powstawały szkolno-treningowe maszyny I-22 Iryda. Po zaprzestaniu ich produkcji firma skupiła się na wytwarzaniu samolotów turbośmigłowych (m.in. M18 Dromader i M28 Bryza). Po przejęciu jej w 2007 roku przez koncern Sikorski, zaczęto realizować także zamówienia na komponenty do śmigłowców Black Hawk (od 2015 roku całych maszyn modelu S-70i).

Obecny właściciel PZL Mielec, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował w poniedziałek, że od 2022 roku w zakładach będą wytwarzane komponenty do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. W specjalnym komunikacie koncern sprecyzował, że chodzi o: „struktury tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą”.

Komponenty kadłuba i kabiny trafią do wszystkich nowo zamawianych samolotów F-16. – To umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat – komentowała Danya Trent, wiceprezes programu F-16 w koncernie Lockheed Martin.

Przedstawiciele amerykańskiej firmy podkreślają, że inwestuje ona w Polsce od dwóch dekad. – Lockheed Martin w Polsce zatrudnia obecnie około 1600 osób i zapewnia kolejnych ponad 5 000 miejsc pracy w ramach polskiego łańcucha dostaw – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. – Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe – dodał.

W związku z uruchomieniem produkcji komponentów do samolotów F-16, w PZL Mielec zostanie zwiększone zatrudnienie. W spółce powstanie sześćdziesiąt dodatkowych etatów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1637673060
Fajnie, ciekawe czy dokupimy partie F16 i czy zmodernizujemy te comamy do wersi V
89-B5-6E-3D

Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
 
Pierwsi na oceanie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Pytania o europejską tarczę
Husarz na straży nieba
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wioślarze i triatlonistka na podium
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Skrzydła IT dla cyberwojsk
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pierwszy polski technik AH-64
Odliczanie do misji na Łotwie
Czarne oliwki dla sojuszników
NATO on Northern Track
Posłowie dyskutowali o WOT
Awanse na Trzeciego Maja
Pływacy i maratończycy na medal
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Wojna w świętym mieście, epilog
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
NATO na północnym szlaku
Tragiczne zdarzenie na służbie
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Medyczne wnioski z pola walki
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Desant pod osłoną nocy
Daglezje poszukiwane
W obronie wschodniej flanki NATO
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Więcej hełmów dla żołnierzy
Wiedza na czas kryzysu
Uwaga, transformacja!
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Pilecki ucieka z Auschwitz
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polki pobiegły po srebro!
Zmiany w dodatkach stażowych
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Trening szturmanów w warunkach miejskich
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Ameryka daje wsparcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO