moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Mielec wraca do odrzutowców

PZL Mielec po ponad dwudziestu latach przerwy znów będzie brał udział w produkcji samolotów odrzutowych. Od przyszłego roku w spółce należącej do koncernu Lockheed Martin mają być wytwarzane kluczowe komponenty do najnowszej generacji amerykańskiego samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. Chodzi m.in. o część tylnego kadłuba i kadłuba centralnego oraz kokpitu.

Po raz ostatni Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu zajmowały się produkcją samolotów odrzutowych ponad dwie dekady temu, kiedy to w jej halach powstawały szkolno-treningowe maszyny I-22 Iryda. Po zaprzestaniu ich produkcji firma skupiła się na wytwarzaniu samolotów turbośmigłowych (m.in. M18 Dromader i M28 Bryza). Po przejęciu jej w 2007 roku przez koncern Sikorski, zaczęto realizować także zamówienia na komponenty do śmigłowców Black Hawk (od 2015 roku całych maszyn modelu S-70i).

Obecny właściciel PZL Mielec, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował w poniedziałek, że od 2022 roku w zakładach będą wytwarzane komponenty do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. W specjalnym komunikacie koncern sprecyzował, że chodzi o: „struktury tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą”.

REKLAMA

Komponenty kadłuba i kabiny trafią do wszystkich nowo zamawianych samolotów F-16. – To umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat – komentowała Danya Trent, wiceprezes programu F-16 w koncernie Lockheed Martin.

Przedstawiciele amerykańskiej firmy podkreślają, że inwestuje ona w Polsce od dwóch dekad. – Lockheed Martin w Polsce zatrudnia obecnie około 1600 osób i zapewnia kolejnych ponad 5 000 miejsc pracy w ramach polskiego łańcucha dostaw – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. – Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe – dodał.

W związku z uruchomieniem produkcji komponentów do samolotów F-16, w PZL Mielec zostanie zwiększone zatrudnienie. W spółce powstanie sześćdziesiąt dodatkowych etatów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1637673060
Fajnie, ciekawe czy dokupimy partie F16 i czy zmodernizujemy te comamy do wersi V
89-B5-6E-3D

Pentagon: oko na Chiny, Europa z tyłu głowy
 
Nowy stopień w siłach zbrojnych
Marynarze spoczęli w Kwaterze Pamięci
Reforma administracji wojskowej
Bryza na południowej flance
Cougary dla Wojska Polskiego
W BBN o sytuacji na granicy
Legioniści wkraczają do Warszawy
O Polskę walczyli u boku Napoleona
W Łazienkach Królewskich o obronie Tobruku
Mielec wraca do odrzutowców
Harduny dla strażaków?
Wojskowa politechnika świętuje
Polskie wyrzutnie Wisły
Najlepszy Sportowiec Polski 2021 roku. Głosujmy na żołnierzy!
Jakie zmiany w zakwaterowaniu?
Retro Liga, czyli rozgrywki z historią w tle
Mecz z mistrzem!
Zespół NATO na bojowo
Wojsko, fotonika i rewolucja technologiczna
Marynarz najlepszy na trasie Maratonu Komandosa
Dodatek specjalny za ochronę granicy
Oczy na wschodnią flankę
UE o wspólnym bezpieczeństwie
F-16 lecą na Litwę
11 medali dla wojskowych na czempionacie w boksie
Course on Diplomacy
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Na straży polskich rubieży
Niemiec z Goździkiem
Śladem „białych kurierów”
Nastał dzień krwi i chwały…
Szer. Alicja Tchórz i szer. Radosław Kawęcki mistrzami Europy!
Kawaleria powietrzna w akcji, czyli skok na poligon
Żołnierz ranny na granicy
Tarcza Polski coraz bliżej. Umowy w sprawie „Wisły” i „Narwi”
Orlik po raz dziesiąty
Wciąż napięta sytuacja na granicy
„Globstate ‘21”, czyli wyzwania dla sił zbrojnych
„Tumak ’21” na finiszu
Podchorążowie na posterunku
Pułkownik Ciepliński w rękach UB
Słowo jak odcisk palca
W Łodzi szkolą medyków zgodnie z wytycznymi NATO
Zakupy dla wojska w nowym trybie?
W jedynym słusznym kierunku
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Kiedy słyszysz „Alpha Scramble”!
Niewybuch w gdyńskim porcie, nurkowie minerzy w akcji
Siedem medali zapaśników na wojskowym czempionacie
16 Dywizja przeprawiła się przez Narew
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Hybrydowa agresja ze Wschodu
Logistycy wspierają żołnierzy na wschodzie Polski
Afganistan. Czas wracać do domu
Nocny szturm na polską granicę
SOMA dla specjalsów
Siły NATO ćwiczą w Kłajpedzie
Dowódca generalny na granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO